TomG schreef:Ik heb vroeger vaak gehoord dat upload snelheden omwille van technische beperkingen op de kabel steeds beperkt blijven. Dit lijkt in elk geval te kloppen.
Vroeger, we spreken van bijna 10 jaar geleden was het excuus dat mensen geen zware upstream nodig hadden. In praktijk had men ontdekt, dat Telenet hun Telefonie op dezelfde frequentie zat als de upstream. Met als gevolg, hoe meer upstream ze aan hun klanten gaven, hoe kleiner de telefonie capaciteit.
Mogelijk zitten ze nog altijd met die beperking. Maar dat verklaart niet waarom oa bij Belgacom, de upstream ook zo beperkt is. VDSL2 kan heel wat hogere upstream aan. En ik vrees dat bij Belgacom, de reden hiervoor niet ver te zoeken is. Belgacom heeft hun eigen datacenters, met rack verhuur. Dacht iets van een 1000€ / rack ( en dat was nog goedkoop, zeker nu dat ze overal de prijzen verhogen voor de "energie" kosten ).
Men begint nu meer & meer in hun eigen vel te snijden niet waar. Hoe meer bandbreedte + fixed ip, hoe minder klanten voor simpel hosting een colocation dienen te nemen. Mijn server is ook uit de rack, en host @ home ( backup server,
niet kritieke toepassingen ). Met de huidige prijzen rond Brussel, ben je beter af vanuit home te hosten, zeker als je een bedrijfslijn hebt, dan een datacenter ( zeker als de toepassingen niet kritiek / uptime gevoelig zijn ). En om eerlijk te zijn, ik kan vaak betere uptime halen @ home, dan via het datacenter, met hun access controle, de trip er naartoe, enz. Prijsverschil is vrij groot, en geen limiet meer op je bandbreedte ( datacenters rond brussel = ripoff ).
Om terug te komen op het origineel punt. Ik dacht dat Telenet ook zich bezig houd met datacenters ( verbindingen ertussen enz ). Combineer dat met het feit, dat men nogal vaak de bedrijven zit uit te persen, gewoon voor dat statis ip'tje ( in vergelijking met de consumenten abonnementen )...