Beste userbasers,
Sinds een aantal jaar gebruik ik naar volle tevredenheid 3 Linksys WAP54G access points (zelfde SSID, kanalen 1, 6 en 11). AP's staan in only G modus geconfigureerd.
Nu had ik graag op één locatie (voor een pc) hogere snelheden gehaald. PC ondersteund in elk geval 802.11 a/b/g/n al weet ik niet of deze via N 5Ghz ondersteund (hoe valt dat te verifiëren? Of mag ik er vanuit gaan als deze A ondersteund, ook N op 5GHZ band wordt ondersteund?).
Ik vermoed dat backwards compatibiliteit op 802.11 standaarden nog steeds ertoe leid dat iedere client een connectie snelheid heeft die gelijk is aan de traagste, verbonden client. Klopt dit (nog steeds)?
In mijn geval zou 802.11N 2,4Ghz met een aantal N-clients en enkele G-clients wellicht leiden tot G-snelheden, waardoor ik mijn huidige opstelling wellicht beter kan behouden.
Er blijken echter wel AP's te bestaan (zoals de Linksy WAP610N) die dualband zijn, maar niet simultaan. Ik overweeg dus om eventueel één dergelijke access point bij te plaatsen (in de buurt van één van de WAP5G's) en deze te configureren op 5ghz (A en N).
Nog beter zou zijn mocht ik één WAP54G kunnen vervangen door een model dat simultaan werkt op enerzijds 2,4 ghz b/g/n en anderzijds op 5 ghz a/n
Devices die echter simultaan 2,4 en 5ghz ondersteunen op de N band, lijken wel zeldzaam te zijn (bvb WRT610N, en dat is nog een router met features die ik niet nodig heb).
Samengevat: Graag had ik een combinatie van G en A/N devices met voor die laatste hun maximale snelheden (dus wellicht op de 5Ghz band ivm overbezetting en interferentie 2,4Ghz).
Graag had ik jullie mening geweten over deze opstelling, of eventueel alternatieven. Of iemand die hiermee ervaring heeft.
alvast bedankt
Upgrade WLAN: dilemma (2,4ghz vs. 5Ghz)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Hoeveel clients heb je op die ene locatie ?
Is het een optie om alle clients (op die locatie) gewoon naar Wireless-n te brengen ?
Heb je vandaag connectie problemen, of is je ontvangst ideaal ? Heb je overlap tussen je locaties ?
Roam je veel met je clients tussen verschillende locaties ?
Is het een optie om een tweede SSID te gebruiken (voor N-clients bijvoorbeeld)... dan kan je ze in dezelde band zetten.
Is het een optie om alle clients (op die locatie) gewoon naar Wireless-n te brengen ?
Heb je vandaag connectie problemen, of is je ontvangst ideaal ? Heb je overlap tussen je locaties ?
Roam je veel met je clients tussen verschillende locaties ?
Is het een optie om een tweede SSID te gebruiken (voor N-clients bijvoorbeeld)... dan kan je ze in dezelde band zetten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Ik heb een 2-tal clients op die locatie.
Ik heb overal goeie ontvangst door de 3 verspreide access points. De 3 overlappen elkaar op bepaalde plaatsen. Roaming werkt behoorlijk goed, al kan je het natuurlijk niet vergelijken met een managed wireless oplossing zoals van Cisco.
1 van de 2 die een snellere connectie nodig heeft, roamt niet vaak dus meestal zelfde locatie. Ik had inderdaad al gedacht zo'n WAP610N te voorzien (2,4ghz of 5ghz) en deze op 5ghz te zetten naast bestaande infrastructuur + ander SID (zo kan je de voorkeur geven om op deze te connecteren en andere op tragere g standaard via overige ap's, indien de snelste niet binnen bereik is).
Ik heb overal goeie ontvangst door de 3 verspreide access points. De 3 overlappen elkaar op bepaalde plaatsen. Roaming werkt behoorlijk goed, al kan je het natuurlijk niet vergelijken met een managed wireless oplossing zoals van Cisco.
1 van de 2 die een snellere connectie nodig heeft, roamt niet vaak dus meestal zelfde locatie. Ik had inderdaad al gedacht zo'n WAP610N te voorzien (2,4ghz of 5ghz) en deze op 5ghz te zetten naast bestaande infrastructuur + ander SID (zo kan je de voorkeur geven om op deze te connecteren en andere op tragere g standaard via overige ap's, indien de snelste niet binnen bereik is).
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik zou dan eerder overwegen om beide op Wireless N te zetten (kaartjes vervangen dus), en meteen ook je AP te vervangen door een Wireless N versie.TomG schreef:Ik heb een 2-tal clients op die locatie.
Als je natuurlijk overlap hebt moet je wel naar een andere band gaan... anders kon je er ook voor kiezen om zowel 54 Mbps als Wireless N op 2.4 GHz te doen. De demping van signalen op 5 GHz is nu eenmaal heel wat hoger dan op 2.4 GHz.TomG schreef:Ik heb overal goeie ontvangst door de 3 verspreide access points. De 3 overlappen elkaar op bepaalde plaatsen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
2 clients ondersteunen al a en n.r2504 schreef:Ik zou dan eerder overwegen om beide op Wireless N te zetten (kaartjes vervangen dus), en meteen ook je AP te vervangen door een Wireless N versie.TomG schreef:Ik heb een 2-tal clients op die locatie.
Als je natuurlijk overlap hebt moet je wel naar een andere band gaan... anders kon je er ook voor kiezen om zowel 54 Mbps als Wireless N op 2.4 GHz te doen. De demping van signalen op 5 GHz is nu eenmaal heel wat hoger dan op 2.4 GHz.TomG schreef:Ik heb overal goeie ontvangst door de 3 verspreide access points. De 3 overlappen elkaar op bepaalde plaatsen.
Voor de a en n band is het niet noodzakelijk dat deze ook dergelijk groot bereik voorzien, maw zou eentje genoeg zijn. Vergelijk het met 3G versus edge: in bepaalde regio's heb je de snelste connectiviteit, op andere val je terug naar lagere snelheid. Dat is ook wat ik bij me thuis wil toepassen. De 5ghz band is daarom ook de meest voor de hand liggende keuze.
Kiezen voor alles op N is niet mogelijk, denk maar aan een iPod/iPhone die beperkt is tot g.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Ik heb daar een Apple Airport Extreme voor, die doet B/G/N op 2.4 en simultaan A/N op 5 Ghz. Snelheid is hier thuis beter op 5 Ghz, geen buren daarop, maar signaal komt duidelijk minder ver dan 2.4
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be