Duitse Fritz!Box Fon Annex B Belgisch maken.

Plaats reactie
Fritz
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2009, 15:26

Ik heb op Ebay een Duitse Fritz!Box Fon, artikelnummer 2000 1662 gekocht.

Ik probeer aan de praat te krijgen, over dit model vind ik niet veel info. Blijkbaar had ik beter een 7270 gekocht, maar ja die zijn een pak duurder.

De bedoeling is dat ik deze gebruik voor VOIP. Ik wil er één of twee dect toestellen achter hangen. Ook dacht ik er mijn gewone telefoonlijn erop te hangen zodat ik hier pbx mogelijkheden op krijg. Ik dacht aan een antwoordapparaat dat enkel na de openingsuren opstart, mogelijkheden tot het doorsturen naar een gsm tijdens bepaalde uren als er niet binnen de 10 bellen wordt opgenomen, het toestel gebruiken om in te bellen en via voip goedkoop uit te bellen met weergave van het vaste lijn nummer bij de opgeroepene, enzomeer.

Waarschijnlijk zal ik deze ook als adsl modem moeten gebruiken, ik zie niet in hoe ik het achter een adsl modem/router kan hangen.

Kan iemand me op weg helpen om deze al geflash-ed te krijgen naar een recente annex A firmware, liefst engelstalig ?

Als ik met het spul op internet raak zit ik al een stap verder. Ik heb de annex A firmware van de AVM website gehaald maar ik krijg deze er niet op.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Fritz schreef:Ik heb op Ebay een Duitse Fritz!Box Fon, artikelnummer 2000 1662 gekocht.

Ik probeer aan de praat te krijgen, over dit model vind ik niet veel info. Blijkbaar had ik beter een 7270 gekocht, maar ja die zijn een pak duurder.

De bedoeling is dat ik deze gebruik voor VOIP. Ik wil er één of twee dect toestellen achter hangen. Ook dacht ik er mijn gewone telefoonlijn erop te hangen zodat ik hier pbx mogelijkheden op krijg. Ik dacht aan een antwoordapparaat dat enkel na de openingsuren opstart, mogelijkheden tot het doorsturen naar een gsm tijdens bepaalde uren als er niet binnen de 10 bellen wordt opgenomen, het toestel gebruiken om in te bellen en via voip goedkoop uit te bellen met weergave van het vaste lijn nummer bij de opgeroepene, enzomeer.

Waarschijnlijk zal ik deze ook als adsl modem moeten gebruiken, ik zie niet in hoe ik het achter een adsl modem/router kan hangen.

Kan iemand me op weg helpen om deze al geflash-ed te krijgen naar een recente annex A firmware, liefst engelstalig ?

Als ik met het spul op internet raak zit ik al een stap verder. Ik heb de annex A firmware van de AVM website gehaald maar ik krijg deze er niet op.
ok, eerst de engelse recovery firmware gebruiken dan de engelse normale firmware, soms moet je een paar keer de recovery gebruiken, lukt niet altijd meteen.Dan via echo en via die ene website de mod doen naar annex A (is hier ook zo gedaan).Zie ook mn eerdere berichten op het forum.Als dat allemaal gedaan is zul je nog een patchkabel moeten maken(fxo en annex A voorzien).Tenzij je geen fxo nodig hebt en het toestel ook niet wilt gebruiken als modem.
achter een router hangen: als ip-client instellen(werkt perfect).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Fritz schreef:Ik heb op Ebay een Duitse Fritz!Box Fon, artikelnummer 2000 1662 gekocht..
Heb je meer gegevens over het toestel ?
Type ? Huidige Firmware? Welke aansluitingen ?
Voorlopig gerust laten, anders riskeer je een dode Box. Met wat meer gegegvens kunnen we U helpen
Silencer schreef:.Dan via echo en via die ene website de mod doen naar annex A (is hier ook zo gedaan)
Als je "The Construct" bedoelt, dan is die site (jammer genoeg) definitief uit de lucht (sinds 11 october).
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Fritz
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2009, 15:26

philippe.deleye schreef:
Fritz schreef:Ik heb op Ebay een Duitse Fritz!Box Fon, artikelnummer 2000 1662 gekocht..
Heb je meer gegevens over het toestel ?
Type ? Huidige Firmware? Welke aansluitingen ?
Voorlopig gerust laten, anders riskeer je een dode Box. Met wat meer gegegvens kunnen we U helpen
Het is hetzelfde model als de deze:

http://cgi.ebay.ch/AVM-FRITZ-Box-Router ... 23038c6250

Er zit de laatste Duitstalige Fritz!Box Fon firmware op die ik kan vinden op de avm.de website. Deze heb ik al eens gereflash-ed en dat werkt. De andere werken niet omdat ze ouder zijn of niet voor het juiste apperaat zijn.

