Apple repareert Mac niet indien eigenaar een roker is

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Afbeelding
Apple wil niet langer Mac-computers repareren wanneer die computer sporen van sigarettenrook vertoont. Verschillende Mac-eigenaars, wiens computers nog onder de garantie vallen, zagen hun verzoek om hun computer te repareren geweigerd omdat sporen van sigarettenrook op de computer werden aangetroffen. Volgens Apple zou de aanwezigheid van sigarettenrook in de computer de gezondheid van de reparateurs in gevaar kunnen brengen. Techradar.com maakt melding van een Mac-gebruiker die te horen kreeg dat ‘Apple zijn werknemers niet kan verplichten om iets te repareren wat een gevaar voor hun gezondheid zou kunnen betekenen.' Omdat de Apple-garantie niet nadrukkelijk vermeldt dat machines die de aanwezigheid van sigarettenrook of nicotine niet onder de garantie vallen, wordt aangenomen dat Apple een beroep zal doen op haar ‘extreem strenge milieuclausule' om de maatregel te verantwoorden.

http://www.express.be/sectors/?action=v ... _campaign=
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

tja typisch mac he
er zijn genoeg alternatieven en stukken goedkoper
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Dat nieuws is al een week oud. (http://tweakers.net/nieuws/63913/garant ... n-mac.html)

Ze komen wel op iedere manier in het nieuws.
Als ik iets moet doen en er hangt een rookgeur, dan haak ik ook snel af.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik raad iedere roker (die rookt aan z'n PC) aan om zijn PC na 2 jaar gebruik eens open te vijzen en te kijken wat voor vettigheid binnen in je kast allemaal te vinden is. Wel mensen die +3u per dag aan hun PC zitten liefst ;)
Afbeelding
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Sub Zero schreef:Ik raad iedere roker (die rookt aan z'n PC) aan om zijn PC na 2 jaar gebruik eens open te vijzen en te kijken wat voor vettigheid binnen in je kast allemaal te vinden is. Wel mensen die +3u per dag aan hun PC zitten liefst ;)
En bedenk dan dat je longen even grote smurrie te verdragen krijgen....
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
320i
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben zelf roker, en geef Sub Zero en Apple eigelijk geen ongelijk. (ik rook namelijk niet binnen ;) )

Het is kortweg "dégoutant" wat de teer en nicotine doen met de pc...
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ik heb al wat vuile pc's gezien van niet-rokers, laat staan dan nog van rokers... De tabak ligt soms tussen het keyboard (van een laptop).

Wellicht bestaan er wel studies omtrent de gezondheidsaspecten van werknemers die in omstandigheden werken waarbij ze met veel "gerookt" materiaal (toestellen die uit rokersomgevingen komen dus) moeten omgaan.
Als dat duidelijk een negatieve impact heeft, is het economisch volledig terecht van Apple om deze te weigeren.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

TomG schreef:Als dat duidelijk een negatieve impact heeft, is het economisch volledig terecht van Apple om deze te weigeren.
Mja, maar is het ook legaal?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
320i
Elite Poster
Elite Poster

Je kan dit perfect legaal gaan verplaatsen onder "levensgevaarlijke omstandigheden", welke ruim interpreteerbaar is hé...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Weer typisch Amerikaans :eek:. Ik vraag mij zelfs af wat er zo levensbedreigend is?
Ze zouden misschien eens naar hun eigen studies moeten kijken: Toetsenbord smeriger dan wc-bril
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

Dat ga je mij niet zien ontkennen, maar een met teer en nicotine 'besmeurde' is ook niet echt aangenaam.
Afbeelding
320i
Elite Poster
Elite Poster

Als je aan zo'n pc van een roker dat aan de pc rookt moet werken, gezellig is anders... Lijkt beter te kleven als lijm...
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Ik rook NOOIT aan mijn PC. Ik heb vroeger nog PC's moeten cleanen, plezierig is anders.
Afbeelding
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik vind het een beetje zever je kan namelijk je reparateur een masker een plastieken handschoenen geven en klaar is kees, .. nu rook ik ook niet achter mijn pc het gebeurd wel eens 1 keer per maand dat ik het doe maar over het algemeen rook ik niet binnen. Gewoon vanwege mijn kinderen.

Ik vind dit beetje een zwak excuus om garantie voorwaarden niet na te leven zeker wetende dat deze apparaten zo duur zijn. Voor zo'n innoverend bedrijf lijken ze niet erg slim te zijn op gebied van veiligheid, ze zijn wel vindingrijk om iets niet te doen, maar vinden blijkbaar geen redens om iets wel te doen. Pure discriminatie en gewoonweg schandalig.

