Onlangs gebeld met de support van Belgacom aangezien sinds een paar maand geleden mijn snelheid van 4 naar 3.3 Mb is verlaagd.
Blijkbaar lukte de 4 Mb niet meer doordat de capaciteit van mijn lijn (ik vermoed het aantal gebruikte frequentiebandjes die ADSL gebruikt) naar 100% ging.
Nu zie ik niet direct in waarom dat niet zou mogen, je hebt de verschillende bandjes beschikbaar, dus des te meer je gebruikt, des te beter voor mijn snelheid..., telefoon zit toch in andere band die niet in het ADSL bereik ligt dacht ik, dus telefoon ondervind volgens mij geen last.
Iemand een idee wat er mis is hiermee? Instabiliteiten (dat zou ik niet direct snappen aangezien de apparatuur op de lijn toch de beste bandjes kiezen uit heel het bereik dat beschikbaar is dacht ik)?
Anders bel ik terug wanneer men Generation Internet geactiveerd is om te zeggen dat ze dit zo hoog mogelijk (tot 100% dus) mogen zetten.
100% capaciteit lijn gebruikt problematisch?
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Laat ik het kort zeggen, de 100% waar de helpdesk over spreekt is niet goed, dit moet in ideale omstandigheden rond de 50% liggen. Dit is de verhouding tussen de snelheid waarop uw modem synct en uw maximum attainable bitrate. Deze max. att. bitrate bepaalt de mogelijkheid om later eventueel te upgraden naar een hogere snelheid, maar is ook belangrijk voor een stabiele lijn (syncverlies).
Kortom: uw lijn is slecht.
Kortom: uw lijn is slecht.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Dat mijn lijn slecht is weet ik maar ja daar kan ik niets aan doen en heb ik mee leren leven, ik zit ook tussen de 4,5 en 5,5 km van mijn centrale.
Maar volgens mijn modem is de attainable rate wel een pak hoger dan ik krijg (attainaible 6888/1000 vs effective 3360/512).
Ik snap ook niet echt dat *plots* een maand of iets meer geleden de snelheid ineens naar 3.3 werd gezet, de 500-550 KB/s die ik had was ik "blij" mee, nu moet ik het doen met 350 KB/s.
Achja you can't have it all
EDIT: niet goed Trojan zen post gelezen, nu zit ik verhoudingsgewijs dus waarschijnlijk rond de 50% (ondanks dat laatste technieker die is langsgeweest zei dat het nog steeds "nogal vol" zat), maar ja ideaal slechts 50 % gebruik maken van u capaciteit pfff dat lijkt me ook serious safe werken hoor, niet dat ik ADSL expert ben maar ik denk dat die verhouding een pak hoger mag om nog stabiel te kunnen werken.
Maar volgens mijn modem is de attainable rate wel een pak hoger dan ik krijg (attainaible 6888/1000 vs effective 3360/512).
Ik snap ook niet echt dat *plots* een maand of iets meer geleden de snelheid ineens naar 3.3 werd gezet, de 500-550 KB/s die ik had was ik "blij" mee, nu moet ik het doen met 350 KB/s.

EDIT: niet goed Trojan zen post gelezen, nu zit ik verhoudingsgewijs dus waarschijnlijk rond de 50% (ondanks dat laatste technieker die is langsgeweest zei dat het nog steeds "nogal vol" zat), maar ja ideaal slechts 50 % gebruik maken van u capaciteit pfff dat lijkt me ook serious safe werken hoor, niet dat ik ADSL expert ben maar ik denk dat die verhouding een pak hoger mag om nog stabiel te kunnen werken.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Mijn lijn kan ook 6 Megabit aan, theoretisch. Maar moest mijn verbinding op een profiel hoger schakelen, zou mijn noise margin onder 6 dB schakelen. (=gegarandeerd disconnect)lemonix schreef:Dat mijn lijn slecht is weet ik maar ja daar kan ik niets aan doen en heb ik mee leren leven, ik zit ook tussen de 4,5 en 5,5 km van mijn centrale.
Is er geen VDSL2 beschikbaar in jouw regio?
Mijn lijn heeft altijd een profiel hoger aangekunnen en mijn modem hangt aan het stopcontact van Belgacom dat binnenkomt, geen extra verliezen in huis dus.
Bij de laatste keer dat ik vroeg om het hoger te zetten zakte mijn SNR ook drastisch maar ik kon nog steeds surfen maar ja ze wouden dat per se terugzetten.
VDSL is hier niet direct beschikbaar, laatste technieker sprak over binne 2 jaar ten vroegste.
Bij de laatste keer dat ik vroeg om het hoger te zetten zakte mijn SNR ook drastisch maar ik kon nog steeds surfen maar ja ze wouden dat per se terugzetten.
VDSL is hier niet direct beschikbaar, laatste technieker sprak over binne 2 jaar ten vroegste.
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
- Bedankt: 102 keer
Als je ook echt nog zolang moet wachten op Vdsl kan je beter op Telenet overschakelen voor meer snelheid.lemonix schreef:VDSL is hier niet direct beschikbaar, laatste technieker sprak over binne 2 jaar ten vroegste.
heb ik in oktober 2008 ook gedaan, ze hadden voor mijn streek ook geen vooruitzichten in het komende jaar, inmiddels al 1 jaar en 2 maand nu bij telenet... en nog altijd geen Vdsl hier in de streek.
(op sommige plaatsen zijn ze echt in slaap gevallen, wat betreft de uitrol van Vdsl! en dan zeggen sommige dan het snel gaat met de uitrol, grote zever!)
Ze mogen hun Vdsl nu ook houden van mij , want vooraleer heel belgie Vdsl heeft zijn we idd nog een paar jaar verder ...
en dan verwacht ik weer een reactie van lord over Vdsl, haha
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png

Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Bwa ik wou het vooral gewoon even aankaarten.
Ik heb Telenet overwogen met een shake maar toch maar gekozen voor Generation Internet uit "gewoonte".
Tis niet dat het surfen traag gaat ofzo, zolang zaken die ik "real time" wil zien (Youtube en aanverwanten is het enige what comes to mind at the moment, en dan bedoel ik gewoon dat ik niet om de 5s 5 minuten moet wachten om te bufferen enzo) ga ik niet klagen, like i said you can't have it all
Geen nood aan digitale TV, Telenet telefonie lijkt me niet goedkoper dan wat ik nu heb bij Belgacom en de zwaarste shake van Telenet is ook maar 100 GB, dus voor de snelheid alleen ga ik niet naar Telenet gaan.
Meer volume voor dezelfde prijs ben ik al tevreden mee momenteel.
En afwachten wat het gaat geven met de nieuwe BBOX modem, mischien kan men snelheid dan terug naar volgend profiel.
Nu heb ik namelijk een US Robotics modem van een jaar of 5 en de nieuwe BBOX met naart schijnt aan Belgacom ADSL aangepaste firmwares voor het binnetrekken van de ADSL volgens technieker, dus wie weet (klinkt mischien wat naief) kan da machientje het beter doen, daarvoor ga ik dan ook een bellen naar de support eens ik die modem heb en men Generation Internet geactiveerd is.
En als ze willen mogen ze mij dan een hogere snelheid geven met een minder goede verhouding, zolang het stabiel werkt maakt het me niet uit.
Support lijn is gratis en keer op keer word ik goed geholpen dus experimenteren kan geen kwaad lijkt me
Ik heb Telenet overwogen met een shake maar toch maar gekozen voor Generation Internet uit "gewoonte".
Tis niet dat het surfen traag gaat ofzo, zolang zaken die ik "real time" wil zien (Youtube en aanverwanten is het enige what comes to mind at the moment, en dan bedoel ik gewoon dat ik niet om de 5s 5 minuten moet wachten om te bufferen enzo) ga ik niet klagen, like i said you can't have it all

Geen nood aan digitale TV, Telenet telefonie lijkt me niet goedkoper dan wat ik nu heb bij Belgacom en de zwaarste shake van Telenet is ook maar 100 GB, dus voor de snelheid alleen ga ik niet naar Telenet gaan.
Meer volume voor dezelfde prijs ben ik al tevreden mee momenteel.
En afwachten wat het gaat geven met de nieuwe BBOX modem, mischien kan men snelheid dan terug naar volgend profiel.
Nu heb ik namelijk een US Robotics modem van een jaar of 5 en de nieuwe BBOX met naart schijnt aan Belgacom ADSL aangepaste firmwares voor het binnetrekken van de ADSL volgens technieker, dus wie weet (klinkt mischien wat naief) kan da machientje het beter doen, daarvoor ga ik dan ook een bellen naar de support eens ik die modem heb en men Generation Internet geactiveerd is.
En als ze willen mogen ze mij dan een hogere snelheid geven met een minder goede verhouding, zolang het stabiel werkt maakt het me niet uit.
Support lijn is gratis en keer op keer word ik goed geholpen dus experimenteren kan geen kwaad lijkt me

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Je kunt perfect een dag surfen op een capaciteit van 100%, maar de dag erna de hele dag met syncverlies zitten. Geloof me, dat is het echt niet waard. Neem liever een profiel die in verhouding is met de lijn, dan zal je het minst last hebben. Mocht blijken dat de lijnen slechter en slechter worden, neem dan contact op en vraag dat ze een tech/lasser sturen om het probleem op te zoeken en op te lossen.

- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Had je synchro verlies toen je nog op 4 Mb zat ?lemonix schreef:Dat mijn lijn slecht is weet ik maar ja daar kan ik niets aan doen en heb ik mee leren leven, ik zit ook tussen de 4,5 en 5,5 km van mijn centrale.
Neen, nooit problemen met gehad.quistnix schreef:Had je synchro verlies toen je nog op 4 Mb zat ?lemonix schreef:Dat mijn lijn slecht is weet ik maar ja daar kan ik niets aan doen en heb ik mee leren leven, ik zit ook tussen de 4,5 en 5,5 km van mijn centrale.
De reden dat ik op een lager profiel ben gezet was op een moment dat ik plots van de ene dag op de andere (een maand ofzo geleden) geen deftige connectie meer kon maken. Modem connecteert en kreeg IP toegewezen enzo maar surfen lukte niet meer, paar minuten later verbinding weg. En dit bleef maar een hele dag door gebeuren. Dus ik vermoed op dat moment synchro problemen, maar daarvoor dus nooit, praktisch altijd mooie 36u verbindingen. Dan heeft technieker nieuwe poort in de centrale gaan plaatsen en andere technieker een nieuw telefooncontact komen plaatsen thuis enja ik werd blijkbaar op een profiel lager gezet (3.3 Mb) en 4 Mb lukte blijkbaar dus niet meer zonder 100% capaciteit te halen. Ik blijf het nog steeds raar vinden, technieker had zelfs thuis met een BBOX modem terug een profiel hoger geprobeerd maar het mocht niet baten. Het kan volgens mij dan ook niet anders dat er onderweg iets met mijn lijn gebeurt is en ja langs Belgacom zijde lijkt er niemand om te malen en mij constant maar melden van u lijn is slecht. Maar ja wie ben ik...
- quistnix
- Erelid
Belgacom heeft absoluut terecht je lijn naar 3360 IL (Inter Leaving) geconfigureerd. Een poging om 4640 FI (Fast Internet) te configuren laat zeer negatieve resultaten zien. Geloof me, het is niet omdat je in de modem/router waarden ziet staan als bvb. attainable 6600 Mbit/s dat je deze waarden echt kan halen.
Ik heb het gemerkt 
En bij deze ook nog eens enorm bedankt voor de poging
Nog een paar jaar geduld en dan op naar VDSL
Bij deze dus ook dank uit naar iedereen die hier hulp bied, niet alleen in dit thread
Het is leuk dat er ook company insiders communiceren via deze weg.

Bij deze dus ook dank uit naar iedereen die hier hulp bied, niet alleen in dit thread

- quistnix
- Erelid
In Westmeerbeek is VDSL2 voorzien voor volgend jaar ergens tussen april en juni, dus niet een paar jaar geduld nodiglemonix schreef:Ik heb het gemerkt

Heb men ADSL modem (USRobotics 9105) vervangen door een Speedtouch 530 die ik van een kennis heb gekregen. De SNR werd een beetje beter. Daarna heb ik naar de support gebeld om te vragen of ze mijn profiel nog eens van 3.3 naar 4.6 konden zetten. Vriendelijke kerel aan de telefoon die me dan ook hielp. Momenteel werkt mijn hogere (originele) profiel terug. Hopen dat het zo blijft
Snelheid is nu terug 560 KB/s.

- quistnix
- Erelid
Al waar een Alcatel/Thomsom modem nog zo slecht niet islemonix schreef:Heb men ADSL modem (USRobotics 9105) vervangen door een Speedtouch 530 die ik van een kennis heb gekregen. De SNR werd een beetje beter. Daarna heb ik naar de support gebeld om te vragen of ze mijn profiel nog eens van 3.3 naar 4.6 konden zetten. Vriendelijke kerel aan de telefoon die me dan ook hielp. Momenteel werkt mijn hogere (originele) profiel terug. Hopen dat het zo blijftSnelheid is nu terug 560 KB/s.

