Ik gebruik nu al 2,5 jaar mijn 17" CRT van Medion. Recent is deze serieus diagonaal (vooral horizontaal) beginnen te trillen. Ik heb dit probleem nog nooit voor gehad en ik heb geen nieuwe apparatuur in gebruik genomen die het beeld zou kunnen vervormen. (dus geen EM storingen)
De trillingen treden over het ganse scherm op, maar in de linkerbovenhoek toch nog iets meer dan in de rest van het scherm. Standaard stond de monitor op 80 Hertz. Wanneer ik het sherm nu op 100 Hertz zet is het probleem ineens gedaan, weg die trillingen, wanneer ik hem op 60 Hertz zet, is het bibberfestijn. Maar toch vind ik dat het beeld er dat tikkeltje waziger uit ziet bij 100 Hertz.
Mijn vraag voor de beeldscherm-kenners: "Moet ik me zorgen maken dat dit beeldscherm eens kan flessen de komende weken (maanden?)"
Of kan dit met een simpele uitleg verklaard worden.
-Het ligt dus NIETaan EM-storingen van apparatuur
-NIETaan Adpatoren van apparatuur
Probleem: Trillende monitor
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Hoewel ik geen monitor expert ben doet het me denken aan een slechte elco (elektrolytische condensator) in de (waarschijnlijk geschakelde) voeding.
Op 100Hz heb je geen last omdat die freq overeen komt met 2x de netfrequentie maar misschien zie dan al wel een kleine afwijking in de liniariteit die langzaam beweegt.
Deze elco's drogen na een paar jaar soms uit, vooral als ze naast een heet wordend onderdeel (bv weerstand) worden geplaatst. (= ontwerpfout). Met deze fout zal het verschijnsel, na verloop van tijd, erger worden.
Op 100Hz heb je geen last omdat die freq overeen komt met 2x de netfrequentie maar misschien zie dan al wel een kleine afwijking in de liniariteit die langzaam beweegt.
Deze elco's drogen na een paar jaar soms uit, vooral als ze naast een heet wordend onderdeel (bv weerstand) worden geplaatst. (= ontwerpfout). Met deze fout zal het verschijnsel, na verloop van tijd, erger worden.
ja ik had dat ook met men oude aoc monitor, eerst die lijnen en trillingen tot op een moment dat heel het beeld in 1 lijn ging. door der op de zijkant tegen te kloppen ding dat effe weg, ik heb uit frustratie een nieuwe gekocht
De firma welke Medion vertegenwoordigt kan je daar het best over informeren. Link verwijderd daar niet meer functioneel!
Een defecte Elco kan idd de oorzaak zijn, maar er zijn zo vele mogelijkheden welke deze soort storing kunnen veroorzaken.
Te beginnen met een slecht (los) soldeerpunt aan de Horizontaal Transistor of aan de soldeerstiften van de hoogspanningstrafo.
Dus de Horizontaal trafo, of andere onderdelen in de horizontale afbuiging.
Niet aan te raden daar zelf iets te proberen, levens gevaar hoogspanning tot 25.000 Volt
Als je niet over speciaal soldeergereedschap beschikt kan je meer defect maken ipv iets te herstellen.
De punt van de soldeerbout moet een electrische nul doorgang hebben, zoniet kun je IC's defect maken
(bout moet dus op laagspanning werken)
Dus kan je U best tot de Service dienst wenden.
Greetz
Een defecte Elco kan idd de oorzaak zijn, maar er zijn zo vele mogelijkheden welke deze soort storing kunnen veroorzaken.
Te beginnen met een slecht (los) soldeerpunt aan de Horizontaal Transistor of aan de soldeerstiften van de hoogspanningstrafo.
Dus de Horizontaal trafo, of andere onderdelen in de horizontale afbuiging.
Niet aan te raden daar zelf iets te proberen, levens gevaar hoogspanning tot 25.000 Volt

Als je niet over speciaal soldeergereedschap beschikt kan je meer defect maken ipv iets te herstellen.
De punt van de soldeerbout moet een electrische nul doorgang hebben, zoniet kun je IC's defect maken
(bout moet dus op laagspanning werken)
Dus kan je U best tot de Service dienst wenden.
Greetz

Laatst gewijzigd door Blue-Sky 03 jun 2005, 21:33, in totaal 1 gewijzigd.

Merci mannen, ja, de monitor staat van in november niet meer in garantie, kan eigenlijk al beter gewoon een nieuwe kopen denk ik, ipv hem nog te proberen laten repareren. Alé ja, vandaag de dag is het toch ver overal die mentaliteit.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Ah ja, nog iets, als ik op lagere resoluties overschakel dan wordt het eveneens erger. Vaak is er niks aan de hand en merk je amper problemen op, maar dan ineens krijgt ie langzaam maar zeker terug het probleem. Zou dit een bijverschijnsel van de uitgedroogde elco zijn?
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Dat kloppen op de monitor en de fout verdween, dat is het typisch verschijnsel bij een slecht (defect) soldeerpunt.crapiecorn. schreef:ja ik had dat ook met men oude aoc monitor, eerst die lijnen en trillingen tot op een moment dat heel het beeld in 1 lijn ging. door der op de zijkant tegen te kloppen ging dat effe weg, ik heb uit frustratie een nieuwe gekocht
Ook bij defecte elco heb je een goede geschikte soldeerbout nodig en een vakuumpomp om de tin weg te zuigen, zonder het juiste gereedschap krijg je de elco er niet uit.The_Borg schreef: eigenlijk al beter gewoon een nieuwe kopen denk
Zoals je al schreef, tegenwoordig zijn CRT monitors niet meer zo duur, daar de trend LCD Displays zijn.

- Styno
- Elite Poster
Domme vraag mischien, maar heb je al eens een 'degauss' geprobeerd?
Vind je in het menuutje van je scherm.
Styno
Vind je in het menuutje van je scherm.
Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc

echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc

Goed geprobeerd, maar ja, dat heb ik al een 10 tal keer gedaan. Bleek niet te helpen. Na een tijdje begint ie nu op 100 Hertz ook raar te doen. Des te langer hij aanstaat, des te meer kans dat hij het krijgt zo op het eerste zicht. Tja, ik zal bij ons pa ies moeten gaan zagen voor een ALDI LCD-schermpje

Hij had al gezegd dat hij zo één wou als de monitor flest, de mens vindt dat gemakkelijker om om de week eens op google te zitten (en ik geef hem natuurlijk groot gelijk).