Installatie VDSL2: tussenstuk of NTP2007?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Hallo iedereen,

Ik heb even de installatieprocedure doorlopen van VDSL2 (boekje meegeleverd met de BBox2). De intro is voorzien van een 5-polig aansluitingspunt en zoals jullie weten is de meegeleverde VDSL2 splitter (full rate) voorzien van een 6-polige stekker. Voor mensen die in dezelfde situatie zitten als mij levert belgacom zowel een NTP 2007 mee (nieuwe intro) en ook een 5polige naar 6polige convertor (tussenstuk). Je kan dus kiezen, ofwel plaats je gewoon een tussenstuk op de oude, 5-polige intro, ofwel plaats je een nieuwe intro die 6-polig is (ntp 2007) en dan heb je helemaal geen tussenstuk meer nodig.
Is er een verschil in kwaliteit tussen deze 2 mogelijkheden?

Alvast bedankt voor de info!
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Hier thuis dezelfde situatie en ik heb gewoon het tussenstuk gebruikt met daarop de splitter. Op de rj-11 contacten van het tussenstuk zitten onze twee telefoons aangesloten. Geen idee of het beter is om je intro te vervangen door de nieuwe NTP, maar hier werkt het toch perfect zonder...
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Toch is het beter de NTP 2007 te gebruiken.
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

quistnix schreef:Toch is het beter de NTP 2007 te gebruiken.
Is de kwaliteit van de lijn beter met een ntp 2007 dan met een tussenstuk?
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

simon1991 schreef:
quistnix schreef:Toch is het beter de NTP 2007 te gebruiken.
Is de kwaliteit van de lijn beter met een ntp 2007 dan met een tussenstuk?
Yep
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Is het verschil niet marginaal?
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

ulixes schreef:Is het verschil niet marginaal?
Ik hoop het in ieder geval, heb beetj schrik om die intro te vervangen, heb hem al eens opengevezen en al die draadjes schrikten mij wel beetj af :oops:
Nuja, wanneer ik niet tevreden ben van de snelheid kan ik mij er toch eens aan wagen om die intro te vervangen :)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

simon1991 schreef:
ulixes schreef:Is het verschil niet marginaal?
Ik hoop het in ieder geval, heb beetj schrik om die intro te vervangen, heb hem al eens opengevezen en al die draadjes schrikten mij wel beetj af :oops:
Nuja, wanneer ik niet tevreden ben van de snelheid kan ik mij er toch eens aan wagen om die intro te vervangen :)
Foto maken, dan kun je niet meer missen...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Ken schreef:
simon1991 schreef:
ulixes schreef:Is het verschil niet marginaal?
Ik hoop het in ieder geval, heb beetj schrik om die intro te vervangen, heb hem al eens opengevezen en al die draadjes schrikten mij wel beetj af :oops:
Nuja, wanneer ik niet tevreden ben van de snelheid kan ik mij er toch eens aan wagen om die intro te vervangen :)
Foto maken, dan kun je niet meer missen...
Is de binnenkant eigenlijk dezelfde van een ntp 2007 en mijn intro? De intro die ik heb kan je hieronder in foto zien :-)
Afbeelding
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Ah maar je hebt nu ook al een opbouw-wandcontact.
Dan zou ik misschien wel tot vervanging overgaan, uiteindelijk zijn het maar wat draadjes aansluiten: intro op zwart, telefoons op groen en de modem gewoon via de splitter aansluiten.

Hier thuis heb ik het tussenstuk gebruikt omdat de intro een vijfpolig contact is dat in de muur is verwerkt (in de woonkamer). En ik zou er een rommeltje van maken vrees ik ^^
Hiro
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 okt 2009, 10:25

ik zie dat dat er vanuit u huidig aansluitpunt een kabel loopt naar een ander aansluitpunt, of zie ik dat verkeerd?

Het beste is om de ntp2007 te gebruiken, die belgacom dus heeft meegeleverd. Want ik had ook eerst m'n huidig punt gehouden en vanuit dat aansluitpunt waren er nog 2 andere punten verder in het huis aangesloten. Hierdoor werd ik dan op een repair profiel gezet, dus mn snelheid was veel minder.
Je moet de binnenkomende kabel (2 draden) links beneden aansluiten op de zwarte klem en de uitgaande kabel voor al je andere aansluitpunten rechtsboven op de groene klem.
Dan je bbox op die de vdsl splitter aansluiten en deze er in steken ;)
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Hiro schreef:ik zie dat dat er vanuit u huidig aansluitpunt een kabel loopt naar een ander aansluitpunt, of zie ik dat verkeerd?

