Actie voor de vrije keuze van apparatuur

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Op 16 oktober heb ik het volgende gestuurd naar de hele Commissie Media, en het kabinet van huidig mediaminister Lieten, naar aanleiding van het vorige voorlopig verslag van de vergadering van de Commissie Media :

Geachte mevrouw de minister, leden van de Commissie

Ik merk uit het voorlopig verslag van de laatste vergadering van de Commissie Media datde minister zich ernstige vragen stelt bij de gedwongen beperkingen die Telenet oplegt wat vrije hardwarekeuze betreft.
Hierin kan ik haar volkomen volgen, ik zou er echter willen voor pleiten dat er naast een gesprek met Telenet ook eens bij gebruikersorganisaties als Test-Aankoop en TIK (zie : http://www.tik.be/tik_vzw/pagina/over_tik_vzw) te rade gegaan wordt.
Het verdient ook de aandacht eens te kijken naar het Zwitserse voorbeeld, waar onlangs een vergelijkbare monopolistische houding van de kabeloperators wettelijk verboden werd.
Uit een nieuwsbericht :

Beweging in de discussie over de settopboxen
Ten vroegste in 2011 kunnen de TV-kijkers in Zwitserland hun settopboxen vrij kiezen. Het Zwitsers parlement heeft een dergelijke wetswijziging geëist , dit meldde donderdag jl. de Online uitgave van de “Neuen Züricher Zeitung”.
Met dit voornemen zullen de kabelaanbieders, zoals Cablecom of Naxoo tot een wijziging van hun handelspraktijken gedwongen worden. Kritiekpunt is dat de kabelaanbieders vrije TV-zenders versleutelen en het ontsleutelen enkel mogelijk is met settopboxen die uitsluitend door hen verkocht of verhuurd worden.
De federale regering zal, volgens het dagblad, eerst de wettelijke basis scheppen om een verbod van versleuteling van vrije TV-kanalen door te kunnen voeren.
Bij versleuteling zullen de TV-kijkers het ontvangsttoestel tegen “ afgemeten voorwaarden” vrij kunnen kiezen.Bovendien mag de verspreiding van TV-programma’s via het Internet (IPTV) niet onnodig bemoelijkt worden.

U zult immers wel begrijpen dat een organisatie als Telenet, die er alle belang bij heeft dat er geen vrije hardwarekeuze komt, zoveel mogelijk hinderpalen zal oproepen als nodig is om toch maar te verantwoorden dat zij als enige de hardware mogen leveren.
De voorbeelden uit het buitenland bewijzen dat vrije hardwarekeuze perfect kan.
Ook TV Vlaanderen bewijst met haar model dat met een eenvoudige CAM (Conditional Access Module) ervoor gezorgd kan worden dat vrije hardwarekeuze gegarandeerd is.
Zelfs Indi werkte in haar eerste generatie van decoders met een smartcard die niet aan de decoder gebonden was, en waarvoor een compatibele CAM kon gevonden worden.
Net zoals Electrabel alle mogelijke excuses zal vinden om toch maar te beweren dat de prijzen op de Belgische markt normaal zijn en zij geen dominante positie op de markt hebben.
Ik kan u de mails bezorgen die ik ontvangen heb toen Bourgeois nog minister van media was.
Er werd zelfs beweerd dat een niet-toegelaten decoder storingen op het netwerk zou veroorzaken.
Dit zijn dezelfde excuses die de RTT indertijd gebruikte om te verhinderen dat er vrije concurrentie kwam op de telefoonmarkt.
En ook de vele andere excuses en drogredenen van Telenet zijn makkelijk te weerleggen.
Er bestaat wel degelijk steeds meer verzet bij de consument tegen dit opdringen van eigen hardware.
Zo werd er onlangs een site opgericht, die http://www.digibrol.be heet, opgericht door gebruikers die duidelijk niet tevreden zijn met de opgedrongen apparatuur..
En ook de petitie voor vrije hardwarekeuze (http://www.ipetitions.com/petition/keuzevrijheid/) blijft nieuwe handtekeningen lokken, zonder dat er ooit aandacht voor was in de media.

