suggesties voor oplossen storing telefoon?

Plaats reactie
eclectic
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2009, 14:28
Bedankt: 1 keer

wij hebben Tele2 (oei Base) all-in.
sinds enkele maanden hebben wij enorm veel storing op één van de telefoonlijnen, onafhankelijk van het uur. heel sporadisch gaat het, maar meestal is de lijn quasi onverstaanbaar.
even een schets: de modem is aangesloten op het contactpunt boven. de telefoon die van daaruit aangesloten is, werkt prima.
wij hebben een tweede aansluitpunt in de woonkamer, en daar zit er enorm veel ruis op.

ik wilde zelf proberen het euvel op te lossen, want zo lijkt het me realistisch dat het om een intern lijnprobleem gaat en niets of weinig te maken heeft met de aansluiting an sich.
maar wat probeer ik eerst: het contactpunt in de woonkamer openvijzen en alle draadjes eens goed terugsteken? of de aansluiting boven, want ik vermoed dat de lijn beneden van daar komt? of een kabel vervangen?
of een nieuwe kabel trekken van de modem naar het aansluitpunt beneden? (ai ik hoop dat ik dat niet moet doen want dan moet ik boren en de kruipkelder in die ik nog nooit opengedaan heb en dan ook nog eens vandaaruit de kabel effectief kunnen doorsteken naar het aansluitpunt...)

iemand iets gelijkaardigs en een voorstel voor oplossing?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

eclectic schreef:wij hebben Tele2 (oei Base) all-in.
sinds enkele maanden hebben wij enorm veel storing op één van de telefoonlijnen, onafhankelijk van het uur. heel sporadisch gaat het, maar meestal is de lijn quasi onverstaanbaar.
even een schets: de modem is aangesloten op het contactpunt boven. de telefoon die van daaruit aangesloten is, werkt prima. wij hebben een tweede aansluitpunt in de woonkamer, en daar zit er enorm veel ruis op?

Uw schets is niet duidelijk genoeg voor het aanbrengen van een oplossing.
- U spreekt van telefoonlijnen (meervoud) - maar je bedoelt wsl 2 telefoontoestellen, aangesloten op één lijn ?
- Hoe is het telefoontoestel boven, dat wel werkt aangesloten ? Direct op het (Belgacom) aansluitpunt (via een splitter) ofwel op het "phone" contact van de modem (VOIP) ?
- Hoe is het telefoontoestel beneden aangesloten ? Direct op de binnenkomende telefoonlijn ? Of ook aan de modem ?

Wat ik eigenlijk probeer uit te vissen:
Heb je nog een normale analoge lijn, of heb je telefoon van Base via de router (VOIP) ?

- Als je nog een klassieke analoge lijn hebt, dan kan je probleem zijn dat je toestel beneden rechtstreeks op de Belgacom lijn zit, zonder splitter. Je krijgt dan de "ADSL ruis" te horen. Steek een splitter tussen het telefoonkontaktpunt en je toestel, en je ruis zal verdwenen zijn.
- Als je VOIP van Base hebt (gezien "Tele2 All-in") dan kan je het telefoontoestel beneden onmogelijk aansluiten op de telefoonlijn, daar zit in principe geen telefoon meer op (only ADSL = alleen ruis ;))
In dit geval moet je proberen om de telefoon beneden ook aan te sluiten op de modem:
Vijs het kontaktpunt beneden open, en kijk of de kabel naar boven soms geen 2 paar draden bevat.
Gebruik eventueel het 2de paar om het telefoonsignaal van boven terug naar beneden te brengen. Maar maak dat je de ADSL verbinding naar boven (op het eerste paar) niet onderbreekt...

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
eclectic
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2009, 14:28
Bedankt: 1 keer

dank voor de suggesties, ik zal vanavond eens kijken.
het gaat 'm om Base all-in (home pack), dus de telefonie gaat via VOIP.

we hebben natuurlijk één lijn, met twee aansluitingspunten. de modem werd aangesloten op het contactpunt boven omdat er volgens de technieker destijds (installatie in 2005) niet voldoende draden in het punt beneden zaten.
de telefoon boven is denk ik aangesloten op de modem; de telefoon beneden gewoon in de stekker.
het gekke is: die heeft altijd redelijk tot goed gewerkt (soms wel wat storing, maar dat lag misschien aan de tijdstippen of gelijktijdig internetten), en sedert enkele maanden geeft die quasi alleen nog geruis (maar niet altijd!). ter volledigheid moet ik ook nog zeggen dat we in september een technieker over de vloer gehad hebben die een aantal dingen moeten wijzigen heeft om ons op de hoge snelheidstrein te zetten (dank aan 320i voor de zeer gewaardeerde hulp daarbij). alleen durf ik niet zeggen of de zware ruis op de telefoon beneden onmiddellijk daarna begonnen is of pas na een tijdje.

dus: ik vul mijn concrete situatie vanavond nog eens aan. desnoods met fotootjes...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

eclectic schreef: het gaat 'm om Base all-in (home pack), dus de telefonie gaat via VOIP.
we hebben natuurlijk één lijn, met twee aansluitingspunten. de modem werd aangesloten op het contactpunt boven omdat er volgens de technieker destijds (installatie in 2005) niet voldoende draden in het punt beneden zaten.
de telefoon boven is denk ik aangesloten op de modem; de telefoon beneden gewoon in de stekker.


