Zo vandaag is mijn raw copper lijn geleverd. Het gaat om een Scarlet unlimited abbo.
Ik ben uren bezig geweest om mijn Speedtouch 546iv6 zover te krijgen om de Scarlet vereiste PPPoE te snappen(verdraait lastig met een NL modem/firmware en een fabrikant die geen firmware uitdeelt, en een 100% nederlandse fanbase)
Maar goed eindelijk de laaste 2 groene lampjes werkend gekregen, maar de verbinding is letterlijk om te huilen. Zelfs surfen is onmogenlijk. Zo af en toe een complete pagina, maar daar is alles dan ook mee gezegt.
De verbinding(als je dat zo mag noemen) valt ook iedere ~90 seconden weg, denk dat er dan een error limiet gehaalt wordt en hij dan een nieuwe poging doet.
Wat kan ik doen? Contract ontbinden? Is er een FUB kabel abbonnement dat aan te raden is? Of is het toch mogenlijk dat het aan de firmware ligt? (heeft iemand in dat geval de juiste firmware voor mij)
UpTime: 0 days, 0:01:32
modulation: G.992.1 annex A
bandwith: 640/992
data transferred 0,00/0,00
output Power(up/Down) [dBm] 11,5/16,0
Line Attenuation (up.down) 28.0/52.0
SN Margin (U/D) 16,0/12,0
Vendor ID (local remote) TMMB /ALCB
Loss of Framing (L/R) 0/0
Loss of Signal(L/R) 39/0
Loss of power 0/0
Loss of Link (remote) 0
Error Seconds 71/0
FEC Errors (Up/Down) 0/0
CRC Errors (UP/down) 0/1704
HEC Errors (Up/Down) 0/1322
Onwerkbare verbinding
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Start eens met te proberen met een andere modem, en indien dat niet lukt bellen naar de Scarklet helpdesk?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Je downstream line attenuation (52dB) is om te huilen. Ofwel is er ergens iets mis met de (binnen)bekabeling ofwel woon je zeer ver (meer dan 5-6 kilometer) van de centrale. Als ik jou was zou ik onmiddellijk contact opnemen met de helpdesk om je lijn eens te laten controleren.
Ik heb uiteraard allerlei telefoonpunten geprobeerd om te kijken of dat hielp.
Zelf uiteindelijk daar waar de kabel het huis binnenkomt, en de kabeltjes even gesoldeerd(hardcore he), en ook dat maakte niets uit.
Tevens heb ik een aantal filters geprobeerd, en ook zonder filter(raw copper, dus geen last van het tel-signaal). Allemaal hetzelfde resultaat.
Helpdesk gebelt, wat blijkt: belgacom heeft zelf een meting gedaan gisteren, en ook daar kwam 28/52 db uit.(ik was zelf niet thuis op dat moment), en dat vonden ze wel best en zijn vertrokken.
Nu zegt de helpdesk dat ze het zullen repareren, en dat mijn snelheid wel hoger zal worden dan die <1Mbit.
Maar 1: geloof ik daar niet zo in, het lijkt er meer op dat ik gewoon te ver weg woon van de centrale(ik woon toch echt midden in Oud-heverlee)
En 2: ook 2Mbit of 3Mbit is gewoon niet acceptable.
Ik heb nog gevraagt naar waar de centrale staat, en hij "schatte" een kilometer of 5, en ik denk dat hij dat baseerde op die 52dB. en niet op een database.
Zelf uiteindelijk daar waar de kabel het huis binnenkomt, en de kabeltjes even gesoldeerd(hardcore he), en ook dat maakte niets uit.
Tevens heb ik een aantal filters geprobeerd, en ook zonder filter(raw copper, dus geen last van het tel-signaal). Allemaal hetzelfde resultaat.
Helpdesk gebelt, wat blijkt: belgacom heeft zelf een meting gedaan gisteren, en ook daar kwam 28/52 db uit.(ik was zelf niet thuis op dat moment), en dat vonden ze wel best en zijn vertrokken.
Nu zegt de helpdesk dat ze het zullen repareren, en dat mijn snelheid wel hoger zal worden dan die <1Mbit.
Maar 1: geloof ik daar niet zo in, het lijkt er meer op dat ik gewoon te ver weg woon van de centrale(ik woon toch echt midden in Oud-heverlee)
En 2: ook 2Mbit of 3Mbit is gewoon niet acceptable.
Ik heb nog gevraagt naar waar de centrale staat, en hij "schatte" een kilometer of 5, en ik denk dat hij dat baseerde op die 52dB. en niet op een database.