Ook het antwoord dat u van Telenet kreeg over het versleutelen van meer dan 30 kanalen door Telenet in ex-Indi gebied roept serieuze vragen op.
Vooreerst moet men mij eens uitleggen hoe die 30 zenders dan wel 5 jaar lang onversleuteld konden uitzenden toen Telenet nog niet ex-Indi gebied overgenomen had.
Werden er toen dan totaal geen auteursrechten op digitale uitzendingen betaald ?
Indien niet, van welk forfait is Telenet dan nu uitgegaan toen ze de zenders voor de keuze heeft gesteld : encrypteren of niet encrypteren ?
Ik begrijp uit de uitleg dat die keuze verre van neutraal was, maw. de zenders werden financieel gestraft als ze voor niet-geëncrypteerde uitzendingen kozen.
Als men natuurlijk kiest voor de redenering kiest dat in geval van niet-encryptie elk gezin met analoge TV over zo'n niet-geregistreerde DVB-C decoder zou beschikken, en men dat als forfait kiest, dan was dit natuurlijk de ideale manier om het voor bijna elke zender onmogelijk te maken nog onversleuteld te werken.
5% niet-geregistreerde gebruikers lijkt mij bijv. een veel realistischer scenario, maar als de zenders 100% moeten betalen kiezen ze natuurlijk met dit financieel pistool tegen de slaap voor encryptie.
Het probleem is dus als niemand die afspraken tussen de zenders en Telenet nakijkt, Telenet om het even wat kan beweren.
Het is geen toeval dat in het geval er 'verwarring' is Telenet de weg kiest die voor haar het meest interessant is, en dan ook meest nadelig is voor de consument.
Als men dus iets wil doen voor de consument, dan moet men dringend eens naar de consumentenorganisaties luisteren in plaats van de PR van Telenet voor waar aan te nemen.

Hopend op positieve ontwikkelingen voor de consument,

mvg,
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Na 10 dagen bleek er echter nog geen enkel antwoord van de minister of haar kabinet te komen, ook niet een bevestiging dat de email goed aangekomen was...

Dus heb ik daarnet volgende email gestuurd :

Mevrouw de minister, op 16 oktober stuurde ik onderstaand bericht naar uw kabinet.
Tot op heden heb ik daarop geen enkel antwoord bekomen.
Ik begrijp ten volle dat u en uw kabinetsleden het druk hebben en dat een dergelijke problematiek niet op 1-2-3 opgelost kan zijn, maar een eenvoudig bericht dat de mail goed ontvangen werd en zal behandeld worden, zou toch het minste zijn wat een burger mag verwachten na het contacteren van een kabinet.

Geachte leden van de commissie media.

Tot op heden heb ik van 2 partijen steun gekregen voor mijn standpunt.
Moet ik daaruit dan de trieste conclusie trekken dat de andere partijen vinden dat vrije keuze van apparatuur niet hoeft ?
Graag had ik dus van volgende partijen geweten wat het partijstandpunt is dienbetreffende, en indien er geen specifiek standpunt over bestaat, wat het standpunt van de individuele leden van de Commissie Media hierover is :

CD&V (Carl Decaluwé, Johan Verstreken, Paul Delva, Veli Yüksel)
VLD (Jean-Jacques Degucht, Herman Schueremans)
SP.a (Philippe Decoene, Chockri Mahassine)
NV-a (Lieven Dehandschutter, Daniëlle Godderis-'t Jonck)
LDD (Jürgen Verstrepen)

Tot slot wil ik u nog op volgende tekst uit "De Tijd" van vandaag wijzen die erop wijst dat ook Test-Aankoop haar buik vol heeft van het feit dat nu al jaren de stem van de consument genegeerd wordt.
Test-Aankoop lanceert hiervoor een petitie, die weliswaar over het veel te dure internet in België gaat, maar ook het gebrek aan concurrentie op de markt van digitale TV wordt gehekeld : "Test-Aankoop stelt daarnaast het gebrek aan concurrentie aan de kaak op het vlak van digitale televisie. 'Het netwerk van Belgacom staat wel open voor de kleinere providers, maar de ex-monopolist vraagt een veel te hoge prijs voor het gebruik ervan en maakt op die manier misbruik van zijn machtspositie om mogelijke concurrenten van de markt te weren.' Ook de kabel krijgt een veeg uit de pan. 'De grote operatoren (lees: Telenet en het Waalse Voo, red.) zijn almachtig en er kan zich geen enkel alternatief aanbod ontwikkelen. De organisatie pleit daarom voor een betere toegang van de alternatieve operatoren tot het Belgacom-netwerk én de kabel. In het geval van Belgacom moet er een opdeling komen tot een telecombedrijf en een onafhankelijke netwerkbeheerder die toeziet op de toegang tot het netwerk voor ander providers. De kabel moet dan weer opengesteld worden, zodat 'alternatieve providers gebruik kunnen maken van de regionale kabeloperatoren'.

