Oude router met ingebouwde modem als extra toegangspunt

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
simon1991
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Hallo iedereen,

Volgende maand wordt ik overgezet naar Generation Internet (= BGC Go). Ik zal dus moeten werken met een BBOX2 (want ben aansluitbaar op VDSL2) en die heb ik vandaag binnen gekregen. Ik ben zo al wat aan het nadenken welke opstelling ik zal gebruiken, want momenteel is het draadloos netwerk ontoereikend om het gehele huis te dekken. Ik zou graag de BBOX2 beneden zetten in de garage en de oude ADSL modem/router (SMC7904WBRA2) boven plaatsen zodat zowel het benedenverdiep als bovenverdiep volledig draadloos worden gedekt. Ook zou ik dan aan die SMC7904WBRA2 nog een NAS koppelen met een LAN kabeltje. De beste oplossing lijkt mij om zowel de BBOX2 als de SMC7904WBRA2 een PPPoE sessie te laten aanmaken, zodat de computers die aangesloten zijn op de BBOX2 weinig hinder ondervinden qua snelheid wanneer er op de SMC7904WBRA2 een groot bestand wordt gedownload aan de volledige 12Mbps.
Ik twijfel er wel aan of dit gaat lukken, want volgens mij kan ik enkel een PPPoE sessie maken op de SMC7904WBRA2 met de ingebouwde ADSL modem, en kan ik de LAN1(die verbonden is met de BBOX2 beneden met een LAN kabel) niet laten fungeren als WAN poort.
Ter verduidelijking zit in bijlage een schema van de gewenste opstelling + de verschillende protocollen om een verbinding met het internet te maken uit de configuratiepagina van de SMC7904WBRA2.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gewenste netwerkopstelling.jpg
Dit is de opstelling die ik voor ogen heb, al dan niet met 2 PPPoE sessies
(62.17 KiB) 95 keer gedownload
protocollen SMC7904WBRA2.jpg
Dit zijn de verschillende protocollen waaruit ik kan kiezen op de SMC7904WBRA2 om verbinding met een WAN te maken
(39.42 KiB) 2158 keer gedownload
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Tip: laat u SMC als switch fungeren, en geef die een IP adress in hetzelfde subnet als u bbox. Zet vervolgens uw DHCP server af op de SMC en plug een kabel in op LAN 1 van de SMC naar de BBOX. De 3 overige LAN poorten op de SMC kun je dan gebruiken voor je andere apparatuur.
simon1991
Pro Member
Pro Member

Goendi schreef:Tip: laat u SMC als switch fungeren, en geef die een IP adress in hetzelfde subnet als u bbox. Zet vervolgens uw DHCP server af op de SMC en plug een kabel in op LAN 1 van de SMC naar de BBOX. De 3 overige LAN poorten op de SMC kun je dan gebruiken voor je andere apparatuur.
Bedankt voor de hulp Goendi!
Zelfde subnet, bedoel je dan bv 192.168.2.1 en 192.168.2.50?
En hoe zou ik dat juist kunnen aanpakken om de SMC als switch te laten fungeren? Waarschijnlijk zou ik dan de modem van de SMC moeten uitschakelen?

Alvast bedankt!

Simon
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

simon1991 schreef:Zelfde subnet, bedoel je dan bv 192.168.2.1 en 192.168.2.50?
Bijvoorbeeld (in de veronderstelling dat je mask 255.255.255.0 is)... het enige wat je moet opletten is dat je BBOX2 het IP-adres dat je manueel geeft aan je SMC niet kan uitdelen als onderdeel van z'n DHCP pool. Zet ze dus bijvoorbeeld op .254 en .253, en definieer de pool van 1 tot 100.
simon1991 schreef:En hoe zou ik dat juist kunnen aanpakken om de SMC als switch te laten fungeren? Waarschijnlijk zou ik dan de modem van de SMC moeten uitschakelen?
Enkel de LAN poorten gebruiken... en DHCP afzetten.
simon1991
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:
simon1991 schreef:Zelfde subnet, bedoel je dan bv 192.168.2.1 en 192.168.2.50?
Bijvoorbeeld (in de veronderstelling dat je mask 255.255.255.0 is)... het enige wat je moet opletten is dat je BBOX2 het IP-adres dat je manueel geeft aan je SMC niet kan uitdelen als onderdeel van z'n DHCP pool. Zet ze dus bijvoorbeeld op .254 en .253, en definieer de pool van 1 tot 100.
simon1991 schreef:En hoe zou ik dat juist kunnen aanpakken om de SMC als switch te laten fungeren? Waarschijnlijk zou ik dan de modem van de SMC moeten uitschakelen?
Enkel de LAN poorten gebruiken... en DHCP afzetten.
Kzal dat eens proberen dan, ksnap et in ieder geval nu, bedankt hiervoor :)

