Enquête Digitale Televisie

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
idtv
Starter
Starter

Beste,

Mijn naam is Jorissen Christophe en in het kader van van mijn thesis voer ik een
enquête uit rond het gebruik van digitale televisie. Als u bij u thuis, op kot,
... digitale televisie heeft zou u mij een groot plezier doen door de enquête
even in te vullen. Ze neemt maar een tien minuutjes van uw tijd in beslag en
zou voor mij een grote hulp betekenen.

De enquête is hier te vinden: http://tinyurl.com/enquete-idtv

Alvast bedankt.

Jorissen Christophe
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Ik zou de enquête wel willen invullen, maar volgens mij schort er toch ietsje aan je vragen.
Je houdt bijvoorbeeld geen rekening met mensen die meerdere systemen gebruiken.
Noch met satelliet FTA (zonder abonnement bij TV Vlaanderen dus, gewoon de vrij te ontvangen zenders).
Telt een PC met satelliet PCI kaartje ook als een decoder ?

Het zou ook interessant zijn om analoog/digitaal oplossingen mee te rekenen.
Daarmee bedoel ik analoge kabel die via PC (Mediacenter en dergelijke) of via een apart toestel (DVD of HDD recorder) digitaal gemaakt wordt.
Dit om te zien hoeveel mensen er overstappen van deze half digitale oplossingen naar echt digitale oplossingen.

Bij andere toestellen aangesloten op het TV scherm heb ik het probleem dat ik niet als enige oplossing overig kan aanduiden, dan klaagt het systeem.

Bij de soorten TV programma's die ik het meest bekijk (3 aanduiden) vind ik geen films ??

Vragen 35 en 36 vind ik totaal ongepast.
Als het echt zo persoonlijk wordt, haak ik af.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Weetgraag
Erelid
Erelid

Voila, ingevuld

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
idtv
Starter
Starter

boulder schreef:Ik zou de enquête wel willen invullen, maar volgens mij schort er toch ietsje aan je vragen.
Je houdt bijvoorbeeld geen rekening met mensen die meerdere systemen gebruiken.
Noch met satelliet FTA (zonder abonnement bij TV Vlaanderen dus, gewoon de vrij te ontvangen zenders).
Telt een PC met satelliet PCI kaartje ook als een decoder ?

Het zou ook interessant zijn om analoog/digitaal oplossingen mee te rekenen.
Daarmee bedoel ik analoge kabel die via PC (Mediacenter en dergelijke) of via een apart toestel (DVD of HDD recorder) digitaal gemaakt wordt.
Dit om te zien hoeveel mensen er overstappen van deze half digitale oplossingen naar echt digitale oplossingen.
Dit zou ons te ver brengen en is niet de opzet van het onderzoek. Uiteindelijk kan je in een enquête niet alles gaan bevragen en dien je een keuze te maken om zo tot een vragenlijst te komen die zich specifiek op je eigen onderzoeksopzet richt. Het is ook niet de bedoeling om vanalles te bevragen en er nadien niets mee te doen.
boulder schreef:Bij andere toestellen aangesloten op het TV scherm heb ik het probleem dat ik niet als enige oplossing overig kan aanduiden, dan klaagt het systeem.
Hier heeft u gelijk. Is inderdaad een bug. Ik ga kijken of ik dit nog kan aanpassen.
boulder schreef:Bij de soorten TV programma's die ik het meest bekijk (3 aanduiden) vind ik geen films ??
Klopt, deze vraag focust zich enkel op tv-programma's.
boulder schreef:Vragen 35 en 36 vind ik totaal ongepast.
Als het echt zo persoonlijk wordt, haak ik af.
Ik kan op geen enkele manier zien van wie de enquête afkomstig is.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

idtv schreef:Dit zou ons te ver brengen en is niet de opzet van het onderzoek.
Kan wel zijn, maar je krijgt een totaal verkeerde indruk.
Ik kijk TV via PC (satelliet), moet ik dan zeggen dat ik geen digitale TV heb, en geen decoder ?
En mijn TV heeft een DVD ROM drive, waarmee ik films afspeel (PC hangt rechtstreeks aan TV).
Moet ik dan antwoorden dat ik geen DVD drive heb ?
Het lijkt dan precies alsof ik één of andere achterlijke gebruiker ben die nog met videocassetjes werkt, en zit te overwegen of kleurentelevisie echt wel genoeg meerwaarde biedt :wink:
Terwijl ik net op een heel moderne manier te werk ga.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Wat bedoel je met "heb je je televisietoestel al gebruikt om"? Op de meeste kan ik ja antwoorden omdat ik al eens mijn PC aan het toestel heb gehangen. Telt dit mee?
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Vraagstelling is ook uitermate belangrijk.

