Ervaringen met Home Pack en kwaliteit telefonie?

Plaats reactie
jasperwiet
Starter
Starter
Contacteer:

Hallo,

Ik ben voor mijn ouders aan het uitkijken naar een nieuwe internet- en telefonieprovider. Momenteel hebben ze dommel homeconnect, maar ze zijn erg ontevreden over de kwaliteit van de telefonie. De telefoon valt regelmatig uit. In het beste geval is het opgelost met de modem te resetten, maar dat is dus verre van ideaal.

Ik zag dat het Base Home Pack 12 een gelijkaardig aanbod is als dommel homeconnect. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen met dit product, en dan met name naar ervaringen met het telefoniegedeelte.

Bedankt,
Jelle
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb geen ervaring met BASE als vaste telefonie-provider.

Ik denk dat de telefonie best wel oké is, zeker beter dan Dommel, ook qua support.
Ik lees over BASE (of het vroegere TELE2) niet veel klachten, maar het is en blijft VOIP.
Ik denk dat je bij BASE veel beter zit, dan bij Dommel (=mijn persoonlijke mening)

Mijn ouders laat ik zeker bij een Classic Line van Belgacom omdat ze iets te hard vasthouden aan de kwaliteit, maar qua prijs zou ik dat zeker niet aanraden.

Wel een aandachtspuntje (een reden waarom ik niet naar BASE-telefonie zou overstappen)
(3) free time: tarief uitsluitend van toepassing op nationale oproepen, tussen 17 en 8 uur van maandag tot vrijdag, 24 uur per dag tijdens het weekend en op feestdagen, van je vaste lijn naar een vaste lijn, behalve naar speciale nummers, internet- en Telenet-nummers. Een oproep naar een Telenet-nummer kost 0,10€ per minuut tussen 8 en 17 uur van maandag tot vrijdag, en 0,05€ tussen 17 en 8 uur van maandag tot vrijdag, plus de verbindingskost van 0,075€ per oproep.
(Komt doordat Telenet nogal een grote kost doorrekend aan de andere providers)

Als je 24/24u gratis bellen neemt (=national unlimited), dan kan je ook gratis bellen naar Telenet-nummers.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jasperwiet schreef:Ik zag dat het Base Home Pack 12 een gelijkaardig aanbod is als dommel homeconnect. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen met dit product, en dan met name naar ervaringen met het telefoniegedeelte.
Als je klachten hoort over Tele2 (nu Base) dan is het meestal over het telefonie gedeelte.
Als je 't mij vraagt zou ik je aanraden om Telefonie en Internet gescheiden te houden. Dan kan je altijd (na verlopen van het jaarkontrakt) een andere internet provider nemen zonder dat je d telefoon terug moet gaan porteren.
Neem bijvoorbeeld Internet bij base, en telefoon bij een aparte VOIP operator (WeePee, Nomado, 3stars)
Persoonlijk goede ervaring met WeePee (ook in samenhang met een Base Internet only)
Philippe.
Laatst gewijzigd door philippe_d 26 dec 2009, 22:27, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

De ronduit slechte kwaliteit van de telefonie, vooral tijdens de avondspits, was voor mij één van de hoofdreden om T2 (noem het Base) aan de deur te zetten.

Rond de avondspits gaat het bij aardig wat mensen hard achteruit met de snelheid, en het T2/Base VOIP systeem gaat dan compleet mee ten onder. Dit probleem was _zeer_ ernstig ten tijde van de introductie ervan in 2006, werd dan rond 2007/2008 heel wat minder ernstig, maar zo ongeveer halverwege dit jaar ging het allemaal weer heel snel achteruit me de kwaliteit ervan.

Pas nu mijn inkomende lijn terug een gewone non-VOIP is kan ik echt met zekerheid vaststellen hoe slecht die kwaliteit wel niet is op sommige momenten. Mijn ouders zitten nog steeds bij T2 All-in : wanneer ze mij bellen op mijn gewone analoge BGC lijn, hoor ik onderbrekingen, metalic voices, echo's, of een compleet onderbreken van de lijn (de typische VOIP-kwalen wanneer het allemaal wat minder gaat), terwijl zij me goed blijven verstaan. Bellen ze me per GSM op diezelfde lijn is er geen probleem.

Ik heb altijd gedacht dat dit probleem er eentje was dat voor het grootste deel beperkt was tot mijn eigen T2 aansluiting, maar nu ik op een (goede) analoge lijn hoor hoe mijn ouders en schoonbroer (ook T2) soms niet klinken is het veilig om te zeggen dat de kwaliteit van T2/Base voip _voor verbetering vatbaar is_ : bij mij was het sinds de zomer van 2009 overdag geen probleem, maar vanaf 18:00 .... matig tot onbruikbaar.

Klachten over "slechte snelheid bij T2" zijn trouwens legio en niet enkel tot mijn situatie beperkt als je een beetje of dit forum grasduinnen gaat. Ondanks dappere en eerlijke pogingen om hulp te verstrekken door mensen als 320i is het hele plaatje allemaal niet dermate rozig : een groot deel hangt af van de afstand tot je centrale; probeer deze eerst uit te vissen voor je met T2/Base in zee gaat; het bespaart je een hele hoop onzin en ellende. En zelfs bij identieke afstand tot centrale ben ik tot de vaststelling gekomen dat een "dom" BGC met een 4.6mbps lijntje _veel_ beter presteert als een 4mbps lijntje van T2/Base, ondanks identieke lijnkarakterstieken.

