Ik vond er niet meteen iets over terug, maar ik ben eens sterk benieuwd wat verschillende service providers vragen voor bandbreedte van servers in datacentra in België.
Nu hebben wij onze servers bij provider X staan (ik vermeld het bij voorkeur niet) en hebben wij een pakket dat 500 GB data betreft voor al onze servers samen.
De connectie is een 50 Mbit met 100 Mbit burstable en heeft verschillende uplinks naar internet (oa level3).
Nu, het grote punt dat ik wil weten is wat andere hosting providers vragen voor EXTRA bandbreedte verbruik, al dan niet aangekondigd.
Als wij boven onze 500 GB gaan, betalen we 4 eur / GB onaangekondigd.
Als we het wel aankondigen, dan gaat het over 2.5 eur / GB zolang je onder de TB zit (hoewel dit onderhandelbaar naar 2 eur/GB is). Slechts boven 1TB / maand voorafname gaat het over 1.5 eur/GB. Dit is natuurlijk wel een voorafname, dus als je minder verbruikt, wordt het niet gecrediteerd.
Ik vind deze prijzen behoorlijk hoog, maar misschien is dit nu eenmaal in de server markt duurder dan in consumenten markt. Cfr telenet voor consumenten 1eur/gb, wat ik persoonlijk al veel vond.
Op verschillende websites van hosting providers kan ik niet meteen terugvinden hoeveel er per gb betaald moet worden. Enkel als je het in dedicated server abonnementen bekijkt kan je min of meer vergelijken.
Dus graag prijzen van mensen die hier ook ervaring mee hebben, of die prijzen terugvinden op officiele sites.
Alvast bedankt.
Bandbreedte prijzen voor servers in datacentra
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik heb er geen ervaring mee (althans niet in Belgie)... maar dat lijkt me zo duur ?Astralon schreef:Ik betaal 2 EUR per GB als het niet is aangekondigd en 10 EUR voor 10 GB als het wel is aangekondigd.
Zoals ophidian al aangeeft betaal je dit ook bij Telenet voor data tot aan je voordeur.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Is zeker niet goedkoop maar ik kan er mij wel iets bij voorstellen...r2504 schreef:Ik heb er geen ervaring mee (althans niet in Belgie)... maar dat lijkt me zo duur ?
Zoals ophidian al aangeeft betaal je dit ook bij Telenet voor data tot aan je voordeur.
1) In een datacenter is de capaciteit vaak redundant uitgevoerd als het niet drievoudig is.
2) Als je 1000 servers staan hebt en je wilt iedereen de snelheid/traffic geven waar ze voor betalen zal je toch iets moeten doen om een redelijke voorspelling te maken van de benodigde snelheid/traffic.
Als elke server in dit voorbeeld 1 GB extra verbruikt heb je al 1 TB meer traffic nodig en in tegenstelling tot wat velen denken is de snelheid/traffic ook in een datacenter niet onbeperkt. Er zijn genoeg datacenters die adverteren met onbeperkte traffic en met een snelheid van 50 mbit komt dit overeen met een traffic van 16TB per maand. Ik wil wel eens zien wat er met het datacenter gebeurt als iedereen zijn 16 TB opeist .
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Zelf huur ik een dedicated server (physieke hardware) waarbij ik een unlimited volume heb met FUP. De "FUP" is dat als je boven de 1TB/maand gaat, je voor die maand teruggeschakeld word naar 10Mbit i.p.v. 100Mbit
Deze formule kost mij een 50 EUR/maand per server (mits bepaalde voorwaarden).
Grtz,
Sasuke
PS: Server staat in DE
Grtz,
Sasuke
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 9 keer
Ja DE en NL zijn beduidend goedkoper. Nadeel voor hosting is dat google uw website niet als belgisch zal zien.Sasuke schreef:Zelf huur ik een dedicated server (physieke hardware) waarbij ik een unlimited volume heb met FUP. De "FUP" is dat als je boven de 1TB/maand gaat, je voor die maand teruggeschakeld word naar 10Mbit i.p.v. 100Mbit
Grtz,
Sasuke
Ja, we overwegen ook wel om te kijken naar Nederland en Duitsland als alternatieven voor onze heavy bandwith services.
Probleem is alleen dat bij ons alles om timing draait en onze klanten voor 95% Belgisch zijn. Dit betekent dus dat voor die klanten, onze transfer speeds en routering zeer optimaal moet zijn.
Het grote probleem is ook, er is inderdaad wel zaken met FUP of unmetered te verkrijgen, het probleem hierbij is alleen dat dit vaak zo commercieel aangepraat wordt (met doel op minder legale zaken downloaden/uploaden als gebruik dan) en dat er dus vaak qua betrouwbaarheid op die datacentra wel wat te wensen over laat.
Wij hebben behoorlijk zware SLA's met onze klanten die we effectief moeten halen. Sommige zaken zijn dan weer niet in SLA's opgenomen en verbruiken redelijk wat, dus eventueel dat we als optie hebben om die zaken inderdaad naar het buitenland te verhuizen op een minder betrouwbare infrastructuur.
Daarom eventueel als bijkomend punt, als iemand degelijke hosting kent in NL/DE waar ook de bandwith prijzen goed meevallen, dan hoor ik het graag . Nogmaals bedankt voor de feedback.
Probleem is alleen dat bij ons alles om timing draait en onze klanten voor 95% Belgisch zijn. Dit betekent dus dat voor die klanten, onze transfer speeds en routering zeer optimaal moet zijn.
Het grote probleem is ook, er is inderdaad wel zaken met FUP of unmetered te verkrijgen, het probleem hierbij is alleen dat dit vaak zo commercieel aangepraat wordt (met doel op minder legale zaken downloaden/uploaden als gebruik dan) en dat er dus vaak qua betrouwbaarheid op die datacentra wel wat te wensen over laat.
Wij hebben behoorlijk zware SLA's met onze klanten die we effectief moeten halen. Sommige zaken zijn dan weer niet in SLA's opgenomen en verbruiken redelijk wat, dus eventueel dat we als optie hebben om die zaken inderdaad naar het buitenland te verhuizen op een minder betrouwbare infrastructuur.
Daarom eventueel als bijkomend punt, als iemand degelijke hosting kent in NL/DE waar ook de bandwith prijzen goed meevallen, dan hoor ik het graag . Nogmaals bedankt voor de feedback.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
hetzner.decloink schreef: Allez, kom, details, details !!
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Bij OVH.com (Frans bedrijf uit Roubaix) kan je naargelang het aanbod meerdere 'failover' IP's activeren en je kan daarbij kiezen of het een Belgisch, Duits, Frans of Engels IP moet zijn.rpr schreef:Ja DE en NL zijn beduidend goedkoper. Nadeel voor hosting is dat google uw website niet als belgisch zal zien.
Zo heb ik bij m'n dedicated server 1 IP + 5 failover IP's. Het eerste is altijd standaard 'Frans' en bij de rest mag je kiezen, zo heb ik dus 2 Belgische, 2 Duits en een van de UK.
www.ovh.com
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)