Discovery line: Variabel

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
krizkroz
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2009, 12:02

Beste,
Op mijn laatste Belgacam factuur staat een veel groter bedrag dan normaal voor een toeslag voor Abonnement Discovery Line.
Op de eerste facturen was deze rubriek minimaal (onder 1 EUR), maar sinds enkele maanden gaat deze rubriek stelselmatig omhoog. Weet iemand hoe dit komt? Bij Belgacom heb ik in ieder geval niemand aan de lijn gekregen en de site vermeldt geen variabel gedeelte voor Discovery Line.
De gesprekken worden trouwens al aangerekend, waarom zou Belgacom dan nog een variabel gedeelte aanrekenen; het lijkt wel alsof we 2 keer voor hetzelfde aan het betalen zijn. Heeft iemand dezelfde ervaringen?
t-town
Premium Member
Premium Member
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 mei 2006, 19:56
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

Bij de discovery lijn betaal je niet alleen gesprekskosten, maar rekent belgacom ook een toeslag aan van 15 cent per minuut. Ook als je belt via bijvoorbeeld tele2 (niet tele2 voip) betaal je een extra toeslag van 15 cent per minuut. Uw toeslag zal dan ook de hoogte ingaan naarmate je meer belt.
Gebruikersavatar
Special_K
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 21 maa 2008, 16:05
Locatie: Hemiksem

Variabel abonnementsgeld noemen ze dat inderdaad. Toen de discolijn nog € 6.5 per maand kostte was dit variabele deel nog enigszins te verantwoorden maar nu men al € 10 vraagt ben je algauw beter af met een klassieke telefoonlijn waar je (vaste) gesprekken 's avonds en in het weekend gratis zijn. Een discoverylijn is dus in vele gevallen duurder dan een GSM, het relatieve succes van deze formule is gewoon te verklaren door het feit dat raw copper in sommige gevallen nog duurder is.
Afbeelding
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Raw-copper in combinatie met Voip is niet duurder.
Belgacom rekent namelijk nogal fijntjes alle opties aan, zoals nummerweergave en andere zaken, aangezien je dat bij de meeste Voip providers gratis krijgt is het verschil met RC+VOIP tegenover Disco al heel snel verdwenen.
En helemaal als je overdag ook eens durft te bellen, of eens naar een vriend in het buitenland of naar GSM's...
Voip wint altijd, tenzij je enkel 's avonds landlijnen belt, dan kan Classic misschien goedkoper zijn :lol:
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

BasMSI schreef:Raw-copper in combinatie met Voip is niet duurder.
Belgacom rekent namelijk nogal fijntjes alle opties aan, zoals nummerweergave en andere zaken, aangezien je dat bij de meeste Voip providers gratis krijgt is het verschil met RC+VOIP tegenover Disco al heel snel verdwenen.
En helemaal als je overdag ook eens durft te bellen, of eens naar een vriend in het buitenland of naar GSM's...
Voip wint altijd, tenzij je enkel 's avonds landlijnen belt, dan kan Classic misschien goedkoper zijn :lol:
die opties waarvan je spreekt, ben je niet verplicht om te nemen hé. als je ze niet wil, neem je ze niet, en betaal je ze ook niet. vandaar dat het ook opties zijn hé . :-D
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Gebruikersavatar
Special_K
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 21 maa 2008, 16:05
Locatie: Hemiksem

Kleine reactie op het voorgaande: Ik ken iemand in mijn kennissenkring die er blijkbaar niet in slaagt die (oude) comfortdiensten op te zeggen, blijkbaar kan hij ze niet elektronisch uitvinken en geraakt hij nooit binnen op het 0800 nummer dat hij zou moeten bellen om er vanaf te geraken. Ik heb hem aangeraden om dan maar ineens alles op te zeggen, meestal bellen ze je dan zelf op :-p
Afbeelding
Palingworst
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jul 2009, 17:55

Ik heb in 2 maanden 10 minuten gebeld voor een totaal van 2 EUR.

De 'toeslag discovery line' op de factuur is 90 EUR. De klantendienst sympatiseert met mij maar zegt dat ik 't toch echt moet betalen.

Rechter, here I come...

Wat kan ik nemen om in een keer van dat hele Belgacom af te zijn en toch gewoon te kunnen bellen (ook nog een beetje betrouwbaar)?
Klant
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 apr 2009, 00:42

Blijkbaar kan je een klacht over een factuur indienen via hun website, via de 'Bill viewer' (of Bill online. Ik heb de indruk dat ze die termen door elkaar gebruiken). Nu, dat is in theorie. Voor de persoon die het me hier op dit forum heeft aangeraden, werkt dat. Ikzelf echter heb er blijkbaar geen toegang toe. Ik geraak tot de knop 'Klacht indienen', en als ik daarop klik, zegt het dat ik geen toestemming heb om online klachten in te dienen. Dat zou echter wel mooi zijn, want ikzelf heb een discovery line, maar moet €50 'telefoon classic', €30 technieker en €10 schorsingsbericht betalen (met de nodige BTW er bovenop), bovenop de normale abonnementskosten, voor uiteindelijk een totaal van €133. Moet je weten dat een discovery lijn ongeveer €9/maand is, en die rekening dus eigenlijk om en bij de €18 zou moeten zijn.