- Devilzown
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 59 keer
Als je effectief op vijf kilometer zit, dan zal er niet veel meer dan 2mbit inzitten hoor.
Dit is een puur technische beperking, kan scarlet of belgacom niets aan doen.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Dan hoop je maar dat Scarlet je gaat verbinden via een VDSL2-verbinding. Enkel klanten met een dermate slechte verbinding op ADSL, kunnen overschakelen op VDSL2 en dat gratis. (gratis VDSL2-modem)
Maar dat is enkel wanneer Scarlet je uitnodigt.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Ik zit op 5.5 Km van de centrale en haal 3 Mbit, dus het hangt toch van de lijn af hoe goed die is.Devilzown schreef:Als je effectief op vijf kilometer zit, dan zal er niet veel meer dan 2mbit inzitten hoor.
Lord Utopia schreef:Dan hoop je maar dat Scarlet je gaat verbinden via een VDSL2-verbinding. Enkel klanten met een dermate slechte verbinding op ADSL, kunnen overschakelen op VDSL2 en dat gratis. (gratis VDSL2-modem)
geloof'k je toch niet hoor, wat is je bron?
-
- Erelid
Ik heb het van een hooggeplaatst persoon binnen Scarlet.
-
- Elite Poster
@ Lord Utopia
Dus als ik het goed begrijp ..... ik schakel zo snel mogelijk over naar Scarlet Internet. Daarvoor betaal ik het eerste jaar slechts 19,95€ per maand. In ruil krijg ik een 12Mbit/s verbinding (1Mbit/s upload) met een FUP. Momenteel heb ik echter slechts een 3,3Mbit/s verbinding (te ver van de centrale + slechte bekabeling in de straat). Scarlet schakelt mij gratis over naar het VDSL2 netwerk en ik behou mijn 12/1 verbinding met FUP ?
Klopt dit ?
Edit : ik heb een aantal weken geleden (bij de introductie van Scarlet One) naar Scarlet gebeld en de dame in kwestie bleef bij hoog en bij laag beweren dat ik minstens een 6Mbit/s verbinding zou krijgen terwijl ik nu met moeite maar 3,3Mbit/s haal. Misschien is dit wel de verklaring. Het is echter maar de vraag hoe lang het duurt eer ze mij overschakelen op VDSL2
Dus als ik het goed begrijp ..... ik schakel zo snel mogelijk over naar Scarlet Internet. Daarvoor betaal ik het eerste jaar slechts 19,95€ per maand. In ruil krijg ik een 12Mbit/s verbinding (1Mbit/s upload) met een FUP. Momenteel heb ik echter slechts een 3,3Mbit/s verbinding (te ver van de centrale + slechte bekabeling in de straat). Scarlet schakelt mij gratis over naar het VDSL2 netwerk en ik behou mijn 12/1 verbinding met FUP ?
Klopt dit ?
Edit : ik heb een aantal weken geleden (bij de introductie van Scarlet One) naar Scarlet gebeld en de dame in kwestie bleef bij hoog en bij laag beweren dat ik minstens een 6Mbit/s verbinding zou krijgen terwijl ik nu met moeite maar 3,3Mbit/s haal. Misschien is dit wel de verklaring. Het is echter maar de vraag hoe lang het duurt eer ze mij overschakelen op VDSL2
-
- Erelid
Ik betwijfel of ze 3.3 Megabit als slechte verbinding zien.Uzzi schreef:@ Lord Utopia
Klopt dit ?
Natuurlijk, als je overschakelt op One of internet+telefonie, dan word je automatisch op VDSL2 gezet.Uzzi schreef: Edit : ik heb een aantal weken geleden (bij de introductie van Scarlet One) naar Scarlet gebeld en de dame in kwestie bleef bij hoog en bij laag beweren dat ik minstens een 6Mbit/s verbinding zou krijgen terwijl ik nu met moeite maar 3,3Mbit/s haal. Misschien is dit wel de verklaring. Het is echter maar de vraag hoe lang het duurt eer ze mij overschakelen op VDSL2
Pech. Hoog geplaatst = hoog geplaatst.Monkey schreef:ik geloof er nog steeds niets van
- Vladimirke
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 8 keer
Waar het beschikbaar is neem ik aan want mij hebben ze gisteren een nieuwe Scarlet-box geplaatst en overgezet naar ADSL2+.Lord Utopia schreef:Natuurlijk, als je overschakelt op One of internet+telefonie, dan word je automatisch op VDSL2 gezet.
Ik ben vanaf het begin al One abonnee.
