ik had graag defragmentatie automatisch laten verlopen (bvb. één maal per week) door het in de taakplanner te plaatsen.
Hoe doe je dit?
is defragmentatie nog nodig bij XP (NTFS) of overbodig ??
defragmentatie in taakplanner
- Styno
- Elite Poster
Is zeker nog nodig, hoe je hem automatisch kan schedullen weet ik echter niet van buiten.
Styno
Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
![Afbeelding](http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=styno&t=34517)
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
- Je kan diskeeper gebruiken. Voor zover ik weet zit daar een scheduler ingebouwd (niet dat ik hem gebruik...)
- de windows defragmentatie kan je oproepen met het defrag commando :
Defrag /?
Syntaxis:
defrag <volume> [-a] [-f] [-v] [-?]
volume Stationsletter of koppelp
-a Alleen analyseren
-f Forceert defragmentatie,
-v Uitgebreide weergave
-? Deze hulptekst weergeven.
Als je een bat-bestandje aanmaakt met daarin bv.
defrag c: -v -f
Via die taakplanner kan je hopelijk zo'n bat bestandjes aanroepen.
Als het niet lukt kan je het ook nog met het oude getrouwe "at" commando proberen (dateert nog uit de NT 4 periode). Je moet in de commandoprompt maar eens "at /?" intikken...
- de windows defragmentatie kan je oproepen met het defrag commando :
Defrag /?
Syntaxis:
defrag <volume> [-a] [-f] [-v] [-?]
volume Stationsletter of koppelp
-a Alleen analyseren
-f Forceert defragmentatie,
-v Uitgebreide weergave
-? Deze hulptekst weergeven.
Als je een bat-bestandje aanmaakt met daarin bv.
defrag c: -v -f
Via die taakplanner kan je hopelijk zo'n bat bestandjes aanroepen.
Als het niet lukt kan je het ook nog met het oude getrouwe "at" commando proberen (dateert nog uit de NT 4 periode). Je moet in de commandoprompt maar eens "at /?" intikken...
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke
Polleke schreef:- Je kan diskeeper gebruiken. Voor zover ik weet zit daar een scheduler ingebouwd (niet dat ik hem gebruik...)
Hallo Polleke > die "diskeeper" is dat een onderdeel van Windows of is dat een apart programma dat aangekocht moet worden ??
de opdracht defrag c : -v -f werkt blijkbaar bij XP (het is wel een nogal saai dos-venster dat verschijnt en niet het mooier ogende programma dat je ziet bij het opstarten van defragmentatie via systeemwerkset)maar heb ook nog een pc waar Win 2000 opstaat en daar werkt het blijkbaar niet.
Hallo Meon,
heb dit programmatje geïnstalleerd maar moet nog wel zelf op de knop defragmenteren drukken anders start het niet
zou dit de bedoeling zijn > ik dacht dat het zelf zou beginnen te defragmenteren ??
heb dit programmatje geïnstalleerd maar moet nog wel zelf op de knop defragmenteren drukken anders start het niet
zou dit de bedoeling zijn > ik dacht dat het zelf zou beginnen te defragmenteren ??
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
Diskeeper is inderdaad een apart programma'tje dat speciaal bedoelt is om te defragmenteren.
Wat Microsoft in XP gestoken heeft is ergens een light-versie van een commercieel pakket, ik dacht dat dat diskeeper was, maar ik kan verkeerd zijn.
De gewone defrag slaagt er trouwens niet in om alles te defragmenteren, redelijk wat systeembestanden (virtueel geheugen en weet ik veel), worden gewoon overgeslagen.
Voor wat je W2K betreft, dat zou kunnen kloppen. Ik werk zelf met XP, dus kan het moeilijk uittesten. Op het werk zitten we wel met W2K, maar daar ben je nu niet veel mee natuurlijk.
Die defrag start inderdaad een dos-venster op. Ik dacht dat het het resultaat was dat telde, niet de cosmetica
;)
Wat Microsoft in XP gestoken heeft is ergens een light-versie van een commercieel pakket, ik dacht dat dat diskeeper was, maar ik kan verkeerd zijn.
De gewone defrag slaagt er trouwens niet in om alles te defragmenteren, redelijk wat systeembestanden (virtueel geheugen en weet ik veel), worden gewoon overgeslagen.
Voor wat je W2K betreft, dat zou kunnen kloppen. Ik werk zelf met XP, dus kan het moeilijk uittesten. Op het werk zitten we wel met W2K, maar daar ben je nu niet veel mee natuurlijk.
Die defrag start inderdaad een dos-venster op. Ik dacht dat het het resultaat was dat telde, niet de cosmetica
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke