Alternatieven voor telefoonlijn voor DSL-signaal
Ik ben Belgacom spuugzat en zou willen weten of er echt geen alternatieven zijn dan hun Discovery-lijn om m'n ADSL-verbinding over te laten lopen. Moet wel even duidelijk maken dit ik zeer content ben van m'n internet-provider en daar niet van weg wil, maar van die afzetters met hun geweldig gevoel voor klantvriendelijkheid van bij Belgacom weg wil. Zijn er alternatieven, of zit je willens nillens vast bij die rotzakken die je zomaar wat aanrekenen of bij hun mede-maffia Telenet?
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Gelieve het taalgebruik wel een beetje te milderen, AUB. Zie gedragsregels "geen ISP gebash", aub.
Sommige alternatieve providers betalen de BGC raw copper en stoppen het bedrag hiervan in je abonnementskost. Dan betaal jij niks meer rechtstreeks aan BGC maar zij doen het wel nog, natuurlijk.
Uiteindelijk moet je DSL signaal over iets lopen, en dat iets is koper. Dit koper is eigendom van BGC.
Als je echt niks aan BGC wil geven, neem dan iets als satellietinternet. Je ping zal wel iets hoger zijn...
Sommige alternatieve providers betalen de BGC raw copper en stoppen het bedrag hiervan in je abonnementskost. Dan betaal jij niks meer rechtstreeks aan BGC maar zij doen het wel nog, natuurlijk.
Uiteindelijk moet je DSL signaal over iets lopen, en dat iets is koper. Dit koper is eigendom van BGC.
Als je echt niks aan BGC wil geven, neem dan iets als satellietinternet. Je ping zal wel iets hoger zijn...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- kweezie wabbit
- Plus Member
- Contacteer:
Zelfs zonder promotie zijn er providers die voor raw copper goedkoper zijn dan een discoverylijn.
DXADSL bvb rekent slechts 7 € voorraw copper.
DXADSL bvb rekent slechts 7 € voorraw copper.
Als je tegen de lamp loopt, breng dan wat licht mee.
Bij de mijne zou't €13,90/maand zijn (incl. BTW). 'k Weet niet of'k daarvoor over kan schakelen, en ofdat dat gaat om bij BGC op te stappen. Ben er al meer dan een jaar klant bij, maar ze hebben aan de telefoon beweerd dat een verhuizing neerkomt op volledig afsluiten van abonnement en opstellen van een volledig nieuw (blijkbaar zonder dat ik een nieuw contract teken of voorwaarden te zien krijg). Als dat inderdaad zo is, wilt dat zeggen da'k er weer een jaar aan vast zit (zonder mijn toestemming. Wat mij betreft is een verhuis een verhuis... Ik ga ook geen compleet nieuwe tafels en stoelen halen als ik ergens anders ga wonen en de oude naar't stort doen) Ondertussen mag ik wel €50 betalen daarvoor, onder het mom van "Telefoonlijn Classic", wat ik geeneens heb. Volgens de mensen aan de telefoon kon daar evengoed "Discoveryline" staan, is daar geen verschil tussen (mogen ze mij wel tegen prijs zoals op het contract dat ik getekend heb -- helemaal in het begin --, dus voor de prijs van een Discover lijn een klassieke telefoonlijn geven. Dat of ze kunnen die factuur steken waar de zon niet schijnt). Ik ben die zever ondertussen gewoon grondig beu. Ze pissen (oh, sorry Goztow. Ze urineren...) op hun klanten, en we mogen er niks van zeggen (anders werkte dat factuur online betwisten wel, of zouden ze me aan de helldesk wel voorthelpen).
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Sommige providers steken die kost inderdaad in de abonnementsprijs. Ik denk aan BASE en Mobistar. Providers die ook telefonie aanbieden, laten de kost van een raw copper/telefoonlijn ook vallen. Naast de voorgenoemde, zijn dit ook Dommel en Scarlet.
