quistnix schreef:Zoals ik al heb aangehaald is dat nu voor elk SD kanaal 3 Mbit/s in MPEG4. In HD is dat 8 Mbit/s. De bandbreedte heeft nooit op 2 Mbps gestaan. Toen de kanalen in MPEG2 waren geëncodeerd was de bandbreedte juist op 4 Mbps terwijl ze dus nu op 3 Mbps staan om meer snelheid te kunnen geven voor het surfen
Ik denk dat ik hier had moeten zeggen : bitrate in plaats van bandbreedte.
Er was dan wel 4 Mbps gereserveerd voor TV, maar dat betekent niet dat er steeds met constante bitrate gewerkt werd, maw. de gereserveerde bandbreedte wordt niet constant opgebruikt.
Toen ik het had (zo'n 2 jaar geleden als ik mij goed herinner) kon ik de meeste streams gewoon opnemen, en zag ik de bitrate schommelen tussen 2 en 4 Mbps.
Een HD kanaal bij Belgacom heeft dus maximum 8Mbps ter beschikking.
Dit is in elk geval lager dan bij Telenet, en dit keer kun je wel goed vergelijken want HD wordt daar steeds in H264 uitgezonden.
Ik zeg niet dat elke HD zender daar constant boven de 8Mbps zit, maar er zijn er een aantal die er wel af en toe boven gaan, of zelfs een gemiddelde hebben dat hoger ligt.
Het is vaak interessanter van bijv. gemiddeld 9Mpbs te hebben en te kunnen variëren tussen 6 en 14 Mbps, dan constant op 8 te zitten.
één HD : maximum 9,3 Mbps, gemiddelde 9,1 Mbps voor beeld alleen (alle getallen hieronder zijn voor beeld alleen, geluid neemt natuurlijk niet veel extra)
Foxlife HD : maximum 9Mbps, gemiddelde ook rond de 9Mbps
Ketnet/Canvas HD : maximum 9,2 Mbps, gemiddelde 9,1 Mbps
MTVN HD : maximum 10,3 Mbps, gemiddelde ook 10,3 Mbps
NGC HD : maximum 9,3 Mbps, gemiddelde 9,2 Mbps
Prime Sport HD : maximum, 8,8 Mbps, gemiddelde 8,8 Mbps
Prime Star HD : maximum 8,7 Mpbs, gemiddeld 8,7 Mbps
Sundance HD : maximum 8,9 Mbps, gemiddeld 8,9 Mbps
VTM HD : maximum 17,5 Mbps, gemiddeld 9,6 Mbps