Ik denk dat ik de oorzaak weet waarom het internet hier af en toe uitvalt (Zie vorige post: Internet valt 2x per dag uit!!)
Het internet was 1.5d stabiel, tot een half uurtje geleden.
M'n collega stuurde, intern, een forward van 700kb (vpop3gaf 1Mb aan, maar dat speelt gn rol denk ik).
Net toen ik de Fwd opende viel het internet uit!!
Ik denk dat de modem z'n buffer gewoonweg vol was.
Direct daarna gechecked op de server: mijn monitor program nam 100% CPU (dat was de 1e keer).
Na 1min kwam het internet terug goed, maw de buffer was terug leeg denk ik.
Daarna nog wat FWd's gestuurd, het inet bleef stabiel!
Ik heb direct terug naar telenet gebeld.
Ze zeiden me dat dat bufferprobleem bij deze modem niet meer voorkwam (zo te zien wel dus).
Dus vroeg ik of ze geen software hadden om te checken hoeveel % die buffer vol is.
Op die manier kan ik dan testen doen met pakweg forwards, om de buffer te doen vollopen.
Weet iemand software om die buffers te checken?
Of kan ik op een bep. manier die modem hacken zodat ik dat kan zien?
btw de modem is: Motorola SB5100E
EINDELIJK ik heb de oorzaak gevonden (hoop ik) ....!!
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Je spreekt hier over de interne TCP/IP buffers... welke trouwens nooit vol lopen, je TCP/IP stack zal namelijk geen packets aannemen moest dit het geval zijn.
Het probleem is waarschijnlijk te wijten aan storingen op je lijn (zou je moeten merken door een trage snelheid) die onder lichte bezetting via retries kunnen opgevangen worden.
Wanneer je je lijntje gaat belasten zullen de retries voor timeouts zorgen en zal je lijn weg vallen.
Enfin, weet niet of ik het reeds verteld heb... maar doe een FTP (up/download) en kijk of dit overeenkomt met de normale limieten. Als dit niet het geval is zal TN je kabel moeten nameten.
Het probleem is waarschijnlijk te wijten aan storingen op je lijn (zou je moeten merken door een trage snelheid) die onder lichte bezetting via retries kunnen opgevangen worden.
Wanneer je je lijntje gaat belasten zullen de retries voor timeouts zorgen en zal je lijn weg vallen.
Enfin, weet niet of ik het reeds verteld heb... maar doe een FTP (up/download) en kijk of dit overeenkomt met de normale limieten. Als dit niet het geval is zal TN je kabel moeten nameten.
r2504,
Alles is reeds nagemeten door de kabelmaatschappij. Alle kabels zijn gechecked, alles is vervangen waar nodig, etc etc.
De snelheid is enorm goed: 1.5 MB/s down en ongeveer 50kb/s up, dus daar kan het niet aan liggen denk ik.
Wat er gebeurt is dat het internet uitvalt, en daarna vanzelf terug aangaat.
Hoeveel tijd daar juist tss zit weet ik niet, maar vandaag was het max 1 minuut.
Aan wat kan dit dan liggen?
Alles is reeds nagemeten door de kabelmaatschappij. Alle kabels zijn gechecked, alles is vervangen waar nodig, etc etc.
De snelheid is enorm goed: 1.5 MB/s down en ongeveer 50kb/s up, dus daar kan het niet aan liggen denk ik.
Wat er gebeurt is dat het internet uitvalt, en daarna vanzelf terug aangaat.
Hoeveel tijd daar juist tss zit weet ik niet, maar vandaag was het max 1 minuut.
Aan wat kan dit dan liggen?
-
- Administrator
- Berichten: 4143
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
- Locatie: Belgium, Haacht
- Contacteer:
welja, ik heb de forward nog enkele keren verstuurd, en alles bleef stabiel.
Daarom dacht ik dus, de 'buffer' is terug leeg. Maar zo te zien is het systeem niet zO simpel nochtans telenet zei me dat het zo werkte.
Ik zal vanavond nog es een 10-tal forwards sturen om het eens te testen, maart volgens mij zal het niet uitvallen, tenzij hij weer z'n 'limiet' bereikt heeft.... .
ps het ligt alleszinds niet aan de modem, want de vorige had net dezelfde symtomen.
Daarom dacht ik dus, de 'buffer' is terug leeg. Maar zo te zien is het systeem niet zO simpel nochtans telenet zei me dat het zo werkte.
Ik zal vanavond nog es een 10-tal forwards sturen om het eens te testen, maart volgens mij zal het niet uitvallen, tenzij hij weer z'n 'limiet' bereikt heeft.... .
ps het ligt alleszinds niet aan de modem, want de vorige had net dezelfde symtomen.
Op dit moment moet ik alleen een ipconfig /release, /renew doen, en alles is terug in orde.
Iemand enig idee aan wat dit zou kunnen liggen?
Een paar weken geleden moest ik altijd de modem unpluggen, omdat telkens ik een renew deed hij de melding gaf dat hij de dhcp server niet kon vinden.... . Dat geeft hij nu dus opeens niet meer!