Ik neem dus aan de de technieker wel het bestaande contactpunt heeft gebruikt, maar dit ook aangesloten heeft op je modem. Anders kan dit niet werken
Misschien heeft hij telefoon + ADSL in dezelfde kabel (2 aparte paren) lopen en heb je overspraak van de ADSL frequentie op je telefoonlijn (in dit geval zou een splitter misschien helpen) , of een slecht kontakt...
Voor alle zekerheid: verwissel eens de toestellen, dan weet je dat het niet aan het toestel ligt ...
Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

eclectic schreef:even een schets: de modem is aangesloten op het contactpunt boven. de telefoon die van daaruit aangesloten is, werkt prima.
wij hebben een tweede aansluitpunt in de woonkamer, en daar zit er enorm veel ruis op.


Ik zou zeggen: aansluitpunt beneden openvijzen. Controleren op oxidatie en roest.
Dikwijls staan het aansluitpunt op een muur die onderaan wat vochtig is. Je krijgt dan vlug oxidatie. Dat geeft ruis en gekraak.
Eventueel stekker en stopcontact afschuren en afwerken met wat contactcleaner. Dat kan wonderen doen voor zo'n probleem.

Gr ,
Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
eclectic
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2009, 14:28
Bedankt: 1 keer

- het ligt niet aan de telefoon: ik heb de telefoons al meermaals verwisseld als test
- net alle punten nog eens opengedaan, draadjes vastgevezen, contactspray erop. geen verschil.
- in het contactpunt beneden lopen maar drie draadjes door de kabel, ik kan dus geen vrij paar gebruiken om het zo te proberen.

de modem is als volgt aangesloten:
binnen in het contactpunt:
- inkomend op A en B: telefoondraad die binnenkomst
- op C en D: enerzijds de draad die naar beneden gaat (herkenbaar aan de kleuren) en twee nieuwe draden (op C en D dus telkens drie draadjes: drie paren in totaal); de ene nieuwe draad gaat rechtstreeks naar de telefoon boven, de andere naar de telefooningang op de modem
op het contact zit een adsl stekker, die gaat naar de adsl ingang van de modem.

ben ik zo duidelijk genoeg?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

eclectic schreef:de modem is als volgt aangesloten:
binnen in het contactpunt:
- inkomend op A en B: telefoondraad die binnenkomt
- op C en D: enerzijds de draad die naar beneden gaat (herkenbaar aan de kleuren) en twee nieuwe draden (op C en D dus telkens drie draadjes: drie paren in totaal); de ene nieuwe draad gaat rechtstreeks naar de telefoon boven, de andere naar de telefooningang op de modem
op het contact zit een adsl stekker, die gaat naar de adsl ingang van de modem.

De technieker heeft er dus voor gekozen om het bestaande telefooncontact te gebruiken voor ADSL (A/B) en telefoonsignaal (C/D). Dit verhoogt het risiko van overspraak.
Ik zou het volgende nog eens proberen / goed nakijken:
- nakijken of de contacten A/B en C/D 100pct gescheiden zijn. In sommige (oudere) Belgacom stopcontacten bestaat er een verbinding tussen B en C. Gewoon losknippen indien dit het geval zou zijn.
- indien er toch een vorm van overspraak zou bestaan tussen ADSL signaal en telefoonsignaal kan een ADSL splitter beneden een mogelijke oplossing zijn.
- gezien de kabel tussen boven en beneden 3 draden heeft: probeer gewoon eens een andere combinatie (boven een andere kleurcombinatie aansluiten op C/D, en beneden dezelfde kleuren aansluiten (op A/B).
PS. Ik neem aan dat er boven géén ADSL splitter zit (die heb je niet nodig gezien er geen telefoonsignaal aanwezig is op de binnenkomende lijn.
Ph
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
eclectic
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2009, 14:28
Bedankt: 1 keer

het probleem is opgelost, dankjewel voor alle suggesties!

ik heb het extra draadje gebruikt tussen boven en beneden om één van de twee gebruikte draadjes te vervangen, en zie, we kunnen weer helder bellen!
hopelijk blijft dit zo...
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”