vraag elektriciteitskast..

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
2660antwerpen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2009, 17:53

Hallo,

Vraagje:

Is het verplicht in mijn automatenkast een differentieelschakelaar te hebben van zowel 300 MA als 30 MA ?
Momenteel stata mijn hele installatie al meer als een jaar op 1 diff van 30 MA
en nog niets problemen gehad...
gaat de keuring hier lastig over doen,want ik zou zeggen nu ben ik zelfs beter beveiligd...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Beste,

Volgens mij is het niet verplicht. Ik dacht dat in het AREI staat "Maximale gevoeligheid van 300Ma" voor de hoofddifferentieel schakelaar. Dus 30Ma zou ok moeten zijn.

Mocht je twijfelen kan je het altijd eens aan de keurder vragen als je belt voor een afspraak.

VOiD
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Misschien ben je hier iets mee, ik heb het niet volledig doorgelezen.
(in bijlage)

greetz
Weetgraag :wink:
Bijlagen
MDD303N+AREI++samenvatting+versie+H.rar
(1.77 MiB) 34 keer gedownload
"Carpe Diem"
Joris84
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 maa 2006, 18:09
Bedankt: 2 keer

Normaal moeten uw 'natte' kringen op 30ma staan. Voor al de rest is 300ma genoeg. Maar als alles op 30ma des te beter zou ik ook denken.
Volgens mij geeft dat geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

een differentieelschakelaar kost redelijk wat geld,in mijn ogen boerenbedrog die 300mA, gewoon alles op 30mA zetten.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als het een nieuwbouw is en het moet gekeurd worden dan maken sommige keurders daar problemen over, maar dat hangt van de keurder af.
Als het een ouder huis is en je hebt een uitbreiding gedaan van de elektriciteit en je laat het keuren (wat de meeste mensen niet doen), dan zeggen ze er zelden iets van. Maar zoals gezegd, het maakt niet uit of je maar 1 diff. hebt staan van 30mA waar alles op hangt. Het enigste nadeel wat dat kan geven is, als je ergens een lekstroom hebt op een toestel en op een ander toestel komt er één bij dan valt die diff. sneller uit, wat goed is voor de veiligheid. :)
2660antwerpen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2009, 17:53

AnD schreef:Als het een nieuwbouw is en het moet gekeurd worden dan maken sommige keurders daar problemen over, maar dat hangt van de keurder af.
Als het een ouder huis is en je hebt een uitbreiding gedaan van de elektriciteit en je laat het keuren (wat de meeste mensen niet doen), dan zeggen ze er zelden iets van. Maar zoals gezegd, het maakt niet uit of je maar 1 diff. hebt staan van 30mA waar alles op hangt. Het enigste nadeel wat dat kan geven is, als je ergens een lekstroom hebt op een toestel en op een ander toestel komt er één bij dan valt die diff. sneller uit, wat goed is voor de veiligheid. :)
ok en nog een ander vraagje...

het gaat over een kleine woonst... 1 diff en 8 tal automaten...
als ik deze nummer en een planneke heb met wat dat wat is... is dit niet voldoende?
ik heb bij de keuring een opmerking gehad betreftr de aarding,dit heb ik opgelost... maar over een 1 draadschema heeft die man niks gezegt...
als alles in orde is maar geen 1 draadschema gaan ze dit toch niet afkeuren he?

Groetjes,
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

as built plan moet altijd voorzien zijn van een eendraadsschema en een situatieschema.
Volgens mij gaan ze dat dus niet goedkeuren als je daar niet over beschikt.

tenzij de woning natuurlijk zo oud is en dat het om een bijkomende keuring gaat.
Afbeelding
2660antwerpen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2009, 17:53

nolfie schreef:as built plan moet altijd voorzien zijn van een eendraadsschema en een situatieschema.
Volgens mij gaan ze dat dus niet goedkeuren als je daar niet over beschikt.

tenzij de woning natuurlijk zo oud is en dat het om een bijkomende keuring gaat.
gebouw is van 1960...
ik heb er geen grondplan ofzo van,...
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

