Camerabescherming

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Ik hoop dat hier een expert op het forum over het onderwerp zit ;).

Situatie: appartementsblok (privé eigendom natuurlijk) waar mogelijks enkele beveiligingscamera's zouden opgehangen worden als preventieve maatregel. Bijvoorbeeld één in de inkomshal en één aan de ingang van de ondergrondse parking en op nog enkele strategische plekken.

Ik heb enkele technische en organisatorische vragen.

1. Wat met privacy? Is het voldoende dat de algemene vergadering dit goedkeurt? Of moet er aangifte gedaan worden? Het gaat allemaal over private eigendom.

2. Ik zou er een relatief goedkoop systeem van willen maken. Ik dacht aan het volgende: cameraatje die hun materiaal via wifi doorsturen naar een router, die router stuur de beelden door naar een kleine server die de beelden bijhoudt gedurende bijvoorbeeld 2 weken. De router en server kunnen geplaatst worden bij één van de bewoners, die een bedrijfje heeft en een onderhouds- en confidentialiteitscontract tekent en zo. Welke software zou dit kunnen? Komt er software bij die cameraatjes meegeleverd als je die koopt?

3. Wat met het visualiseren van de beelden? Er kan een protocol uitgewerkt worden dat bijvoorbeeld de voorzitter van het beheerscomité moet aanwezig zijn bij het visualiseren van de beelden maar dat de "beheerder" elke week een minuut materiaal mag bekijken om te checken of alles werkt. Hier zit ik opnieuw met privacy vragen. Want iedereen heeft toch het recht op zijn "beeld"? Of moet er dan aan de ingang van het appertementsgebouw een plakaatje hangen met "u wordt gefilmd" of zoiets?

4. Kostprijs. Ik ben misschien naïef, maar als dit gewoon "home brewed" wordt en zelf geïnstalleerd wordt, dan dacht ik:

* 2 of 3 cameraatje aan 100-150 € per stuk?
* één router, die al bestaat
* één servertje die kan recuperatie zijn van een oude PC, of indien mogelijk nog beter een NAS of zo
* de software voor het onderhoud

Nog iets? Al bij al lijkt me dat een heel haalbaar systeem dan. Maar misschien zie ik heel wat problemen over het hoofd?
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Een goeie camera wordt geleverd met alle software die je nodig hebt. Mobotix heeft goed materiaal. En aangezien je de elektriciteit niet draadloos kunt doen, maar wel over een Ethernet kabel, denk ik dat je best met "Power over Ethernet" kunt gaan, waarbij je dan ook geen WiFi meer nodig hebt. Een PoE injector is meegeleverd, dacht ik, met de Mobotix camera's.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik begrijp je opmerking ivm ethernet, maar dit is een typisch geval waarbij elektriciteit heel makkelijk kan gehaald worden (de verlichting, etc is er al op aangesloten) maar waar nog geen enkele ethernetkabel ligt. Vandaar mijn opmerking over draadloos. De router zou trouwens 2 verdiepingen hoger staan.

We hebben ook geen nood aan haarscherp beeld of zo. Wat doet die software precies?
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

Goztow schreef:1. Wat met privacy? Is het voldoende dat de algemene vergadering dit goedkeurt? Of moet er aangifte gedaan worden? Het gaat allemaal over private eigendom.
In principe ben je verplicht het ministerie van binnenlandse zaken te informeren wanneer je camera bewaking hangt en moet je je aan de wet ter bescherming van de persoonlijke leefsfeer houden, ook voor private eigendom. Maar zoals met zoveel in België is er een gedoogbeleid.

Misschien moet je eens kijken naar http://www.eminent-online.com/producten ... dt=1&pg=12
Ik heb deze op een computer beurs werkende gezien en ik moet zeggen dat ze voor de prijs zeker niet slecht zijn :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ziet er een leuk systeem uit, maar met draden...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:De router zou trouwens 2 verdiepingen hoger staan.
En heb je zo nog verbinding... twee verdiepen, garages waar meestal veel beton zit, ... ik zou dit toch maar op voorhand eens testen.
gr4vity schreef:Misschien moet je eens kijken naar http://www.eminent-online.com/producten ... dt=1&pg=12
Ik heb deze op een computer beurs werkende gezien en ik moet zeggen dat ze voor de prijs zeker niet slecht zijn
Maar zijn geen IP-camera's...
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

r2504, ik heb het uiteraard getest :)
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Je altijd nog Wireless bridges gebruiken, beetje duurder in aankoop, maar qua verbinding beter én je kan ze nog ergens wegstoppen ook. De ethernet- en stroomkabel beveilig je best met een harde stalen buis.

Let zeker op volgende zaken:
* Wat met nachtelijke beelden ==> infrarood of heb je een goede gerichte nachtverlichting ?
* Moeten het constante beelden zijn (bvb 1 frame per seconde) of werk je met een motion sensor ==> kostprijs !!

Zoals hierboven aangehaald, software zit meestal bij camera(sets) bij. Ik zou zeker ook eens kijken naar AXIS, qua prijs/kwaliteit de beste verhouding in mijn (bescheiden) ervaring. Mobotix ken ik ook, en heb ik een projectje meegedaan bij een klant aan de kaaien, maar is wel peperduur natuurlijk.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Kort samengevat :

- moet gemeld worden bij privacy comissie
- verplichte plaatsing van pictogrammen

De langere uitleg en details over wat van toepassing is op besloten plaatsen, publieke plaatsen, etc, verwijs ik u naar :

-de privacycomissie : http://www.privacycommission.be/
-verduidelijkend document : http://www.privacycommission.be/nl/stat ... l-0509.pdf

Dan nog de opmerking erbij dat die wifi cammekes enzo nie echt geweldig zijn wegens :
-slechte lichtgevoeligheid meestal
-geen bewegende beelden maar alleen snapshots
-niet weer- en vandaal bestendig

Ik raad mensen oftewel een deftig bekabeld single wire coax systeem met een dedicated dvr aan, oftewel deftige netwerkcams met videostreaming naar server. Wifi snapshots cams zijn meestal alleen goed voor "spielerei'.

//Edit : nu da ik eraan denk, ik dacht dat "Ken" van hier opt forum daar beroepsmatig mee bezig was, misschien kan je hem eens contacteren :)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”