Krijg ik binnenkort blijkbaar ook de volgende rekening aan met een toeslag van €8 voor het versturen van een herinnering. Wil ik eigenlijk ook alle tijd en geld dat het me kost om hen te contacteren aan hen aanrekenen. Als het uiteindelijk via een aangetekende brief moet, heb ik zelfs bewijs van de kosten (in tegenstelling tot Belgacom met die €8)

Het ergste van al is: het bedrag is te groot om te betalen, maar te klein om voor naar de rechter te gaan.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Klant schreef: Het ergste van al is: het bedrag is te groot om te betalen, maar te klein om voor naar de rechter te gaan.
Je kan het aankaarten bij de ombudsdienst voor telecommunicatie. Dat is gratis en als je klant ontvankelijk verklaard wordt, dan is bgc verplicht om binnen de 30 dagen te reageren. En zolang die klacht hangende is, dien jij het betwiste bedrag niet te betalen.
Klant
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 apr 2009, 00:42

johcla schreef:
Klant schreef: Het ergste van al is: het bedrag is te groot om te betalen, maar te klein om voor naar de rechter te gaan.
Je kan het aankaarten bij de ombudsdienst voor telecommunicatie. Dat is gratis en als je klant ontvankelijk verklaard wordt, dan is bgc verplicht om binnen de 30 dagen te reageren. En zolang die klacht hangende is, dien jij het betwiste bedrag niet te betalen.
Dat ken ik. Ik heb zo indertijd rekeningen van Proximus, van hun Smile abonnement dat ik nooit toestemming voor gegeven had en waar blijkbaar geen geldig contract van was, via de ombudsdienst geprobeerd te regelen. Bel je 1 keer in een maand, rekenen ze je 11 gesprekken aan. Had elke maand rekeningen tussen de €150 - €250. 7 maanden bij de ombudsdienst en wat er als resultaat van was: Proximus gaf toe dat het abonnement niet geldig was en ging als grote geste dit kostenloos opzeggen. Kreeg daarna nog ongeveer een half jaar lang rekeningen. Al wat de ombudsdienst deed na die 7 maanden, was zeggen dat ze teveel achterstand hadden om zich hier mee bezig te houden en dat ik maar gewoon de rekeningen moest betalen omdat Proximus toch niet van gedachte ging veranderen. Maw: van de ombudsdienst verwacht ik ook niks meer. Volgens mij krijgen die steekpenningen, anders hadden ze m'n probleem wel opgelost. Geen geldig contract, abonnement binnen de 7 werkdagen betwist, betalen voor gesprekken die nooit gebeurd zijn en Proximus dat weigert de logs van dat 'wettelijke toezicht op de facturatie' voor te leggen lijkt me, allemaal tesamen, nochtans een duidelijke en simpele zaak.
Jules-Sterckx
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2009, 11:14

Sedert meer dan één week proberen wij een probleem te melden van onze telefoonlijn,om de x aantal minuten rinkelt de telefoon éénmaal, soms 2x, nemen wij op dan krijgen we een melding van belgacom die amper te verstaan is door geruis op de lijn. Wij kunnen dan ook niet gebeld worden of bellen. De meldingen deden we steeds via 0800/22700, maar werden tot op heden nog niet geholpen door deze diensten. :bang: :bang:
Wij proberen nu via belgacom internet een probleem te melden wat blijkbaar niet mogelijk is.het internet is blijkbaar alleen bestemd voor de verkoop van uw producten en info te bekomen over uw persoonlijke fakturatie en betalingen. Vandaag belden wij de ombudsdienst met ons probleem en wachten weer eens zolang het duren zal.
Is er dan niemand van de paar duizend werknemers die belgacom in dienst heeft die zijn werk degelijk kan uitvoeren ? :evil:
PS.: Ik sta op de wachtlijst voor een niertransplantatie en kan ieder moment opgeroepen worden via telefoon
het is dus van zéér groot belang voor mij dat het systeem waar ik voor betaal en niet kan gebruikt worden in orde zou gesteld worden, anders zal ik naar een andere provider moeten uitzien.
Ik kijk uit naar enige reactie van uw diensten .
Groetjes.
Jules Sterckx
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik zou een gsm kopen als het zo belankrijk is om bereikbaar te zijn. Voor 25 à 30 Euro.
En goedkoop abonnementje (Base) of prepaidkaart.

Ook voor de depannage door Belgacom kan het helpen als je ze jou kunnen bereiken tijdens de storing.
Heb al gehoord dat ze je vast nummer dooschakelen naar je GSM. Bij een storing kan dat zonder zo'n abonnement.

Je zegt: veel ruis. Is je eigen kablage al nagekeken? Dikwijls is er oxidatie in het stopcontact van de telefoon bij de mensen in huis. Dat geeft ook gekraak en storing.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”