Slechts 9Mbps ipv 12?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Forcemaster
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mei 2007, 16:36

'middag.

Om te beginnen even de situatie schetsen:

Van Dommel (6Mbps) overgeschakeld naar Scarlet (12Mbps), maar slechts gesynct op 9Mbps zonder aanwijsbare reden.

Technische Details:
Afstand tot centrale: +/- 1.5 Km volgens BGC (+ da kaske staat hier opt eind van de straat)
Lijnwaarden:
Data rate (Kbps)
9020 509
Secondary DNS Server 194.119.228.67
Noise margin (dB)
15.3 27.1
Output power (dBm)
18.5 12.2
Attenuation (dB)
24.5 9.0

Volgens enkele Charts dak heb geraadpleegd en webchecks van verscheidene ISP's benk tot de conclusie gekomen dat 12Mbps zeer mogelijk ZOU moeten zijn. Dus ik bel naar Scarlet, ik stel mijn vraag + bevindingen, krijg ik te horen dat Belgacom mij op 9Mbps heeft gezet bij oplevering van de lijn.

Iemand die deze technische gegevens eens zou kunnen bekijken en zeggen of deze goed genoeg zouden moeten zijn om 12Mbps te benutten?

Mocht dit mogelijk zijn: Is er een contactnummer voor BGC om deze kwestie voor te leggen?
Zo nee: Merci vr u tijd, dan weetk toch al zeker da providers al eeuwen ont liegen zijn over mijn zogezegd "goede verbinding" :D

Alvast merci!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jouw downstream attenuation van 24.5 dB laat vermoeden dat de afstand tot de centrale tussen 1.8 en 2.0 km bedraagt. Hierbij is een 12 mbps profiel perfect mogelijk.
Ook je SNR van 15.3 dB laat nog een ruime marge voor snelheidsverhoging (SNR beneden de 9dB begint problematisch te worden)
Je kan eens proberen bij Belgacom (storingen 0800 22700), maar theoretisch moet je bij je Provider Scarlet aankloppen (lees: aandringen)
PS - da "kaske" op het einde van jouw straat heeft hier niets mee te maken ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Forcemaster
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 mei 2007, 16:36

philippe.deleye schreef:Jouw downstream attenuation van 24.5 dB laat vermoeden dat de afstand tot de centrale tussen 1.8 en 2.0 km bedraagt. Hierbij is een 12 mbps profiel perfect mogelijk.
Ook je SNR van 15.3 dB laat nog een ruime marge voor snelheidsverhoging (SNR beneden de 9dB begint problematisch te worden)
Je kan eens proberen bij Belgacom (storingen 0800 22700), maar theoretisch moet je bij je Provider Scarlet aankloppen (lees: aandringen)
PS - da "kaske" op het einde van jouw straat heeft hier niets mee te maken ...
Philippe.
Idd, zoiets dacht ik dus ook, maar zoals de (wreed chagrijnige "Tis half 6 ik wil naar huis") persoon van dn helpdesk zei, BGC heeft mij op 9Mbps gezet, niet hun, env an zijn toon te horen kunnen ze niets veranderen... Maar kzal morgen dan eens naar dat BGC nummer bellen, thanks!

En over da kaske, volgens een kaart van centrales en ROPs staat er een centrale hier opt eind van de straat, wat +/- tussen de 1.5 en de 2km ligt, dus vandaar mijn bevindingen ;) NI da het zoveel boeit mr ik dacht van "Ik voeg het er effe bij".

Maar goe, iig al merci voor et snelle antwoord! Morgen nog eens wat rondneuzen bij de helpdesks.
Remedy
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:53

Forcemaster schreef: Noise margin (dB) 15.3
Vooral de waarde van je Noisemargin is hier de reden waarom je waarschijnlijk niet op 12Mbit gezet bent geweest.
Als ze je op 12Mbit zouden zetten, zit de kans er dik in dat deze onder 10db zou zakken en je in de "gevarenzone" zou terechtkomen.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”