Belgische jongeren hebben veel ervaring met de moderne informatietechnologieën, maar die digitale ervaring volstaat meestal niet in de socio-economische sfeer. Jongeren weten bijvoorbeeld veel over sociale netwerksites, maar zijn minder sterk in tekstverwerking. Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie Philippe Courard (PS) trekt daarom 2 miljoen euro uit om de digitale kloof te bestrijden.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 091216_047
Digitale ervaring jongeren voldoet niet aan verwachtingen
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
"maar zijn minder sterk in tekstverwerking".
Dat is een enorm pijnpunt dat erg opvalt.
Als je kijkt - zeker als je op een klantendienst zit of iets dergelijks - hoe weinig mensen nog degelijk kunnen schrijven... Het is bijna om bij te huilen.
Het MSN gebruik in eerste instantie, en de door SMS uitgevonden non-officiële afkortingen in de 2de instantie, maken een brief lezen vermoeiend.
Soms lijkt het alsof ze gewoon de basisprincipes van op school volledig vergeten zijn.
Ik vraag mij af of de huidige jeugd - welke toch talrijke uren per dag doorbrengt op MSN, FaceBook en co - ook zo hun examens etc inleveren... Moet er nog al uit zien.
Als je kijkt - zeker als je op een klantendienst zit of iets dergelijks - hoe weinig mensen nog degelijk kunnen schrijven... Het is bijna om bij te huilen.
Het MSN gebruik in eerste instantie, en de door SMS uitgevonden non-officiële afkortingen in de 2de instantie, maken een brief lezen vermoeiend.
Soms lijkt het alsof ze gewoon de basisprincipes van op school volledig vergeten zijn.
Ik vraag mij af of de huidige jeugd - welke toch talrijke uren per dag doorbrengt op MSN, FaceBook en co - ook zo hun examens etc inleveren... Moet er nog al uit zien.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Op school zie ik dat mensen toch vrij goed schrijven. Wat je ook mag denken en zien online. Er is nog steeds een heel groot verschil tussen online aangelegenheden (msn-gesprekken), waar het allemaal wat lakser en minder serieus verloopt, waar eens een dt-fout kán.320i schreef:"maar zijn minder sterk in tekstverwerking".
Laten we vooral de huidige jeugd niet over een kam scheren. Ik behoor ook tot die jeugd die vaak op MSN en Facebook zit en (bijna) altijd online is. Maar ik vind van mezelf dat ik mijn taal vrij goed onder de knie heb.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 85 keer
Door op het school ook alles te digitaliseren, kunnen kinderen minder goed schrijven.
Ik studeer zelf nog aan 't unif(wiskunde), en ben 4 jaar geleden afgestuurd op het middelbaar.
Als ik dan mijn zus hoor vertellen:
-De leerkracht schrijft niet meer op het bord, maar projecteert gewoon voorgetypt slides. (waardoor leerlingen niet meer meedenken)
-We moesten niets opschrijven, want alles wordt doorgemaild.
-Examen is op de computer (enkel woordjes invullen + aanvinken)
-...
En toen ik op diezelfde school zat, was er nog geen sprake van computer. (bij wijze van spreken)
Ik ben voor het gebruiken van digitale middelen, maar alleen moet je soms stilstaan dat het te veel gebruiken voor problemen kan zorgen.
Een kleine bedenking van mij, die niet wetenschappelijk onderbouwd is.
De vraag is natuurlijk ook op wat dit onderzoek gebaseerd is.
Ik studeer zelf nog aan 't unif(wiskunde), en ben 4 jaar geleden afgestuurd op het middelbaar.
Als ik dan mijn zus hoor vertellen:
-De leerkracht schrijft niet meer op het bord, maar projecteert gewoon voorgetypt slides. (waardoor leerlingen niet meer meedenken)
-We moesten niets opschrijven, want alles wordt doorgemaild.
-Examen is op de computer (enkel woordjes invullen + aanvinken)
-...
En toen ik op diezelfde school zat, was er nog geen sprake van computer. (bij wijze van spreken)
Ik ben voor het gebruiken van digitale middelen, maar alleen moet je soms stilstaan dat het te veel gebruiken voor problemen kan zorgen.
Een kleine bedenking van mij, die niet wetenschappelijk onderbouwd is.
De vraag is natuurlijk ook op wat dit onderzoek gebaseerd is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Het is raar maar als ik niet in word schrijf, schakel ik zowat automatisch op sms-talk. Maja, dat maakt uw job niet makkelijker320i schreef:Dan ga ik waarschijnlijk een verkeerd beeld krijgen door de brieven / mails die ik vaak ontvang, wat dan uiteindelijk altijd communicatie is van een klant naar een bedrijf toe, en niet tussen 2 vrienden op MSN.