Lord Utopia schreef:Ik betwijfel of ze 3.3 Megabit als slechte verbinding zien.Uzzi schreef:@ Lord Utopia
Klopt dit ?
Natuurlijk, als je overschakelt op One of internet+telefonie, dan word je automatisch op VDSL2 gezet.Uzzi schreef: Edit : ik heb een aantal weken geleden (bij de introductie van Scarlet One) naar Scarlet gebeld en de dame in kwestie bleef bij hoog en bij laag beweren dat ik minstens een 6Mbit/s verbinding zou krijgen terwijl ik nu met moeite maar 3,3Mbit/s haal. Misschien is dit wel de verklaring. Het is echter maar de vraag hoe lang het duurt eer ze mij overschakelen op VDSL2
Pech. Hoog geplaatst = hoog geplaatst.Monkey schreef:ik geloof er nog steeds niets van
okay lord, hier ga ik mee akkoord, maar gewone Scarlet ADSL abonnementen niet hoor, enkel de internet + telefonie of de scarlet one( met digitale tv ) maar bv, scarlet No limit abonnementen gaan zowiezo niet op VDSL worden gezet me dunkt...
ik zal het in iedergeval eens laten vallen, ik ben gisteren terug gebelt door de helpdesk en die jongen was behalve vriendelijk ook welwillend en technisch onderlegt.
Maar het antwoord was dat de centrale in haasrode stond, een behoorlijk eind verderop dus en geografisch totaal niet logisch kwa keuze(er ligt een bos tussen beide dorpen waar de kabel dus omheen moet), Technologie stad Leuven + de KU liggen wat dichterbij, en hebben ongetwijftelt dikke verbindingen. En daar ligt wel een weg direct naar toe.
Maar helaas was daar toch geen centrale voor mij beschikbaar, wel een verdeelpunt(van iets) maar daar had ik niets aan zei hij. Maar ik gok nu dat dat zo'n VDHL punt is, ook op 4.5Km maar dat is toch gevoelig minder dan de 5.035km naar haasrode.
Nu zou VHDL slechts een bereik hebben van ~1 km(vandaar extra verdeelpunten) en VHDL2 van 3.5km beiden zouden dus niet kunnen, echter ik heb de buurt eens gescanned en ik heb hier in de buurt meerdere "BBOX" SSID's, wat er toch op duid dat Belgacom hier wel dikke dsl lijnen heeft. Nu heb ik een behoorlijk dikke wifi-adapter, maar het lijkt me sterk dat die signalen van meer dan 500 Meter kwamen)
Maar het antwoord was dat de centrale in haasrode stond, een behoorlijk eind verderop dus en geografisch totaal niet logisch kwa keuze(er ligt een bos tussen beide dorpen waar de kabel dus omheen moet), Technologie stad Leuven + de KU liggen wat dichterbij, en hebben ongetwijftelt dikke verbindingen. En daar ligt wel een weg direct naar toe.
Maar helaas was daar toch geen centrale voor mij beschikbaar, wel een verdeelpunt(van iets) maar daar had ik niets aan zei hij. Maar ik gok nu dat dat zo'n VDHL punt is, ook op 4.5Km maar dat is toch gevoelig minder dan de 5.035km naar haasrode.
Nu zou VHDL slechts een bereik hebben van ~1 km(vandaar extra verdeelpunten) en VHDL2 van 3.5km beiden zouden dus niet kunnen, echter ik heb de buurt eens gescanned en ik heb hier in de buurt meerdere "BBOX" SSID's, wat er toch op duid dat Belgacom hier wel dikke dsl lijnen heeft. Nu heb ik een behoorlijk dikke wifi-adapter, maar het lijkt me sterk dat die signalen van meer dan 500 Meter kwamen)
Laatst gewijzigd door rapier 23 sep 2009, 11:02, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Erelid
Natuurlijk waar het beschikbaar is.Vladimirke schreef: Waar het beschikbaar is neem ik aan want mij hebben ze gisteren een nieuwe Scarlet-box geplaatst en overgezet naar ADSL2+.
klein testje, hoeveel gaat de raw copper kosten op toekomstige enkel DSL-abonnementen?Monkey schreef: okay lord, hier ga ik mee akkoord, maar gewone Scarlet ADSL abonnementen niet hoor, enkel de internet + telefonie of de scarlet one( met digitale tv ) maar bv, scarlet No limit abonnementen gaan zowiezo niet op VDSL worden gezet me dunkt...
Ik heb de info van uw superieuren.
