Heb thuis een OpenVPN server opgezet om met de laptop remotely aan mijn interne shares, services, e.d. te geraken.
Alles werkte, behalve mail sturen via mijn Outlook. Reden was dat alle niet-interne adressen niet via de VPN gaan en de Telenet mailserver dus vanuit het Internet aangesproken wordt. Telenet laat SMTP wellicht enkel toe als het van binnen hun netwerk komt. De oplossing is dus gewoon een push-route toevoegen in de server config zodat connecties naar de mailserver via de VPN gaan.
Vraagje: welke ranges laat ik zo best via de VPN gaan ? Ik heb nu de hele 195.130.0.0/16 range genomen maar al gezien dat daar bvb ook www.telenet.be in zit, wat natuurlijk helemaal niet via de VPN moet... Zijn er buiten de SMTP server nog Telenet destinations die best via de VPN gerouteerd worden ?
OpenVPN: welke routes toevoegen ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Enkel services die vereisen dat je die benaderd vanaf het Telenet netwerk. En dat is voor zover ik weet enkel hun SMTP servers. Misschien zijn er nog andere content gebonden diensten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Nope, dan is het niet 'normaal' opgelost :Benbits schreef:zeggen tegen de vpnserver , als hij een ip geeft dat dit met de gateway van uw router moet zijn, dan is dit "normaal" opgelost.
b.
1. Normaal gaat hij dan alleen traffiek naar het intern netwerk (10.x.x.x) over de VPN routeren en dus niet de SMTP traffiek die naar een publiek IP adres gaat (195...).
2. Of sommige VPNs (maar zeker niet OpenVPN) routeren direct alles over de VPN, wat nu ook weer niet de bedoeling is. 1Mbps is al traag genoeg voor VPN dat ik er ook nog niet eens mijn webtraffiek ga overzenden .
Anyway, met nslookup krijg ik 4 IPs voor de SMTP server. Zal ze gewoon alle 4 expliciet toevoegen in de server config.
-
- Elite Poster
- Twitter: goendi
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Beter idee: zet op die doos waar je openvpn server op draait een aantal services op: SMTP, DNS, NTP en laat die relayen naar de diensten van Telenet. Je DNS kun je dan gebruiken voor alle lokaal verkeer te resolven, je SMTP om mails naar buiten te sturen via Telenet enzovoort.