Er zit op:

1x RJ45 dsl
1x RJ45 netwerk
1x RJ45 ISDN
2x RJ11 fon
1x USB voor gebruik als USB modem

In het menu kan ik nergens zien hoe je hem kan instellen dat hij een ip-adres krijgt als je hem in een netwerk hangt.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Fritz schreef: In het menu kan ik nergens zien hoe je hem kan instellen dat hij een ip-adres krijgt als je hem in een netwerk hangt.
Op mijn Fritzbox 7270 stel je dit in via volgende menu-optie: Advanced Settings -> Internet -> Account information.

Er staan dat volgende tekst met 2 radio-buttions (in jouw geval kies je dan 'Internet connection via LAN 1':

Select whether your Internet connection should be established via DSL or LAN.

Internet connection via DSL

Select this kind of connection if FRITZ!Box is to connect directly using your DSL line.

Internet connection via LAN 1

Select this kind of connection if FRITZ!Box is to be connected to an already existing network (LAN), a cable modem or a DSL router.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Fritz schreef: Er zit op:
1x RJ45 dsl
1x RJ45 netwerk
1x RJ45 ISDN
2x RJ11 fon
1x USB voor gebruik als USB modem
In het menu kan ik nergens zien hoe je hem kan instellen dat hij een ip-adres krijgt als je hem in een netwerk hangt.
OK, volgens mij kan deze deze (zeer oude) Box kan niet als router gebruikt worden, gezien er maar 1 netwerkpoort op zit. Bij Boxen met meerdere netwerkaansluitingen (7050, 7170, 7270 ...) kan je één netwerkpoort als WAN gebruiken (gewoonlijk "LAN1" of "LAN A"). Je kan dit model dus alleen als ADSL Modem gebruiken.

Volgende methodes gelden niet noodzakelijk voor alle FritzBoxen ... ik geef U dus geen enkele garantie (op eigen risiko)

1) FritzBox omzetten naar Annex A

- sluit een analoog telefoontoestel aan
- druk volgende kode op je toestel: # 96 *7* om "Telnet" op de Box te aktiveren.
- Een telnet sessie met de Box openen: Telnet 192.168.178.1
- Eventueel het paswoord intypen, indien FritzBox beveiligd met paswoord

- Dan in de Telnet sessie een van de volgende lijnen intypen (naargelang de Linux kernel)
echo "annex A" > /proc/avalanche/env (indien Kernel 2.4)
echo "annex A" > /proc/sys/urlader/environment (indien Kernel 2.6)

-Bij sommige Boxen (vb 7170) moest ik volgende regel ingeven:
echo "kernel_args annex=A" > /proc/avalanche/env (indien Kernel 2.4)
echo "kernel_args annex=A" > /proc/sys/urlader/environment (indien Kernel 2.6)

- typ dan reboot en laat de Box rebooten. Nu staat hij in Annex A.

2) Branding wijzigen naar AVM:

De meeste FritzBoxen die op E-bay.de te verkrijgen zijn, zijn "gebrand". Met andere woorden, de User interface is aangepast aan de Brand van de Internet provider (vb 1und1), en de mogelijkheden zijn soms beperkter (vergelijk het met een SIMlock in een GSM). Je kan zo'n Box het best terug branden naar "avm"

Typ hiervoor een van de volgende lijnen in de Telnet sessie (naargelang de Linux kernel):
echo "firmware_version avm" > /proc/avalanche/env (indien Kernel 2.4)
echo "firmware_version avm" > /proc/sys/urlader/environment (indien Kernel 2.6)
Na een reboot is de Box nu terug een echte "originele" AVM Box.

