Overgang naar VDSL2

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
tomw
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Weet iemand wat er precies allemaal moet gebeuren door de technieker als je overgaat van VDSL2?
Als ik het goed begrijp wordt een put gegraven en wordt je kabel die naar de centrale loopt ingekort en aangesloten op een ROP?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Neen, in normale omstandigheden moet er geen put gegraven worden. Elke klant heeft 2 koperparen naar de straatcabine (waar ook de rop is). Normaal ben je altijd op je rechtstreekse paar aangesloten en kan je zonder problemen overschakelen op VDSL2. Ben je op het retourpaar (dat veel langer is) aangesloten moet men dit aanpassen op de invoer in je gebouw. Als beide (of meerdere) paren niet meer geschikt zijn voor VDSL2 moet men inderdaad een put graven, maar men zal dan gewoon nieuwe, rechtstreekse, paren lassen.

Inkorten van draden doen ze niet, ze gaan gewoon een ander vrij paar nemen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
tomw
Premium Member
Premium Member

Maar de afstand van de lijn wordt toch ingekort tov van de afstand naar de centrale om aan de vdsl2 snelheden te raken? Dus zou de kabel ingekort moeten worden.
En ik meen ook gelezen te hebben dat bij adsl je aangesloten wordt op de centrale (dus ik zou nog niet aangesloten zijn bij een rop) wat dus zou veranderen bij de overgang naar vdsl.
Is er ergens een site met duidelijke informatie over hoe de telefoonbekabeling in elkaar steekt, ik zou dat uit interesse wel eens willen weten.
Waarom is het retourpaar langer dan het normale paar bijvoorbeeld?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

tomw schreef:Maar de afstand van de lijn wordt toch ingekort tov van de afstand naar de centrale om aan de vdsl2 snelheden te raken? Dus zou de kabel ingekort moeten worden.
En ik meen ook gelezen te hebben dat bij adsl je aangesloten wordt op de centrale (dus ik zou nog niet aangesloten zijn bij een rop) wat dus zou veranderen bij de overgang naar vdsl.
Is er ergens een site met duidelijke informatie over hoe de telefoonbekabeling in elkaar steekt, ik zou dat uit interesse wel eens willen weten.
Waarom is het retourpaar langer dan het normale paar bijvoorbeeld?
je wordt gewoon aangesloten op zo'n tussen'centrale' (afstand tot daar telt, daarom is je afstand korter), dat was niet mogelijk bij adsl.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Het is niet zozeer de afstand die er toe doet. Je kan gaan tot ongeveer 1KM. Afhankelijk van de verzwakking van uw lijn krijg je dan een 20Mbit of een 16,5Mbit profiel. Het is vooral belangrijk dat je niet over de lus gaat, dat gaat namelijk voor storingen zorgen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
tomw
Premium Member
Premium Member

welke lus? Is er ergens informatie over de telefoonbekabeling voorhanden?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Nope. Enkel beschikbaar voor belgacom techniekers.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Bij mij hebben ze voor de VDSL2 (Compact Pro abo) ook moeten graven om die lus te supprimeren.

De uitleg van de technieker was dat het VDSL2 signaal zichzelf anders tegenkomt en dat geeft problemen.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tomw schreef: Waarom is het retourpaar langer dan het normale paar bijvoorbeeld?
Stel je daarbij hetvolgende voor:
Ik woon ergens halfweg tussen Waregem en Zulte. In mijn straat ligt een dikke Belgacomkabel, met enkele honderden koperparen. Toen ze jaren geleden mijn telefoon hebben aangesloten, hebben ze een put gemaakt en 1 koperpaar in de hoofdkabel doorgeknipt. Als je dus 2 draadjes doorknipt, krijg je 4 eindjes.
Deze 4 eindjes hebben ze doorgetrokken tot in mijn woning. Hier komt dus een kabeltje binnen met 4 draden: de eerste 2 is het koperpaar dat "van Waregem komt", het andere koperpaar is dus verbonden met de 2 draadjes die terug "naar Zulte gaan".
Als ik nu een 2de telefoon aansluiting nodig heb, gaan ze niet nogmaals een put graven. Ze gaan gewoon in de volgende straatkabine mijn 2de paar verbinden met een ander paar dat van de centrale komt.
Dus:
mijn eerste paar is 1 km lang (van Waregem tot bij mij)
mijn tweede paar is 3 km lang (van Waregem to Zulte en dan terug tot mij mij). Dit noemen ze de "retour". Sorry, misschien kinderachtig uitgelegd, maar beter vatbaar voor de leek ?

Als jouw telefoon nu toevallig op dat tweede paar aangesloten is, is dit niet goed voor VDSL2. Belgacom gaat dan proberen om je VDSL2 signaal op dat eerste koperpaar aan te sluiten ....

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tomw
Premium Member
Premium Member

Bedankt voor je antwoord! Wel vreemd dat ze dan je tweede paar niet aansluiten in Zulte.

En nog een interessevraag: hoe weten ze welke van die honderden paren voor jouw huis bedoeld is?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Beide paren zijn wel aangesloten, maar toen er van VDSL2 nog geen sprake was en voor telefonie en gewone adsl kan het geen kwaad om over de lus te gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”