-
- Elite Poster
@ Lord Utopia
Kan je misschien ook eens je licht laten schijnen op VDSL2 verbindingen voor 'internet only' met FUP (of op z'n minst 100GB per maand). Komt dit er in de nabije toekomst bij Scarlet of mag ik mijn bestelling voor Speedconnect bij Dommel doorgeven ?
Kan je misschien ook eens je licht laten schijnen op VDSL2 verbindingen voor 'internet only' met FUP (of op z'n minst 100GB per maand). Komt dit er in de nabije toekomst bij Scarlet of mag ik mijn bestelling voor Speedconnect bij Dommel doorgeven ?
-
- Erelid
Zoals ik eerder al zei verdwijnt de FUP en komt 30 GB in de plaats. Lijkt me stug dat ze na de release van 30 GB opeens de limieten opnieuw zouden laten stijgen (naar 100 GB).
-
- Elite Poster
Ongeloofelijk hoe BGC er in no-time in slaagt om de tijd 5 jaar terug te draaien binnen Scarlet. Van een redelijk vooruitstrevende ISP (deftige ADSL2+ connecties met FUP) is Scarlet nu geworden tot een goedkope kopij van BGC. Nu ja, één ding kan je BGC niet verwijten. Ze hebben altijd aangegeven dat Scarlet de budgetversie van BGC zou worden en ze zijn al een heel eind op weg
Als ik me niet vergis waren er 5 voorwaarden waaraan BGC moest voldoen bij de overname van Scarlet. Eén daarvan was de volgende : Belgacom heeft zich ten derde geëngageerd om het "Scarlet concept" en het aanbod van Scarlet voor eindgebruikers "gedurende drie jaar op de markt te houden tegen dezelfde of gunstiger voorwaarden in zake prijs en kenmerken". Ik vind persoonlijk FUP toch wel een belangrijk kenmerk van het 'Scarlet concept'. Kan BGC hier dus zomaar mee weggeraken ?
De dag dat de FUP officieel verdwijnt bij Scarlet, dien ik een klacht in bij de ombudsdienst. Niet dat het veel zal uithalen, want ik ben geen klant bij Scarlet (was tot gisteren potentiële klant, maar die hoop is ondertussen vervlogen).
Enfin, een dikke merci aan de overheid en de Raad voor Mededinging. Ook bij de overname van Scarlet hebben ze gehandeld in het belang van de consument.
Als ik me niet vergis waren er 5 voorwaarden waaraan BGC moest voldoen bij de overname van Scarlet. Eén daarvan was de volgende : Belgacom heeft zich ten derde geëngageerd om het "Scarlet concept" en het aanbod van Scarlet voor eindgebruikers "gedurende drie jaar op de markt te houden tegen dezelfde of gunstiger voorwaarden in zake prijs en kenmerken". Ik vind persoonlijk FUP toch wel een belangrijk kenmerk van het 'Scarlet concept'. Kan BGC hier dus zomaar mee weggeraken ?
De dag dat de FUP officieel verdwijnt bij Scarlet, dien ik een klacht in bij de ombudsdienst. Niet dat het veel zal uithalen, want ik ben geen klant bij Scarlet (was tot gisteren potentiële klant, maar die hoop is ondertussen vervlogen).
Enfin, een dikke merci aan de overheid en de Raad voor Mededinging. Ook bij de overname van Scarlet hebben ze gehandeld in het belang van de consument.
ideaal toch, als ik groot aandeelhouder van een dsl bedrijf dan wist ik het wel. Direct VDSL en FUP aanbieden voor ~30 euro, dat lever je dan 6 mnd, en dan komt Belgacom met een enorme zak geld om je over te nemen, en daarmee FUP de kop in te drukken.
Hoe jij hebt Scarlet One (dus inclusief tv ?) op een ADSL2+ lijn ?Vladimirke schreef:Waar het beschikbaar is neem ik aan want mij hebben ze gisteren een nieuwe Scarlet-box geplaatst en overgezet naar ADSL2+.Lord Utopia schreef:Natuurlijk, als je overschakelt op One of internet+telefonie, dan word je automatisch op VDSL2 gezet.
Bij mij zeiden ze dat mij niet konden overzetten omdat BelgacomTV hier niet in HD (VDSL2 lijn beschikbaar dus) beschikbaar was en ze de kwaliteit niet konden waarborgen. Alhoewel ik het gevoel had dat die aan de telefoon het eigenlijk ook niet wist.
En we zijn inmiddels weer een maandje verder.
Voorlopig zit ik nog altijd op mijn 1mbit lijntje , met een VDSL centrale 100meter verder.
