surfsnelheid kabel/adsl

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
remco

Kan iemand me een advies geven over verschil kabel (brutele, brussel ) en adsl, als het gaat om surfsnelheid. Brutele is erg traag, gemiddeld 32 kbps, maar is het de moeite alleen daarvoor naar adsl over te stappen? zal ik het verschil met adsl ook echt merken, al surfende? download en uploudsnelheden interesseren me niet echt.
heb op mijn kabel nu twee pc's aangesloten, via hub. kan dat met adsl ook, gewoon 1 modem met hub en twee pc's, of wordt het dan weer traag? beter multipc modem te kopen? zo ja welke? Heeft iemand advies voor provider, toch maar skynet, de marktleider?
dank vast
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Qua surfsnelheid zal je bij Skynet veel beter zitten dan bij Brutele. Skynet heeft een gemiddelde downloadsnelheid van 340-350k dus das heel wat beter dan Brutele. Ik ben best tevreden over adsl. Ik denk wel dat je het verschil zal merken bij het surfen hoor. En als je graag een stabiele verbinding hebt, dan kan ik je inderdaad Skynet aanraden.

Wat betreft die 2 PC's, koop u een speedtouch 510 en daar hang je gewoon je hub aan. En je kan dan surfen met beide PC's. Het moet niet echt moeilijk zijn hoor. De surfsnelheid zal goed zijn, zelfs met 2 PC's.

Cheers
Afbeelding
remco

als ik twee pc's op een gewoon modem aansluit, halveer ik dan niet de snelheid?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ja, dat wel, je verdeelt de totale snelheid over de 2. Maar dat heb je bij brutele ook hoor. Er komt een totale snelheid binnen en daar moet je met 2 op surfen.

Cheers
Afbeelding
Gast

Nog twee vragen, als ik mag: blijft met multi modem adsl de snelheid op beide pc's maximaal? belgacom zegt van wel.
en kunnen op die pc's verschillende personen met verschillende ip-adressen surfen en mailen?
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mja,

Beiden zullen niet de maximale snelheid hebben hé. Als je bvb 3,3Mbit ADSL hebt en je op de ene aan't downloaden bent tegen 2Mbit, zal er voor de andere pc nog maar 1Mbit overblijven. (Wat nog altijd enorm snel is om te surfen.)

Bij een ADSL krijg je 1 dynamisch IP adres. Dus je zal NAT moeten gebruiken (standaard in multipc modem = router). Dit wil zeggen dat je naarbuiten toe gaat met 1 ip adres ongeacht hoeveel pc's je thuis hebt staan. Dit wil ook zeggen dat je perfect een Intern netwerk hebt dat niet over het internet gaat. Wat spijtig genoeg wel zo is bij multipc abbo's bij Brutele & Telenet e.a. kabel operators. Die installeren in plaats van een router (veel veiliger) een modem en hub en geven al je pc's een publiek IP adres.

Een oplossing via NAT met een router is dan ook veel interessanter en veiliger.

Mvg,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Sasuke schreef:Wat spijtig genoeg wel zo is bij multipc abbo's bij Brutele & Telenet e.a. kabel operators. Die installeren in plaats van een router (veel veiliger) een modem en hub en geven al je pc's een publiek IP adres.
Een oplossing via NAT met een router is dan ook veel interessanter en veiliger.

En ook het overzetten van bestanden of een printopdracht naar de andere pc gaat in dat scenario via het Internet, is dus afhankelijk van uw upload en wordt geteld op uw meter. Dan is een lokaal netwerkje zéker interessanter.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sasuke schreef:Dit wil ook zeggen dat je perfect een Intern netwerk hebt dat niet over het internet gaat. Wat spijtig genoeg wel zo is bij multipc abbo's bij Brutele & Telenet e.a. kabel operators.

meon schreef:En ook het overzetten van bestanden of een printopdracht naar de andere pc gaat in dat scenario via het Internet, is dus afhankelijk van uw upload en wordt geteld op uw meter.