Ik weet dat de waardes nog niet denderend goed zijn maar voorlopig is alles stabiel en er gebeuren geen frame fouten ofzo volgens de logs in de modem. De kerel van de support vertelde me ook dat het nu afwachten is aangezien ik misschien binnen een week ofzo problemen zou kunnen krijgen met sync. Dat snap ik eigelijk wel niet want voor zover mijn ervaringen met elektronica en meer bepaald transmissiemedia is het "eens stabiel, altijd stabiel", ik zie gewoon niet in van waar die factor "een week" vandaan komt. Anyhow, ik ben tevreden, eind van de maand overstap naar Generation Internet, snelheid waar ik tevreden mee ben enzo dus we zullen zien wat de toekomst brengtquistnix schreef:Al waar een Alcatel/Thomsom modem nog zo slecht niet islemonix schreef:Heb men ADSL modem (USRobotics 9105) vervangen door een Speedtouch 530 die ik van een kennis heb gekregen. De SNR werd een beetje beter. Daarna heb ik naar de support gebeld om te vragen of ze mijn profiel nog eens van 3.3 naar 4.6 konden zetten. Vriendelijke kerel aan de telefoon die me dan ook hielp. Momenteel werkt mijn hogere (originele) profiel terug. Hopen dat het zo blijftSnelheid is nu terug 560 KB/s.
Je downstream waarden zijn niet echt fantastisch te noemen ( 82% relative capacity en 10 db SNR) maar goed, ik heb al slechter gezien (inclusief mijn eigen lijn toen ik nog op ADSL stond), ik hoop voor jou alleen dat je geen resyncs gaat krijgen.

Gisterenmiddag begonnen mijn lijnwaardes verschrikkelijk te worden (SNR van 4 tot 8 dB downstream) en alles leek een beetje om zeep, vandaag dus support gebeld en voor woensdag is er een inginieur gepland die naar de centrale eens gaat kijken omwille van de waardes. Nu is het binnenhuisstopcontact al vervangen, de poort in de centrale is vervangen en dankzij de nieuwe modem geraak ik (momenteel dus) aan men originele snelheid. Nu vraag ik me af of ik de support terug moet contacteren om te zeggen dat er niets meer op te lossen valt? Ik heb men originele snelheid enzo, ok de lijnwaardes zijn niet ideaal maar heb er nooit op gelet hoe die vroeger waren toen ik jaren men 4.6 profiel heb gehad. Ik wil die mens zen tijd gewoon niet verdoen, laat staan dat men mij iets gaan aanrekenen omdat hij moet gaan kijken en concluderen dat ik op men origineel profiel sta. Ik vermoed immers dat die niets speciaal gaat kunnen doen, alles is vervangen behalve de kabel dus, ik zie ze dan ook geen lasser sturen voor een "probleem" dat er misschien eigelijk dan niet is... Wat denk jij quistnix?
- quistnix
- Erelid
Welkom tot de wondere wereld van xDSL ! Eens stabiel, altijd stabiel geldt hier niet. Er zijn zo veel factoren. Je kan in het begin de enige zijn op een kabel van 200 paar. Na verloop van tijd zit die kabel vol met xDSL klanten en kun je last van overspraak krijgen. Dit noemt men in het jargon FEXT (Far End Cross Talk). Bovendien zijn er weersfactoren. De verzwakking veranderd met het type weer en met de seizoenen. Vergeet niet dat het koperpaar oorspronkelijk voorzien was voor telefonie met als maximum frequentie +/- 5000 Hz. Sinds ADSL spreken we al over +/- 1,1 MegaHertz ! Naargelang de capaciteit van het koperpaar veranderd, veranderd ook de verzwakking en dus ook de hoogst haalbare syncro snelheid. xDSL is enorm complex en heeft jaren aan R&D gekost met zeer zware wiskundige berekeningen. Wist je dat een ADSL signaal bestaat uit vele kleine bandjes van 4,3125 kHz in de frequentieband van 25,875 kHz tot 1104 kHz en bepaalt voor elk van die bandjes de kwaliteit van de overdracht. Voor de te gebruiken transmissiesnelheid worden genoeg bandjes van voldoende kwaliteit uitgekozen en apart gemoduleerd. Deze modulatie is QAM (Quadrature Amplitude Modulation). Zo nodig wordt er tussentijds van bandje gewisseld als de omstandigheden dat vereisen. Ook kan het voorkomen dat er niet genoeg bandjes van voldoende kwaliteit beschikbaar zijn; in dat geval kan de gevraagde snelheid niet gehaald worden. Je ziet, zo simpel is het dus allemaal nietlemonix schreef:Ik weet dat de waardes nog niet denderend goed zijn maar voorlopig is alles stabiel en er gebeuren geen frame fouten ofzo volgens de logs in de modem. De kerel van de support vertelde me ook dat het nu afwachten is aangezien ik misschien binnen een week ofzo problemen zou kunnen krijgen met sync. Dat snap ik eigelijk wel niet want voor zover mijn ervaringen met elektronica en meer bepaald transmissiemedia is het "eens stabiel, altijd stabiel", ik zie gewoon niet in van waar die factor "een week" vandaan komt.

Laatst gewijzigd door quistnix 11 jan 2010, 00:50, in totaal 1 gewijzigd.