Test-Aankoop roert zich weer

Plaats reactie
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

Internet kost 600 miljoen euro te veel
Test-Aankoop berekent wat Belg te veel betaalt
07 december 2009 | Jibbe Van Oost

Verbruikersorganisatie Test-Aankoop heeft een rekenmodule voor internetverbindingen online gezet. Van de elfduizend gebruikers blijkt 94 procent te veel te betalen voor internet. De gemiddelde internetklant zou twintig euro te veel betalen.

Het onderzoek van Test-Aankoop is niet echt representatief, aangezien alle gegevens verzameld zijn via één stuk software op één website, namelijk die van Facebook. Maar dat weerhoudt de verbruikersorganisatie niet om de gegevens open te trekken naar de rest van België.

“Geëxtrapoleerd naar de Belgische gebruikers met 2,5 miljoen residentiële verbindingen leidt dit tot de vaststelling dat bijna 600 miljoen euro te veel werd betaald door internetgebruikers omwille van te dure Belgische tarieven”, zo luidt het persbericht van Test-Aankoop.

Belgacom en Telenet
En de felle toon van Test-Aankoop gaat nog even door: “Geld dat verdwijnt in de zakken van vooral Belgacom en Telenet die bijna negentig procent van de markt op het gebied van breedbandinternet in handen hebben. De studie van Test-Aankoop van november toont aan dat een internetverbinding voor een normaal en intensief gebruik minstens twintig euro per maand duurder is dan de interessantste formule."

Petitie
Test-Aankoop onderneemt ook actie tegen de te hoge internettarieven. Via een petitie heeft het vijftigduizend handtekeningen verzameld voor betere breedbandprijzen. De handtekeningen zullen overgemaakt worden aan de bevoegde minister Vincent Van Quickenborne. Ook de nieuwe Europese Commissaris voor telecom, Neelie Kroes, zal ingelicht worden.

bron: ZDNet
Zou Test-Aankoop een kruistocht begonnen zijn tegen de telecomwereld in België? Vooraf verloren lijkt me maar het is goed dat er toch iemand zich het lot van ons, zielepoten, wilt aantrekken.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Weer dat zelfbeklag.. Test-aankoop zou beter een petitie organiseren tegen zielenpoten die teveel voor hun internetverbinding betalen.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dfrog schreef:Weer dat zelfbeklag.. Test-aankoop zou beter een petitie organiseren tegen zielenpoten die teveel voor hun internetverbinding betalen.
En wat is dat nu voor een belachelijke redenering?
Ik kan niet anders dan Telenet nemen, omdat de BGC lijn vol zit bij ons.

Wat zijn volgens u dan nog de andere keuzes?
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Dafke schreef:Ik kan niet anders dan Telenet nemen, omdat de BGC lijn vol zit bij ons.
Wauw, die heb ik nog nooit gehoord. Wat wil dat bedoelen dat de lijn "vol" zit ?

grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Klant
Plus Member
Plus Member

Sasuke schreef:
Dafke schreef:Ik kan niet anders dan Telenet nemen, omdat de BGC lijn vol zit bij ons.
Wauw, die heb ik nog nooit gehoord. Wat wil dat bedoelen dat de lijn "vol" zit ?

grtz,
Sasuke
Dat al die kleine ADSL-mannetjes door die buis in de file staan om bij iedereen in z'n buurt langs te komen. Da's een beetje zoals naar Brussel rijden in de spits. De "lijn" zit dan ook "vol"

'k Hoor hier de Dommel-fanboys trouwens al van ver afkomen voor dit artikel. Preemptive strike: Ze leveren niet waar z'u meerdere malen voor aanrekenen. Evenveel downtime als dat het regent buiten, geld van je rekening halen om dan een week later te zeggen dat je nog niet betaald hebt, op willekeurige momenten gewoon afsluiten, ed... Da's geen alternatief. Het enige dat ge kunt zeggen is dat, moesten ze hun werk serieus nemen, de prijs redelijk is, maar voor wat je krijgt, is't nog altijd te duur.

Voila, pre-emptive strike tegen de fanboys die hier gegarandeerd op af komen.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Dafke schreef:
Dfrog schreef:Weer dat zelfbeklag.. Test-aankoop zou beter een petitie organiseren tegen zielenpoten die teveel voor hun internetverbinding betalen.
En wat is dat nu voor een belachelijke redenering?
beleefd blijven aub
Dafke schreef: Ik kan niet anders dan Telenet nemen, omdat de BGC lijn vol zit bij ons.

