'Belgacom misbruikt machtspositie'

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

De auditeur van de Raad voor de Mededinging stelt dat Belgacom zijn machtspositie misbruikt met zijn telefonieproduct Happy Time. De telecomgroep maakt zich schuldig aan het gebruik van wurgprijzen, luidt het. Het is afwachten of de Raad voor de Mededinging het advies van haar auditeur volgt.
(tijd) - Het advies komt er na een klacht van het Tele2, het telefoniemerk van de Nederlandse telecomgroep KPN. Tele2 beschuldigt Belgacom met zijn Happy Time-aanbod (1 juni 2005) van misbruik van zijn machtspositie.

'De hoge tarieven van Belgacom op de wholesalemarkten in combinatie met de lage tarieven van het Happy Time-aanbod op de retailmarkten, laten alternatieve operatoren niet toe redelijke winstmarges te behalen op retailniveau. Dit wordt algemeen omschreven als wurgprijzen (margin squeeze)', staat in het communiqué van het auditoraat.

Happy Time laat de vastelijnklant toe na 17 uur en in het weekend gratis te bellen naar andere vaste toestellen. De auditeur volgt de redenering van Tele2. 'Happy Time hanteert wel degelijk wurgprijzen en deze praktijk is een misbruik van machtspositie.'

De kamer van de Raad voor de Mededinging zal zich nu over de zaak uitspreken. Belgacom en Tele2 zullen daar worden gehoord.

Bron : http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 38-435.art
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik heb me altijd al afgevraagd hoe een product als "Happy Time" of "Happy Time International" kon overleven...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Tele2 is wel goe bezig.
Gaan ze Betamax dan ook dagvaarden ? Bij Justvoip en Poivy kan je de hele dag door gratis bellen.

Voor mijn part hanteren de klassieke operatoren allemaal woekerprijzen ! (in vergelijking met vele Voip-providers)
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

En nu maar procederen... het typische antwoord van BGC.
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

BGC kan ook nooit goed doen hé, of het is te duur, of nu is het te goedkoop.
Ik snap die kritiek op die BGC tarieven ook niet, die zijn goedgekeurd door BIPT...
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

rowan schreef:BGC kan ook nooit goed doen hé, of het is te duur, of nu is het te goedkoop.
Ik snap die kritiek op die BGC tarieven ook niet, die zijn goedgekeurd door BIPT...
Niemand zegt dan ook dat ze het eens zijn met het Bipt, ... het is niet waarom de prijs door het BIPT goedgekeurd is dat jan met de pet ook akkoord is.
al eens gezien wat daar allemaal samen zit bij het bipt ... het kan alleen maar verbeteren. (al vrees ik ervoor) :roll:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Toevallig is dit een maand voor dat de 'deadline' van de EU commissie afloopt:
24 Oktober 2008: Europese Commissie eist actie tegen hoge prijzen vaste telefonie in België
De Commissie geeft de regulator een jaar tijd om maatregelen op de groothandelsmarkt door te drukken. Het BIPT moet er onder andere voor zorgen dat Belgacom de prijsplafonds respecteert.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

18 € per maand = goedkoop? :-S
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

18 € per maand = goedkoop? :-S
in vergelijking met KPN NL wel

Analoog ISDN
BelVrij A&W € 23,- p/m € 30,97 p/m
Eenmalige kosten € 0,00 € 0,00
's avonds : van 19.00 - 08.00 uur
http://www.kpn.com/vaste-telefonie/abon ... eekend.htm
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik vind vooral ook dat Belgacom zijn positie misbruikt voor de raw copper tarieven,blijkbaar is dat de heren van het BIPT nog niet opgevallen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

rowan schreef:
18 € per maand = goedkoop? :-S
in vergelijking met KPN NL wel
Bij de Nederlanders hoef je de vaste lijn niet apart te betalen bovenop je internet.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

cptKangaroo schreef: Bij de Nederlanders hoef je de vaste lijn niet apart te betalen bovenop je internet.
Bij Belgacom ook niet.
320i
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 760
Lid geworden op: 23 aug 2006, 10:35

Voor een "end user" gaat dit zo duidelijk niet opvallen, maar een alternatieve telefoonaanbieder - om het zo te noemen - dat CPS diensten aanbiedt heeft er hinder van.

Ttz, alle voip gerelateerde diensten verlopen via internet of een IP connectie, dus heeft andere manier van werken.
Maar een CPS product, waarbij je dus bij Belgacom uw telefoonabonnement betaalt, maar gesprekken aangerekend krijgt via bvb (in dit geval) Tele2, werkt op principe dat Tele2 (om er blijven op verder te gaan) x-aantal minuten afkoopt van Belgacom per maand.
Die x-aantal minuten worden dan dus doorverkocht aan de klanten die ze opgebruiken. (basis uitleg voor zij die het principe niet kennen).

