Ben benieuwd!

Plaats reactie
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

'Belgacom in 2015 geen overheidsbedrijf meer'
Belang schrikt investeerders af, vindt minister

01 december 2009 | Pieterjan Van Leemputten

"In 2015 zal Belgacom geen overheidsbedrijf meer zijn." Dat is de visie van minister Vincent Van Quickenborne. Al is het nog niet duidelijk hoe concreet dit plan is.

De minister deed deze uitspraak vanmiddag in een door Easynet georganiseerd videodebat met Forrester-analist Phil Sayer en Easynet-topman David Rowe. De bedoeling was om het digitaal plan van de minister te bespreken, evenals de evolutie van telecommunicatie.

De quote van Van Quickenborne kwam pas op het einde, nadat Sayer onder meer vertelde hoe het Britse telecomlandschap nu voordeel haalt uit moeilijke beslissingen in het verleden. Zo werd ex-overheidsbedrijf British Telecom (nu BT) al in 1984 voor iets meer dan de helft verkocht. De overige overheidsaandelen gingen in de jaren negentig van de hand.

Sayer zegt dat het moeite heeft gekost, maar dat Groot-Brittannië nu wel een competitieve markt heeft met een goedkopere en betere service. Ook is er volgens hem nu meer innovatie.

Geen telecomcrisis
Hoewel het debat niet echt uitpuilde van kritische vragen, wees David Rowe er wel op dat telecombedrijven niet uit zichzelf zullen veranderen. Crisis brengt verandering, maar veel (ex-overheids-)telecombedrijven hebben er nauwelijks nauwelijks last van. Ze teren volgens Rowe nog op wat de belastingbetaler heeft geïnvesteerd.

“Als de regulator de touwtjes niet blijft aantrekken, dan valt de innnovatie weg en gaan de prijzen omhoog”, aldus Rowe.

Binnenkort beter
Van Quickenborne begrijpt de boodschap. Hij verwijst onder meer naar de vierde gsm-licentie die hij wil veilen. “De tarieven zijn nog altijd te hoog”, klinkt het. “We hebben een duidelijke en open markt nodig.”

Hij klopt zich ook op de borst voor het nieuwe BIPT. Want de minister beseft dat België momenteel niet aantrekkelijk is voor buitenlandse (telecom)investeerders zolang de overheid zelf de helft van het grootste telecombedrijf in handen heeft.

Of die nieuwe regulator effectief strenger zal optreden en of Belgacom in 2015 wordt verkocht, zal nog moeten blijken.

bron: ZDNet
Dat laatste zinnetje van het artikel zegt gewoon alles :lol:
ophidian
Starter Plus
Starter Plus

Lol, ik ben ook zeer benieuwd. 5 jaar is wel nog een tijdje hoor.. als we op dit tempo moeten blijven vooruitgaan ..
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

5 jaar voor een politieker betekent: "na mijn legislatuur", m.a.w. hij kan beloven wat hij wil...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik heb het reeds eerder aangehaald. Indien Belgacom geen overheidsbelang meer heeft zullen ze niet meer luisteren naar een regulator. Het had initieel wel degelijk een reden waarom de RTT van de overheid was. Wanneer Belgacom een volledig commercieel bedrijf wordt zullen ze ook gebruik maken van hun rechten als onafhankelijke onderneming.

Wat betreft overheidssteun, Belgacom is al jaren een winstgevende investering voor de overheid. (maw; de geïnvesteerde budgetten zijn ondertussen al lang terug de staatskas in, met serieuze rentes).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Het maakt niks uit of de overheid wel of niet aandeelhouder is van Belgacom. Zolang Belgacom een financieële en technische parasiet op zijn DSL concurrenten mag blijven zijn, valt er voor de consument geen verbetering te verwachten. Onafhankelijk netbeheer voor zowel kabel als telefoonlijn is de enige oplossing die de markt werkelijk fair maakt en pas dan kan men eerlijk concurreren.
ophidian
Starter Plus
Starter Plus

Ik denk wel dat het positief zou zijn als ze het telefoon netwerk apart verkopen van het bedrijf Belgacom/Skynet.

Als dat in handen komt van 2 verschillende partijen, met name een infrastructuur beheerder en een gewone ISP, dan denk ik dat we op dat gebied terug van een concurrentiële markt zullen kunnen spreken.

Wat de kabel betreft heb ik wel een beetje een dubbel gevoel. Ze hebben indertijd wel de ferme investering in de kabel infrastructuur gemaakt. Dus dan rijst de vraag zich op of het wel kan dat je vervolgens iemand anders daar gebruik van laat maken.

Als je daarentegen 20 jaar de kabel hebt gebruikt bv, dan denk ik daar weer anders over :p.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Goztow schreef:5 jaar voor een politieker betekent: "na mijn legislatuur", m.a.w. hij kan beloven wat hij wil...
Quickie heeft nu ook niet echt de reputatie geloofwaardig te zijn.

Veel blablah, weinig boemboem.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”