Trouwens hier op het forum wordt ook wat af gediscrimineerd als het op rokers aankomt, .. rokers zijn daarvoor geen vuil mensen. Je kan perfect roken zonder uw pc vol met assen te hangen en uw bureau, .. natuurlijk een sloddervos die rookt heeft dikwijls heel zijn pc ook volhangen, .. en meestal blijft die gedachte makkelijker hangen, maar om alle rokers op deze manier te associëren, .. is discriminatie.
Bobbe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Goed initiatief van Apple imo (ik ben het anders bijna nooit eens met Apple).

Een pc die in een ruimte gestaan heeft waar (zelfs nog maar sporadisch) gerookt wordt, verspreidt altijd een (ongezonde) rookgeur als hij aan staat... zelfs als er totaal geen sprake is van asresten of dergelijke...

Rokers beseffen meestal niet dat ze zelfs geruime tijd nadat ze bv buiten een cigaretje gaan roken zijn, ze nog altijd een rookgeur meedragen en verspreiden... persoonlijk ervaar ik dat als een rookstank, maar dat is mijn persoonlijke mening...
chridarl
Member
Member

320i schreef:Ik ben zelf roker, en geef Sub Zero en Apple eigelijk geen ongelijk. (ik rook namelijk niet binnen ;) )

Het is kortweg "dégoutant" wat de teer en nicotine doen met je longen... :-D :-D ...maar ja het is uw keuze.
Netline - tevreden - Fritz!Box blijkt beter te werken dan Gigaset SX762 voor VOIP - 6 Mbps :(
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Bobbe schreef: Rokers beseffen meestal niet dat ze zelfs geruime tijd nadat ze bv buiten een cigaretje gaan roken zijn, ze nog altijd een rookgeur meedragen en verspreiden... persoonlijk ervaar ik dat als een rookstank, maar dat is mijn persoonlijke mening...
idem, alleen moet je rokers nog wat gunnen, ze zijn tenslotte verslaafd.
320i
Elite Poster
Elite Poster

chridarl schreef:
320i schreef:Ik ben zelf roker, en geef Sub Zero en Apple eigelijk geen ongelijk. (ik rook namelijk niet binnen ;) )

Het is kortweg "dégoutant" wat de teer en nicotine doen met je longen... :-D :-D ...maar ja het is uw keuze.
Ja , maar daar belast ik op zich mijn longen mee, en moet de PC technicus niet aan werken hé :P
silencer schreef:
Bobbe schreef: Rokers beseffen meestal niet dat ze zelfs geruime tijd nadat ze bv buiten een cigaretje gaan roken zijn, ze nog altijd een rookgeur meedragen en verspreiden... persoonlijk ervaar ik dat als een rookstank, maar dat is mijn persoonlijke mening...
idem, alleen moet je rokers nog wat gunnen, ze zijn tenslotte verslaafd.
Neem het van mij aan, ik kan er niet mee stoppen (stress doet je raar maar waar teruggrijpen), maar het is vooral die momenten waarop je normaal rookt, dat je dan niet meer rookt en dat je "ronddraait" omdat je niet weet wat te doen... Strange genoeg :)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

320i schreef:Neem het van mij aan, ik kan er niet mee stoppen (stress doet je raar maar waar teruggrijpen), maar het is vooral die momenten waarop je normaal rookt, dat je dan niet meer rookt en dat je "ronddraait" omdat je niet weet wat te doen... Strange genoeg :)
Het schijnt dat de nicotine-verslaving op zich na 72u uit je lichaam verdwenen is. De rest van de afkickverschijnselen zijn puur psychologisch. De gewoonte van het roken dus.
Afbeelding
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

inderdaad, .. nicotine is zelfs gezond, .. het is de teer die ongezond is, .. nicotine is zelfs kankerwerend, 'k heb ooit zelfs ergens gelezen dat ze nicotine gebruiken om specifieke kankers te weren.

nog een vb, .. http://www.humo.be/tws/deze-week/14044/ ... komst.html dus het excuus dat het allemaal ongezond is .. de teer daar in tegen, is een ander verhaal, .. nu dit kan allemaal opgelost worden door gewoon handschoenen en een maskertje te dragen, ik vind dit geen reden om iets niet te doen, ..

ik zal straks mijn baas ook eens aanspreken als ik moet slijpen dat ik dat niet doe want dat dit slecht voor de gezondheid is, hij zal me rap een masker geven en zeggen dat ik mij zo niet moet aanstellen, .. en denk maar eens aan lassers wat voor dampen en straling die aan bloodgesteld worden, je hoort die ook niet janken, .. werken is ongezond weet je wat we zullen allemaal maar doppen, ..

De prijs van zo'n mac/apple whatever is hoog deze is zo hoog vanwege design en service, .. en daar wringt voor mij het schoentje zeg niet dat je service levert als je al kieskeurig bent over leveren van deze service !