Andere providers rekenen een kleine kost aan voor een raw copper, zoals DX-adsl (7 euro). Dommel, EDPnet en Belcenter rekenen een grote kost aan (+12.95 euro).
Alle voorwaarden staan in je contract (ook die over een eventuele verhuis), dat je meer dan waarschijnlijk niet gelezen maar toch ondertekend hebt.
Dus, je hebt 4 opties.
1. Je betaalt de kost van je telefoonlijn (Discovery of Classic);
2. Je betaalt de kost van een raw copper aan je alternatieve provider -tenzij dit al in de abonnementsprijs verwerkt zit- die opzich de kosten van de koperlijn betaalt aan Belgacom (uiteindelijk hetzelfde);
3. Je stapt over op een provider die niets te maken heeft met Belgacom (Telenet, satteliet, mobiel internet bij BASE/Mobistar);
4. Je sluit je algeheel af van het internet.
Andere providers rekenen een kleine kost aan voor een raw copper, zoals DX-adsl (7 euro). Dommel, EDPnet en Belcenter rekenen een grote kost aan (+12.95 euro).
Alle voorwaarden staan in je contract (ook die over een eventuele verhuis), dat je meer dan waarschijnlijk niet gelezen maar toch ondertekend hebt.
Dus, je hebt 4 opties.
1. Je betaalt de kost van je telefoonlijn (Discovery of Classic);
2. Je betaalt de kost van een raw copper aan je alternatieve provider -tenzij dit al in de abonnementsprijs verwerkt zit- die opzich de kosten van de koperlijn betaalt aan Belgacom (uiteindelijk hetzelfde);
3. Je stapt over op een provider die niets te maken heeft met Belgacom (Telenet, satteliet, mobiel internet bij BASE/Mobistar);
4. Je sluit je algeheel af van het internet.
Ik heb de voorwaarden eens laten opsturen, nadat iemand van de helpdesk kwaad werd. 'k Heb dat op m'n gemak doorgenomen toen het aankwam (eerst een lamp vervangen, want had niet genoeg licht voor al die kleine lettertjes). Er staat hier niks van in. Er staat nergens in dat m'n abonnement van 0 opnieuw begint. Er staat nergens in dat ik extra abonnementskosten moet betalen. Er staat in dat ik een technieker moet betalen die langs komt, maar da's die €30nogiets. Ik vind in de voorwaarden geen enkele reden waarom ik voor een Classic lijn zou moeten betalen als ik een Discovery lijn heb, of, moesten ze het fout geprint hebben, enige andere reden waarom ze me zo'n bedrag (of zelfs maar €0,10) bovenop de rest zouden aanrekenen.
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Verhuis je binnen of buiten de zone ? En dan nog ... volgens mij moet je eens afstand nemen van je frustratie en opnieuw beginnen.Klant schreef:Ik heb de voorwaarden eens laten opsturen, nadat iemand van de helpdesk kwaad werd. 'k Heb dat op m'n gemak doorgenomen toen het aankwam (eerst een lamp vervangen, want had niet genoeg licht voor al die kleine lettertjes). Er staat hier niks van in. Er staat nergens in dat m'n abonnement van 0 opnieuw begint. Er staat nergens in dat ik extra abonnementskosten moet betalen. Er staat in dat ik een technieker moet betalen die langs komt, maar da's die €30nogiets. Ik vind in de voorwaarden geen enkele reden waarom ik voor een Classic lijn zou moeten betalen als ik een Discovery lijn heb, of, moesten ze het fout geprint hebben, enige andere reden waarom ze me zo'n bedrag (of zelfs maar €0,10) bovenop de rest zouden aanrekenen.
1. Verhuis je "buiten" de zone => nummerportatie niet mogelijk, je betaalt voor de aansluitkosten
2. Verhuis je "binnen" de zone => nummerportatie is mogelijk, je betaalt voor de aansluitkosten
In beide gevallen doe je een "contractbreuk" omdat jouw contract is opgemaakt voor een ADRES en niet voor een nummer. OK, contractbreuk is een vies woord, maar ik gebruik het om het in de verf te zetten. Als je dus verhuist, krijg je een nieuw contract met dezelfde voorwaarden of nieuwe als je daarom vraagt. Als jij verhuist kan je dus perfect een Discovery Line aan 9,99€ / maand krijgen, je zit dan inderdaad terug voor 1 jaar vast.