Wie zegt dat dit zo is ? Gaat het tot in je modem, tot in de head-end, of tot op de router bij TN... wie zal het zeggen. (ongeacht hiervan is er trouwens geen security risico).

Gezien de snelheid niet beperkt is, is de meeste kans dat de routing reeds in je eigen modem plaats heeft. Moest de routing pas hogerop gebeuren dat zou je 128 kbit/s download (en mee tellen voor je meter) je parten spelen tussen je twee PCs wat niet het geval is.

Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat een eigen router/NAT oplossing nog steeds het meeste comfort en flexibiliteit heeft.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mijn oom heeft thuis 3 pc's staan en een TN abbo genomen voor 3 pc's (mja, hij wou het "legaal" hebben). Hij betaalt nu dus 60+€ voor hetzelfde abbo, enkel 15gb volume.

Er is standaard TN modem geïnstalleerd én een 3com OfficeConnect HUB (die ze hebben moeten kopen). Alle 3 de pc's krijgen hun IP via DHCP van Telenet. De default gateway is de TN node in de wijkcentrale (zelfde gateway als buurman.) waardoor de pakketjes via de HUB worden verstuurd. Ik was inderdaad wat snel om te zeggen dat alles dan via internet gaat. Maar een intern netwerk opzetten is wel met een security risk hé, want hij "deelt" dan bestanden over een publiek adres. Een cd over het netwerk zetten telt ook mee op de upload volgens hen bvb, alhoewel dit een stuk sneller gaat dan 128kbit.(10Mbit HUB).

Allez, dit noem ik pas echt een onprofessionele oplossing. Zoals r2504 zelf al ook zegt, een router/firewall om je connectie te delen is een MUST! Bij ADSL (voor home use) kan je trouwens toch niet anders.

Grtz,

Sasuke
Afbeelding
saxgod
Plus Member
Plus Member

Sasuke schreef:Een cd over het netwerk zetten telt ook mee op de upload volgens hen bvb, alhoewel dit een stuk sneller gaat dan 128kbit.(10Mbit HUB).

Dit klopt niet, telenet werkt namelijk met /24 of lage subnetmasks, waardoor pc's elkaar rechtstreeks kunnen zien.
Je modem staat als bridge dus jij kan alle andere modems die in jouw segment zitten rechtstreeks zien (voor de wijkrouter dus).

Nu, als je pc A B C alle 3 via een hub aansluit op je modem, en die krijgen een IP van telenet, zit je eigenlijk bij je thuis met een 'LAN', op public ip's (wat perfect mogelijk is), en dit lan wordt eigenlijk vergroot door die bridge naar telenet.

De traffiek counting gebeurd wss op de modem (anders zou je zonder limiet data kunnen sturen naar je buurman).

Omdat A B C elkaar rechtstreeks kunnen zien door het /24 of lagere subnet, zal die data nooit door de modem gaan, dus wordt dit ook niet als traffiek geteld..

Tis mss een beetje onduidelijke uitleg, want tis niet zo 'alledaags' om te begrijpen, maar zolang de data niet door de modem gaat wordt er geen data gemeten door telenet, aangezien de PC's elkaar rechtstreeks kunnen zien zal de data nooit door de modem van telenet gaan.
Network Engineer @ WirelessBelgie
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Helemaal mee eens (Sasuke). Naast A2F heb ik ook telenet en ik zou het niet in m'n hoofd halen lokaal verkeer over de telenet aansluiting te laten gaan.
Routertje dus.
Maar dan, welke? Ruim een jaar geleden heb ik eens met een paar gespeeld. Bij veel van die dingen ligt de throughput lager dan Telenet aanlevert, gevolg: je haalt nooit je maximale snelheid.
De snelheid van mijn Telenet aansluiting ligt altijd tussen 5-6Mbit/s.
Had eerst een Edimax BR6004, de oude in een metalen doosje.
Deze kon deze snelheid prima aan, je merkte niet dat hij er tussen zat, maar had een probleempje met de dhcp afhandeling naar Telenet toe, gevolg: 80MB upload per dag extra. Dat hou je niet lang vol zonder op smalband te komen. Sitecom routertje geprobeerd: werkte prima, maar de snelheid werd beperkt tot iets boven 3Mbit.
Een zelfde probleem had de nieuwe Edimax.
Throughput is een waarde die je niet terugvindt in documentatie of testen maar steeds belangrijker wordt met de sneller wordende aansluitingen.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Saxgod,

