Vandaag (eindelijk) aangesloten op VDSL2, en dus de BBox2 geaktiveerd (tot nu toe had ik ADSL2+ en had ik de Bbox2 niet nodig). Om de FritzBox aan te sluiten op de BBox2 zijn er 2 mogelijkheden. Ik heb ze beide geprobeerd, en de VOIP werkt 100% (in- en uit-gaande gesprekken).
1. FritzBox instellen als "IP Client"
- LAN1 van de FritzBox aansluiten op de Bbox2 LAN poort
- In de Bbox2 eerst de VOIP poorten veranderen van 5060 naar een ander poortnr (vb 5070). Dit is belangrijk om je VOIP achter de Bbox2 te laten werken (en nodig zelfs indien VOIP in de Bbox2 niet ge-aktiveerd is)
- In de "Internet" instellingen van de FrizBox, kiezen voor "IP Client"
- Je kan hier kiezen voor "IP automatisch via DHCP verkrijgen" ofwel een "vast IP" geven.
- Het eenvoudigste is een dynamisch IP. Als je kiest voor een vast IP, moet je natuurlijk een IP kiezen in de range van de Bbox2, vb 192.168.1.200 (de DHCP van de Bbox2 is deafult ingesteld op 192.168.1.2 tot 199)
- Pas op: van zodra je bevestigt, kan je de FritzBox alléén nog bereiken via zijn nieuwe IP
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
In het geval je de FritzBox "kwijt" bent, is hij wel nog altijd te bereiken op het reserve IP: 192.168.178.254
2. FritzBox instellen als "PPPoE Client"
- In de "Internet" instellingen van de FrizBox, kiezen voor "Internetverbinding zelf opbouwen"
- Daarna kiezen voor "PPPoE" en je ADSL login gegevens invullen.
- Eventueel kiezen voor een automatische disconnect iedere 24 uur (vb 's nachts).
Van zodra je bevestigt, zal de FritzBox nu, via de BBox2, een eigen PPPoE verbinding opbouwen. De FritzBox blijft bereikbaar op zijn normale IP (19.2.168.178.1) en je eigen lokaal netwerk moet je dan natuurlijk achter de FritzBox aansluiten.
3. FritzBox instellen als "Router"
Voor de volledigheid geef ik hier nog een 3de mogelijkheid, die ik absoluut niet zou aanraden. Een router achter een router heeft natuurlijk geen zin, en vraagt om problemen ...
- In de "Internet" instellingen van de FrizBox, kiezen voor "Internetverbinding zelf opbouwen"
- Daarna kiezen voor "IP"
- Je kan hier ook kiezen voor "IP automatisch via DHCP verkrijgen" ofwel een "vast IP" geven. Dit wordt natuurlijk het "WAN" adres van de FritzBox. De FritzBox zelf blijft via de LAN kant bereikbaar op zijn normale IP (19.2.168.178.1)
PS. Deze aansluit mogelijkheid is wel geschikt om de FritzBox aan te sluiten op een kabelmodem (Telenet)
Conclusie.
- Optie 1 en optie 2 uitvoerig getest, en ze werken beide voor VOIP, zowel inkomende als uitgaande gesprekken.
- In optie 1 behoudt de Bbox2 de functie als router, en de LAN poorten van de FritzBox functioneren gewoon als een soort switch (alle LAN poorten, zowel deze op de Bbox2 en de FritzBox zijn dan gelijkwaardig)
- In optie 2 gebruik je eigenlijk de Bbox2 alléén als VDSL Modem, alle router functies worden door de FritzBox overgenomen.
- Nadeel is wel dat je de Wireless van de Bbox2 niet kan gebruiken (want deze zit niet op je lokaal netwerk). Maar gezien de FritzBox ook wireless aan boord heeft (WPA2) heb je de WLAN van de Bbox2 niet nodig.
PS. De Bbox2 wordt standaard geleverd met een onbeveiligde aktive WLAN. Dus best WLAN uitschakelen.
- Het grote voordeel van optie 2 is dat je alle functies van de FritzBox voor de volle 100% kan gebruiken: dynamic dns client, remote management, VPN server, melden van binnenkomende oproepen op de aangesloten PC's, etc ....
- Ik heb de moeite niet gedaan om de Bbox2 in "bridge" te zetten ... zoals hier in dit Forum soms aangeraden wordt. Ik heb ook geen idee wat dit inhoudt: het enige wat je kan doen is de PPPoE verbinding uitschakelen (dit heeft eigenlijk niets met "bridge" te maken) ... En gezien je met Internet Go toch 4 gelijktijdige PPPoE sessies kan opbouwen, maakt dit dus niks uit.
En natuurlijk is bovenstaande ook geldig voor andere VOIP routers (voor zover ze een eigen PPPoE verbinding kunnen opbouwen).
Philippe.