Bewaarjeprivacy, actie tegen dataretentie

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Ninjai
Member
Member

Zet dit als nieuwsitem aub.... teken de petitie...stuur dit naar je kennissen en vrienden door. Als is het alleen maar omdat je niet wil dat ons internet NOG duurder wordt dan het nu als is.

http://bewaarjeprivacy.be/nl

WAAROM?

Deze campagne vloeit voort uit de oprechte overtuiging van de initiatiefnemende organisaties dat een algemene bewaarplicht geen oplossing kan brengen voor het veronderstelde veiligheidsprobleem. Een algemene en preventieve bewaarplicht houdt immers een serieuze schending in van het recht op privacy en vertrekt van de idee dat elke burger potentieel gevaarlijk is. Een algemene bewaarplicht verstoort tevens het beroeps- en bronnengeheim van artsen, advocaten, journalisten en geestelijken, evenals politieke en zakelijke activiteiten die vertrouwelijkheid vereisen. Bovendien werd de noodzaak van een algemene bewaarplicht noch op Europees, noch op Belgisch niveau aangetoond en wijzen tal van experts op het feit dat een algemene bewaarplicht in de praktijk geen garantie kan bieden tegen terreur of criminaliteit. De risico’s die verbonden zijn aan het introduceren van een algemene bewaarplicht zullen zich daarentegen wel zo goed als zeker voordoen.

De initiatiefnemende organisaties doen dan ook een oproep aan de Belgische wetgever om de databewaringsrichtlijn niet om te zetten naar Belgisch recht en om de regering opdracht te geven initiatieven te nemen om deze Europese richtlijn ongedaan te maken of minstens grondig bij te sturen. In totaal subsidiaire orde wensen de initiatiefnemende organisaties nog te beklemtonen dat ook de reglementerende vorm, waarin de bewaarplicht zou worden ingevoerd, voor grondige kritiek vatbaar is.

Indien de Belgische overheid er ondanks bovenstaande bezwaren toch voor zou kiezen de Europese Richtlijn om te zetten naar Belgisch recht, moet zij zich grondig bezinnen over de vorm waarin zij deze bewaarplicht wil introduceren. Het voorontwerp van wet dat momenteel voorligt, introduceert enkel het principe van een algemene en preventieve bewaarplicht en stelt verder dat alle cruciale zaken (zoals de lijst van de te bewaren gegevens, de bewaringsvoorwaarden en de werkelijke bewaringstermijn) via Koninklijk Besluit geregeld zullen worden. De initiatiefnemers van deze campagne zijn echter van oordeel dat deze zaken te ingrijpend zijn om deze niet uitvoerig in Kamer en Senaat te behandelen. Het kabinet van Justitie meent dat dit wel degelijk met een K.B. kan geregeld worden en verdedigde deze werkwijze in het verleden door te verwijzen naar de Europese deadline van 15 maart 2009 die ze kost wat kost wilde halen. Niet alleen was dit een flauw argument om democratische instellingen en de opinie van de bevolking te omzeilen, de deadline is intussen ook reeds verlopen.

Met deze campagne willen wij u informeren over de draagwijdte en gevolgen van deze algemene bewaarplicht. Als u zich zorgen maakt over de Belgische plannen voor een algemene bewaarplicht, teken dan alstublieft de digitale petitie en breng zoveel mogelijk mensen op de hoogte van deze actie. De handtekeningen zullen aangeboden worden aan de betrokken ministers van de federale overheid en aan de nationale volksvertegenwoordigers en senatoren die uiteindelijk over de plannen voor een algemene bewaarplicht zullen moeten stemmen.

Wij hopen dat u voldoende informatie vindt op deze website. Hebt u toch nog vragen of wenst u op één of andere manier mee te werken aan deze campagne gelieve dan contact op te nemen via onderstaand contactformulier.

WIE?

