De auditeur van de Raad voor de Mededinging stelt dat Belgacom zijn machtspositie misbruikt met zijn telefonieproduct Happy Time. De telecomgroep maakt zich schuldig aan het gebruik van wurgprijzen, luidt het. Het is afwachten of de Raad voor de Mededinging het advies van haar auditeur volgt.
(tijd) - Het advies komt er na een klacht van het Tele2, het telefoniemerk van de Nederlandse telecomgroep KPN. Tele2 beschuldigt Belgacom met zijn Happy Time-aanbod (1 juni 2005) van misbruik van zijn machtspositie.
'De hoge tarieven van Belgacom op de wholesalemarkten in combinatie met de lage tarieven van het Happy Time-aanbod op de retailmarkten, laten alternatieve operatoren niet toe redelijke winstmarges te behalen op retailniveau. Dit wordt algemeen omschreven als wurgprijzen (margin squeeze)', staat in het communiqué van het auditoraat.
Happy Time laat de vastelijnklant toe na 17 uur en in het weekend gratis te bellen naar andere vaste toestellen. De auditeur volgt de redenering van Tele2. 'Happy Time hanteert wel degelijk wurgprijzen en deze praktijk is een misbruik van machtspositie.'
De kamer van de Raad voor de Mededinging zal zich nu over de zaak uitspreken. Belgacom en Tele2 zullen daar worden gehoord.
Bron : http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 38-435.art
'Belgacom misbruikt machtspositie'
-
- Elite Poster
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
- Locatie: Berlare (O-Vl)
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Tele2 is wel goe bezig.
Gaan ze Betamax dan ook dagvaarden ? Bij Justvoip en Poivy kan je de hele dag door gratis bellen.
Voor mijn part hanteren de klassieke operatoren allemaal woekerprijzen ! (in vergelijking met vele Voip-providers)
Gaan ze Betamax dan ook dagvaarden ? Bij Justvoip en Poivy kan je de hele dag door gratis bellen.
Voor mijn part hanteren de klassieke operatoren allemaal woekerprijzen ! (in vergelijking met vele Voip-providers)
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En nu maar procederen... het typische antwoord van BGC.
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Niemand zegt dan ook dat ze het eens zijn met het Bipt, ... het is niet waarom de prijs door het BIPT goedgekeurd is dat jan met de pet ook akkoord is.rowan schreef:BGC kan ook nooit goed doen hé, of het is te duur, of nu is het te goedkoop.
Ik snap die kritiek op die BGC tarieven ook niet, die zijn goedgekeurd door BIPT...
al eens gezien wat daar allemaal samen zit bij het bipt ... het kan alleen maar verbeteren. (al vrees ik ervoor)

Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack


*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727


*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Toevallig is dit een maand voor dat de 'deadline' van de EU commissie afloopt:
24 Oktober 2008: Europese Commissie eist actie tegen hoge prijzen vaste telefonie in België
24 Oktober 2008: Europese Commissie eist actie tegen hoge prijzen vaste telefonie in België
De Commissie geeft de regulator een jaar tijd om maatregelen op de groothandelsmarkt door te drukken. Het BIPT moet er onder andere voor zorgen dat Belgacom de prijsplafonds respecteert.
- rowan
- Premium Member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
- Locatie: 59GIS0
- Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
- Bedankt: 21 keer
in vergelijking met KPN NL wel18 € per maand = goedkoop? :-S
Analoog ISDN
BelVrij A&W € 23,- p/m € 30,97 p/m
Eenmalige kosten € 0,00 € 0,00
's avonds : van 19.00 - 08.00 uur
http://www.kpn.com/vaste-telefonie/abon ... eekend.htm
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Bij de Nederlanders hoef je de vaste lijn niet apart te betalen bovenop je internet.rowan schreef:in vergelijking met KPN NL wel18 € per maand = goedkoop? :-S
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Bij Belgacom ook niet.cptKangaroo schreef: Bij de Nederlanders hoef je de vaste lijn niet apart te betalen bovenop je internet.
Voor een "end user" gaat dit zo duidelijk niet opvallen, maar een alternatieve telefoonaanbieder - om het zo te noemen - dat CPS diensten aanbiedt heeft er hinder van.
Ttz, alle voip gerelateerde diensten verlopen via internet of een IP connectie, dus heeft andere manier van werken.
