België krijgt CERT

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Verschillende media melden vandaag dat er een Belgisch CERT (Computer Emergency Response Team) zal oprichten. Dit team zal ondermeer dreigingen van cyber-aanvallen moeten overzien en eventueel ingrijpen wanneer nodig.

Er is was al jaren spraken van de oprichting van een dergelijk team maar tot op heden werd dat steeds uitgesteld. Het is minister Van Quickenborne (Open VLD) die de oprichting wist te bevestigen. Het cyberwarfare team zal operationeel moeten zijn tegen 1 januari 2010 en BIPT krijgt er voorlopig het voogdij over.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

Jammer genoeg zit Marc Van Wesemael erachter....
Ze hadden beter de CERT overgelaten aan Belnet die er al aan paar jaar mee bezig is.
Maar neen, Marc 'Mediageile' Wesemael moest weer eens het warm water uitvinden...
Jammer, missed opportunity!

Greetz,

P.
Ninjai
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 feb 2005, 13:27

Marc Wesemael ?? Ben je daar zeker van? Belnet heeft toch opdracht gekregen om de CERT uit te werken.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik dacht ook dat BELNET dat uitwerkte ze. Ze zijn er al jaren mee bezig, dus dat is ook niet meer als logisch...
LaundroMat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:10

Wie is Marc Van Wesemael en waarom lijkt hij jullie niet de meest geschikte persoon?
Ninjai
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 feb 2005, 13:27

Het is zo en ze zoeken nog mensen....de start is voor Jan bedoeld.
http://blog.security4all.be/2009/09/cer ... iring.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

gr4vity schreef:Dit team zal ondermeer dreigingen van cyber-aanvallen moeten overzien en eventueel ingrijpen wanneer nodig.
Wat gaat men dan doen als iemand een (D)DOS attack doet... de ISP bellen met de vraag het verkeer te filteren ?

Of zelf de kabel doorknippen ? Soms heb ik toch vragen bij dergelijke uitspraken... cyber aanvallen overzien :roll:

Preventie ligt bij de bedrijven zelf, al kan er eventueel na de aanval nog wat forensisch onderzoek gedaan worden.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik heb het ook maar uit het persbericht hoor... ik betwijfel trouwens of een DDoS wel belangrijk genoeg is.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Bij termen als "cyberaanvallen" en "internetbrandweer" vraag ik me af hoe serieus Internet genomen wordt in de klassieke media. Ik dacht dat het "cyber"-voorvoegsel ergens vorige eeuw uitgestorven was...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

De kranten moeten het ook begrijpbaar houden... Ik vraag me wel af wat er exact kan gebeuren. Het is niet alsof we op ons eentje, binnen de limiet van onze landsgrenzen, veel kunnen doen tegen Internetcriminaliteit. Een dom voorbeeld: ik ben ooit slachtoffer geworden van een e-mailbom en via de headers was men kunnen teruggaan tot een Nederlandse webhoster. Welnu, de Belgische e-politie - die me trouwens heel professioneel verder heeft geholpen - stond direct voor een baricade van jewelste. De Nederlandse webhoster claimde dat zijn klant (wiens gegevens hij uiteraard niet vrijgaf) zelf "gehackt" was... Om verder te gaan moest er dan een rogatoire commissie België-Nederland opgericht worden en men wist me te vertellen dat er hoogst waarschijnlijk geen oplossing zou van komen.

Ik heb het dan maar laten vallen. En dat was allemaal nog tussen buurlanden...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Goztow schreef:Ik heb het dan maar laten vallen. En dat was allemaal nog tussen buurlanden...
Vandaar dat ik aangaf dat het me allemaal nogal zinloos lijkt... en je voorbeeld was dan nog een eenvoudig.

Eigenlijk ligt de verantwoordelijkheid bij iedere internet provider op zich... maar da's een utopie (die leggen liever hun eigen klanten limieten op terwijl en ondertussen TB's aan junk over hun eigen netwerk gaat zonder dat ze er iets aan doen).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”