Dit is iets dat bij mij al veel langer bekend is.
Bepaalde essentiële kennis om veilig op internet te zitten ontbreekt totaal, maar dat is ook deels de fout van de ouders. Internet is geen goedkoop alternatief voor de hobbies van je kinderen.
De theorie van digital natives gaat niet volledig op voor de huidige aanstormende generatie.
Bepaalde essentiële kennis om veilig op internet te zitten ontbreekt totaal, maar dat is ook deels de fout van de ouders. Internet is geen goedkoop alternatief voor de hobbies van je kinderen.
De theorie van digital natives gaat niet volledig op voor de huidige aanstormende generatie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Toevallig stond er vandaag in de krant dat men nu al gestart is met de voorbereiding van een herziening van de spellingsregels in 2015. Als men nu eens zou bepalen dat zowel werkwoordstam+t als enkel werkwoordstam correct is, dan zou de hele boel meteen een stuk makkelijker worden zonder hoorbaar verschil. En geef de verbindings-n ook maar dezelfde behandeling: met of zonder, allebei juist.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Vergeet niet dat veel van die ouders zelf de gevaren en veiligheidsmaatregelen voor het Internet niet kennen. En de kinderen DENKEN dat ze het allemaal wel weten.gr4vity schreef:Dit is iets dat bij mij al veel langer bekend is.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Iedere week kom ik bij 'nieuwe' klanten tijdbommen tegen. Bij zakelijke klanten waarschuw ik ze gewoon eens dat hun IT dienst of dienstverlener moet zorgen voor betere beveiliging. Bij particulieren heb ik gewoon de strijdbijl begraven want het is gewoonweg niet meer te doen. En allemaal dachten ze dat ze 'voldoende' beveiligd 'waren'.Goztow schreef:Vergeet niet dat veel van die ouders zelf de gevaren en veiligheidsmaatregelen voor het Internet niet kennen. En de kinderen DENKEN dat ze het allemaal wel weten.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik zit af en toe in een examen jury, en wat ik daar zie is nochtans huilen met de pet op !Lord Utopia schreef:Op school zie ik dat mensen toch vrij goed schrijven.
Het ergste is dan dat je er niet mag over oordelen, omdat het niet over het vak Nederlands gaat.
Nu gaat het in dit artikel niet specifiek daar over, maar eerder over effectieve IT kennis (en da's heel wat meer dan goed kunnen chatten of gamen).
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
We gaan hier wel stevig off-topic, maar goed: IMHO is dit vaak ook de fout van de ISP (indien hij de hardware levert) of de hardware fabrikant. Alles is gemaakt om zo plug-en-play mogelijk te zijn, m.a.w. standaard staat zo goed als alle beveiliging uit. Dat spaart allicht wat frustraties en helpdesk-telefoontjes (= kosten) uit, maar hypothekeert inderdaad de veiligheid van menig thuis-netwerk (en ik knijp een oogje toe voor alle KMO's, die vaak niet beter beveiligd zijn). Een oplossing? Niet meteen voor morgen vrees ik... Enkele leveranciers doen wel hun best (de USB-stick "plug-en-play" oplossing van de Fritz!box comes to mind, maar dat kost opnieuw geld), maar verder is het dweilen met de kraan open.Ken schreef:Iedere week kom ik bij 'nieuwe' klanten tijdbommen tegen. Bij zakelijke klanten waarschuw ik ze gewoon eens dat hun IT dienst of dienstverlener moet zorgen voor betere beveiliging. Bij particulieren heb ik gewoon de strijdbijl begraven want het is gewoonweg niet meer te doen. En allemaal dachten ze dat ze 'voldoende' beveiligd 'waren'.Goztow schreef:Vergeet niet dat veel van die ouders zelf de gevaren en veiligheidsmaatregelen voor het Internet niet kennen. En de kinderen DENKEN dat ze het allemaal wel weten.
Bon, on-topic dan nog even: het is inderdaad al langer een pijnlijke vaststelling dat jongeren hun taal niet meer machtig zijn. Ok, ik had vroeger ook wel mijn eigen lingo, maar ik wist ten alle tijde wél hoe het moest. Dat lingo is er nog steeds (zij het anders, ik versta het alvast niet meer ), maar het grote verschil is dat jongeren niet meer weten hoe het moet en - sterker nog - er van uit gaan dat dit soort zaken de normaalste zaak van de wereld zijn en dus ook het nut van correct taalgebruik absoluut niet meer inzien. Een trieste vergissing natuurlijk, deels te wijten aan het onderwijs. Zo kan ik me mateloos ergeren wanneer er op TV in de klas Nederlands wordt gefilmd en de leraar doodleuk in het plaatselijke dialect bezig is.