Test-Aankoop hekelt nog maar eens de dure internettarieven in ons land. Om druk te zetten op de politiek om het probleem aan te pakken, lanceert de consumentenorganisatie een petitie.

(tijd) - 'We trekken al vijf jaar aan de alarmbel en er is niets veranderd', stelt de organisatie. Volgens de Europese Commissie betaalt de Belg voor breedbandinternet gemiddeld 44 euro per maand, terwijl dat in de rest van Europa slechts 37 euro is.

Belgacom en Telenet, de twee grootste providers van het land, worden met de vinger gewezen. 'Zij houden de prijzen kunstmatig hoog. Aangezien de prijs per Mbps de laatste jaren is gedaald, zouden de internetprijzen vanzelf naar beneden moeten gaan. Maar door de downloadsnelheid te verhogen (van 4 naar 12 Mbps bij Belgacom en van 10 naar 15 Mbps bij Telenet) wordt deze daling meteen weer teniet gedaan', aldus Test-Aankoop. Bovendien wordt het downloadvolume vaak beperkt, iets wat in de rest van Europa ondenkbaar is.

Test-Aankoop stelt daarnaast het gebrek aan concurrentie aan de kaak op het vlak van digitale televisie. 'Het netwerk van Belgacom staat wel open voor de kleinere providers, maar de ex-monopolist vraagt een veel te hoge prijs voor het gebruik ervan en maakt op die manier misbruik van zijn machtspositie om mogelijke concurrenten van de markt te weren.' Ook de kabel krijgt een veeg uit de pan. 'De grote operatoren (lees: Telenet en het Waalse Voo, red.) zijn almachtig en er kan zich geen enkel alternatief aanbod ontwikkelen.'

De organisatie pleit daarom voor een betere toegang van de alternatieve operatoren tot het Belgacom-netwerk én de kabel. In het geval van Belgacom moet er een opdeling komen tot een telecombedrijf en een onafhankelijke netwerkbeheerder die toeziet op de toegang tot het netwerk voor ander providers. De kabel moet dan weer opengesteld worden, zodat 'alternatieve providers gebruik kunnen maken van de regionale kabeloperatoren'.

Triple play, de pakketten van internet, telefonie en digitale televisie bij een en dezelfde provider zijn niet altijd voordelig, merkt Test-Aankoop op. Numéricable (Brussel) en Scarlet zijn de beste opties, maar soms loont het de moeite drie verschillende contracten af te sluiten, ook al levert dat extra papierwerk op.

Test-Aankoop pleit voorts nog voor de afbouw van het belang van de Staat (53,5%) in Belgacom om belangenconflicten te vermijden. 'De politici moeten actie ondernemen.' Om druk te zetten, kunnen mensen de petitie tekenen op www.test-aankoop.be.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Wie ook vindt dat er vrije keuze van apparatuur moet komen, kan misschien extra druk zetten door de minister en/of één van de leden van de Commissie Media zijn/haar steun voor mijn standpunt (dat voor 90% gelijkloopt met dat van Test-Aankoop) door te mailen.
Tot hiertoe hebben enkel leden van Vlaams Belang en Groen! positief gereageerd.
Verdere ontwikkelingen laat ik hier verschijnen.

De email adressen van de leden van de Commissie Media vindt u op :

http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/ ... ?id=393772

Het email adres van de minister is te vinden op :

http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView

(ik zet het email adres zelf niet hier, omdat ik wil vermijden dat zij door spamrobots belaagd worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Na mijn laatste mail is er dan toch reactie gekomen :

Geachte heer,

Het door u, in uw mail van 16 oktober, gestelde probleem betreffende 'telenet en vrije hardwarekeuze' is momenteel in onderzoek.

