Dual wan

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Ik zou mij een router willen aanschaffen met dual wan.
Deze moet de volgende eigenschappen hebben: dual wan, voip , openvpn.
Ik had gedacht aan de Draytek VIgor 2910 maar deze ondersteunt geen openvpn.
Hoe zit het met de routers waar de tomato firmware kan op geplaatst worden.
Is het mogelijk om een router te nemen met één wan poort en dan een lan poort ook te gebruiken als tweede wan.
Ik heb gelezen over www.dualwan.cn voor de tomato die dit doet. Iemand hier ervaring mee?

Bedankt
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

pc of atom platform met een pfsense install op ...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

FlashBlue schreef:pc of atom platform met een pfsense install op ...
Met 3 vm's dan.
pfsense heeft geen load balancer voor pppoe, werkt enkel met static gateway's (pfsense 1&2), dus met dynamisch ip ben je er niet veel mee.
CLEAROS 5.1 werkt. Dual wan tomato ook (maar geeft hier allerlei problemen, gebruik hier meerdere routers), de software van dual tomato is wel gebaseerd op oude tomato broncode.Een router met 32MB ram kan nooit goed werken onder zware belasting(relatief).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

hij heeft nergens staan dat hij een loadbalancer functie wil he, alleen dual wan, en dat kan voor allerlei redenen zijn dat hij dat zoekt he :) Ik heb hier een pfsense draaien met een edpnet/telenet combinatie, met wan/opt failover, en dat werkt perfect...

Overigens, kijk ik eroverheen, of bied clearos geen voip functionaliteit aan ? dat is nl wel een van de eisen van de topicstarter.
redman
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb clearos bekeken en lijkt me wel leuk.
Ik heb loadbalancing nodig, dus geen pfsense en clearos heeft geen voip.
Loadbalancing is vooral om mijn torrents sneller up te loaden.
@SIlencer: denk je dat een router met 32MB, tomato dualwan erop en veel torrent traffic overbelast zou geraken?
Mijn sagem webracer heeft er nochtans geen probleem mee. Of bedoel je dat de router door de dualwan te overbelast zou raken?
Clearos en atom processor, maar dat gebruikt toch meer stroom dan een routertje ? Ik heb hier al zoveel apparaten staan en vooral : dit toestel moet 24 uur blijven draaien.

Bedankt
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Wat bedoel je met voip functionaliteit ? SIP registrar, ATA, ... ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

silencer schreef:Een router met 32MB ram kan nooit goed werken onder zware belasting(relatief).
Wat noem je zware belasting ? 32MB is in veel gevallen ruim voldoende...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
redman
Elite Poster
Elite Poster

VOiD schreef:Wat bedoel je met voip functionaliteit ? SIP registrar, ATA, ... ?
sip
silencer
Elite Poster
Elite Poster

redman5087 schreef:Ik heb clearos bekeken en lijkt me wel leuk.
Ik heb loadbalancing nodig, dus geen pfsense en clearos heeft geen voip.
Loadbalancing is vooral om mijn torrents sneller up te loaden.
@SIlencer: denk je dat een router met 32MB, tomato dualwan erop en veel torrent traffic overbelast zou geraken?
Mijn sagem webracer heeft er nochtans geen probleem mee. Of bedoel je dat de router door de dualwan te overbelast zou raken?
Clearos en atom processor, maar dat gebruikt toch meer stroom dan een routertje ? Ik heb hier al zoveel apparaten staan en vooral : dit toestel moet 24 uur blijven draaien.

Bedankt
Vind eerst maar eens een geschikte router met 32MB ram voor tomato dualwan. Overbelasting ga je mss wel ervaren als je nog gezinsleden hebt die met torrent settings werken op hun max (100.000 verbindingen, ...), anders niet.

Ivm stroomverbruik: valt zeer goed mee (reken op een 20-25€/jaar); zal iets van een 15 a 20W zijn.
Ik heb zelf een alix toestel (pfsense): 3.2W. Een wrt54g zit rond de 8-9W.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ook ik zit te kijken naar een dergelijke setup, met volgende setup:

- Ikzelf heb een Dommel cityconnect (10.1.0.1 = router) en een Scarlet One (VDSL) (10.2.0.1 = router)
- Gebuur zit met Telenet (10.3.0.1 = router)

Ik zit te denken om een Wind Nettop 130x aan te schaffen, samen met een 4-in-1 netwerkkaartje van dlink, zoals bvb de DFE-580tx (http://pc.itek.cz/adaptery-pci-metalick ... TD4110.jpg) en daar dan PFSense op te zetten (gigabit LAN = naar gigabitswitch). Alleen geen idee of mij dit zou lukken.

Overigens lees ik dat je met ddwrt diverse SSID's kan ondersteunen (bvb private en public, waarbij public een beperkte bandbreedte krijgt) en zelfs VLANs zouden mogelijk zijn...