Ik heb zo'n 5 keer contact gehad met scarlet om overget te worden naar die wijkcentrale i.p.v. de adsl centale 5km verder, en ik zou daar over terug gebelt worden door belgacom.(wacht een weekje)
De laatste keer was er opeens een hele andere toon(mijn dossier werd te lang denk ik), probeer het in December nog eens.
I.v.m. de enorme aanvraag op internet + TV abbo's die voor gaan op VDSL, die hebben het echt nodig, en uw 1mb lijn is wel is waar niet echt snel maar daar valt mee te leven aldus de technische Dienst.
Het vervelend is is dat hij waarschijnlijk gelijk heeft, worden er al adsl-internet klanten omgezet naar VDSL? al dan niet vrijwillig? Volgens mij nog helemaal niet.
Voorlopig zit ik nog altijd op mijn 1mbit lijntje , met een VDSL centrale 100meter verder.
Ik heb zo'n 5 keer contact gehad met scarlet om overget te worden naar die wijkcentrale i.p.v. de adsl centale 5km verder, en ik zou daar over terug gebelt worden door belgacom.(wacht een weekje)
De laatste keer was er opeens een hele andere toon(mijn dossier werd te lang denk ik), probeer het in December nog eens.
I.v.m. de enorme aanvraag op internet + TV abbo's die voor gaan op VDSL, die hebben het echt nodig, en uw 1mb lijn is wel is waar niet echt snel maar daar valt mee te leven aldus de technische Dienst.
Het vervelend is is dat hij waarschijnlijk gelijk heeft, worden er al adsl-internet klanten omgezet naar VDSL? al dan niet vrijwillig? Volgens mij nog helemaal niet.
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 92 keer
Je zal idd nog effe moeten wachten. Enorm veel mensen stappen over op Scarlet One + TV Abbo. Ik zelf stap ook over en ze beloven aan hun klanten dat ze binnen de maand een technieker sturen. Zelf ben ik ook een beetje pissed atm. Ik had normaal een afspraak voor 6nov, maar ik vroeg aan de telefoniste om mij op tijdelijk te plaatsen en bel me binnen een weekje eens terug (Verlof regelen en laten goedkeuren door the big boss...) 1 week ging voorbij nog steeds geen telefoon. Op het einde van de 2de week nog steeds geen telefoontje terug. Ik heb dus maar zelf naar scarlet gebeld wat blijkt die afspraak is gewoon niet vastgezet, zo droog als wat zegt de vrouw aan de andere kant van de lijn bel naar 03 271 10 01 (planningsdienst) en hangt oprapier schreef:En we zijn inmiddels weer een maandje verder.
Ik bel naar die planningsdienst en ze maken mij een nieuwe afspraak voor 25Nov. (Telefoon gesprek is wat langer ik zaag en klaag nog wat maar merk al vlug dat deze dame ook alleen maar de planning inschrijft)
Maar wees gerust ik laat het niet zo, ik heb nu een dag verlof genomen voor niets en daar kan ik echt niet mee lachen (heb nu maar 1dag meer over )
En nu sinds gisteren werkt onze telefoon ook niet meer (alles gaat lijk fout, t'is weer den tijd van het jaar). Internet werkt nog, telefonie niet. Technische dienst gebeld en de lijn blijkt OK. Ik zelf had al een firmware backup (.tpr ofzo) van mijne box der opgezet van toen het wel nog werkte. Ik vraag dus hoe regelen we dit, ah zegt die medewerker ik zie dat er binnenkort (WTF 25NOV binnenkort?) een technieker komt. Laten we 2 vliegen in 1 klap doen. Ik zeg t'is toch nog effe tegen dat die technieker komt ze of als je echt niet kan wachten bel een keer naar dit nummer 02 275 27 27 en vraag naar telefonie en we zullen u dan een nieuw boxke opsturen. Maar het internet werkt nog op mijn box en volgens mij is telefonie nog altijd het meest stabiel? Wat gaat een nieuwe box dan oplossen? Sorry meneer daarvoor zal u terug moeten bellen naar de technische dienst afdeling telefonie ik doe alleen maar internet en soms digi tv. Proberen terug te bellen met GSM aangezien onze telefoon niet werkt. 30min aan de lijn luisteren naar zo een klote muziekje en dan muziekje weg en word de lijn afgesloten.
Ik heb begrip dat ze veel werk hebben (het is hier ook soms super druk) maar verdomme ik ga keer uit mijn dak vliegen aan den telefoon!
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Is de snelheid van andere ook trager geworden laatste tijd, normaal download ik met een 8 mbit , maar nu is het maar 5mbit.
Regio Antwerpen
Regio Antwerpen