OIVO: Jongeren krijgen meer problemen door gebruik GSM

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Steeds meer jongeren hebben een mobiele telefoon en gebruiken deze ook intensiever in vergelijking met vroeger. Niet enkel gebruiken ze die om in contact te staan met het thuisfront en hun vrienden, maar worden de mobieltjes ook gebruikt om beltonen, muziek en video's te downloaden. Daardoor komen meer jongeren in de problemen met bijvoorbeeld ongewenste abonnementsdiensten. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties, kortweg OIVO.

Uit een onderzoek, uitgevoerd bij 2600 jongeren tussen 10 en 17 jaar, blijkt dat 91% van deze jongeren een gsm heeft. Deze jongeren blijken ook groot-verbruikers te zijn. Alhoewel er minder gebeld wordt (7 keer per week in plaats van 8 keer in een onderzoek uit 2007), worden er steeds meer smsjes verstuurd. 15-jarigen lijken een honderdtal smsjes per week te versturen. Hoe ouder het kind wordt, hoe minder er ge-sms't en gebeld wordt.
[...]
Frontpage Userbase
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Open deur intrappen? Die abonnementsdiensten moeten allemaal verboden worden: van de eerste tot de laatste! Net als die belspelletjes!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Lord Utopia schreef:Hoe ouder het kind wordt, hoe minder er ge-sms't en gebeld wordt.
Verstand komt dan blijkbaar toch met de jaren...
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Goztow schreef:Open deur intrappen? Die abonnementsdiensten moeten allemaal verboden worden: van de eerste tot de laatste! Net als die belspelletjes!
Volledig mee akkoord. Dat is toch puur bedrog en geldklopperij.
15-jarigen lijken een honderdtal smsjes per week te versturen. Hoe ouder het kind wordt, hoe minder er ge-sms't en gebeld wordt.
Toen ik 15 jaar was, stuurde ik ongeveer 3 berichtjes per dag en belde nooit.
Nu ben ik 21 jaar, stuur ik er ongeveer 20 op een maand en bel heel af en toe.
Ik gebruik nu wel mobile internet, terwijl dat doen nog amper bestond. (WAP-tijd)

Als ik naar mijn zussen kijk, kan ik dat sms-gedrag jammer genoeg alleen maar bevestigen.
Al moeten we ook de opmerking maken dat het versturen van veel berichtjes ook te maken heeft met het abonnement.
Veel mensen sturen veel met als opmerking: het is toch gratis.
Vroeger had je bijna nooit gratis berichtjes, of toch veel minder dan nu.
Af en toe had ik een eenmalige promo van: sms'en aan halve prijs (en dat was toen 7 cent ipv 15 cent)
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Ik was ook verrast dat toen op het nieuws een moeder met haar kind kwam, waar het kind zei dat ze 10 jaar was en al een GSM had. Nog meer verrast toen bleek dat ze soms alleen thuis bleef. Maar tijden veranderen en zoiets moet ge accepteren. Ge lijkt allemaal wel een bende ouwe mannen op die manier.
Laten we allemaal anders terug gaan naar de jaren '70 zonder internet en telefonie. Want volgens de mannen uit de jaren stillekes waren dat ook goeie tijden en zat toen ook het verstand beter dan nu of tien jaar geleden.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Maja, kinderen hebben op die leeftijd wel voorafbetaalde kaarten en geen abonnementen (hoop/neem ik aan)? Wellicht ligt de eindverantwoordelijkheid dus meer bij de ouders...
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

r2504 schreef:
Lord Utopia schreef:Hoe ouder het kind wordt, hoe minder er ge-sms't en gebeld wordt.
Verstand komt dan blijkbaar toch met de jaren...
Het is te hopen dat dit inderdaad zo is. Anders komt er een generatie aan die wel eens dik in de 'shit' gaat terecht komen met torenhoge facturen en kosten. Als dit zo gaat worden zal de toekomst uitwijzen, wij als maatschappij zullen op het einde van de rit toch de factuur voor deze generatie gepresenteerd krijgen. (schuldbemiddeling, ...)
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Tariefplannen waar je vanaf 10 euro per maand onbeperkt kan sms'en? Ik denk niet dat sms'ers in de problemen zullen komen. ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Lord Utopia schreef:Tariefplannen waar je vanaf 10 euro per maand onbeperkt kan sms'en? Ik denk niet dat sms'ers in de problemen zullen komen. ;)
Wel als ze zich met zo'n SMS'je inschrijven op een ringtone site...
Lord Utopia
Erelid
Erelid

r2504 schreef: Wel als ze zich met zo'n SMS'je inschrijven op een ringtone site...
Dat is iets anders. Trouwens, hoe ouder mensen worden, hoe beter ze alle gevaren van die ringtones begrijpen (mijn generatie hopelijk toch).
U blauw betalen aan normaal sms-verkeer tussen twee natuurlijke personen zou niet meer van deze tijd mogen zijn. Gezien de vele aanbiedingen van telecomoperatoren.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

TomG schreef:Maja, kinderen hebben op die leeftijd wel voorafbetaalde kaarten en geen abonnementen (hoop/neem ik aan)? Wellicht ligt de eindverantwoordelijkheid dus meer bij de ouders...
Nee, een minderjarige kan geen contract afsluiten ! Dus als de minderjarige met iets akkoord gaat telt het gewoon niet, .. trek het voor eender welke rechtbank het zal teniet gedaan worden.