2660antwerpen schreef:
nolfie schreef:as built plan moet altijd voorzien zijn van een eendraadsschema en een situatieschema.
Volgens mij gaan ze dat dus niet goedkeuren als je daar niet over beschikt.

tenzij de woning natuurlijk zo oud is en dat het om een bijkomende keuring gaat.
gebouw is van 1960...
ik heb er geen grondplan ofzo van,...
Mag ik vragen waarom je dat laat herkeuren want als je een uitbreiding hebt gedaan dan zou ik het ook niet laten herkeuren ? Normaal is het zo dat je een eendraadsschema en een situatieschema moet kunnen voorleggen.
Als het een simpel schema is, met de hand gemaakt zijn ze ook al content zowel bij het eendraadsschema als bij het situatieschema, je moet er geen computerprogramma's e.d. bijhalen. Ik ken elektriciens genoeg die het nog op de ouderwetse manier doen. ;)
2660antwerpen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2009, 17:53

AnD schreef:
2660antwerpen schreef:
nolfie schreef:as built plan moet altijd voorzien zijn van een eendraadsschema en een situatieschema.
Volgens mij gaan ze dat dus niet goedkeuren als je daar niet over beschikt.

tenzij de woning natuurlijk zo oud is en dat het om een bijkomende keuring gaat.
gebouw is van 1960...
ik heb er geen grondplan ofzo van,...
Mag ik vragen waarom je dat laat herkeuren want als je een uitbreiding hebt gedaan dan zou ik het ook niet laten herkeuren ? Normaal is het zo dat je een eendraadsschema en een situatieschema moet kunnen voorleggen.
Als het een simpel schema is, met de hand gemaakt zijn ze ook al content zowel bij het eendraadsschema als bij het situatieschema, je moet er geen computerprogramma's e.d. bijhalen. Ik ken elektriciens genoeg die het nog op de ouderwetse manier doen. ;)


Hallo,

ik heb dit app een goei 16 maanden geleden gekocht en toen met de verkoop is dit gekeurd geweest,maar er waren aardingsproblemen..
en op die papieren staat dat ik 18 maandne tijd hebt voor het in orde te brengen...
komen ze effectief terug na 18 maanden of niet?
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

2660antwerpen schreef:

Hallo,

ik heb dit app een goei 16 maanden geleden gekocht en toen met de verkoop is dit gekeurd geweest,maar er waren aardingsproblemen..
en op die papieren staat dat ik 18 maandne tijd hebt voor het in orde te brengen...
komen ze effectief terug na 18 maanden of niet?
Ze zullen wel terug komen maar of dat effectief na 18 maanden is weet ik niet.
2660antwerpen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2009, 17:53

AnD schreef:
2660antwerpen schreef:

Hallo,

ik heb dit app een goei 16 maanden geleden gekocht en toen met de verkoop is dit gekeurd geweest,maar er waren aardingsproblemen..
en op die papieren staat dat ik 18 maandne tijd hebt voor het in orde te brengen...
komen ze effectief terug na 18 maanden of niet?
Ze zullen wel terug komen maar of dat effectief na 18 maanden is weet ik niet.

er stata op die papieren een termijn van 18 maanden..
ik heb gehoord van mensen,weet niet of het waar is... als je het niet in orde laat brengen dat ze u boetes kunnen geven?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Boete denk ik niet, maar de brandverzekering zal niet betalen als het brandt en het ligt aan je electriciteitsinstallatie.
Trouwens iedereen is verplicht om het om de 20 jaar (of 25 weet niet exact) te laten herkeuren ...
Ik denk echter dat bijna niemand dit doet
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

duizend schreef:Boete denk ik niet, maar de brandverzekering zal niet betalen als het brandt en het ligt aan je electriciteitsinstallatie.
Trouwens iedereen is verplicht om het om de 20 jaar (of 25 weet niet exact) te laten herkeuren ...
Ik denk echter dat bijna niemand dit doet
Zo is dat.
2660antwerpen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2009, 17:53

