Theoretische max snelheid UTP/coax/glasvezel/...

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Hallo,

Weet er iemand ergens een goed tabelltje daarvoor? Of iemand die de max waarde weet van coax, UTP cat 1,2,3,4,5,6,..., glasvezel, ...?

Ik weet ze bij benadering, maar ik zou het graag exact weten. ;)

greetz,

Nob
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ik hoop dat dit gedetailleerd genoeg is..

Dunne COAX (10Base2) : 10Mbit max 200 meter
Dikke COAX (10Base5) : 10Mbit max 500meter
UTP cat 1 : telefoonkabel, niet geschikt voor data
UTP cat 2 : 4Mbit
UTP cat 3 : 10Mbit
UTP cat 4 : 16Mbit
UTP cat 5 : 100Mbit
UTP cat 5e : 1Gbit
UTP cat 6 : 1Gbit
UTP cat 7 : 1Gbit

De verschillen tussen cat 5e, 6, 7 zijn gewoon de gehaalde praktische snelheden en de totale lengte van de kabel.

Glasvezel, dat weet ik niet. Dat is 1Gbit en meer maar tot hoe veel juist... Me not know.

Cheers
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Glasvezel (dacht ik gezien te hebben): tot 200.000 Mbit/sec

En er zijn ook verschillen tss UTP en STP, neen? En hoeveel meter overbrug je max met die draadjes?

Is leuk om is allemaal te weten. Kan misschien ergens bij een tutorial bijgezet worden.

En wat ik mij ook afvraag, telefoonkabel is neit geschikt voor data, maar hoe komt het dan dat ik er bvb vdsl kan over krijgen aan 50 Mbit/sec?

greetz,

Nob
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Verschil tussen afgeschermde twisted pair is dat die beter geisoleerd is..
Ik zal exacte verschil-definitie hier seffes eens uit mijn boek halen 'computer networks & internets, Comer Douglas'.

U/STP: 100m max versterken met repeaters, zo overbrug je de max. afstanden.

Onze telefoonkabel is wel geschikt om data over te versluizen, das nen simpele koperdraad.. en dat is hetzelfde als hetgeen vanbinnen in een coax zit.. de rest is toch isolatie en afschermingsmateriaal.Hoe ze aan zo'n hoge snelheden komen?
Door de technologie die ze op die koperdraad gebruiken.. is een bundeling van kanalen.. per kanaal kan je iets van een X-baud, door die kanalen te combineren kom je aan hoge bandwidth.

Als je hier in geÏnteresseerd bent dan is den boek van Comer echt wel nen aanrader.. in vrij éénvoudig engels mooi uitgelegd, vrij technisch.. tot in detail. Ik zal straks een paar stukjes opzoeken omtrent die kabels en die hoge bandwidth op koperdraad.. nog allemaal niet 100% gekend krijg dat vak nog maar 2weken :).
I love it when a plan comes together!
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ik dacht dat theoretisch UTP/STP 112 meter was, maar in de praktijk wordt ert altijd 100 meter max genomen om dan nog wat ruimte te laten voor de patchkast en aansluitdozen in de muur en zo. Ik kan mis zijn, maar ik dacht wel dat het zo is.

Dat die cat1 niet geschikt is om data heb ik ooit ergens uit een boek gehaald. Ik weet niet meer waar of hoe, maar het stond er toch zo in. Ik heb die waarden uit mijn eindwerk gehaald. Dat was een van de onderdelen.

Cheers
Afbeelding
ramsesser
Starter
Starter

Beste,

Ik ken helaas niets van kabels en heb daarom de volgende vragen...
Binnen kort komt er een zonnepanelen installatie op mijn dak en graag zou ik willen zien wat die panelen opbrengen. Daarom heb ik ook een Diehl Platinum pv monitor erbij aangeschaft, zie hier: http://www.diehlako.de/index.php?id=2533&L=1

Ik zou een UTP kabel moeten voorzien van uit mijn garage, aan de omvormer, tot aan mijn computer boven (daardan via die soort usb stick (zie link, afbeelding) verbinding maken met mijn computer).
Nu is het zo dat er naar iedere kamer in mijn huis een vaste telefoonlijn is voorzien naar bijna elke ruimte in mijn huis, maar omwille van voordelig bellen gsm..., wordt er geen enkele van deze lijnen nog gebruikt! Maw heb ik geen vast lijn meer thuis.
Mijn vraag is nu of ik met deze telefoonlijnnen genoeg heb om mijn gegevens door te sturen naar mijn computer, kan ik telefoonlijn gebruiken als UTP kabel. De verbinding aan de omvormer (klem) is een RS485.
Waarschijnlijk stel ik hier een zeer domme vraag, maar ik ken er niets van.
Wil vooral weten of ik de telefoonlijn moet verwijderen en dan daar een nieuwe UTP kabel moet door trekken (vraag is dan nog: welke UTP kabel is het beste?) of dat dit verloren werk is.

Groeten Ramsesser :wave:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ramsesser schreef:kan ik telefoonlijn gebruiken als UTP kabel.
Nee, maar waarom trek je er geen UTP kabel door (ipv. de telefoonlijn) ?
ramsesser schreef:De verbinding aan de omvormer (klem) is een RS485.
Maximum lengte van RSR-485 is in theorie 4000 ft (zo'n 1200 meter).
ramsesser
Starter
Starter

Nee, maar waarom trek je er geen UTP kabel door (ipv. de telefoonlijn) ?
Zal ik dus doen,

Mijn volgende vraag dazarbij, welke categorie moet ik nemen? CAT 5? Of is dit er 'over'?

Groeten Ramsesser en bedankt voor jullie antwoord!
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Gebruik gerust je telefoonkabel als UTP. Ik gebruik hier als 15 jaar een telefoonkabel als UTP zonder probleem. De kabel van +-40 meter ligt bovendien 25 meter in volle grond zonder enige bescherming. Menige hebben me gek verklaard maar tot nu toe geen enkel probleem. De theorie is mooi maar soms is de praktijk nog beter :)

Ik zou het in ieder geval proberen vooraleer je begint kabels te vervangen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ramsesser
Starter
Starter

VOiD schreef:Gebruik gerust je telefoonkabel als UTP. Ik gebruik hier als 15 jaar een telefoonkabel als UTP zonder probleem. De kabel van +-40 meter ligt bovendien 25 meter in volle grond zonder enige bescherming. Menige hebben me gek verklaard maar tot nu toe geen enkel probleem. De theorie is mooi maar soms is de praktijk nog beter :)

Ik zou het in ieder geval proberen vooraleer je begint kabels te vervangen.
Ok, moet hoe dan ook nog eens bekijken 'hoevast' de kabel in de flexibele bus zit, hij is wel alvast tekort, zal dus zeker aan één zijde een stuk moeten aanzetten,

groeten
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ramsesser schreef:Mijn volgende vraag dazarbij, welke categorie moet ik nemen? CAT 5? Of is dit er 'over'?
Nee, CAT5E is standaard vandaag de dag... CAT6 hoeft niet meteen.
VOiD schreef:Gebruik gerust je telefoonkabel als UTP. Ik gebruik hier als 15 jaar een telefoonkabel als UTP zonder probleem. De kabel van +-40 meter ligt bovendien 25 meter in volle grond zonder enige bescherming.
Dan kan ik alléén maar zeggen dat je enorm veel geluk hebt en ik ten zeerste betwijfel of het 100 Mbits is. Ik ga het alvast niemand aanraden.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”