3) FritzBox omzetten naar Engelstalige software:

Voor sommigen is het lastig om de duitstalige Webinterface te begrijpen, en willen liever een engelstalige versie. Je kan echter onmogelijk een Engelstalige Firmware op een duiste Box zetten. Hiervoor moet je eerst de branding wijzigen naar "avme"
Typ hiervoor een van de volgende lijnen in de Telnet sessie (naargelang de Linux kernel)
echo "firmware_version avme" > /proc/avalanche/env (indien Kernel 2.4)
echo "firmware_version avme" > /proc/sys/urlader/environment (indien Kernel 2.6)
Nu kan je proberen om de engelstalige Firmware erop te zetten. In de meeste gevallen zal dit lukken.
Pas op: Eens de branding gewijzigd naar "avme" kan je de Box niet meer updaten met duitstalige Firmware.
Tenzij je echt weet wat je doet (en het risiko van een dode Box erbij neemt) zou ik je niet aanraden om deze stap te doen.

En zoals vooraf gezegd: alles op eigen risiko
Groeten,
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Er bestaat voor de 7170 ook een 4talige firmware versie, of die er ook is voor andere versies weet ik niet.
Freetz is mss een optie.
Fritz
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2009, 15:26

philippe.deleye schreef:
OK, volgens mij kan deze deze (zeer oude) Box kan niet als router gebruikt worden, gezien er maar 1 netwerkpoort op zit. Bij Boxen met meerdere netwerkaansluitingen (7050, 7170, 7270 ...) kan je één netwerkpoort als WAN gebruiken (gewoonlijk "LAN1" of "LAN A"). Je kan dit model dus alleen als ADSL Modem gebruiken.
Ik denk dat er inderdaad nergens een router inzit en dat ik hem enkel ga kunnen gebruiken als ik hem rechtstreeks op ADSL hang en daarachter een router plaats.

Volgende methodes gelden niet noodzakelijk voor alle FritzBoxen ... ik geef U dus geen enkele garantie (op eigen risiko)

1) FritzBox omzetten naar Annex A

- sluit een analoog telefoontoestel aan
- druk volgende kode op je toestel: # 96 *7* om "Telnet" op de Box te aktiveren.
- Een telnet sessie met de Box openen: Telnet 192.168.178.1
Moet ik eigenlijk een dialtone krijgen als ik een telefoon aansloot op een fon poort ? Ik hoor niets. Ik raak er niet op via telnet, ook niet nadat ik #97*7* 'doorbel' via een telefoon.

Heeft er niemand ervaring met zo'n 'oude' 1662 Fritz!Box fon ? Ze zijn een pak goedkoper te vinden dan de andere fritz!boxen, ik heb per ongeluk 2 veilingen gewonnen.
Fritz
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2009, 15:26

Ik ben ondertussen via Telnet op de router geraakt. Ik heb eerst de wizard laten lopen om mijn adsl in te stellen ( de router hangt nog niet op adsl) en ondertussen krijg ik soms een soort kiestoon als ik op het telefoontoestel '#' indruk. Na wat proberen kan ik er nu via Telnet op.

Ik slaag er maar niet in de firmware te veranderen. Bij het uitvoeren van de recovery-firmware krijg ik steeds dat deze niet compatibel is.

Het is wel Linux 2.6 dat erop draait, door 'uname -r' kom je dit te weten. Als ik de environment aanpas naar firmware_version avme kan ik via het web niet meer op de router. Alle mogelijke zaken zowat geprobeerd maar ik krijg er geen andere firmware op.

Hier is een 'cat' van het begin van mijn enviroment-bestand:

HWRevision 58
ProductID Fritz_Box_FON
SerialNumber 0000000000000000
annex A
autoload yes
bootloaderVersion 1.203
bootserport tty0
bluetooth 00:04:0E:FF:FF:07
cpufrequency 150000000
firstfreeaddress 0x946B1D78
firmware_version avm
firmware_info 06.04.33
flashsize 0x00400000
kernel_args annex=A
maca 00:04:0E:83:30:43
macb 00:04:0E:FF:FF:02
macc         
macwlan 00:04:0E:FF:FF:03
macdsl 00:04:0E:83:30:44
memsize 0x01000000
modetty0 38400,n,8,1,hw
modetty1 38400,n,8,1,hw
mtd0 0x90000000,0x90000000


Zou er enkel naar de inhoud van dit bestand worden gekeken om te bepalen of een firmware compatible is en mag geflash worden ?