Op dit moment werkt mijn eigen VOIP-out op VDSL2 (Weepee) feiloos en heeft helemaal geen last van dit soort problemen. Het ligt dus duidelijk niet aan de VOIP techniek zelf, maar aan de implementatie en realisatie ervan, laat dat duidelijk zijn.

Je kan ook overwegen even de kat uit de boom te kijken en te wachten op het VDSL2 edpnet aanbod (met telefonie) dat in de startblokken staat, of zelf een "Internet Generation" te overwegen en die te combineren met WeePee account (of vergelijkaar) : indien mogelijk ben je daar vanuit technisch oogpunt waarschijnlijk een stuk beter mee af.
Trevorken
Member
Member

Ik kan de anderen hier enkel maar bijtreden.
De laatste maanden is de kwaliteit van de telefoon erbarmelijk tot onbruikbaar.
Dit tesamen met de traagheid van internet heeft mij doen overstappen naar Telenet.
filipi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Inderdaad, de snelheid is, buiten de nachtelijke uren gerekend, eigenlijk voor deze moderne tijd slecht te noemen.
Alhoewel het hier bij mij nog net door de beugel kan (1.5 a 2 Mbit/s) tijdens de spitsuren. Surfen gaat dan nog redelijk goed (Homepack 4).
Telefonie is soms slecht, maar meestal goed genoeg (99% van de tijd). Laatst is er een prijsverlaging geweest, op zich positief, maar dit is bij mij de bevestiging dat de huidige problemen niet gaat verbeteren de komende jaren :cry: . Helaas.
Toch wegen, bij mij persoonlijk, de nadelen niet door in m'n keuze en blijf ik nog even.

Nadelen:
- op piekuren de lage snelheid (meestal 's avonds, en bvb zondagnamiddag)
- soms slecht klinkende telefonie, vooral naar andere Base voip-ers tijdens die piekuren
(M'n zus die in een randgemeente van Antwerpen woont heeft permanent 4Mb/s, dus die heeft GEEN nadelen)

Voordelen:
- de FUP, die hoog genoeg is (100-den Gb's). Je kan hier door de (gelukkig) nachtelijke normale snelheiden goed gebruik van maken.
- Raar maar waar, ook naar Telenet nummers betaal je tijdens de freetime uren NIETS. Ook al beweert iedereen bij Base van wel. Ik snap het zelf ook niet, maar ik ken 3 Homepackers die hetzelfde merken (ook recent nieuwe leden)
gvh
Starter
Starter

Afblijven van TELE2, niet anders dan miserie!
Problemen ofwel met telefoon, ofwel met snelheid, ofwel met inloggen mailserver (zoals nu).
Kortom altijd iets aan de hand. Enige voordeel is de lage prijs.
Ik zit jammergenoeg nog een jaar vast door omschakelen naar Homepack.
jasperwiet
Starter
Starter
Contacteer:

Ok, bedankt voor de reacties. De teneur lijkt me duidelijk :)
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Tot augustus 2009 ook bij Tele2/Base gezeten. Telefonie werkte zoals het hoort. Hoewel ik dicht bij een centrale zit, was de internetsnelheid niet meer van deze tijd. Tergend traag met momenten. Geen klachten over de helpdesk. Overgeschakeld naar Mobistar ADSLMax6 + Voice. (35 euro/md= onbeperkt vaste lijn en surfen tegen een deftige snelheid). Tevreden van.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Tele2 All-In klant sinds augustus 2008, en eigenlijk nog nooit zware problemen gehad.

De internetsnelheid is de laatste tijd wel wat minder stabiel tijdens de avonduren en die 3.4Mbit snelheid mogen ze gerust eens optrekken.

Telefonie kwaliteit is voor mij altijd goed geweest (beter dan analoog signaal vroeger). Af en toe kregen we van de telefoon-ontvanger wel te horen dat er gekraak op zat, maar dat kan eventueel aan de draadloze telefoon zelf gelegen hebben omdat de batterij vaak heropgeladen moest worden.

Momenteel heb ik nog niet ingeschreven op de 5€ korting/maand bij overschakeling naar Base Homepack want dan hang ik weer een jaar vast. Ik weet dat VDSL2 hier mogelijk is, dus daarom wacht ik even.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

cptKangaroo schreef:Af en toe kregen we van de telefoon-ontvanger wel te horen dat er gekraak op zat, maar dat kan eventueel aan de draadloze telefoon zelf gelegen hebben omdat de batterij vaak heropgeladen moest worden.
Een typische verschijnsel bij "matige" VOIP kwaliteit is dat de VOIP user de kwalitiet als goed ervaart, maar dat de telefoon-ontvanger een erbarmelijk slechte ontvangst heeft: gekraak, haperingen, stukken gespreksverlies.
VOIP heeft namelijk dezelfde bandbreedte nodig in de download als de upload richting. (100 kBits/s beide richtingen)
Langs de download kant heb je gewoonlijk genoeg bandbreedte ... dus jij hoort je gesprekspartner perfect. Maar als je Internetverbinding maar matig is, heb je soms niet genoeg uploadsnelheid ... dus jouw gesprekspartner ontvangt jou slecht.
In de meeste gevallen kan je dus niet zelf oordelen of je een goede VOIP verbinding hebt (tenzij je gesprekspartner er je attent op maakt)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Trevorken
Member
Member

Hier werkt de telefoon weer maar eens niet.
Ik zal echt blij zijn als die DIKKE ROMMEL hier eindelijk buiten is.
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”