Wat zijn volgens u dan nog de andere keuzes?
Jij bent niet bij de zielepoten die onbewust teveel betalen. Jij behoort tot de minderbedeelden dewelke waarschijnlijk tot een minderheid behoren.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Klant schreef: Dat al die kleine ADSL-mannetjes door die buis in de file staan om bij iedereen in z'n buurt langs te komen. Da's een beetje zoals naar Brussel rijden in de spits. De "lijn" zit dan ook "vol"

'k Hoor hier de Dommel-fanboys trouwens al van ver afkomen voor dit artikel. Preemptive strike: Ze leveren niet waar z'u meerdere malen voor aanrekenen. Evenveel downtime als dat het regent buiten, geld van je rekening halen om dan een week later te zeggen dat je nog niet betaald hebt, op willekeurige momenten gewoon afsluiten, ed... Da's geen alternatief. Het enige dat ge kunt zeggen is dat, moesten ze hun werk serieus nemen, de prijs redelijk is, maar voor wat je krijgt, is't nog altijd te duur.

Dat zijn de woorden van een bange mens die niet durft over te stappen. Misschien moeten de mensen wat minder naar één provider kijken. Dommel is geen nationale prijsbreker (cityconnect is zeer regionaal).
Klant
Plus Member
Plus Member

Lord Utopia schreef:
Klant schreef: Dat al die kleine ADSL-mannetjes door die buis in de file staan om bij iedereen in z'n buurt langs te komen. Da's een beetje zoals naar Brussel rijden in de spits. De "lijn" zit dan ook "vol"

Dat zijn de woorden van een bange mens die niet durft over te stappen. Misschien moeten de mensen wat minder naar één provider kijken. Dommel is geen nationale prijsbreker (cityconnect is zeer regionaal).
Dat zijn de woorden van een ex-klant van Dommel dat de miserie daar beu was en is overgestapt naar een andere kleine provider :P
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Klant schreef:Dat zijn de woorden van een ex-klant van Dommel dat de miserie daar beu was en is overgestapt naar een andere kleine provider :P
Jammer dat er bepaalde zaken mislopen bij Schedom, op de 3 jaar dat ik klant ben bij Dommel, met verbindingen op 5 verschillende locaties (thuis, bij beide m'n ouders, op een buitenverblijf en bij een klant). Heb ik nog geen problemen gehad. Noch qua betaling, noch qua connectiviteitsproblemen.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

idem...
het is makkelijk om op een forum commentaar te geven maar eerlijk gezegd geloof ik er weinig van
Proximus
ISP Official
ISP Official
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Dag allemaal,

Hier kan je het standpunt van Belgacom ivm de publicatie van test-aankoop nalezen:

http://bgpa-nl.skynetblogs.be/post/7411 ... e-publicat

Vriendelijke groet,

Eva
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hallo Eva,
Ik denk wel dat ik het eens kan zijn met de stellingen van Belgacom op jullie blog (ik neem aan dat dit objectieve en correcte gegevens zijn), maar het Internetlandschap (lees: gebruik) is sinds 2005 ook wel danig gewijzigd. Nadruk is veel meer op multimedia komen te liggen waardoor abonnementen die in 2005 nog voldoende leken tegenwoordig hopeloos achterop hinken...

Voorbeeldje: Ik kan met m'n Belgacom ADSL Go-abonnement van 42 euro per maand géén HD-YouTube-filmpjes bekijken zonder dat deze elke paar minuten moet gaan bufferen ... (Ik zit op 700 meter van centrale, ADSL op 4,6 Mbit).
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef: Voorbeeldje: Ik kan met m'n Belgacom ADSL Go-abonnement van 42 euro per maand géén HD-YouTube-filmpjes bekijken zonder dat deze elke paar minuten moet gaan bufferen ... (Ik zit op 700 meter van centrale, ADSL op 4,6 Mbit).
meon

ik vind dit zeer vreemd. ik zit ook op die afstand van de belgacom centrale via adsl en heb met hd op youtube geen enkel probleem.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Eva_van_Belgacom schreef:Hier kan je het standpunt van Belgacom ivm de publicatie van test-aankoop nalezen:
Wat een klucht... "De klant die voor Belgacom Light kiest, beschikt vandaag over een aansluiting met een kwaliteit (qua snelheid en volume) die gelijkwaardig is aan die van een Belgacom Go-aansluiting in 2005". Het was in 2005 al achterhaald, dus vandaag is het dat compleet.

Dergelijke uitspraak is even absurd als een computerwinkel die zou zeggen, als je vandaag kiest voor een Pentium 4 dan kan je die 25% goedkoper hebben dan in 2005 (eigenlijk is jullie uitspraak nog erger, want een Pentium 4 was in 2005 een deftige PC wat je niet kan zeggen van Belgacom Light !).