Zover was ik ook al wel :) Vandaar dat ik erbij had gezet dat zij (oom) dit beweren. Ik dacht dit eventeel mogelijk was indien Telenet de IP's individueel monitored, welk perfect mogelijk is daar de modem een bridge is :)

Grtz,

Sasuke
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sasuke schreef:Een cd over het netwerk zetten telt ook mee op de upload volgens hen bvb, alhoewel dit een stuk sneller gaat dan 128kbit.(10Mbit HUB).

Ik heb zelf geen Duo, maar het zou me een beetje absurd lijken dat de transfer tussen twee PCs mee telt. Een CD copieren tssuen twee PC's zou dan meteen 50% van je upload limiet betekenen... ben je hier echt zeker van ?

Wat de snelheid betreft... ofwel is het 128 kbit/s (en gaat het dus minstens via je modem - het is die namelijk die het snelheidsprofiel bevat), ofwel gaat het over je HUB (alhoewel dat op basis van de default gateway nooit kan).

Nu, als je echt wil volhouden aan duo... kan je je PC's nog altijd multi-homed maken, en ze een twee non-routable IP-adres geven met een static route. Enfin, nogmaals... neem een router/NAT oplossing.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

A2FLimburg schreef:Sitecom routertje geprobeerd: werkte prima, maar de snelheid werd beperkt tot iets boven 3Mbit. Een zelfde probleem had de nieuwe Edimax.

Huh... wat voor een rommel is dat ? Je krijgt dus nog geen 400 KB/s over je router (switch ?) op je interne netwerkje ?

Ik heb een US Robotics (met 54 Mbps WIFI) en die heeft op zijn LAN poorten 100 Mbit. Nu heb ik nog niet echt getest wat hij er door trekt op zijn LAN kant, maar zelfs gewoon al tussen men desktop (die op een LAN poort zit) en men laptop (die op 54 Mbps WIFI zit) haal ik al netto 30 Mbps :!:
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

r2504 schreef:Ik heb zelf geen Duo, maar het zou me een beetje absurd lijken dat de transfer tussen twee PCs mee telt. Een CD copieren tssuen twee PC's zou dan meteen 50% van je upload limiet betekenen... ben je hier echt zeker van ?

Nee hoor... Ik zit op een duo-abo en wij kunnen gewoon onderling bestanden uitwisselen tegen 100Mbit (zit 100Mbit switch tussen) en daarvan komt er geen enkele bit op de telemeter. Je kan dus gerust thuis bestanden uitwisselen. Als dit wel op de meter komt, dan gaat het tegen 128kbit het versturen van de bestanden en dan moet je dit melden bij telenet. Zij passen dan iets aan dat het wel gaat. Wat ze juist doen is voor mij ook een raadsel.

Cheers
Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Ik heb een US Robotics (met 54 Mbps WIFI) en die heeft op zijn LAN poorten 100 Mbit. Nu heb ik nog niet echt getest wat hij er door trekt op zijn LAN kant, maar zelfs gewoon al tussen men desktop (die op een LAN poort zit) en men laptop (die op 54 Mbps WIFI zit) haal ik al netto 30 Mbps :!:

Probeer het maar eens, ik ben benieuwd. Met je Telenet aansluiting is het eenvoudig te testen.
Verkeer over de lan poorten wordt buiten de processor afgehandeld via de switch (softe)hardware. Weet niet of dat ook met wireless verkeer is maar zou heel goed kunnen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

saxgod schreef:Dit klopt niet, telenet werkt namelijk met /24 of lage subnetmasks, waardoor pc's elkaar rechtstreeks kunnen zien.
Je modem staat als bridge dus jij kan alle andere modems die in jouw segment zitten rechtstreeks zien (voor de wijkrouter dus).