Regelt u graag bankzaken vanuit uw zetel? --> Ja (via de laptop naast mij) . Had er gestaan: regelt u graag bankzaken via uw tv --> nee . Misschien uw vraag herformuleren als je dit bedoelt.

Je stelt ook ergens een vraag:
Ik wil een film bekijken wanneer mij dat het beste uitkomt. --> als het niet uitkomt, kijk je toch niet? Een vraag die misschien nuttig was vóór de ontwikkeling van de VCR.

Vraag 35 en 36 vind ik er ook wel wat over.

Veel succes met de verwerking van de gegevens. Enne, post het resultaat hier he!
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 13 keer

boulder schreef:Ik zou de enquête wel willen invullen, maar volgens mij schort er toch ietsje aan je vragen.
Ik vind ook dat je een bepaalde "bias" hebt in je vragen.

Zo kan ik mijn typisch TV gebruik (DVB-T + DVB-S FTA + streaming dankzij DLNA vanaf NAS) niet echt kwijt als antwoord in je vragenlijst.

Dat vermindert denk ik de relevantie van je resultaten aangezien:
1) je geen besluiten kan trekken over hetgeen je niet meet;
2) het net mijn soort "TV gedrag" is dat een mogelijke bedreiging vormt voor de (businessmodellen van) bestaande spelers.

Maw, indien ik een speler zou zijn in het medialandschap zoals Belgacom of Telenet, zou ik echt wel willen weten of het hierboven beschreven gedrag vrij marginaal is (en dus geen echte bedreiging vormt) of dat het een niet-verwaarloosbare trend is. Jammer genoeg zal je op deze vraag met jouw lijst geen antwoord kunnen geven - een beetje een gemiste kans.

Just my 2 cents.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dfrog schreef:Je stelt ook ergens een vraag:
Ik wil een film bekijken wanneer mij dat het beste uitkomt. --> als het niet uitkomt, kijk je toch niet? Een vraag die misschien nuttig was vóór de ontwikkeling van de VCR.
Inderdaad, en ik weet ook wel wat hij bedoelt natuurlijk, maar die vraagstelling is een overname van hoe het in de reclame voorgesteld wordt.
Ik ben zeker voorstander van het principe om alles te bekijken als het mij uitkomt.
De manier waarop ik dat interpreteer heeft echter niets met video op aanvraag te maken :

* ik neem het journaal op, zodat ik het direct kan bekijken, wanneer ik ervoor tijd heb (en geen uur wachten tot het 'klaargemaakt' is in de videotheek.)
* ik neem films op, zodat ik ze later kan bekijken als het mij uitkomt
* ik neem programma's op van zendes die niet in "Net Gemist" zitten (BBC HD, Arte HD, TVEi).
* ik pauzeer programma's als het mij uitkomt en kijk dan terug verder als het mij uitkomt.

Volgens je vraagstelling zou ik moeten ja antwoorden, maar dat zou dan weer de indruk wekken dat ik hele dagen in de TV theek zit te neuzen, wat ik gewoon nooit doe...
Het zou ook kunnen dat ik veel van die dingen doe, en niet eens digitale TV heb, en ook daar ga je een compleet verkeerde indruk krijgen met je enquête.

En nu weet ik wel, jij wilt je op de doorsnee gebruiker richten.
Alleen is het maar de vraag of je hier niet net de techneuten zult treffen, die hun PC aan hun TV hangen of een Digibox via een TV kaart aan een PC met Mediacenter hangen, enz.
Als je dus "jan met de Pet" wilt ondervragen, kun je beter effectief eens op de hoek van de straat mensen aanspreken.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”