Ziggo (NL) opent coax-netwerk

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Tweakers.net meld vandaag dat Ziggo 11 euro zal vragen per aansluiting aan nieuwe aanbieders die van hun netwerk gebruik zullen maken. Dit komt doordat OPTA (Nederlandse tegenhanger van BIPT) eerder een richtlijn uitvaardigde over het verplicht openstellen van het kabelnetwerk. Het OPTA zal nu deze ingediende tarieven samen met de nog in te dienen tarieven van UPC bekijken, zodat een openstelling van het kabelnetwerk in Nederland een feit is.

Het bedrag van 11 euro is gebaseerd op het standaard analoog TV abonnement maar dan zonder de kosten die de nieuwe aanbieder zelf zal moeten voorzien. Echter word verwacht dat OPTA dit bedrag te hoog gaat vinden nadat het ministerie van economische zaken een maximum bedrag van 4,50 euro als acceptabel zag, dit zou nieuwkomers een degelijke kans geven om een klantenbestand op te bouwen.

Het is wachten op een richtlijn van BIPT op het verplicht openstellen van de Belgische kabel.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

'Wachten op Godot' zal je bedoelen ?

Het is weeral een tijdje stil rond de openstelling van het netwerk van Telenet. Staat dit nog wel op de agenda van het BIPT ?
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

Het heeft volgens mij zelfs nooit op de agenda gestaan. Ik kan wel mis zijn.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Het zou wel leuk worden indien dit hier in belgie ook gebeurt, en de prijs meevalt.
Met coax heb je die afstand-van-de-centrale problemen niet enzo...
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik zie dat eigenlijk niet gebeuren tenzij telenet een echte dominante positie verwerft in vlaanderen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

liger schreef:ik zie dat eigenlijk niet gebeuren tenzij telenet een echte dominante positie verwerft in vlaanderen
Mmm... 100% op kabel is niet voldoende of wat ?

Trouwens gans de openstelling in Nederland lijkt me nutteloos aangezien ze nog gaat over analoge TV :roll:
liger
Elite Poster
Elite Poster

dominantie op TV/internet market niet middel :D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

liger schreef:dominantie op TV/internet market niet middel :D
Daar is al lang een officieus statement over door het BIPT zelf (men spreekt wel degelijk over een duopolie).
liger
Elite Poster
Elite Poster

welke statement? o_O
ik ben precies midden in een politieke debat waar je elke kleinigheid moet "omdraaien"

dominante positie op tv/internet market tov belgacom, als in +-70% in handen van telenet en na lange PR-wenen van belgacom over discriminatie tov hen.
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:

r2504 schreef:Trouwens gans de openstelling in Nederland lijkt me nutteloos aangezien ze nog gaat over analoge TV :roll:
Volgens mij gaat het dus echt over de kabel op zich hoor, dus wat daar over gestuurd word (bijvoorbeeld een Docsis signaal) maakt volgens mij niet veel uit.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... probleem zit hem in het returnpath, waar onze toenmalige Vlaamse Regering zonder veel nadenken en in een vlaag van temporaire waanzin de rechten voor lange tijd (50 jaar) aan Telenet verkocht heeft, en dat kontrakt is blijkbaar nogal bindend : Indi heeft zijn tanden daar ook op kapot gebeten; TV aanbieden kon perfect, maar daar stopte het dan ook; enige vorm van interactiviteit of feedback kan dan niet, dus dada Internet als het niet van Telenet komt.

één van de belangrijkste drijfveren voor de oprichting van Telenet was het ondermeer het idee om een concurrent te vormen voor BGC. We weten allemaal hoe dat afgelopen is.

Om nu het BiPT daarvoor onder vuur te nemen is niet echt aankloppen bij de echte politieke verantwoordelijken van de huidige scheve situatie ("Minister-President van Vlaanderen" Luc Van Den Brande anyone ?). They've got to play the cards they were dealt.

Addendum : ging "we gaan dat hier allemaal eens snel oplossen" mijnheer Van Quickenborne dit ook niet gaan behandelen ? Ook _nooit_ meer iets van gehoord, maar over zijn pipe dreams van een SuperFast België daar lig ik nog van in een deuk. :bang:
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

In het Vlaams regeerakkoord staat dat ze ook iets willen doen om de concurrentie op de Internet markt te bevorderen (ze vergeten wel effe dat dat een federale bevoegdheid is). Misschien met z'n allen een mailtje sturen naar Ingrid Lieten?

In ieder geval kan je de OPTA alleen maar bewonderen. Hier in België staan we ook op dat vlak mijlenver achter en zie ik het ons niet snel inhalen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

kaween schreef:Addendum : ging "we gaan dat hier allemaal eens snel oplossen" mijnheer Van Quickenborne dit ook niet gaan behandelen ?
Die heeft al veel opgelost.... nul komma nul ja !

De consument moet het zelf maar oplossen, of het mag niet van Europa is een goede samenvatting van zijn prestaties tot op heden :evil:
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

kaween schreef:... probleem zit hem in het returnpath, waar onze toenmalige Vlaamse Regering zonder veel nadenken en in een vlaag van temporaire waanzin de rechten voor lange tijd (50 jaar) aan Telenet verkocht heeft, en dat kontrakt is blijkbaar nogal bindend : Indi heeft zijn tanden daar ook op kapot gebeten; TV aanbieden kon perfect, maar daar stopte het dan ook; enige vorm van interactiviteit of feedback kan dan niet, dus dada Internet als het niet van Telenet komt.
Zeer interessant - heb je daar bronnen van? Met andere woorden, ik ben eigenlijk al een tijdje op zoek naar meer informatie over welk misbaksel Vandenbrande's "erfenis" wel niet is. Zeker de in het begin gemaakte afspraken interesseren me mateloos.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

LaundroMat schreef:Zeker de in het begin gemaakte afspraken interesseren me mateloos.
Ik betwijfel of de afspraken ivm. het return path in het begin zijn gemaakt... volgens mij was dat pas veel later.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”