Wat was of is nu het probleem, wel toen Belgacom in 2005 (of 2004 misschien nog) af kwam met de tariefformule Happy Time bood ze aan haar rechtstreekse klanten de mogelijkheid aan om gratis te bellen naar vaste lijnen in de daluren.
Echter werden alternieven hierin beperkt want die moesten wel blijven betalen per minuut, ook al waren dat minuten die gebruikt werden in de daluren.

Je kan dan redeneren, ok maar ze berekenen altijd en je zal met gemiddeldes werken. Akkoord, maar er even "fyctieve" cijfers opplakkend verder denkend, als:

je als Belgacom klant 100 minuten per maand gemiddeld gaat bellen, waarvan 50 minuten in de piekuren aan 20 cent dan kost jou dat 10 euro.
Neem dat de overige 50 minuten gebruikt worden in de daluren (en ik benadruk, is fyctief hé) en niets kosten, dan heb je dus een gemiddelde kost van 10 cent per minuut.

Als zij dan zo'n pakket van 100 minuten doorverkopen aan 12 euro in zijn totaliteit (wat dus overeenkomt met 12 cent per effectieve minuut), dan ben je als "concurrent" benadeelt.

Meesten hier gaan dit wel kennen, maar wou het eventjes verduidelijken voor zij die er de problematiek in de richting van een "concurrent" niet in zagen.

Om dan effe te willen reageren richting MarkDM: in belgië kan je bvb Justvoip of Poivy niet gelijktrekken met de klacht gezien dit sowieso voipdiensten blijven en niet gaan over de klassieke lijn.
Met de komst van Voip is er natuurlijk heel wat internationaal bijgekomen op de Belgische markt om het bellen goedkoper te maken op andere manieren.

Dat terzijde, RawCopper is weer een heel ander verhaal, want gezien "iemand" de koperparen dient te onderhouden wordt er gewerkt met een vaste maandelijkse fee per koperpaar. Ook al kan dit dan volledig uit zijn context getrokken zijn, want in sommige streken zal er niet veel gebeuren van onderhoud enzo. Maar geeft wel aan waarom een provider vaak meldt dat als het een RawCopper betreft je een bedag moet bij tellen (indien jij als rechtstreekse klant van Belgacom, een adsl abo neemt bij een alternatieve dan betaal jij eigelijk ook voor dat onderhoud, maar dat is dan berekent in de fee van je telefoonabonnement, maar zal nooit zo duidelijk vermeldt worden, of er moest vanaf morgen gefactureerd aan worden naar kosten LineSharing).

Let op: om alle misverstanden te vermijden, ik haal hier continue Belgacom aan, maar is simpelweg omdat de klacht gaat over klassieke telefonie en concurrentie mogelijkheden op die tak van de markt.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

MarkDM schreef:Tele2 is wel goe bezig.
Gaan ze Betamax dan ook dagvaarden ? Bij Justvoip en Poivy kan je de hele dag door gratis bellen.

Voor mijn part hanteren de klassieke operatoren allemaal woekerprijzen ! (in vergelijking met vele Voip-providers)
Het gaat hem er niet om dat het happytime abo goedkoop is, maar dat er amper verschil is tussen whole sale het het happytime abo. Met andere woorden whole sale is te duur.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Lord Utopia schreef:
cptKangaroo schreef: Bij de Nederlanders hoef je de vaste lijn niet apart te betalen bovenop je internet.
Bij Belgacom ook niet.
ik zie eigenlijk ook geen reden waarom ze dit zouden moeten betalen, .. tenslotte betalen we wholesale toch voor dsl signaal, hier zou raw copper mogen inbegrepen zijn. Stel dat ik morgen televisie pakket koop bij telenet en ze zeggen tegen mij dat ik de kabel apart zou moeten huren zou ik toch ook raar op kijken, 'k heb dat principe nooit begrepen, .. dat zou al hetzelfde zijn als BGC morgen zegt ge krijgt gratis telefonie, maar je moet 20 euro betalen voor de raw copper !?

Ah ja want wij moeten die onderhouden, .. ofwel verkoopt men iets dat kan gebruikt worden en anders niet .. ik vind het een beetje dubbel zinnig dat je speciaal telefonie moet aanschaffen via BGC voor dsl, .. wat nog erger is dat een raw copper praktisch duurder is dan gewoon een telefoon abo. Dat dit alles zomaar kan begrijp ik al helemaal niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ofloo schreef:'k heb dat principe nooit begrepen
Nochtans is het veel duidelijker als het apart moest zijn... uiteindelijk heb je namelijk verschillende diensten over hetzelfde koperpaar, dus dan is het helemaal niet logisch dat de prijs in de dienst is inbegrepen want dat betaal je hem meerdere malen (één keer voor telefonie, één keer voor internet, één keer voor TV, ...).

De reden dat TN het niet doet heeft volgens mij alles te maken met het feit dat haast iedereen toch kabeldistributie had, en er dus reeds voor betaalde. Wanneer meer en meer mensen een andere provider gaan nemen voor telefonie en TV (en dus geen kabelabonnement meer hebben), zou het ook wel eens kunnen veranderen.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”