Powerline probleem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
DarkArrow
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Hallo allemaal

Ik heb een Turbo+ internetaansluiting, maar deze is tussen modem en router verbonden met powerlines (topcom powerlan 200 85mbps).

Het probleem is, mijn router staat op mijn zolderkamer, en de modem in de garage helemaal beneden. Nu is die snelheid helemaal om te huilen en heb sinds kort zelfs al enkele keren uitval gehad. Van de 25mbit (die ik aan de modem met de laptop vlot haal) blijft er tussen de 500kbit en 2mbit over.

Een beetje trager internet vind ik niet erg (telemeter is minder snel vol :)) maar dit vind ik schrijnend.

Mijn vraag is nu, kan ik hier Telenet over aanspreken zonder dat ik kosten op mijn dak krijg? Of gaan ze dit zien als eigen fout omdat het uiteindelijk aan de opstelling van het stroomnet ligt?

Mocht Telenet dit niet kostenloos willen oplossen zou ik overwegen om zelf 2 goedkope wifi-n routers te kopen en deze te bridgen om dan zo het probleem op te lossen.

Bij voorbaat dank voor de reply! :)
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:
Provider

Gezien het probleem niet echt aan de telenet-opstelling ligt vrees ik er ten stelligste voor dat ze dit kostenloos gaan willen oplossen. En dan nog - welke oplossing wil je? Want blijkbaar lukt het al niet echt met powerline adaptors, dus heb je nog 2 alternatieven: wifi bridge (ben ik zelf van teruggekomen daar dit toch niet altijd zo stabiel is als je zou willen) en een kabel trekken.

Geen optie om een WRT of iets dergelijks als router te laten fungeren?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
proximusboy
Pro Member
Pro Member
Provider

mijn schoonouders hadden hetzelfde voor.
Probleem zat hem dat die powers niet rechtstreeks in het stopcontact zaten in de muur maar aangesloten in een doos met meerdere.
Alhoewel dit al jaren zo was hebben we toch een keer geprobeerd zoals telenet zei en inderdaad raar maar waar het probleem was opgelost
nokia e71 smile 110 + mobile internet + agent
nokia 6120C belgacom happy time one
nokia 3500 TMF
nokia 3120 classic base mania
toshiba p300-18M + vista ultimate + office 2007
toshiba Qosmio X300-14F VDSL2 internet generation + happy time on + belgacom tv
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:
Provider

Same here. Rechtstreeks in het stopcontact (zonder verdere verdeeldozen/stekkers) helpt de zaak (marginaal) voorts... Net genoeg om het verschil te maken tussen onwerkbaar en werkbaar. Maar van de theoretische 200Mbps blijft inderdaad zo goed als niets over.
ooh. shiny.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

cloink schreef:Same here. Rechtstreeks in het stopcontact (zonder verdere verdeeldozen/stekkers) helpt de zaak (marginaal) voorts... Net genoeg om het verschil te maken tussen onwerkbaar en werkbaar. Maar van de theoretische 200Mbps blijft inderdaad zo goed als niets over.
Als de 2 stopkontakten op verschillende stroomkringen zitten, kan het soms helpen om in te grijoen in je zekeringenkast, en ervoor te zorgen dat beide kringen op dezelfde stroomdraden zitten ...

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

philippe.deleye schreef:Als de 2 stopkontakten op verschillende stroomkringen zitten, kan het soms helpen om in te grijoen in je zekeringenkast, en ervoor te zorgen dat beide kringen op dezelfde stroomdraden zitten ...
*slik*

Hier had ik inderdaad ook al over gelezen, maar daar ik nogal een heilige schrik (en vooral totale onwetendheid) heb van/over electriciteit: enig idee hoe ik dat makkelijk kan zien? Ik bedoel... Er staat hier een teller en daarnaast een kastje met zekeringen, maar hoe zie ik nu welke "kring" waarheen leidt en kan ik deze zomaar versteken? :???:
ooh. shiny.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

cloink schreef:Er staat hier een teller en daarnaast een kastje met zekeringen, maar hoe zie ik nu welke "kring" waarheen leidt en kan ik deze zomaar versteken? :???:
Uitzoeken op welke kring welke stopcontacten zitten is voor een leek niet eenvoudig. Het versteken zou ik helemaal niet doen omdat normaal gezien bij de installatie ervoor gezorgd is dat de belasting netjes verdeeld is over de verschillende kringen. Als alles goed gedaan is staan niet alle grootverbruikers (vaatwas, wasmachine, droogkast, koffiemachine, etc...) op dezelfde kring.
Laatst gewijzigd door Astralon 12 nov 2009, 12:43, in totaal 1 gewijzigd.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

M.a.w. : trial and error ? :(
ooh. shiny.
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Je kan wel makkelijk zien in de tellerkast of je monofasig of driefasig aangesloten bent. Dit te zien aan het aantal draden die van de teller naar de zekeringskast gaan.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Uiteindelijk zijn die kringen nooit bedoeld om een netwerksignaal over te sturen, wel om elektriciteit te bezorgen. Ik zou er niet te veel aan prutsen...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Ik zou daar niet van wakker liggen...
Maar ja, ben dan ook elektricien van opleiding...

@TS misschien kan je even snelheidstesten doen als je de powerline adaptors in dezelfde kamer steekt? Dan zouden ze al zeker op dezelfde draden moeten zitten en ook niet ver van elkaar. Als je daar ook al maar zo'n sombere snelheden haalt heeft het geen zin om verder te zoeken.

Lang leve de kabel :)
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

The Conquer schreef:Je kan wel makkelijk zien in de tellerkast of je monofasig of driefasig aangesloten bent. Dit te zien aan het aantal draden die van de teller naar de zekeringskast gaan.
Crap. Drie dikke draden hier... :(
ooh. shiny.
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

cloink schreef: Crap. Drie dikke draden hier... :(
Dan zit jij op een 3x230V aansluiting
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer
Provider

Dan moet je zorgen dat je zolder en garage op dezelfde fase komen. Staat je zekeringkast ook in de garage ? Dan kan je bv. makkelijk een extra stopcontact in de garage bijplaatsen op de zekering van de zolder en daar je poweradapter op aansluiten.

Persoonlijk zou ik gewoon een rol UTP kopen en trekken van de garage naar de zolder :)

Mvg,
VOiD
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

VOiD schreef: Persoonlijk zou ik gewoon een rol UTP kopen en trekken van de garage naar de zolder :)
Zoals ik zei: lang leve de kabel!
Geen enkel ander systeem zal sneller en/of stabieler zijn dan de kabel.
Tenzij glasvezel dan, maar dat is nog niet voor de huiskamer...
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

cloink schreef:Crap. Drie dikke draden hier... :(
:bang: Verkeerd gezien, dat zijn draden ván de teller weg... Soit, 1 fase dus, heb zelfs een planneke gevonden waarop staat welke stopcontacten op welke zekering zijn aangesloten ! :D

En ja hoor, na wat geëxpeimenteer: blijkt dat de cyclus waarop ik zo bedroefd signaal (zeer trage verbinding met regelmatig wegvallen signaal) had de stekkers van heel mijn living omvatte, d.w.z. een toestel of 20, waarvan de meesten continu stroom nemen, met de bijhorende storing (I presume?). Wanneer ik de powerlan-adapter in de keuken plaats, op een ander circuit, dan krijg ik netjes een groen ledje op mijn ZyXEL !

(nu alleen nog thuis uitgelegd krijgen waarom er een bakske in de keuken hangt en een netwerkkabel door de living vloeit... :? )
ooh. shiny.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”