Ik zie het grote probleem dus niet echt. En dat het niet in de kleine lettertjes staat wil gewoon zeggen dat het niet inbegrepen is in je contract. Verhuizen is geen contractuele dienst. Het is een service die belgacom levert zodat je niet alles zelf administratief moet regelen.
Grtz,
Sasuke
Ben van de ene kant van Leuven naar de andere verhuisd, dus zone of zelfs infrastructuur zal zoveel niet verschillen. Ik begrijp wel dat ik moet betalen voor een verhuis, en dat de lijn op m'n nieuwe adres moet worden aangesloten. Daar is die €30nogiets van die technieker voor. Ik zie echter nog altijd niet in waarom ik om en bij de €50 moet betalen voor "Telefoonlijn classic". Afstappen van m'n frustratie is goed en wel, maar moet ik dan zomaar even €50 (wat uiteindelijk een pak geld is) betalen voor niks? Dan kan ik morgen van iedereen rekeningen krijgen die ik maar moet betalen. "€100 voor met de taxi die je zelfs nog nooit gezien hebt te rijden", "€75 voor de tuin die je niet hebt aan te leggen", etc.
- Sasuke
- Elite Poster
- Contacteer:
Beste "klant", de kosten van een verhuis bij Belgacom bedragen spijtig genoeg net iets meer dan 30 EUR ... Klik deze link even aan: Verhuiskosten BGC
En nu snap ik het ook waar die Telefoonlijn Classic vandaan komt. Die 50 EUR is nog altijd een onderdeel van de verhuiskost.
Echter, ik ga je de truc van je leven bezorgen. Als je nu morgen eens vriendelijk en kalm belt naar Belgacom, zegt dat je gaat verhuizen en vraagt of men die kosten niet kan laten vallen (of halveren), want je bent nu toch al jaren klant ... wedden dat ze dat doen! Ik heb dat bij mijn verhuis ook als tip gekregen en heb toen maar de helft van de kosten moeten betalen en mijn verhuis was geregeld op enkele dagen.
OPGELET !!! Indien je graag wil dat jouw ADSL nog werkt op de nieuwe locatie dien je dit EXPLICIET te melden dat ze het ADSL signaal mee moeten overzetten. Vraag daar dan tevens een schriftelijke bevestiging van.
Grtz,
Sasuke
En nu snap ik het ook waar die Telefoonlijn Classic vandaan komt. Die 50 EUR is nog altijd een onderdeel van de verhuiskost.
Echter, ik ga je de truc van je leven bezorgen. Als je nu morgen eens vriendelijk en kalm belt naar Belgacom, zegt dat je gaat verhuizen en vraagt of men die kosten niet kan laten vallen (of halveren), want je bent nu toch al jaren klant ... wedden dat ze dat doen! Ik heb dat bij mijn verhuis ook als tip gekregen en heb toen maar de helft van de kosten moeten betalen en mijn verhuis was geregeld op enkele dagen.
OPGELET !!! Indien je graag wil dat jouw ADSL nog werkt op de nieuwe locatie dien je dit EXPLICIET te melden dat ze het ADSL signaal mee moeten overzetten. Vraag daar dan tevens een schriftelijke bevestiging van.
Grtz,
Sasuke
Hmmm...
"Indienststellingskosten: €66" -- Te betalen in alle gevallen
"Verplaatsingskosten: €39" -- Indien nodig
"Plaatsing van een aansluitdoos: €30" -- Indien nodig
Best vreemd dan. Op de rekening staat het volgende:
"Forfaitaire verplaatsingskosten: €32,2314
Telefoonlijn Classic: €54,5455"
Dan stel ik mij de vragen:
1) Hoe kunnen forfaitaire verplaatsingskosten "indien nodig" zijn?