Het beste is om de ntp2007 te gebruiken, die belgacom dus heeft meegeleverd. Want ik had ook eerst m'n huidig punt gehouden en vanuit dat aansluitpunt waren er nog 2 andere punten verder in het huis aangesloten. Hierdoor werd ik dan op een repair profiel gezet, dus mn snelheid was veel minder.
Je moet de binnenkomende kabel (2 draden) links beneden aansluiten op de zwarte klem en de uitgaande kabel voor al je andere aansluitpunten rechtsboven op de groene klem.
Dan je bbox op die de vdsl splitter aansluiten en deze er in steken ;)
Nu ben ik mee :d
Je hebt dat inderdaad goed gezien, er loopt nog een kabel naar een ander aansluitingspunt :) knap want de foto is niet egt in goede kwaliteit (vlug met de gsm getrokken ;) )
Maar die binnenkomende kabel is dus 1 dikke kabel, maar toen ik mn intro open vees zag ik wel veel meer draadjes dan 2, er komt dus meer dan 1 paar het huis binnen, maar ze waren denk ik niet allemaal aangesloten (zou ik nog eens moeten nazien)
Ik zal het eens proberen (voorzichtig dan) en mochten er nog vragen opduiken zal ik mn vragen opnieuw posten in dit topic ;)
Bedankt voor jullie hulp alvast!
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Trek anders voor de zekerheid nog een aantal foto's van hoe het nu allemaal is aangesloten.
Als het dan niet zou lukken kan je alles nog ongedaan maken ^^
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

ulixes schreef:Trek anders voor de zekerheid nog een aantal foto's van hoe het nu allemaal is aangesloten.
Als het dan niet zou lukken kan je alles nog ongedaan maken ^^
Goed idee :d
Heb juist eens gekeken, er komen 2 paren binnen, waarvan er 1 paar wordt gebruikt (het 2e is een reservepaar, daar staat iets over in de DIY handleiding van belgacom) en dan gaan er terug 2 draadjes naar buiten naar het 2e aansluitingspunt zoals je zei (dit wordt dan de groene klem op de ntp 2007). Maar waar ik wel nog een probleem in zie is de achterkant van het huidige intro, die is namelijk nogal stevig vastgevezen aan een houten plaat en waarschijnlijk is dat bij de meesten wel zo. Hoe heb jij die er terug af gekregen? Of is die achterkant van mijn huidige intro identiek aan de ntp2007? Ze lijken van vorm in ieder geval wel identiek aan elkaar :) misschien kan ik gewoon de binnenkant en buitenkant van mijn huidige intro vervangen, maar de achterste cover behouden?
Hoe heb jij het juist gedaan?
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

IK heb hier thuis niets vervangen he :p
Beste lijkt mij gewoon alles los te vijzen?

Je kan ook proberen om dat printplaatje met aansluitingen uit de NTP2007 te klikken en in je huidige NTP (2001?) te plaatsen + vervolgens de cover van de NTP2007 erop te schroeven (wat je zelf al zei dus). Maar ik weet niet of dat mogelijk is...
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

ulixes schreef:IK heb hier thuis niets vervangen he :p
Beste lijkt mij gewoon alles los te vijzen?

Je kan ook proberen om dat printplaatje met aansluitingen uit de NTP2007 te klikken en in je huidige NTP (2001?) te plaatsen + vervolgens de cover van de NTP2007 erop te schroeven (wat je zelf al zei dus). Maar ik weet niet of dat mogelijk is...
Kzalt kr proberen, zal zekr laten weten of het lukt :)
Bedankt voor de hulp in ieder geval!!
Hiro
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 okt 2009, 10:25

simon1991 schreef:
Hiro schreef:ik zie dat dat er vanuit u huidig aansluitpunt een kabel loopt naar een ander aansluitpunt, of zie ik dat verkeerd?

Het beste is om de ntp2007 te gebruiken, die belgacom dus heeft meegeleverd. Want ik had ook eerst m'n huidig punt gehouden en vanuit dat aansluitpunt waren er nog 2 andere punten verder in het huis aangesloten. Hierdoor werd ik dan op een repair profiel gezet, dus mn snelheid was veel minder.
Je moet de binnenkomende kabel (2 draden) links beneden aansluiten op de zwarte klem en de uitgaande kabel voor al je andere aansluitpunten rechtsboven op de groene klem.
Dan je bbox op die de vdsl splitter aansluiten en deze er in steken ;)
Nu ben ik mee :d
Je hebt dat inderdaad goed gezien, er loopt nog een kabel naar een ander aansluitingspunt :) knap want de foto is niet egt in goede kwaliteit (vlug met de gsm getrokken ;) )
Maar die binnenkomende kabel is dus 1 dikke kabel, maar toen ik mn intro open vees zag ik wel veel meer draadjes dan 2, er komt dus meer dan 1 paar het huis binnen, maar ze waren denk ik niet allemaal aangesloten (zou ik nog eens moeten nazien)
Ik zal het eens proberen (voorzichtig dan) en mochten er nog vragen opduiken zal ik mn vragen opnieuw posten in dit topic ;)
Bedankt voor jullie hulp alvast!
Je kijkt enkel welke 2 draden er momenteel zijn aangesloten, die gebruik je dan ook op de zwarte klem, de rest van de draden plooi je gewoon zodat ze niet in de weg staan. Voor de kabel richting het ander aansluitpunt doe je hetzelfde, maar dan voor op de groene klem. Dus je kijkt welke kleuren er momenteel zijn aangesloten en deze sluit je dan vervolgens weer op de groene klem.