Ben Userbase wat aan et verkennen, super forum btw!
simon1991
Pro Member
Pro Member

Nog een extra vraagje:
ik zou graag zowel met mijn BBOX als mijn SMC Modem/router een PPPoE sessie opbouwen, maar het is de bedoeling de PPPoE sessie van de smc opgebouwd wordt via de BBOX via LAN1, en dit omdat de SMC Modem geen VDSL ondersteund.
Ik denk dat ik dit moet instellen onder het tabblad routing in mijn SMC, maar waar juist en hoe dat weet ik niet.
In bijlage zitten enkele screenshots, als iemand een idee heeft, laat het mij weten :)
Alvast bedankt!
Routing - Static Route Parameter.JPG
Static Route Parameter
(32.91 KiB) 60 keer gedownload
Routing - RIP.JPG
RIP
(97.15 KiB) 50 keer gedownload
simon1991
Pro Member
Pro Member

Iemand?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

simon1991 schreef:Iemand?
Niemand ;)
Om met de SMC modem/router een aparte PPPoE verbinding op te bouwen, moeten er 1 van de LAN poorten als WAN poort geconfigureerd kunnen worden. Geen idee of dat met jouw SMC router mogelijk is.
Maar zelfs indien dat mogelijk zou zijn, dan zou je het nadeel hebben dat je Bbox2 en je SMC router 2 aparte netwerken zijn, dus je bedoeling om één WLAN te hebben (boven en beneden) op hetzelfde netwerk zal niet kunnen.

Ik zou de raad van Goendi en r2504 volgen en je SMC als switch gebruiken (DHCP uitzetten, en de SMC een manueel IP adres geven)
Als je dan toch een groot bestand zou willen downloaden op één van de computers aan de volle 12Mpbs - zonder dat de andere computers op je netwerk hiervan hinder ondervinden qua snelheid - dan kan je nog altijd met deze PC een aparte PPPoE verbinding opbouwen.
Voordeel: je hebt maar één lokaal netwerk, de PC met de grote download kan zowel op de Bbox2 als op de SMC aangeloten zijn, de "andere PC's" (die hiervan geen hinder mogen ondervinden) mogen ook zowel op de SMC als op de Bbox2.

Zou dit jou probleem niet oplossen ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
simon1991
Pro Member
Pro Member

philippe.deleye schreef:
simon1991 schreef:Iemand?
Niemand ;)
Om met de SMC modem/router een aparte PPPoE verbinding op te bouwen, moeten er 1 van de LAN poorten als WAN poort geconfigureerd kunnen worden. Geen idee of dat met jouw SMC router mogelijk is.
Maar zelfs indien dat mogelijk zou zijn, dan zou je het nadeel hebben dat je Bbox2 en je SMC router 2 aparte netwerken zijn, dus je bedoeling om één WLAN te hebben (boven en beneden) op hetzelfde netwerk zal niet kunnen.

Ik zou de raad van Goendi en r2504 volgen en je SMC als switch gebruiken (DHCP uitzetten, en de SMC een manueel IP adres geven)
Als je dan toch een groot bestand zou willen downloaden op één van de computers aan de volle 12Mpbs - zonder dat de andere computers op je netwerk hiervan hinder ondervinden qua snelheid - dan kan je nog altijd met deze PC een aparte PPPoE verbinding opbouwen.
Voordeel: je hebt maar één lokaal netwerk, de PC met de grote download kan zowel op de Bbox2 als op de SMC aangeloten zijn, de "andere PC's" (die hiervan geen hinder mogen ondervinden) mogen ook zowel op de SMC als op de Bbox2.

Zou dit jou probleem niet oplossen ?
Dat is inderdaad een goed alternatief Philippe! Bedankt voor de tip, ik zal hem volgende maand zeker uittesten wanneer Belgacom Generation geactiveerd wordt :-D
jack the ripper
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Ik zit met een ietwat gelijkaardige vraag met een SMC7804WBRA router met ingebouwde adsl-modem.
In de loop van de week zal BelgacomTV hier geactiveerd worden, beide tv's beneden zijn voorzien van de nodige verbindingen via de bijgeleverde cat5e utp-kabels.
Voor de pc's boven heb ik een Ruckus-set besteld, hiermee wil ik het internet signaal boven krijgen.

Dat zou ik laten toekomen in mijn kamer, de ontvanger aansluiten op de SMC en die als switch gebruiken om het signaal dan te verdelen over m'n eigen pc en die van m'n broer.
Na het lezen van deze thread ben ik erin geslaagd DHCP af te zetten op de SMC, en hij heeft nu een adres in het bereik van de bbox2.