Ook wat betreft basic computer skills (en nu reken ik tekstverwerking daar eigenlijk niet echt bij, maar ok), valt het onderwijs deels met de vinger te wijzen. Je kan van de jongeren zelf moeilijk verwachten dat zij in hun vrije tijd deze basic skills zelf gaan aanleren en het leuker vinden dan pakweg op Netlog en Facebook de aap uit te hangen of online spelletjes spelen. Misschien moet er in het middelbaar maar eens wat meer aandacht geschonken worden aan de basis (en dan bedoel ik niet leren programmeren in Turbo Pascal... )
ooh. shiny.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Ik ben mij vrij bewust van wat kan en niet kan op het net maar ik ben al blij dat mijn dochtertje van 3 kan surfen laat staan dat ze weet wat een virus is, maar ik heb hier een simpele oplossing voor weet je die eee laptopjes, .. klein te klein voor jouw handen, maar prefect voor een kind en om de maand of zo herinstalleer ik het os is een flash, .. en denk niet omdat het linux draait dat het veilig is, tot mijn verbazing waren deze ook geïnfecteerd met van alles en nog wat.Goztow schreef:Vergeet niet dat veel van die ouders zelf de gevaren en veiligheidsmaatregelen voor het Internet niet kennen. En de kinderen DENKEN dat ze het allemaal wel weten.gr4vity schreef:Dit is iets dat bij mij al veel langer bekend is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Hé ja, of laat ons anders helemaal geen moeite meer doen en lekker fonetisch schrijven, zoals 500 jaar geleden. Dan schrijft iedereen zoals het zichzelf het beste past.cptKangaroo schreef:Toevallig stond er vandaag in de krant dat men nu al gestart is met de voorbereiding van een herziening van de spellingsregels in 2015. Als men nu eens zou bepalen dat zowel werkwoordstam+t als enkel werkwoordstam correct is, dan zou de hele boel meteen een stuk makkelijker worden zonder hoorbaar verschil. En geef de verbindings-n ook maar dezelfde behandeling: met of zonder, allebei juist.
Ik zeg niet dat de spellingsregels niet verwarrend zijn en dat ze niet consistenter uitgewerkt kunnen worden, maar er moet wél een eenduidige spelling zijn, waar je duidelijk kan zeggen: "dit is juist en dat is fout".
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
[offtopic]@ cloink: een BGC technieker is bij mij komen een nieuwe bbox2 installeren en een ander probleem oplossen en die heeft er toch een WEP-beveiliging op gezet. OK: niet perfect maar zeker voldoende voor Jan met de pet.Voor de rest staan standaard de hardware firewall en zo wel aan. Ik denk dat ze meer miserie zouden hebben met overschreden volume bij onbeveiligde wifi om eerlijk te zijn.[/offtopic]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
Klopt, maar er bestaan ervaren internet gebruikers met meer dan normale kennis die ook niet beseffen welke gevaren er allemaal zijn heGoztow schreef:Vergeet niet dat veel van die ouders zelf de gevaren en veiligheidsmaatregelen voor het Internet niet kennen. En de kinderen DENKEN dat ze het allemaal wel weten.
Er bestaan wel meer ernstige problemen als alleen virussen en spam enzo.Sommige internet problemen komen zelfs voor in de gewone wereld en daar verwacht de gemiddelde mens ze wel, terwijl ze niet begrijpen dat het op internet net gevaarlijker is. Ik blijf er bij dat Identity theft meer en meer zal gaan voorkomen en voor steeds kleinere feiten gebruikt zal worden.Ofloo schreef:Ik ben mij vrij bewust van wat kan en niet kan op het net maar ik ben al blij dat mijn dochtertje van 3 kan surfen laat staan dat ze weet wat een virus is, maar ik heb hier een simpele oplossing voor weet je die eee laptopjes, .. klein te klein voor jouw handen, maar prefect voor een kind en om de maand of zo herinstalleer ik het os is een flash, .. en denk niet omdat het linux draait dat het veilig is, tot mijn verbazing waren deze ook geïnfecteerd met van alles en nog wat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Daar erger ik me dood aan. Onlangs nog gehoord : Er is geen toekomst in IT, iedereen heeft wel een neefje die een website kan maken :-sr2504 schreef: Nu gaat het in dit artikel niet specifiek daar over, maar eerder over effectieve IT kennis (en da's heel wat meer dan goed kunnen chatten of gamen).