Waarom blijf je gewoon ontkennen dat het in alle omringende landen gewoon veel goedkoper is (en dat daar zelfs in 2005 dergelijke limieten niet bestonden).
Klant
Plus Member
Plus Member

Als een bedrijf enkel voor het netwerk wordt opgericht, bestaat het risico dat de dynamiek, de investeringen en dus ook de concurrentie vertragen ten nadele van de klant.
Da's hilarisch :lol: Alsof er bij Belgacom nu 'dynamiek, investeringen en concurrentie' zijn, en alsof ze nu al ook maar een scheet geven om de klant :lol:

Trouwens, die prijzen van Test-Aankoop, zijn die met of zonder BTW? Als die met BTW zijn, moet Belgacom de vergelijking leggen met hun prijzen met BTW, anders is't appelen met tractors vergelijken. Ook, de prijzen van Test-Aankoop, zijn die met of zonder telefoonaansluiting inbegrepen (al is't een equivalent van'n Discovery-lijn), en zijn de prijzen die BGC opgeven, met of zonder die prijs inbegrepen? Ze zeggen nu bv. dat de prijs van breedband internet gedaald is, maar de prijs van een telefoonlijn is gestegen. Is dit in totaalprijs een vestzak-broekzak operatie, of is die prijsdaling het totaal van telefoonlijn + internetverbinding?
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer

Beste Eva,

- waar kan ik dat document vinden dat de gemiddelde Belgische internetklant 'slechts' 33 euro betaalt volgens het BIPT? Ik zou dit graag willen zien omdat u impliceert dat Test-Aankoop een bende oplichters/ophitsers zijn.
- in het tweede punt valt mij vooral het zinsdeeltje 'excl. BTW' op terwijl geen enkele consumenten excl. BTW betaalt. De prijs op dit moment voor internet via belgacom bedraagt dus welgeteld €34,00.
- Dat de prijs is afgenomen met 33% zou eventueel kunnen (maar het lijkt me alsnog erg veel) en ik durf dat te wijten aan de concurrentie met Telenet en zie infra. Het gaat dus over een duopolie met Telenet waarin de 'consumentenbeschermers' gepaaid worden met af en toe een promotie (heel zelden een prijsdaling en nog zeldzamer zijn de nieuwe producten).
- Het is goed geprobeerd om producten te vergelijken met de eigen producten maar met het woord concurrentie wordt nog net iets anders bedoeld. Het is de bedoeling de vergelijking te maken met de producten van concurrenten. Ik snap dat vergelijken met Telenet al erg pijnlijk zou zijn (zowel qua snelheid als qua volume staan ze verder) maar de vergelijking met bijvoorbeeld Nederland doet Belgacom in het niets verdwijnen. Om dat aan te tonen (echt professioneel ziet het er niet uit maar het toont mijn punt aan en de prijzen zijn accuraat): http://www.internetten.nl/access/adslpr ... min=0&nls=
- Ik moet eerlijk toegeven dat het onderhoud van het kabelnetwerk erg goed gedaan wordt en dat de service niks te wensen overlaat. Daarentegen is het volledige netwerk aangelegd met belastinggeld. Als u beweert, beste Eva, dat het geld dat opgehaald wordt via de belgacomproducten noodzakelijk is voor het onderhoud van dit netwerk, waarom heeft Belgacom dan een oorlogskas van 10 miljard euro?
- Het klopt helemaal dat de prijzen voor het netwerk voor de alternatieve providers vastgesteld is door het BIPT. Als antwoord daarop zijn de prijzen van de Belgacomproducten evenredig naar beneden gegaan (tiens las ik ergens in het persbericht dat de prijzen met 33% naar beneden gegaan zijn?) waardoor overschakelen minder interessant werd en waardoor concurrentie uiteraard weer de nek omgewrongen werd.
- Laten we deze insteek eens proberen en dan zullen we zien of de concurrentie uit de wereld gehaald wordt of net niet.
- Met het laatste punt ben ik het eens en zelfs zonder tegenargumentatie :P

Hopend op antwoord (maar meer vrezend van niet),

Razornord
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Razornord schreef:- in het tweede punt valt mij vooral het zinsdeeltje 'excl. BTW' op terwijl geen enkele consumenten excl. BTW betaalt. De prijs op dit moment voor internet via belgacom bedraagt dus welgeteld €34,00.
Dat zijn de typische "truukjes" waartot men zich bij Belgacom moet verlagen om toch het idee te scheppen dat het goedkoop is, wetende dat inderdaad iedere consument de BTW toch zal moeten betalen. Volgens mij is het vermelden van dergelijk prijs ex. BTW zelfs strafbaar !
Razornord schreef:- Dat de prijs is afgenomen met 33% zou eventueel kunnen (maar het lijkt me alsnog erg veel)
Ik geloof helemaal niet dat die prijs is afgenomen... wel dat men initieel veel light abonnementen verkoopt zodat het gemiddelde daalt. Hiermee is internet dus niet goedkoper geworden, en de vraag is maar wanneer dergelijke mensen beseffen dat je met een light abonnement niet veel kan.
ic706mk2
Member
Member

Goe bezig mannen,

Jaaaaa het is te duur voor wat we krijgen kijk maar gewoon ne keer hier

http://edpnet.nl/NL-CONS/Producten/Inte ... len-DigiTV

en wat krijgen WIJ voor dat geld???????

Mijn zoon in duitsland is er zelf nog goedkoper van af!!! + gratis gsm.....

en dan mag testaankoop dit niet ter sprake brengen!!!! :roll: :roll: :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”