Situatie: appartementsblok (privé eigendom natuurlijk) waar mogelijks enkele beveiligingscamera's zouden opgehangen worden als preventieve maatregel. Bijvoorbeeld één in de inkomshal en één aan de ingang van de ondergrondse parking en op nog enkele strategische plekken.
Ik heb enkele technische en organisatorische vragen.
1. Wat met privacy? Is het voldoende dat de algemene vergadering dit goedkeurt? Of moet er aangifte gedaan worden? Het gaat allemaal over private eigendom.
2. Ik zou er een relatief goedkoop systeem van willen maken. Ik dacht aan het volgende: cameraatje die hun materiaal via wifi doorsturen naar een router, die router stuur de beelden door naar een kleine server die de beelden bijhoudt gedurende bijvoorbeeld 2 weken. De router en server kunnen geplaatst worden bij één van de bewoners, die een bedrijfje heeft en een onderhouds- en confidentialiteitscontract tekent en zo. Welke software zou dit kunnen? Komt er software bij die cameraatjes meegeleverd als je die koopt?
3. Wat met het visualiseren van de beelden? Er kan een protocol uitgewerkt worden dat bijvoorbeeld de voorzitter van het beheerscomité moet aanwezig zijn bij het visualiseren van de beelden maar dat de "beheerder" elke week een minuut materiaal mag bekijken om te checken of alles werkt. Hier zit ik opnieuw met privacy vragen. Want iedereen heeft toch het recht op zijn "beeld"? Of moet er dan aan de ingang van het appertementsgebouw een plakaatje hangen met "u wordt gefilmd" of zoiets?
4. Kostprijs. Ik ben misschien naïef, maar als dit gewoon "home brewed" wordt en zelf geïnstalleerd wordt, dan dacht ik:
* 2 of 3 cameraatje aan 100-150 € per stuk?
* één router, die al bestaat
* één servertje die kan recuperatie zijn van een oude PC, of indien mogelijk nog beter een NAS of zo
* de software voor het onderhoud
Nog iets? Al bij al lijkt me dat een heel haalbaar systeem dan. Maar misschien zie ik heel wat problemen over het hoofd?