Maar een CPS product, waarbij je dus bij Belgacom uw telefoonabonnement betaalt, maar gesprekken aangerekend krijgt via bvb (in dit geval) Tele2, werkt op principe dat Tele2 (om er blijven op verder te gaan) x-aantal minuten afkoopt van Belgacom per maand.
Die x-aantal minuten worden dan dus doorverkocht aan de klanten die ze opgebruiken. (basis uitleg voor zij die het principe niet kennen).
Wat was of is nu het probleem, wel toen Belgacom in 2005 (of 2004 misschien nog) af kwam met de tariefformule Happy Time bood ze aan haar rechtstreekse klanten de mogelijkheid aan om gratis te bellen naar vaste lijnen in de daluren.
Echter werden alternieven hierin beperkt want die moesten wel blijven betalen per minuut, ook al waren dat minuten die gebruikt werden in de daluren.
Je kan dan redeneren, ok maar ze berekenen altijd en je zal met gemiddeldes werken. Akkoord, maar er even "fyctieve" cijfers opplakkend verder denkend, als:
je als Belgacom klant 100 minuten per maand gemiddeld gaat bellen, waarvan 50 minuten in de piekuren aan 20 cent dan kost jou dat 10 euro.
Neem dat de overige 50 minuten gebruikt worden in de daluren (en ik benadruk, is fyctief hé) en niets kosten, dan heb je dus een gemiddelde kost van 10 cent per minuut.
Als zij dan zo'n pakket van 100 minuten doorverkopen aan 12 euro in zijn totaliteit (wat dus overeenkomt met 12 cent per effectieve minuut), dan ben je als "concurrent" benadeelt.
Meesten hier gaan dit wel kennen, maar wou het eventjes verduidelijken voor zij die er de problematiek in de richting van een "concurrent" niet in zagen.
Om dan effe te willen reageren richting MarkDM: in belgië kan je bvb Justvoip of Poivy niet gelijktrekken met de klacht gezien dit sowieso voipdiensten blijven en niet gaan over de klassieke lijn.
Met de komst van Voip is er natuurlijk heel wat internationaal bijgekomen op de Belgische markt om het bellen goedkoper te maken op andere manieren.
Dat terzijde, RawCopper is weer een heel ander verhaal, want gezien "iemand" de koperparen dient te onderhouden wordt er gewerkt met een vaste maandelijkse fee per koperpaar. Ook al kan dit dan volledig uit zijn context getrokken zijn, want in sommige streken zal er niet veel gebeuren van onderhoud enzo. Maar geeft wel aan waarom een provider vaak meldt dat als het een RawCopper betreft je een bedag moet bij tellen (indien jij als rechtstreekse klant van Belgacom, een adsl abo neemt bij een alternatieve dan betaal jij eigelijk ook voor dat onderhoud, maar dat is dan berekent in de fee van je telefoonabonnement, maar zal nooit zo duidelijk vermeldt worden, of er moest vanaf morgen gefactureerd aan worden naar kosten LineSharing).
Let op: om alle misverstanden te vermijden, ik haal hier continue Belgacom aan, maar is simpelweg omdat de klacht gaat over klassieke telefonie en concurrentie mogelijkheden op die tak van de markt.
Ttz, alle voip gerelateerde diensten verlopen via internet of een IP connectie, dus heeft andere manier van werken.
Maar een CPS product, waarbij je dus bij Belgacom uw telefoonabonnement betaalt, maar gesprekken aangerekend krijgt via bvb (in dit geval) Tele2, werkt op principe dat Tele2 (om er blijven op verder te gaan) x-aantal minuten afkoopt van Belgacom per maand.
Die x-aantal minuten worden dan dus doorverkocht aan de klanten die ze opgebruiken. (basis uitleg voor zij die het principe niet kennen).
Wat was of is nu het probleem, wel toen Belgacom in 2005 (of 2004 misschien nog) af kwam met de tariefformule Happy Time bood ze aan haar rechtstreekse klanten de mogelijkheid aan om gratis te bellen naar vaste lijnen in de daluren.
Echter werden alternieven hierin beperkt want die moesten wel blijven betalen per minuut, ook al waren dat minuten die gebruikt werden in de daluren.
Je kan dan redeneren, ok maar ze berekenen altijd en je zal met gemiddeldes werken. Akkoord, maar er even "fyctieve" cijfers opplakkend verder denkend, als:
je als Belgacom klant 100 minuten per maand gemiddeld gaat bellen, waarvan 50 minuten in de piekuren aan 20 cent dan kost jou dat 10 euro.