# Liga voor Mensenrechten
# Tik vzw - Telecom en Internet Klantenvereniging
# La Ligue des droits de l’Homme
# Orde van Vlaamse Balies
# Ordre des barreaux Francophones et Germanophones
# Orde van Geneesheren
# Vlaamse Vereniging voor Journalisten
# L’Association des journalistes professionnels
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Super initiatief moet ik zeggen. Ik vind het wel spijtig dat wij als userbase niet gehoord zijn om de petitie ook te steunen.

Aja, neem dit niet persoonlijk op. Maar er ontbreekt een privacy statement en een disclaimer... iets wat ik wel zou verwachten als ik een petitie onderteken voor meer privacy... Zoals de iets oudere users weten is der ook een petitie geweest om de datalimieten af te schaffen en naderhand is die petitie gebruikt voor mailing van een niet nader genoemde isp... En toen was TiK ook een van de meespelende factoren in die petitie.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

gr4vity schreef:Maar er ontbreekt een privacy statement en een disclaimer...
Privacy Statement:
- Wij maken uw naam openbaar, zowel op deze website (tenzij u expliciet aankruist tijdens het registreren dat u anoniem wenst te blijven) als in de brief aan de Belgische bevoegde ministers. In de brief kan u niet anoniem steun betuigen, het is nu eenmaal een ondertekening. Dat is echter de enige reden dat we uw naam en woonplaats vragen.

- We zullen uw e-mail adres aan niemand bekend maken. We gebruiken uw e-mail uitsluitend om u een verzoek om bevestiging te sturen. We sturen u verder geen e-mail. (uitzonderingsclausule: indien u dit hokje aankruist, wordt u op de hoogte gehouden van eventuele acties of nieuwsberichten binnen deze campagne).

- We zullen uw gegevens veilig opslaan.

- We zullen alle gegevens die wij van u hebben ontvangen, vernietigen zodra de campagne is afgelopen.

- Deze website maakt gebruik van cookies enkel en alleen om uw sessie bij te houden.
gr4vity schreef:Super initiatief moet ik zeggen. Ik vind het wel spijtig dat wij als userbase niet gehoord zijn om de petitie ook te steunen.
Misschien zorgen dat je de moeite bent om gehoord te worden en dat doe je alleen maar door goede netwerken uit te bouwen :beerchug: .
Ninjai
Member
Member

gr4vity schreef:
Aja, neem dit niet persoonlijk op. Maar er ontbreekt een privacy statement en een disclaimer... iets wat ik wel zou verwachten als ik een petitie onderteken voor meer privacy... Zoals de iets oudere users weten is der ook een petitie geweest om de datalimieten af te schaffen en naderhand is die petitie gebruikt voor mailing van een niet nader genoemde isp... En toen was TiK ook een van de meespelende factoren in die petitie.
Appelen en peren. Datalimieten -> petitie tegen een commercieel (monopolistisch) bedrijf om hun businessmodel aan te passen (met mogelijk impact winst)

Dataretentie -> petitie naar de overheid/politiekers die geacht worden naar de burgers (kiezers) te luisteren.

Spread the word !!!
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

Waarom geen globale privacy statement? Ik wil maar zeggen... normaal staan die dingen mooi onderaan. En word er zeker verwezen naar de wet van 8 december 1992 aangaande de bescherming van de persoonlijke leefsfeer.

En wat die contacten betreffen... wij hebben uitstekende contacten met TiK en andere organisaties dus vanuit dat standpunt vinden wij het vreemd dat TiK ons niet gevraagd heeft terwijl men enige tijd geleden nog een samenwerking wou afsluiten. Waarom zou userbase trouwens niet de moeite waard zijn?
Ninjai schreef:Appelen en peren. Datalimieten -> petitie tegen een commercieel (monopolistisch) bedrijf om hun businessmodel aan te passen (met mogelijk impact winst)

Dataretentie -> petitie naar de overheid/politiekers die geacht worden naar de burgers (kiezers) te luisteren.