Het kan zijn dat je het doosje dat je nu hebt kunt hergebruiken, dus dat kan je zelf uittesten. Bij mij was dit niet het geval want ik had een ander type aansluitpunt, deze heb ik dan met wat moeite afgevezen en de nieuwe in de plaats gezet.
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Juist op VDSL2 :-D
Alles werkt prima aan een heerlijke snelheid

Code: Selecteer alles

VDSL Version	Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21
VDSL line status	SHOWTIME
Downstream Training Margin	: 26.1 dB
Downstream line rate	: 16560 kbps
Upstream line rate	: 2048 kbps
TX total power	: -18.8 dbm
Downstream delay	: 14.4 ms
Upstream delay	: 4.4 ms
Klein vraagje: Is dit een repair profiel?

Mvg,

Simon
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Ja, is idd. een repair profiel. Het normaal profiel is nl. 20000 kbps downstream.
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Bedankt voor de reactie!

Ik geraak er echter niet echt wijs uit, in de BBOX2 staat er op de status pagina een Downstream line rate van 21648 kbps en een Upstream line rate van 2848 kbps, welke waarde is nu de juiste. Er zit een screenshot in bijlage.
VDSL.JPG
(19.04 KiB) 1744 keer gedownload
EDIT: Heb het antwoord al teruggevonden op dit forum, mijn snelheid is geen repair profiel (uitleg: http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 2&start=20)
genksta
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:38
Bedankt: 6 keer

16500 is geen repair profiel. 14500 is een repair profiel.

20000 passen ze toe voor mensen die max 600m van de rop wonen ongeveer, 16500 passen ze toe voor de mensen die een 600 tot 900m van de rop wonen.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

fout. repairprofiel is 9000 .
genksta
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:38
Bedankt: 6 keer

nope, 14500 is ook een repair profiel maar komt weinig voor. 9000 is het meestal, komt dan door stubs of splitter die verkeerd gestoken is ofzo.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

genksta schreef:16500 is geen repair profiel. 14500 is een repair profiel.

20000 passen ze toe voor mensen die max 600m van de rop wonen ongeveer, 16500 passen ze toe voor de mensen die een 600 tot 900m van de rop wonen.
Je hebt gelijk. De 16500 is een provisioning profiel die door het IAC wordt toegepast op basis van de verzwakking. Want de lengte is niet bepalend, maar wel de verzwakking. En zoals je wel weet kan een lijn op meer dan 600 meter betere waarden hebben (en dus op 20000 wordt geprovisioned) dan een lijn op minder dan 600 meter.
Laatst gewijzigd door quistnix 02 feb 2010, 23:37, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

technieker schreef:fout. repairprofiel is 9000 .
Dit is het laagste repair profiel en wordt idd. slechts zelden gebruikt, meestal tijdelijk vermits de meest voorkomende fout waarom de lijn maar zo laag synct problemen zijn in de binnen bekabeling (meestal stubs).
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

quistnix schreef:
genksta schreef:16500 is geen repair profiel. 14500 is een repair profiel.

20000 passen ze toe voor mensen die max 600m van de rop wonen ongeveer, 16500 passen ze toe voor de mensen die een 600 tot 900m van de rop wonen.
Je hebt gelijk. De 16500 is een provisioning profiel die door het IAC wordt toegepast op basis van de verzwakking. Want de lengte is niet bepalend, maar wel de verzwakking. En zoals je wel weet kan een lijn op meer dan 600 meter betere waarden hebben (en dus op 20000 wordt geprovisioned) dan een lijn op minder dan 600 meter.
Niet persé, ik ben al vaak tegengekomen dat een klant op een 16,5 profiel zit terwijl zijn provisioning profiel 20 is, en bij dtree weten ze niet hoe het komt. Zelfs na het starten van een TBF valt deze na een 10-tal minuten terug naar 16,5, dtree moet deze dan 'forceren' op 20.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”