Als TN met een /24 werkt zou dit betekenen dat je nooit rechtstreeks met je buur in contact kan komen, want in dergelijke gevallen is het netwerk gedeelte hetzelfde en spreek je je default gateway (modem) dus niet aan... en kan je dus ook nooit je gebuur bereiken.

Trouwens als je PCs in hetzelfde subnet zitten dan hoeft de modem nog niet eens te bridgen want dan is er een rechtstreekse route tussen te PCs onderling (je modem komt er dus zelfs niet aan te pas).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

A2FLimburg schreef:Probeer het maar eens, ik ben benieuwd. Met je Telenet aansluiting is het eenvoudig te testen.
Verkeer over de lan poorten wordt buiten de processor afgehandeld via de switch (softe)hardware. Weet niet of dat ook met wireless verkeer is maar zou heel goed kunnen.

Begrijp niet echt wat je wil zeggen... noch wat TN te maken heeft met de snelheid die ik haal op men LAN poorten van m'n router/switch ?

WIFI to LAN (welk via de interne switch gaat) geeft mij reeds 30 Mbits netto, dus LAN to LAN zal enkel maar sneller gaan (met een theoretisch max. van 100 Mbits).

Als jij dan schrijft dat je op je LAN poorten nog geen eens 400 KB/s haalt, dan kan ik alleen besluiten dat het ding geen eurocent waard is.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
A2FLimburg schreef:Probeer het maar eens, ik ben benieuwd. Met je Telenet aansluiting is het eenvoudig te testen.

Begrijp niet echt wat je wil zeggen... noch wat TN te maken heeft met de snelheid die ik haal op men LAN poorten van m'n router/switch ?
Mijn eerdere opmerking boven ging over de throughput van Wan->Lan. Vraag: Haal jij achter de router op je wan ook 5-6 Mb/s? Is deze dezelfde snelheid die je zou halen met je computer direct aan Telenet?
r2504 schreef:WIFI to LAN (welk via de interne switch gaat) geeft mij reeds 30 Mbits netto, dus LAN to LAN zal enkel maar sneller gaan (met een theoretisch max. van 100 Mbits).

Als jij dan schrijft dat je op je LAN poorten nog geen eens 400 KB/s haalt, dan kan ik alleen besluiten dat het ding geen eurocent waard is.

De routertjes die ik noemde heb ik alleen getest.
Dat spul wordt nog steeds in de winkel verkocht en ik bedoelde in mijn eerste posting dat je op moet passen met wat je koopt. Throughput wordt nooit genoemd maar kan bij snelle providers als Telenet belangrijk zijn.
Zelf gebruik ik al een aantal jaren een P166 met Winroute die geen enkel merkbaar snelheidverlies geeft.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

A2FLimburg schreef:Mijn eerdere opmerking boven ging over de throughput van Wan->Lan. Vraag: Haal jij achter de router op je wan ook 5-6 Mb/s? Is deze dezelfde snelheid die je zou halen met je computer direct aan Telenet?

Ah, je bent het over the throughput "door" je router...

Wel, ik haal op de SpeedTest regelmatig snelheden van 600 a 700 KB/s (en op die in Nederland nog hogere trouwens) dus dat kan hij alvast aan.

Om dat echt te meten kan je natuurlijk geen internet gebruiken... maar ik kan altijd wel eens een PC voor en achter de router plaatsen, en alzo men snelheid erdoor meten (dan weet ik dat men WAN poort genoeg kan leveren).

Enfin... ik zie niet in dat er hier een groot verlies zou mogen zijn (je zou met je PC wel eens meer overhead kunnen hebben).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”