De pool van de bbox2 staat op 192.168.1.2 - 192.168.1.127 dus de SMC zit op 192.168.1.130, binnen subnet 255.255.255.0
PPOE heb ik afgezet omdat die modem niet meer gebruikt kan worden, maar bij ATM heb ik min of meer dezelfde keuzes als Simon1991.

Voorlopig staat het nu op 1483 Routing, maar wat moet ik daar mee aanvangen om m'n SMC als switch te laten fungeren?
simon1991
Pro Member
Pro Member

jack the ripper schreef:Ik zit met een ietwat gelijkaardige vraag met een SMC7804WBRA router met ingebouwde adsl-modem.
In de loop van de week zal BelgacomTV hier geactiveerd worden, beide tv's beneden zijn voorzien van de nodige verbindingen via de bijgeleverde cat5e utp-kabels.
Voor de pc's boven heb ik een Ruckus-set besteld, hiermee wil ik het internet signaal boven krijgen.

Dat zou ik laten toekomen in mijn kamer, de ontvanger aansluiten op de SMC en die als switch gebruiken om het signaal dan te verdelen over m'n eigen pc en die van m'n broer.
Na het lezen van deze thread ben ik erin geslaagd DHCP af te zetten op de SMC, en hij heeft nu een adres in het bereik van de bbox2.

De pool van de bbox2 staat op 192.168.1.2 - 192.168.1.127 dus de SMC zit op 192.168.1.130, binnen subnet 255.255.255.0
PPOE heb ik afgezet omdat die modem niet meer gebruikt kan worden, maar bij ATM heb ik min of meer dezelfde keuzes als Simon1991.

Voorlopig staat het nu op 1483 Routing, maar wat moet ik daar mee aanvangen om m'n SMC als switch te laten fungeren?
Ik heb gewoon niets ingevuld bij ATM, en op die manier krijgen de computers die aangesloten zijn op de SMC een ip-adres toegewezen door de B-Box2 :-) Werkt perfect!

Simon
jack the ripper
Plus Member
Plus Member

Gewoon op disable dan bedoel je? (in dat dialoogvenstertje uit je eerste post).

'k hoop dat ik rap m'n Ruckussen heb dat ik het kan testen enzo, al vermoed ik dat die dingen het misschien gecompliceerder kunnen maken?
jack the ripper
Plus Member
Plus Member

Vandaag de Ruckussen gaan halen, direct aangesloten en meer dan aansluiten hoef je ook niet te doen:D
Alles werkt perfect, getuige daarvan: Afbeelding
Een verademing na m'n 3,3mbps lijntje :bdaysmile:
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Je router 1 en router 2 verbinden met een UTP-kabel via de LAn-poorten. IP van router 2 vast instellen binnen de rangevan router 1, DHCP op router 2 uitzetten. Je router 2 gaat nu als witch fungeren, met access point wireless. Als je dan meteen je SSID (naam van je draadloos netwerk) en beveiliging en kanaal van router 1 en router 2 gelijkzet, dan gaan je probleemloos roamen tussen je beide routers.

Je kan op je router 2 dan ook via Utp-kabel op de lan-poorten nog bekabelde PC's aansluiten, of via de wireless. Je eventuele WAN-poort van je router 2 laat je ongebruikt.

Hier staat het sinds kort zo en werkt als een 'bizoutje'...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
myT
Starter
Starter

ik heb een gelijkaardig probleem, maar ik zou de oude v1 BBox als router gebruiken zonder modem, en dus niet als switch. Dit om de BBox binnen telenet netwerk te kunnen gebruiken.

Als ik bovenstaande instructies volg staat de adsl modem uit (wat ik wens) maar fungeert the BBox als bridge en niet als router. Ik heb dus een IP van Telenet terwijl ik in mijn eigen lokaal netwerk wil werken met eigen DHCP.

Ik heb dit voordien al eens succesvol uitgevoerd op mijn oude SpeedTouch adsl modem+router door deze instructies te volgen: http://mytselection.blogspot.com/2009/0 ... patch.html
Maar nu wil ik dus hetzelfde verkrijgen op deze oude BBox. Iemand enig idee hoe hierbij een lan poort als WAN in te stellen?

Alvast bedankt!
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Mijn eerste gedacht zou ook zijn om je dhcp af te zetten en enkel de lan poorten te gebruiken zoals hierboven beschreven.

Kan je eigenlijk wel 2 PPPoE sessie's aanmaken, heb daar nog nooit over nagedacht.

Het lijkt met dan dat je 2 ip's van je provider moet krijgen, en dat zie ik niet gebeuren dan.
Wat gebeurt er dan eigenlijk met je snelheid?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”