Dataverkeer tellers ijking

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Net eens een klacht ingediend bij de Wettelijke metrologie dienst van het FOD Economie. Ik wil wel eens weten of de door Belgacom gebruikte tellers wel betrouwbaar zijn en goedgekeurd zijn. Het is tenslotte iets waarin gehandeld wordt, net zoals benzine bij een benzine pomp moet dan de meter wel kloppen...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Me strike :funny:
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Hou ons op de hoogte he :D
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hoe grappig het ook klinkt, eigenlijk heeft qless gelijk eh :D
In elk geval, hou ons op de hoogte :)
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ben ook gewoon bang dat er een of andere standaard smoes terug komt of dat ze een speciale uitzondering hebben... Moest Belgacom wel een ijking hebben dan is dat waarschijnlijk duurder/onmogelijk dus zou dat een (ook voor Belgacom) goede reden zijn om datalimieten te laten varen....
gertd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jan 2008, 11:20

Dit is niet alleen zo voor belgacom maar voor alle providers.
voor de controleerbaarheid zit je zeker bij telenet (andere weet ik niet)nog met een probleem omdat verkeer tussen je modem en telenet ook mee telt
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Volgens mij valt dat niet te ijken maar moet der inderdaad een fout marge gehanteerd worden.. Helaas gaan buiten de powerusers niemand snappen wat er bedoelt word. Dus ik verwacht geen positief antwoord.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Waarom alleen Belgacom? Dat mag bij alle providers gebeuren. Ik herinner me een gelijkaardige topic van een jaar of 5-6 geleden op het Tik-forum, het ging toen over Telenet.

En welke vermenigvuldigingsfactor gaat men dan gebruiken voor veelvouden zoals kilo, mega, giga,...?
Als dat gecontroleerd en geijkt wordt door de Economische Inspectie (Dienst Metrologie, zoals je ziet heb ik het al eens opgezocht), dan is men verplicht om het bij wet vastgelegde SI-systeem te gebruiken. Dat wil zeggen: kilometer = 1000 meter; kilogram = 1000 gram; kilowatt = 1000 watt en dus ook kilobyte = 1000 byte.
Voor een aantal mensen gaat dat op z'n zachtst gezegd controversieel zijn omdat ze miskweekt zijn met de gedachte dat kilo altijd 1000 is, behalve bij computers, dan is het 1024, behalve bij snelheden, dan is het wel 1000, en bij DVD's, daar is het in tegenstelling tot CD's ook 1000 ipv 1024 (of was het nu omgekeerd, ik vergeet dat altijd) enzovoort enzoverder.

Misschien komt iemand wel met het idee om een weinig bekend IEC-voorstel toe te passen: kilo, mega, giga voor factor 1000 en kibi (kilobinary), mebi en gibi voor 1024. De persoon die dat doet, gaat dan gigantisch in het belachelijke getrokken worden ook al is het met de beste bedoelingen (en ook al is het IEC een belangrijke internationale organisatie die standaarden vastlegt). Misschien gaat iemand een link leggen naar het wikipedia-artikel over kibibyte, of naar een bepaalde pagina van het Amerikaanse NIST (National Institute for Science & Technology).

Er zal misschien een weinig zinvolle discussie ontstaan, en ondertussen zal iedereen de initiële klacht bij de Economische Inspectie vergeten zijn. Er gaat uit die richting gewoon geen zinvol antwoord komen omdat de ambtenaren het probleem niet begrijpen of zich niet bevoegd voelen. Misschien wordt de vraagsteller van het kastje naar de muur gestuurd.

Ik hoop héél erg dat ik nu een doemdenker ben en dat in werkelijkheid het glas half gevuld is.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Mja, dit gaat eigenlijk toch niet om de discussie over het toepassen van het SI-stelsel?
De datameter van Belgacom loopt voor een abonnement van 25 GB tot 25600 MB, dus toepassing van /1024 en de details zijn op byte-niveau (dus kan je zelf kiezen welk stelsel je wilt aanhouden)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Zoals de ~15% overhead van xDSL traffic die waarschijnlijk wordt meegerekend.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Mij maakt het niet uit welke officiele eenheid ze toepassen, maar de telling op zich moet goed, betrouwbaar en (nearly) real-time gebeuren en te bekijken zijn. En natuurlijk geldt dit ook voor alle andere providers met een datalimiet, maar ik ben nu eenmaal klant bij Belgacom voor internet en niet bij een van de andere. Mocht dit succes hebben is het voor andere klanten ook makkelijker om de dienst te attenderen op hun provider.

En om het makkelijk te maken, de analogie met een benzine pomp is erg makkelijk. Daar betaal je ook per hoeveelheid (liter, keurige SI standaard) je kunt ter plekke kijken hoeveel je gebruikt (en op tijd stoppen, op de cent/centiliter nauwkeurig). Die apperaten worden geijkt dat ze de juiste hoeveelheid meten (met natuurlijk een bepaalde afwijking). Ik denk alleen dat de leveranciers van routers geen ijkrapport kunnen overleggen, dat dat ook niet te controleren valt (closed source firmware/OS) en dus tegen de handelswetgeving is...
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

En wat kost het Belgacom en vriendjes om hun meter(s) te laten 'ijken'? Weer een pakje geld die ze GRAAG doorrekenen aan de eindklant :p

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Belgacom moet juist niets laten ijken, zij kunnen perfect zien hoeveel bits en bytes jullie verzenden en ontvangen. Zij mogen dit interpreteren zoals zij willen en al dan niet overhead mee tellen als traffic en doorrekenen aan de klant. Van dommel weet ik dat zij overhead niet mee tellen.