Wel de moeite om te volgen denk ik?

knipsel0054.JPG
(45.21 KiB) 792 keer gedownload

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
silencer
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Ook ik zit te kijken naar een dergelijke setup, met volgende setup:

- Ikzelf heb een Dommel cityconnect (10.1.0.1 = router) en een Scarlet One (VDSL) (10.2.0.1 = router)
- Gebuur zit met Telenet (10.3.0.1 = router)

Ik zit te denken om een Wind Nettop 130x aan te schaffen, samen met een 4-in-1 netwerkkaartje van dlink, zoals bvb de DFE-580tx (http://pc.itek.cz/adaptery-pci-metalick ... TD4110.jpg) en daar dan PFSense op te zetten (gigabit LAN = naar gigabitswitch). Alleen geen idee of mij dit zou lukken.

Overigens lees ik dat je met ddwrt diverse SSID's kan ondersteunen (bvb private en public, waarbij public een beperkte bandbreedte krijgt) en zelfs VLANs zouden mogelijk zijn...

Wel de moeite om te volgen denk ik?

knipsel0054.JPG
De atom is gewoon x86(& x64), voor de ondersteunde netwerkkaarten kun je best op de freebsd website kijken (supported devices).
Kwa stabiliteit is dd-wrt merkbaar slechter dan pfsense.
Writer en hdd zou ik wel afkoppelen en een usb drive gebruiken/SSD(+2GB)/CF.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Waarom neem je anders geen pentium3 800Mhz of hoger (min 256MB ram) ? werkt perfect en kost niet teveel (5-10€?).
Zijn vrij zuinige pc's (had hier een verbruik van 32Watt met een P3 800 met 1GB ram).Een aankoop van 100€ (voor iets van 15W) heb je er pas na jaren uit.
En over enkele jaren ziet je configuratie er mss heel anders uit.
100'en torrents tegelijk samen met allerlei p2p traffic: cpu belasting paar %.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

silencer schreef:
FlashBlue schreef:pc of atom platform met een pfsense install op ...
Met 3 vm's dan.
pfsense heeft geen load balancer voor pppoe, werkt enkel met static gateway's (pfsense 1&2), dus met dynamisch ip ben je er niet veel mee.
CLEAROS 5.1 werkt. Dual wan tomato ook (maar geeft hier allerlei problemen, gebruik hier meerdere routers), de software van dual tomato is wel gebaseerd op oude tomato broncode.Een router met 32MB ram kan nooit goed werken onder zware belasting(relatief).
Dit klopt niet helemaal. De enige reden dat dit zo is is omdat de FreeBSD feature die connecties in stand houdt in pfsense niet werkt met PPPoE. Is overigens makkelijk omzeild door je modem een /30 toe te kennen, en de modem de sessie tot stand te laten brengen. In dat geval kun je perfect load balancen. Of het ideaal is is een andere vraag.

Ten tweede kun je ook je WAN connecties op je pfsense laten toekomen. Echter zal die geen dual PPPoE ondersteunen in de 1.2.3 serie. Als je dat al niet kunt, dan heb je alsnog een statisch IP nodig. Wederom interne IP space, /30 bvb op het tweede apparaat. In deze setup gebruik je je pfsense niet als load balancer, maar stel je de fail over feature in. De WAN interface is perfect in staat om dit aan te kunnen, aangezien die zowiezo als default gateway dient. Je gaat dus gewoon specifieren welke traffiek je via welke interface naar buiten stuurt, op basis van protocol/poort. Dit stelt je nog steeds in staat om torrents te balancen, door je traffic shaper correct te configureren op de LAN interface. Als je deze traffic shaper écht dual wan wilt, dan ga je wel de 2.0 versie moeten gebruiken.
redman
Elite Poster
Elite Poster

Dit lijkt me ook een leuk apparaatje, maar helaas te duur.

FX5621 6 LAN Industrial Firewall/Router Platform: 1GHz Fanless CPU & 512MB RAM

Motherboard with 1GHz Fanless VIA Eden V4 CPU and 512MB DDR2 RAM. 2x Agere ET1310 Chipset Gigabit LAN and 4x Realtek 8100C Chipset 10/100 LAN.

http://www.mini-itx.com/store/?c=40
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

silencer schreef:Waarom neem je anders geen pentium3 800Mhz of hoger (min 256MB ram) ? werkt perfect en kost niet teveel (5-10€?).
Zijn vrij zuinige pc's (had hier een verbruik van 32Watt met een P3 800 met 1GB ram).Een aankoop van 100€ (voor iets van 15W) heb je er pas na jaren uit.
En over enkele jaren ziet je configuratie er mss heel anders uit.
100'en torrents tegelijk samen met allerlei p2p traffic: cpu belasting paar %.
Ik heb hier nog een P3 met 1GHz staan, doch dat ding maakt zo een herrie dat ik deze ga buitengooien. Alles reeds uitgeblazen, BIOS zitten prutsen naar instellingen voor de fan, niks helpt...
Overigens zou dit apparaat gebruikt worden in combinatie met een kleine SSD...Ook het minimale stroomgebruik en de compactheid van dit apparaat zorgt ervoor dat ik dit zou nemen.
Waar ergens kan ik zien of bovenstaande NIC ondersteund word?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”