En deze diensten zouden sowieso verboden moeten worden, je moet ten eerste al op de hoogte zijn, van de kost prijs als je een abonnement afsluit, .. wat op tv in een flits voorbij komt kan je niet zie wat de voorwaarden zijn en wat de kostprijs is.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Lord Utopia schreef:Tariefplannen waar je vanaf 10 euro per maand onbeperkt kan sms'en? Ik denk niet dat sms'ers in de problemen zullen komen. ;)
Ze moeten ook wel 10 euro per maand hebben voor hun gsm. Dat is soms al een probleem, zeker als je niet al uw zakgeld wilt spenderen aan gsm.
Hier ligt zeker de verantwoordelijkheid van de ouders.
Soms kom je tegen dat het abonnement is, maar dat de ouders gewoon alles betalen.
Dan heeft het kind helemaal niet meer de indruk hoeveel geld het spendeert.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ofloo schreef:
TomG schreef:Maja, kinderen hebben op die leeftijd wel voorafbetaalde kaarten en geen abonnementen (hoop/neem ik aan)? Wellicht ligt de eindverantwoordelijkheid dus meer bij de ouders...
Nee, een minderjarige kan geen contract afsluiten ! Dus als de minderjarige met iets akkoord gaat telt het gewoon niet, .. trek het voor eender welke rechtbank het zal teniet gedaan worden.

En deze diensten zouden sowieso verboden moeten worden, je moet ten eerste al op de hoogte zijn, van de kost prijs als je een abonnement afsluit, .. wat op tv in een flits voorbij komt kan je niet zie wat de voorwaarden zijn en wat de kostprijs is.
... dus zoals ik zei, de eindverantwoordelijkheid ligt bij de ouders (omdat zei wel een abonnement kunnen afsluiten).
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

De dag van vandaag kan geenenkele jongere zonder gsm ikzelf ook niet , ik heb er geen last van als ik die eens een dagjr vergeet maar dan krijg ik vooral commentaar waarom stuur je nt terug? juist alsof ik op ieder uur bereikbaar moet zijn :roll:

Nu goed de abbo diensten als je dat eenmaal tegenkomt en je hebt prepaid zal het bij die ene keer blijven want je krediet naar 0 zien gaan is niet zo handig!!!

Voor de rest kom ik tussen de 100a250 smsen per maand wat nog goed meevatl als ik vele anderen hoor 1000??? daar kom kik niet mee toe ze :nono:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

q-tec schreef:Voor de rest kom ik tussen de 100a250 smsen per maand wat nog goed meevatl
Aan je spelling/fouten te zien SMS je veel te veel :lol:
Lord Utopia
Erelid
Erelid

r2504 schreef:
q-tec schreef:Voor de rest kom ik tussen de 100a250 smsen per maand wat nog goed meevatl
Niet altijd slecht hoor.
http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/sms ... evoel.aspx
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

r2504 schreef:
ja ik weet het typfouten, maar letter omdraaien geen idee maar ik lees er gewoon over.....
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Mobile Viking
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

q-tec schreef:De dag van vandaag kan geenenkele jongere zonder gsm ikzelf ook niet , ik heb er geen last van als ik die eens een dagjr vergeet maar dan krijg ik vooral commentaar waarom stuur je nt terug? juist alsof ik op ieder uur bereikbaar moet zijn :roll:

Waarom zou een kind niet zonder gsm kunnen? Omdat je er anders niet bijhoort want ieder kind heeft een gsm? Als dat de reden is dan zou ik eerder zeggen dat kinderen wel zonder gsm kunnen maar het ontbreekt de ouders blijkbaar aan ruggengraat om dit aan hun kinderen te ontzeggen. Daarom hoef ik ook geen kinderen, die apen willen van alles en zijn dikwijls zo ondankbaar als de pest. Je kan wel zeggen dat opvoeding een grote rol speelt maar op een bepaald moment worden kinderen meer opgevoed door reclame en hun vriendjes dan door hun ouders.
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

Mobile Viking schreef:
q-tec schreef:De dag van vandaag kan geenenkele jongere zonder gsm ikzelf ook niet , ik heb er geen last van als ik die eens een dagjr vergeet maar dan krijg ik vooral commentaar waarom stuur je nt terug? juist alsof ik op ieder uur bereikbaar moet zijn :roll:

Waarom zou een kind niet zonder gsm kunnen? Omdat je er anders niet bijhoort want ieder kind heeft een gsm? Als dat de reden is dan zou ik eerder zeggen dat kinderen wel zonder gsm kunnen maar het ontbreekt de ouders blijkbaar aan ruggengraat om dit aan hun kinderen te ontzeggen. Daarom hoef ik ook geen kinderen, die apen willen van alles en zijn dikwijls zo ondankbaar als de pest. Je kan wel zeggen dat opvoeding een grote rol speelt maar op een bepaald moment worden kinderen meer opgevoed door reclame en hun vriendjes dan door hun ouders.
Over een kortzichtige reactie gesproken... :bang:
Mobile Viking
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Kom anders eens discussiëren met argumenten ipv enkel over kortzichtigheid te spreken en een smileytje te gebruiken. Over kinderachtigheid gesproken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mobile Viking schreef:Kom anders eens discussiëren met argumenten ipv enkel over kortzichtigheid te spreken en een smileytje te gebruiken. Over kinderachtigheid gesproken.
Ik denk dat er inderdaad heel wat waarheid in je opmerking zit... ik vraag me dan ook af waarom dit kortzichtig zou zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”