Alle hulp is welkom.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Fritz schreef: Ik slaag er maar niet in de firmware te veranderen. Bij het uitvoeren van de recovery-firmware krijg ik steeds dat deze niet compatibel is.Alle hulp is welkom.
Waarom wil je er persé een andere firmware op ?
Jouw enig echt probleem lijkt met de Annex A te zijn. Lukt het niet om je Box om te zetten naar Annex A?
De rest (engelstalige webinterface) is "nice-to-have" maar niet noodzakelijk ?
Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Fritz
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2009, 15:26

philippe.deleye schreef:
Fritz schreef: Ik slaag er maar niet in de firmware te veranderen. Bij het uitvoeren van de recovery-firmware krijg ik steeds dat deze niet compatibel is.Alle hulp is welkom.
Waarom wil je er persé een andere firmware op ?
Jouw enig echt probleem lijkt met de Annex A te zijn. Lukt het niet om je Box om te zetten naar Annex A?
De rest (engelstalige webinterface) is "nice-to-have" maar niet noodzakelijk ?
Philippe

Ik wil het toestel vooral Annex A krijgen. Door gewoon een echo naar de environment te doen denk ik niet echt dat hij Annex A is geworden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Fritz schreef:Ik wil het toestel vooral Annex A krijgen. Door gewoon een echo naar de environment te doen denk ik niet echt dat hij Annex A is geworden.
Je denkt het niet? Of ben je zeker dat het niet werkt ?
Je hoeft echt geen nieuwe Firmware te installeren om naar Annex A over te gaan. Ik heb hier een duitse 7170 die perfect in Annex A loopt (ADSL2+ aan 12.000 kbps) ... en die bijft duits praten hoor ;)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Fritz
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2009, 15:26

philippe.deleye schreef:
Fritz schreef:Ik wil het toestel vooral Annex A krijgen. Door gewoon een echo naar de environment te doen denk ik niet echt dat hij Annex A is geworden.
Je denkt het niet? Of ben je zeker dat het niet werkt ?
Je hoeft echt geen nieuwe Firmware te installeren om naar Annex A over te gaan. Ik heb hier een duitse 7170 die perfect in Annex A loopt (ADSL2+ aan 12.000 kbps) ... en die bijft duits praten hoor ;)
Philippe.
Ik ga het deze week eens uitproberen. Mijn ADSL komt thuis niet op al te praktische plaats binnen. Ik ben eerder aan het denken om het toestel niet als modem te gebruiken. Het is een ADSL en nog geen ADSL2. Ik heb wel maar 4096 kpbs adsl maar ik heb meer vertrouwen in mijn huidige adsl router dan in dat spul als ADSL modem.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Fritz schreef: Ik heb wel maar 4096 kpbs adsl maar ik heb meer vertrouwen in mijn huidige adsl router dan in dat spul als ADSL modem.
met andere woorden: je hebt een verkeerde koop gedaan ? Je kan "dat spul" alleen als ADSL modem gebruiken. Als je dat niet wil doen, kan je die beter weggooien, en kunnen we deze topic afsluiten.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Fritz
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2009, 15:26

philippe.deleye schreef:
Fritz schreef: Ik heb wel maar 4096 kpbs adsl maar ik heb meer vertrouwen in mijn huidige adsl router dan in dat spul als ADSL modem.
met andere woorden: je hebt een verkeerde koop gedaan ? Je kan "dat spul" alleen als ADSL modem gebruiken. Als je dat niet wil doen, kan je die beter weggooien, en kunnen we deze topic afsluiten.
Philippe.
Ik ben er de laatste tijd nogal weinig mee bezig geweest maar ik heb er veel over gelezen. Weet iemand of op dergelijke boxen je ook de Freetz firmware kan draaien ?

Je kan dergelijk oud spotgoedkoop toestel ook met de ADSL modem uitgeschakeld gebruiken om te voipen. Als ik nog tijd en goesting heb probeer ik het verder uit.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”