Neem dat de overige 50 minuten gebruikt worden in de daluren (en ik benadruk, is fyctief hé) en niets kosten, dan heb je dus een gemiddelde kost van 10 cent per minuut.
Als zij dan zo'n pakket van 100 minuten doorverkopen aan 12 euro in zijn totaliteit (wat dus overeenkomt met 12 cent per effectieve minuut), dan ben je als "concurrent" benadeelt.
Meesten hier gaan dit wel kennen, maar wou het eventjes verduidelijken voor zij die er de problematiek in de richting van een "concurrent" niet in zagen.
Om dan effe te willen reageren richting MarkDM: in belgië kan je bvb Justvoip of Poivy niet gelijktrekken met de klacht gezien dit sowieso voipdiensten blijven en niet gaan over de klassieke lijn.
Met de komst van Voip is er natuurlijk heel wat internationaal bijgekomen op de Belgische markt om het bellen goedkoper te maken op andere manieren.
Dat terzijde, RawCopper is weer een heel ander verhaal, want gezien "iemand" de koperparen dient te onderhouden wordt er gewerkt met een vaste maandelijkse fee per koperpaar. Ook al kan dit dan volledig uit zijn context getrokken zijn, want in sommige streken zal er niet veel gebeuren van onderhoud enzo. Maar geeft wel aan waarom een provider vaak meldt dat als het een RawCopper betreft je een bedag moet bij tellen (indien jij als rechtstreekse klant van Belgacom, een adsl abo neemt bij een alternatieve dan betaal jij eigelijk ook voor dat onderhoud, maar dat is dan berekent in de fee van je telefoonabonnement, maar zal nooit zo duidelijk vermeldt worden, of er moest vanaf morgen gefactureerd aan worden naar kosten LineSharing).
Let op: om alle misverstanden te vermijden, ik haal hier continue Belgacom aan, maar is simpelweg omdat de klacht gaat over klassieke telefonie en concurrentie mogelijkheden op die tak van de markt.
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Het gaat hem er niet om dat het happytime abo goedkoop is, maar dat er amper verschil is tussen whole sale het het happytime abo. Met andere woorden whole sale is te duur.MarkDM schreef:Tele2 is wel goe bezig.
Gaan ze Betamax dan ook dagvaarden ? Bij Justvoip en Poivy kan je de hele dag door gratis bellen.
Voor mijn part hanteren de klassieke operatoren allemaal woekerprijzen ! (in vergelijking met vele Voip-providers)
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
ik zie eigenlijk ook geen reden waarom ze dit zouden moeten betalen, .. tenslotte betalen we wholesale toch voor dsl signaal, hier zou raw copper mogen inbegrepen zijn. Stel dat ik morgen televisie pakket koop bij telenet en ze zeggen tegen mij dat ik de kabel apart zou moeten huren zou ik toch ook raar op kijken, 'k heb dat principe nooit begrepen, .. dat zou al hetzelfde zijn als BGC morgen zegt ge krijgt gratis telefonie, maar je moet 20 euro betalen voor de raw copper !?Lord Utopia schreef:Bij Belgacom ook niet.cptKangaroo schreef: Bij de Nederlanders hoef je de vaste lijn niet apart te betalen bovenop je internet.
Ah ja want wij moeten die onderhouden, .. ofwel verkoopt men iets dat kan gebruikt worden en anders niet .. ik vind het een beetje dubbel zinnig dat je speciaal telefonie moet aanschaffen via BGC voor dsl, .. wat nog erger is dat een raw copper praktisch duurder is dan gewoon een telefoon abo. Dat dit alles zomaar kan begrijp ik al helemaal niet.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Nochtans is het veel duidelijker als het apart moest zijn... uiteindelijk heb je namelijk verschillende diensten over hetzelfde koperpaar, dus dan is het helemaal niet logisch dat de prijs in de dienst is inbegrepen want dat betaal je hem meerdere malen (één keer voor telefonie, één keer voor internet, één keer voor TV, ...).Ofloo schreef:'k heb dat principe nooit begrepen
De reden dat TN het niet doet heeft volgens mij alles te maken met het feit dat haast iedereen toch kabeldistributie had, en er dus reeds voor betaalde. Wanneer meer en meer mensen een andere provider gaan nemen voor telefonie en TV (en dus geen kabelabonnement meer hebben), zou het ook wel eens kunnen veranderen.