Iemand enig idee aan wat dit zou kunnen liggen?
Een paar weken geleden moest ik altijd de modem unpluggen, omdat telkens ik een renew deed hij de melding gaf dat hij de dhcp server niet kon vinden.... . Dat geeft hij nu dus opeens niet meer!
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Mr Pink schreef:De snelheid is enorm goed: 1.5 MB/s down en ongeveer 50kb/s up, dus daar kan het niet aan liggen denk ik.
Wat voor TN lijn heb je ?
1.5 MB/s kan je normaal niet halen (da's namelijk 12 Mbit), en 50 kb/s is te traag... da's maar een 6 Kbyte/s (waar je normaal 14 a 15 KByte/s moet halen).
Ben je echt zeker van deze cijfers ? Heb je zelf al een FTP test gedaan naar je webruimte bij TN ?
Trouwens wat die buffers betreft... nonsens, vergeet dat gewoon.
We hebben hier een office netwerk abo.
Met 512kb upload speed.
Van de snelheden ben ik heel zeker. Vanop de backbone v telenet haalde ik 1.5 mb/s (demo download van telenet games bvb)
Nu heeft telenet het precies al door:
http://www.adslbox.be speed test results:
- Download speed : 4840 kbit/s or 605 kbyte/s
- Upload speed : 491 kbit/s or 61 kbyte/s
Thu Mar 18 2004 at 10:06:52 UTC+0100
Ik ben al blij dat ik nu de problemen kan oplossen door een /renew, maar ik vraag me toch af waarom ik minstens 1x per dag een renew moet doen ...
Met 512kb upload speed.
Van de snelheden ben ik heel zeker. Vanop de backbone v telenet haalde ik 1.5 mb/s (demo download van telenet games bvb)
Nu heeft telenet het precies al door:
http://www.adslbox.be speed test results:
- Download speed : 4840 kbit/s or 605 kbyte/s
- Upload speed : 491 kbit/s or 61 kbyte/s
Thu Mar 18 2004 at 10:06:52 UTC+0100
Ik ben al blij dat ik nu de problemen kan oplossen door een /renew, maar ik vraag me toch af waarom ik minstens 1x per dag een renew moet doen ...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Mr Pink schreef:Ik ben al blij dat ik nu de problemen kan oplossen door een /renew, maar ik vraag me toch af waarom ik minstens 1x per dag een renew moet doen ...
Het is geweten dat er problemen zijn met bepaalde configuraties en DHCP clients. Welke dit zijn en onder welke omstandigheden is een ander probleem.
Best dus je DHCP log in het oog houden... en anders zal ej een sniffer moeten gebruiken om te kijken waarom de lease niet verlengd wordt.
- aikon
- Plus Member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 14 maa 2004, 20:56
- Locatie: Rotselaar - Leuven
- Contacteer:
Ik neem aan dat je een apparte dhcp server draaien hebt,
binnen welke range liggen je adressen etc.
misschien wat technische informatie, hoeveel clients etc.
Misschien dat daar een foutje zit
binnen welke range liggen je adressen etc.
misschien wat technische informatie, hoeveel clients etc.
Misschien dat daar een foutje zit
su root
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
aikon schreef:Ik neem aan dat je een apparte dhcp server draaien hebt,
binnen welke range liggen je adressen etc.
Het gaat hem hier om de DHCP client langs de WAN kant... niet op z'n interne netwerkje.
Trouwens, wat is de configuratie ? Als het een office connectie is verwacht ik een firewall tussen de TN modem en de interne LAN. Misschien hier eens wat meer details van ?
Er zit voor het ogenblik geen firewall tussen, juist omdat ik alles wil uitlsuiten.
Binnenkort komt er misschien een router tussen, maar ik zou graag de oorzaak vinden nog vOOr de router er tussenkomt
Wat zijn tss haakjes goede tools om die dhcp lease te sniffen?
Binnenkort komt er misschien een router tussen, maar ik zou graag de oorzaak vinden nog vOOr de router er tussenkomt
Wat zijn tss haakjes goede tools om die dhcp lease te sniffen?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Welke netwerkkaart gebruik je ?
Blijkbaar heeft TN last met ethernetkaarten op basis van de SiS900 chipset, alhoewel ik zelf ook dergelijk kaartje heb (in m'n ALDI PC) en daar tot op heden nooit problemen mee heb gehad.
Het is het proberen waard dus... heb je geen andere ethernetkaart of router om mee te testen ?
Blijkbaar heeft TN last met ethernetkaarten op basis van de SiS900 chipset, alhoewel ik zelf ook dergelijk kaartje heb (in m'n ALDI PC) en daar tot op heden nooit problemen mee heb gehad.
Het is het proberen waard dus... heb je geen andere ethernetkaart of router om mee te testen ?
just check this url to update your driver: http://h18007.www1.hp.com/support/files ... renet.html
anyway why not use a firewall so you know if it is the compaq netflex nic..
anyway why not use a firewall so you know if it is the compaq netflex nic..