Ik ga volgende week met een weegschaal en een maatbeker naar de winkel, want ik wil dat er exact anderhalve liter water in mijn fles zit, en geen druppel minder!
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Trojan schreef:Van dommel weet ik dat zij overhead niet mee tellen.


Dat is maar een schatting hoor. Das niet de effectieve overhead :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Trojan schreef:Ik ga volgende week met een weegschaal en een maatbeker naar de winkel, want ik wil dat er exact anderhalve liter water in mijn fles zit, en geen druppel minder!
Die letter "e" op uw fles water is een Europees keurmerk om aan te duiden dat er op z'n minst de aangegeven hoeveelheid vloeistof in de verpakking zit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Avenger 2.0 schreef:Zoals de ~15% overhead van xDSL traffic die waarschijnlijk wordt meegerekend.


Uiteindelijk is dat jou probleem niet... als men zegt dat je 50.000 bytes krijgt, dan moet je die ook krijgen.
Stefken01
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 sep 2009, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Weet iemand een ander program voor "isp -monitor" dit ging prima en was ook handig.

Totdat een hacker bij Belgacom toegeslagen heeft werkt dit ding niet meer :-(
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Stefken01 schreef:Weet iemand een ander program voor "isp -monitor" dit ging prima en was ook handig.

Totdat een hacker bij Belgacom toegeslagen heeft werkt dit ding niet meer :-(

NetLimiter 2 Monitor ?
Stefken01
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 sep 2009, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Astralon schreef:
Stefken01 schreef:Weet iemand een ander program voor "isp -monitor" dit ging prima en was ook handig.

Totdat een hacker bij Belgacom toegeslagen heeft werkt dit ding niet meer :-(

NetLimiter 2 Monitor ?



Nee dat is precies wat ik zocht,daar het men gebruikte volume niet toont, maar toch bedankt :wink:
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Stefken01 schreef:Nee dat is precies wat ik zocht,daar het men gebruikte volume niet toont, maar toch bedankt :wink:

Hm, is me niet helemaal duidelijk. Kan je het nu gebruiken of niet?
En als je het niet kan gebruiken zeg dan a.u.b. waarom :wink:.
Stefken01
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 sep 2009, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Astralon schreef:
Stefken01 schreef:Nee dat is precies wat ik zocht,daar het men gebruikte volume niet toont, maar toch bedankt :wink:

Hm, is me niet helemaal duidelijk. Kan je het nu gebruiken of niet?
En als je het niet kan gebruiken zeg dan a.u.b. waarom :wink:.


Ik kan nergens men gegevens in dit ding zetten zodat ik men maandelijks volume kan zien door middel van een balkje of iets dergelijk.
In dit programma dat je me gaf kan ik deze zaken niet zien en weet ik dan ook nie hoeveel ik al op men belgacom meter zit.

Het zal steeds eens inloggen worden denk ik :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Netlimiter kan grafiekjes en tabellen tonen op dag, week, maand basis per connectie en applicatie enz!
Stefken01
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 sep 2009, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

meon schreef:Netlimiter kan grafiekjes en tabellen tonen op dag, week, maand basis per connectie en applicatie enz!


euh... t'is Netlimiter dat ik gekregen heb en dus niet werkt
Afbeelding
proximusboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 06 apr 2004, 11:18

zijn er mensen die nog altijd problemen hebben met isp monitor en belgacom.
Bij mij werkt het nog steeds niet
nokia e71 smile 110 + mobile internet + agent
nokia 6120C belgacom happy time one
nokia 3500 TMF
nokia 3120 classic base mania
toshiba p300-18M + vista ultimate + office 2007
toshiba Qosmio X300-14F VDSL2 internet generation + happy time on + belgacom tv
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

qless schreef:Net eens een klacht ingediend bij de Wettelijke metrologie dienst van het FOD Economie. Ik wil wel eens weten of de door Belgacom gebruikte tellers wel betrouwbaar zijn en goedgekeurd zijn. Het is tenslotte iets waarin gehandeld wordt, net zoals benzine bij een benzine pomp moet dan de meter wel kloppen...



helemaal niet en niet enkel die van Belgacom, .. in het verleden is al dikwijls gebleken dat deze verkeerd waren.

r2504 schreef:
Avenger 2.0 schreef:Zoals de ~15% overhead van xDSL traffic die waarschijnlijk wordt meegerekend.


Uiteindelijk is dat jou probleem niet... als men zegt dat je 50.000 bytes krijgt, dan moet je die ook krijgen.


toch zal die meegerekend worden omdat de trafiek op atm niveau berekent wordt, dacht ik van de radius, dus het zal er allicht bij zitten, ..

En ik ben het helemaal met u eens ik geloof dat ik deze opmerking ook eens gemaakt heb. 'k Dacht op het moment dat ik nog bij realdsl zat dus is even geleden, 'k heb eens aan het zoeken geweest in welke context dit was maar blijkbaar vind ik het niet terug op het forum zijn/worden oude threads verwijdert?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”