En zeg wat doen jullie allemaal met die computers ik heb nog nooit viezigheid in mijn computers gezien, .. toch niet van het roken voornamelijk stof maar buiten dat ..
320i
Elite Poster
Elite Poster

Ofloo schreef:inderdaad, .. nicotine is zelfs gezond, .. het is de teer die ongezond is, .. nicotine is zelfs kankerwerend, 'k heb ooit zelfs ergens gelezen dat ze nicotine gebruiken om specifieke kankers te weren.

nog een vb, .. http://www.humo.be/tws/deze-week/14044/ ... komst.html dus het excuus dat het allemaal ongezond is .. de teer daar in tegen, is een ander verhaal, .. nu dit kan allemaal opgelost worden door gewoon handschoenen en een maskertje te dragen, ik vind dit geen reden om iets niet te doen, ..

ik zal straks mijn baas ook eens aanspreken als ik moet slijpen dat ik dat niet doe want dat dit slecht voor de gezondheid is, hij zal me rap een masker geven en zeggen dat ik mij zo niet moet aanstellen, .. en denk maar eens aan lassers wat voor dampen en straling die aan bloodgesteld worden, je hoort die ook niet janken, .. werken is ongezond weet je wat we zullen allemaal maar doppen, ..

De prijs van zo'n mac/apple whatever is hoog deze is zo hoog vanwege design en service, .. en daar wringt voor mij het schoentje zeg niet dat je service levert als je al kieskeurig bent over leveren van deze service !

En zeg wat doen jullie allemaal met die computers ik heb nog nooit viezigheid in mijn computers gezien, .. toch niet van het roken voornamelijk stof maar buiten dat ..
Dat wil je echt niet weten, wat sommige mensen doen met hun pc's... en zeker met de populariteit van de laptops nu, dat je overal mee naar toe kunt nemen, dat gaat nog wat erger zijn.

Nu dat roken ongezond is, daar ben ik me van bewust, maar dat is mijn hobby ook (door de benzinedampen, hou me bezig met auto's), en mensen zeggen vaak al lachend "ge moet toch ergens van sterven eh", dus zal het daar dan ook maar bij houden op de discussie van al dan niet gezond zijn.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Er zijn natuurlijk aangenamere manieren van sterven dan longkankers. Maar goed: er is voor elk wat wils, hé ;-).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
320i
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Er zijn natuurlijk aangenamere manieren van sterven dan longkankers. Maar goed: er is voor elk wat wils, hé ;-).
I agree... Maar als je iemand hebt gekend dat nooit van zijn leven heeft gerookt en er toch aan gestorven is, dan zie je ook in dat dit iets is dat bij iedereen kan gebeuren.
Goztow
userbase crew
userbase crew

redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

40% van de mensen die niet roken stinken even hard als rokers, ze dragen geen rookgeur mee maar stinken: slechte hygiene en wie weet wat ze nog allemaal doen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

redman5087 schreef:40% van de mensen die niet roken stinken even hard als rokers, ze dragen geen rookgeur mee maar stinken: slechte hygiene en wie weet wat ze nog allemaal doen.
Kan je je inbeelden wat dit geeft in combinatie met roken... stink je dubbel :oops:
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Goztow schreef:Er zijn natuurlijk aangenamere manieren van sterven dan longkankers. Maar goed: er is voor elk wat wils, hé ;-).
En ook niet te vergeten: je kiest er dan min of meer voor om meer te kosten aan de sociale zekerheid.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

TomG schreef:
En ook niet te vergeten: je kiest er dan min of meer voor om meer te kosten aan de sociale zekerheid.
En je kiest dan ook voor een mindere conditie (het verschil is immens).
Goztow
userbase crew
userbase crew

TomG schreef:
Klopt niet: een studie (heb geen bron meer, het stond in de krant) had uitgewezen dat rokers minder kosten aan de Staat omdat ze een stuk minder lang leven. Er is inderdaad een sterke stijging in gezondheidszorgkosten op het einde van hun leven maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de taksen op cigaretten en doordat ze een groot aantal jaren minder pensioen moeten krijgen.

Of dat dit goed nieuws is voor rokers, das een andere zaak natuurlijk...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Ofloo schreef:ik zal straks mijn baas ook eens aanspreken als ik moet slijpen dat ik dat niet doe want dat dit slecht voor de gezondheid is, hij zal me rap een masker geven en zeggen dat ik mij zo niet moet aanstellen, .. en denk maar eens aan lassers wat voor dampen en straling die aan bloodgesteld worden, je hoort die ook niet janken, .. werken is ongezond weet je wat we zullen allemaal maar doppen, ..
Ja.. maar slijpen enz. valt onder zwaar werk, waar je normaal gezien extra voor wordt vergoed en waar er bestaande veiligheidsregels/inspecties zijn.
Dit is voor een branche als computerhersteller niet op dergelijk niveau.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”