Van zodra het onderzoek is afgerond zal u op de hoogte gebracht worden van het resultaat.

Met vriendelijke groeten,

(naam weggelaten)
Klantenmanagement viceminister-president Ingrid Lieten
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

cross your fingers!
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster

FunkStar schreef:cross your fingers!
Ik heb daarop gereageerd met de vraag of bij dit onderzoek ook consumentenorganisaties als Tik of Test-Aankoop betrokken worden.
Immers, als de oude politiek wordt verdergezet waarbij men aan de stroper vraagt of hij toevallig niet weet waar al die konijnen naartoe zijn, hoeft het natuurlijk niet.
We kennen het antwoord op voorhand.
320i
Elite Poster
Elite Poster

Zijn jullie eigelijk niet beter dat er eens een vlaams-nationale petitie komt? En dat er dan een groepje deze nog met de hand getekende documenten (om net de kers op de taart te zijn tegen het belemmeren in het digitale aanbod, met de hand getekend) op het kabinet gaat brengen?
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Op mijn vraag over of bij dit onderzoek ook consumentenorganisaties als Test-Aankoop of Tik betrokken zijn, kwam volgend teleurstellend antwoord :

"Mijnheer (mijn familienaam),
Het betreft momenteel enkele navragen bij de bevoegde diensten.
mgv,"

Ik hoop dat het er weer niet op neerkomt dat men aan de stroper vraagt of hij toevallig niet weet waar al die konijnen naartoe zijn, het antwoord is immers voorspelbaar....
Waar gaan die bevoegde diensten immers hun informatie halen ?
Het is ongelofelijk dat men er alles aan doet om toch maar niet de stem van de consument te laten weerklinken.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

320i schreef:Zijn jullie eigelijk niet beter dat er eens een vlaams-nationale petitie komt? En dat er dan een groepje deze nog met de hand getekende documenten (om net de kers op de taart te zijn tegen het belemmeren in het digitale aanbod, met de hand getekend) op het kabinet gaat brengen?

Hoeveel handtekeningen heeft een petitie de dag van vandaag nodig om naar gekeken te worden?

+ ik denk dat ze niet echt naar die online petities kijken!
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster

FunkStar schreef:
320i schreef:Zijn jullie eigelijk niet beter dat er eens een vlaams-nationale petitie komt? En dat er dan een groepje deze nog met de hand getekende documenten (om net de kers op de taart te zijn tegen het belemmeren in het digitale aanbod, met de hand getekend) op het kabinet gaat brengen?

Hoeveel handtekeningen heeft een petitie de dag van vandaag nodig om naar gekeken te worden?

En wat is uw voorstel dan ?
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
FunkStar schreef:

En wat is uw voorstel dan ?
Ok, ik was niet helemaal duidelijk.

Ik ben PRO voorstander papieren versie van de petitie, mijn vraag was hoeveel handtekeningen heb je tegenwoordig nodig om gehoord te worden? Dan kunnen we zien of het haalbaar is.

Ik ben ANTI online petities omdat die volgens mij niet als serieus beschouwd worden.

NOTE: We leven misschien in een meer digitaal tijdperk maar papier is nog altijd sterker.
Afbeelding
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Anders moeten we ons vastketenen en ons voor het gebouw van telenet en belgacom "leggen", zo komen we ook nog eens op het nieuws en zetten we druk op de ketel. ;)
boulder
Elite Poster
Elite Poster

AnD schreef:Anders moeten we ons vastketenen en ons voor het gebouw van telenet en belgacom "leggen", zo komen we ook nog eens op het nieuws en zetten we druk op de ketel. ;)
Zou leuker zijn mocht iemand een gigantisch logo van "de vierkante knipoog" maken, en een ander van Belgacom, en dan een paar mensen zich laten filmen, terwijl ze met een kluister aan hun been vasthangen daaraan.
Zou een mooi symbool zijn om te tonen hoe wij gebruikers ons gevangenen voelen van het duopolie.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”