Beste,
Ik wil een backup verbinding hebben, wanneer een van mijn 2 verbindingen uitval hij automatisch overgaat op een andere actieve poort.
Heb een highspeed verbinding op een switch (cisco) met enkele pc aan vast gekoppeld en een lowspeed verbinding met eveneens een switch met enkele pc's. Wanneer een van de verbindingen wegvalt moet de router (AK 3382) automatisch overgaan naar de andere verbinding, maar wanneer de verbinding weer goed genoeg is moet de router weer de verbinding terug pakken.
Stel highspeed verbinding valt weg, dan moet de router dat merken en zijn verbinding voor die switch van de lowspeed vandaan halen, wanneer de highspeed weer goed genoeg is, moet hij die verbinding weer oppakken.
Router kan helaas niet veranderd worden door een andere, op router mag eigen besturing systeem naar keuze (linux) momenteel staat er fedora op, maar mocht je zeggen van probeer eens met die, daar sta ik voor open.
heb na gezocht en enkele mogelijkheden waren failover en pfsense. Kan iemand me meer informatie geven en hoe ik hier mee aan de slag ga?
Alvast bedankt.
Backup verbinding
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
Euhm... Highspeed en lowspeed verbindingen? Je zal even duidelijkheid moeten scheppen in de chaos vrees ik. Kan je eventueel een klein schema'tje maken (desnoods in Paint ofzo)? Hoeveel switches heb je nu, hoeveel routers, hoeveel internetverbindingen (want die wil je denk ik wel failoveren), ... Hoe meer info hoe beter.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Volgens mij heeft hij gewoon twee internet verbindingen (eentje bv. Telenet 20/1, en een andere ADSL 4/0.5) en wil hij gewoon dat indien z'n hoofd verbindingen uitvalt dat de andere gebruikt wordt, en zodra de hoofdverbinding terug werkt dat er automatisch terug geswitched wordt.
Op zich heeft dit dus niets te maken met de rest van z'n netwerk (switches ed.), maar puur met z'n router. Hij heeft het antwoord trouwens al gevonden in pfsense... next step is gewoon documentatie lezen op internet (dergelijke scenario's zijn zeker en vast beschreven).
Op zich heeft dit dus niets te maken met de rest van z'n netwerk (switches ed.), maar puur met z'n router. Hij heeft het antwoord trouwens al gevonden in pfsense... next step is gewoon documentatie lezen op internet (dergelijke scenario's zijn zeker en vast beschreven).
@r2504 ja dat is inderdaad het systeem hoe het er uit zie. Echter de lowspeed verbinding wordt ook gebruikt zal een tekening maken hoe het er uit zie.
Plaatje 1
highspeed heeft (weer terug) verbinding
Plaatje 2
highspeed verbinding gaat uit de lucht

paint skills
Zover ik van pfsense begrijp gebruik de switch beide lijnen op dat moment, dat is hier dus niet de bedoeling. Lijn 1 is voor groep A lijn 2 is voor groep B en die staan los van elkaar, enkel wanneer een van de lijnen offline is moet de lijn de andere lijn gaan gebruiken, zodat er nooit pc's zonder internet komen te zitten
Plaatje 1
Plaatje 2

paint skills
Zover ik van pfsense begrijp gebruik de switch beide lijnen op dat moment, dat is hier dus niet de bedoeling. Lijn 1 is voor groep A lijn 2 is voor groep B en die staan los van elkaar, enkel wanneer een van de lijnen offline is moet de lijn de andere lijn gaan gebruiken, zodat er nooit pc's zonder internet komen te zitten
Laatst gewijzigd door MarkDom 01 okt 2009, 12:21, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 15 keer
Je kan dit perfect zo instellen via pfsense.MarkDom schreef:@r2504 ja dat is inderdaad het systeem hoe het er uit zie. Echter de lowspeed verbinding wordt ook gebruikt zal een tekening maken hoe het er uit zie.
Plaatje 1
Plaatje 2
paint skills
-
- Deel van't meubilair
Er bestaat maar één gateway (anders moet je specifiek gaan routen)... tenzij ik je verkeerd begrijp.Astralon schreef:Waarom gebruik je geen twee gateway's op de client computers?
Trouwens op die manier heb je nog steeds geen automatic failover.
In ieder geval, het scenario dat de TS wenst is perfect mogelijk in pfsense volgens mij.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Elke lijn fungeert toch als specifieke gateway, m.a.w. heeft zijn eigen IP adres?
Bijvoorbeeld 10.0.0.1 voor de high-speed lijn en 10.0.0.2 voor de low-speed lijn.
Voor de Administratie geef je in je routing tabel op dat 10.0.0.2 de eerste gateway is en 10.0.0.1 de tweede.
Voor de Webdesigners is de volgorde uiteraard omgekeerd.
Dit zou toch moeten werken?
Bijvoorbeeld 10.0.0.1 voor de high-speed lijn en 10.0.0.2 voor de low-speed lijn.
Voor de Administratie geef je in je routing tabel op dat 10.0.0.2 de eerste gateway is en 10.0.0.1 de tweede.
Voor de Webdesigners is de volgorde uiteraard omgekeerd.
Dit zou toch moeten werken?
Ik ga me dan eerst eens verder verdiepen in pfsense, bedankt voor jullie reactie.
@Astralon: bij mij werkte dat niet op die manier. Het kan natuurlijk zijn dat ik fout ingesteld had, maar met 2 gateway's lukte het mij niet. Zoals r2504 zegt kon ik maar 1 gateway instellen
@Astralon: bij mij werkte dat niet op die manier. Het kan natuurlijk zijn dat ik fout ingesteld had, maar met 2 gateway's lukte het mij niet. Zoals r2504 zegt kon ik maar 1 gateway instellen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 15 keer
Je moet protocol/lan ip's specifiek zeggen dat het via route 1 moet gaan of via route 2. Pfsense zal automatisch tenzij je dit afzet de routing naar 2 laten gaan als 1 offline is.MarkDom schreef:Ik ga me dan eerst eens verder verdiepen in pfsense, bedankt voor jullie reactie.
-
- Deel van't meubilair
Ja, maar bij verdere controle blijkt het toch te kunnen... althans in Vista.MarkDom schreef:Zoals r2504 zegt kon ik maar 1 gateway instellen