Astralon schreef:'k zal het op een andere manier proberen...
Een lamp heeft een vermogen van 100 W.
Als ik die een uur laat branden dan heeft ze 100Wh verbruikt.
Laat ik ze 2 uur branden dan heeft ze 200Wh verbruikt.
Klopt, maar let eens op de eenheden.
Het vermogen is uitgedrukt in Watt (W), niet in Wattuur (Wh).
En het uiteindelijke verbruik is dan voor de gehele periode gemeten, wel in Wattuur.
Nu kijk je in het boekje van je vaatwasser, en zie je staan dat het hoogste
verbruik in KwH uitgedrukt (staat er expliciet bij als eenheid) 1,6 KwH is en dat dat programma een duur heeft van 2:44 minuten (dus net geen 2,75 uur).
Dan moet je toch niet meer vermenigvuldigen, maar delen ?
Je vertrekt van KwH, en je wilt immers weten hoeveel W dit toestel heeft.
Je zegt zelf dat je vaatwasmaschine 1,6 kWh verbruikt enje electriceitsmeter is ook uitgerdukt in kWh.
Veronderstel nu dat je geen andere toestellen hebt denk je dan niet dat je totale verbruik gelijk is aan het aantal uren dat je vaatwassser heeft gedraaid maal 1,6 kWh uitgedrukt in kWh?
Neen, dan denk ik dat het verbruik gelijk is aan het
vermogen in Watt van dat toestel (dat niet vermeld staat) x het aantal uren dat het gedraaid heeft.
Zo heb je het toch ook berekend bij je lamp ?
Je vertrok van Watt x aantal uur en kwam Kilowattuur uit.
Nu krijg je Kilowattuur en aantal uur als uitgangspunt.
Als je het bedrag inclusief BTW krijgt, moet je ook niet vermenigvuldigen met 1,21 om het bedrag exclusief BTW te krijgen, nietwaar ?
Dan doe je het omgekeerde, en deel je door 1,21 van het bedrag inclusief BTW, en dan krijg je het bedrag exclusief BTW.
Nog een poging:
Wikipedia : Een kWh is gedefinieerd als de arbeid die wordt verricht of de energie die wordt gebruikt als een vermogensbron een kilowatt (1000 watt) gedurende 1 uur moet leveren. Maar het gaat niet over de geleverde energie in één uur maar in meerdere uren. Dus vermenigvuldig je gewoon met een constante en niet met de constante en dan nog eens met de eenheid uur (h).
Nog eens, je krijgt het verbruik (= aantal kWh), en je weet de tijdsperiode (= aantal uur), wat je wilt weten is het vermogen (= aantal Watt).
Je moet dus de omgekeerde berekening maken, en dat betekent delen in plaats van vermenigvuldigen.
En om het heel simpel uit te leggen :
Vraagstuk 1 :
Jantje verspeelt 6€/uur in het lunapark. Hij speelt 3 uur.
Hoeveel € heeft Jantje verspeeld ?
Antwoord 6€/uur x3 uur = 18€
Nu geef ik u vraagstuk 2 :
Jantje heeft in het lunapark 18€ verspeeld en hij heeft 3 uur gespeeld.
Hoeveel €/uur verspeelde Jantje ?
Antwoord is natuurlijk 18€/3uur = 6€/uur.
Maar volgens jouw logica zouden we nu die 18 met die 3 moeten vermenigvuldigen.