2) Is die "Telefoonlijn Classic" nu dat "Indienststellingskosten" of "Plaatsing van aansluitdoos" (wat dus niet gebeurd is, btw)?
Ha ja, die drie bovenste tarieven zijn trouwens voor Classic telefoonlijn, omdat die lijst nergens de Discoverylijn vermeldt, behalve bij maandelijkse abonnementskosten.
Nu zit'k met meer vragen ipv minder
"Indienststellingskosten: €66" -- Te betalen in alle gevallen
"Verplaatsingskosten: €39" -- Indien nodig
"Plaatsing van een aansluitdoos: €30" -- Indien nodig
Best vreemd dan. Op de rekening staat het volgende:
"Forfaitaire verplaatsingskosten: €32,2314
Telefoonlijn Classic: €54,5455"
Dan stel ik mij de vragen:
1) Hoe kunnen forfaitaire verplaatsingskosten "indien nodig" zijn?
2) Is die "Telefoonlijn Classic" nu dat "Indienststellingskosten" of "Plaatsing van aansluitdoos" (wat dus niet gebeurd is, btw)?
Ha ja, die drie bovenste tarieven zijn trouwens voor Classic telefoonlijn, omdat die lijst nergens de Discoverylijn vermeldt, behalve bij maandelijkse abonnementskosten.
Nu zit'k met meer vragen ipv minder
- Sasuke
- Elite Poster
- Contacteer:
Mja, denk dat de bedragen op de site "oud" zijn, want die kloppen van geen meter. Maar los van de bedragen denk ik het volgende:
* Telefoonlijn Classic = Indienststelling van uw lijn, Discovery of Classic is daarbij exact hetzelfde, enkel de "aard" is anders (i.t.t. ISDN, Duo, ...)
* Forfaitaire verplaatsingskosten ==> Indien er geen technieker bij u is langsgeweest zou ik deze zowiezo betwisten, ze gaan hier niet moeilijk over doen.
Dus als we teruggaan naar het begin, jouw enige probleem is dus eigenlijk dat je terug voor 1 jaar zou vastzitten aan die discovery line ?
Grtz,
Sasuke
* Telefoonlijn Classic = Indienststelling van uw lijn, Discovery of Classic is daarbij exact hetzelfde, enkel de "aard" is anders (i.t.t. ISDN, Duo, ...)
* Forfaitaire verplaatsingskosten ==> Indien er geen technieker bij u is langsgeweest zou ik deze zowiezo betwisten, ze gaan hier niet moeilijk over doen.
Dus als we teruggaan naar het begin, jouw enige probleem is dus eigenlijk dat je terug voor 1 jaar zou vastzitten aan die discovery line ?
Grtz,
Sasuke
Mijn hoofdprobleem is dat ze mij dingen factureren zonder degelijke verklaring. uw verklaring is een mogelijkheid, maar bij de verhuis waren er nergens deze bedragen vermeld, of zelfs maar dat ik extra moest betalen. Die technieker is langsgeweest, en dat zal ik ook betalen (die €32,2314), maar die €54.5455 komt over als een zakdoek met prijslabel kopen en moeten betalen voor een leren jas zonder prijslabel, terwijl je enkel een zakdoek meekrijgt. Ze hebben me al eens eerder willekeurige zaken aangerekend, via een ongeldig Proximus Smile abonnement (zaken zoals 11x bellen op een maand, terwijl ik maar 1x gebeld heb -- en m'n SIM-kaart ook maar 1 gesprek aangeeft). Dit voelt volledig hetzelfde aan. Ik betaal gewoon niks waar geen duidelijke reden voor is om het te betalen. "Het staat zo op de factuur" en "het is mogelijk dat het dit of dat kan zijn" zijn voor mij geen geldige redenen. Dat er nu "Telefoon Classic" staat en dat dat hetzelfde is als "Discovery line" is voor mij ook geen reden, want ik zie niet in waarom ze dan niet "Discovery line" kunnen gezet hebben, moest dat toch hetzelfde zijn.