AnD schreef:
duizend schreef:Boete denk ik niet, maar de brandverzekering zal niet betalen als het brandt en het ligt aan je electriciteitsinstallatie.
Trouwens iedereen is verplicht om het om de 20 jaar (of 25 weet niet exact) te laten herkeuren ...
Ik denk echter dat bijna niemand dit doet
Zo is dat.
ahzow dus boetes ga ik niet krijgen?
en jah waarom zou ik dan laten herkeuren... ik denk dat er weinig mensen dit dan doen?
Ik dacht dat die keuringsfirma me ging contacteren ,en indien niet in orde me boetes gingen opleggen...
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

2660antwerpen schreef:
AnD schreef:
duizend schreef:Boete denk ik niet, maar de brandverzekering zal niet betalen als het brandt en het ligt aan je electriciteitsinstallatie.
Trouwens iedereen is verplicht om het om de 20 jaar (of 25 weet niet exact) te laten herkeuren ...
Ik denk echter dat bijna niemand dit doet
Zo is dat.
ahzow dus boetes ga ik niet krijgen?
en jah waarom zou ik dan laten herkeuren... ik denk dat er weinig mensen dit dan doen?
Ik dacht dat die keuringsfirma me ging contacteren ,en indien niet in orde me boetes gingen opleggen...
Een keuringsorganisme zoals BTV of Vincotte kunnen je (zover ik weet) geen boetes opleggen want ze zijn daar niet bevoegd voor.
Opexx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 apr 2008, 19:41
Locatie: Voorde

Een keuringsfirma zal je geen boetes opleggen en ze zullen je ook nooit zelf contacteren. Nog nooit gehoord dat iemand een boete kreeg van wie dan ook voor keuring. Maar zoals gezegd, de verzekering kan hier moeilijk over doen als je geen geldig keurattest hebt.

Bv: Als er een aanpassing gebeurt aan je tellerkast ofzo en de keuring van je kast is verlopen dan zal de man die je teller aansluit weigeren er stroom op te zetten.

Een particuliere woning moet elke 25jaar gekeurd worden, voor een winkel/(klein) bedrijf elke 5 jaar.
Afbeelding
Afstand centrale ~1,7km
2660antwerpen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2009, 17:53

Opexx schreef:Een keuringsfirma zal je geen boetes opleggen en ze zullen je ook nooit zelf contacteren. Nog nooit gehoord dat iemand een boete kreeg van wie dan ook voor keuring. Maar zoals gezegd, de verzekering kan hier moeilijk over doen als je geen geldig keurattest hebt.

Bv: Als er een aanpassing gebeurt aan je tellerkast ofzo en de keuring van je kast is verlopen dan zal de man die je teller aansluit weigeren er stroom op te zetten.

Een particuliere woning moet elke 25jaar gekeurd worden, voor een winkel/(klein) bedrijf elke 5 jaar.
de elektriciteit staat hiere open,en heb alle stopcontacten van aarding voorzien,en diff inrichting enz..
een uitbreiding ga ik nooit moeten aanvragen want ik heb 3 X 230 Volt 40 A mpere meer als genoeg...
maar het is niet dat ze bv volgend jaar als de maatschappij langskomt voor mijn meteropname te doen,dat ze me gaan afsluiten,omdat ik niet heb laten herkeuren?
Opexx
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 apr 2008, 19:41
Locatie: Voorde

Nee hoor gaan ze niet doen. De meeste mensen die de meteropnames doen kunnen volgens mij nog geeneens een prise plaatsen :lol: Tellerstand aflezen, opschrijven en weg ^^
Afbeelding
Afstand centrale ~1,7km
2660antwerpen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2009, 17:53

Opexx schreef:Nee hoor gaan ze niet doen. De meeste mensen die de meteropnames doen kunnen volgens mij nog geeneens een prise plaatsen :lol: Tellerstand aflezen, opschrijven en weg ^^
ah ok,dan laat ik ook niet herkeuren hoor,kost toch maar 200 euro en ben zeker dat ze altijd wel iets gaan vinden als ze willen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

2660antwerpen schreef:ah ok,dan laat ik ook niet herkeuren hoor,kost toch maar 200 euro en ben zeker dat ze altijd wel iets gaan vinden als ze willen...
Het is dan maar te hopen dat de verzekering niets vindt als je huis in vlammen opgaat... je zal er dan niet komen met 200 euro.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”