Spread the word !!!
Ik heb het over het naderhand gebruiken van de lijst om een mailing te versturen. Ik vind dit initiatief zeker goed. Maar helaas zijn het vijgen na passen want de dataretentie richtlijn is buiten de bevoegdheid van de federale staat België. Deze richtlijn werd al goedgekeurd in maart 2006 door het Europees Parlement, gezien België een lidstaat is dewelke deze goedgekeurd heeft is het een kwestie van tijd voordat het in werking moet treden. Ik ben wel degelijk op de hoogte van de kwestie.
Ninjai
Member
Member

gr4vity schreef: Ik heb het over het naderhand gebruiken van de lijst om een mailing te versturen. Ik vind dit initiatief zeker goed. Maar helaas zijn het vijgen na passen want de dataretentie richtlijn is buiten de bevoegdheid van de federale staat België. Deze richtlijn werd al goedgekeurd in maart 2006 door het Europees Parlement, gezien België een lidstaat is dewelke deze goedgekeurd heeft is het een kwestie van tijd voordat het in werking moet treden. Ik ben wel degelijk op de hoogte van de kwestie.
België moet wel, inderdaad. Dit werd goedgekeurd ondanks een negatief advies van de Europese studiegroep. Maar er zijn nog een paar landen die dit wilden aanvechten om verscheidene redenen, er was onlangs nog een betoging in Europa (maar niemand die iets in Brussel deed)
http://freedomnotfear2009.org/

Mensen sensibiliseren.... politiek duidelijk maken dat we dit niet willen. Misschien dat als er genoeg protest is, de EU wakker zal worden. Ik heb schrik na de wetgeving moet de technische implementatie volgen. €€€
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

Het is dat wat ik zeg. Het heeft geen zin meer om er nu over bezig te zijn. Zoals in de richtlijn vermeld staat:
Declaration by Belgium

pursuant to Article 15(3) of Directive 2006/24/EC

Belgium declares that, taking up the option available under Article 15(3), it will postpone application of this Directive, for a period of 36 months after its adoption, to the retention of communications data relating to Internet access, Internet telephony and Internet e-mail.
Wie graag de complete richtlijn nakijkt: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 24:EN:HTML

Er zijn trouwens massa's initiatieven in andere landen geweest (die over het algemeen een beter geoliede wetgevende macht hebben) en daar is het op niets uitgedraaid en is de richtlijn ondertussen in werking getreden. Bij bepaalde van die initiatieven werkte trouwens de ISP's mee (iets wat in België niet het geval is) en wat toch een redelijke drukkingsgroep is tegenover een dergelijke beslissing.

Ik heb liever dat mijn gegevens ook niet zomaar gebruikt kunnen worden voor datamining (want zo gaan de ISP's het uiteindelijk proberen recht te trekken).

Er zijn nog tig richtlijnen die door Europa goedgekeurd zijn en die de komende jaren voor kabaal gaan zorgen.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Wat mij opgevallen is dat men de laatste tijd alle privacy van tafel probeert te krijgen, .. en ik heb het gevoel als men er nu niets aan probeert te doen dat men er later mee gaat zitten. Privacy is iets vreemd, .. eens prijsgegeven kan men het niet meer terug nemen. Eens je email in een spam db terecht komt probeer het er dan maar eens uit te krijgen, onmogelijk. Trouwens vanwaar ineens al die nood om privacy aan banden te leggen.

Bij ons op het werk had men iets dergelijks, .. inzake het recht op informatie, .. dat dit alles aan banden moest gelegd worden dat de werkgever moest ingelicht worden voor er iets gedaan werd terwijl dit jaren daarvoor geen probleem was, .. ineens vond men dit nodig dan was er ook de vraag vanwaar deze motivatie om dit alles aan banden te leggen, .. als ze zeggen er is nood aan, goed leg dan eens uit waarom en stel u de vraag is dit dan de oplossing, .. en niet van er is nood aan, .. leg ook eens uit waarom er nood aan is, .. allé da's misschien mijn mening.. 'k vind zolang men niet motiveert wat de redenen zijn dat men niks mag ondernemen zeker niet aan iets zoals privacy. 'k denk dat dit nog een van de weinige dingen is dat we hebben in dit land.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”