Wat is er loos met Sabam?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

??/08/09 (bron : http://www.nieuws.be/nieuws/Sabam_vs_Yo ... aa16d.aspx)

Sabam vs. Youtube: "Hou ook rekening met de wensen van de artiest"

Youtube haalde begin deze week een resem Belgische clips van zijn site, na een geschil met Sabam. Die had geëist dat geld betaald zou worden voor deze auteurs, wat Youtube weigert te doen. Kelvin Smits, directeur bij artiestenbelangenvereniging Younison, geeft zijn visie.

Blijkbaar gaat Sabam nu het digitale terrein verkennen, en dat is verdienstelijk. Toch is dit initiatief een slag in het water en wordt meteen de krachtverhouding tussen het auteursrecht en de veranderde omgeving met nieuwe spelregels duidelijk. Indien er een probleem is met een auteur, dan haalt Youtube die er gewoon af. Einde probleem.

Maar daar wringt nu net het schoentje. De meeste, zoniet alle, auteurs zien in Youtube een ideale manier om hun hersenspinsels aan de wereld kenbaar te maken. Zij hebben geen probleem met het beschikbaar maken van hun materiaal aan lage kwaliteit, en zijn dan ook als de dood voor een ban op Youtube. De service is gratis en de gebruiker is daarmee tevreden. Youtube weet dat en speelt het spel hard.

Dat Sabam het gevecht net tegen Youtube wil aangaan, is geen goede zaak. Ze gaan in naam van auteurs immers vechten voor iets waar de meeste auteurs niet tegen zijn, en dat versterkt het negatieve imago van een auteursrechtenvereniging die voor de centen en niet voor de auteurs vecht. Bovendien kan dit een precedent worden, waarop andere nieuwe vormen van verspreiding van muziek zich kunnen beroepen om ook niets te moeten betalen.

Een goede raad aan Sabam zou zijn om zich eerder te concentreren op onderhandelingen met nieuwe initiatieven die zich momenteel ontplooien, zoals Spotify en Deezer: immens populaire online streamingcatalogi met meer dan zes miljoen gebruikers in acht maanden tijd. Daarop kan je alle songs aan topkwaliteit beluisteren, tegen betaling van een maandelijkse som óf gratis met reclame.

Eigenlijk kunnen auteursrechtenverenigingen in deze door technologie gedomineerde tijd niet meer werken op de manier die ze gewoon zijn geworden. Er zijn voorbeelden legio waaruit blijkt dat de geïnde gelden niet bij de juiste auteurs terecht komen. Meer dan vijftig procent van de collectief geïnde gelden in discotheken, cafés en allerhande verenigingen komt niet bij de juiste auteur terecht, bij gebrek aan correcte gegevens. En zo vermindert de bereidwilligheid om deze rechten te betalen, waar de auteur uiteindelijk de dupe van wordt.

Transparantie en individuele toerekenbaarheid van de geïnde gelden zijn een conditio sine qua non geworden in een moderne verwerking van deze rechten, en bij het ontbreken daarvan zullen grote bedrijven als Google dit aanwenden om niet te moeten betalen. Er dringt zich bijgevolg een transformatie op die auteursrecht terugkoppelt naar het verbruik van de muziek én rekening houdt met de wens van de auteur.

Het valt te hopen dat de auteursrechtenverenigingen iets hebben geleerd uit de ineenstorting van de muziekindustrie. Tien jaar geleden werd ook daar vastgehouden aan controle en format, en werd met man en macht gevochten tegen iets waar op voorhand geen ontkomen aan was: de vooruitgang gedreven door keuzevrijheid van de gebruiker.

14/08/09 (Bron : http://www.vandaag.be/binnenland/13126_ ... loer-.html

Belgische bedrijven moeten voortaan auteursrechten betalen voor muziekgebruik op de werkvloer, op kantoor, in de refter of op een bedrijfsfeestje. Sabam, de Belgische vereniging van auteurs, componisten en uitgevers, heeft daarover een akkoord bereikt met werkgeversorganisatie VBO.

Zelfstandigenorganisaties NSZ en Unizo zijn niet te spreken over het akkoord.

Het VBO en Sabam hebben ruim twee jaar onderhandeld. Enkele bedrijven zullen uiteraard vrijgesteld worden. Als tussen alle werknemers een familieband bestaat of als het bedrijf maar vijf personeelsleden telt, moet er niet betaald worden.
Familiebedrijfjes

Sabam vindt het akkoord ook maar logisch. "De wet daarover is zeer duidelijk. Auteursrechten zijn verschuldigd bij muziekgebruik in het openbaar."

Bedrijven die spontaan hun muziekgebruik zullen aanmelden of positief reageren op de mailing van Sabam, krijgen door de heersende crisis drie jaar lang een korting van dertig procent.

Hoeveel de bedrijven zullen betalen, hangt af van de omvang en het aantal personeelsleden.
Rompslomp

Het NSZ vindt dat de administratieve rompslomp voor zelfstandingen nu al groot genoeg is en begrijpt de vraag van Sabam niet. Unizo wil nog eens onderhandelen met de auteursvereniging over een betere overeenkomst.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Is sabam zo dringend op zoek naar vers kapitaal ?

Ze willen NIET dat youtube filmpjes wegdoet maar ervoor betaald.

Nu willen ze ook al dat mijn baas afdokt omdat ik een radio zet? Of laat het mij anders stellen :

Nu gaan die kloothommels van sabam ervoor zorgen dat mijn baas die geen zin heeft om sabam te betalen mij zal verbieden mijn radio te gebruiken op het werk!!!

Kan mij al voorstellen hoe al die bouwvakkers en andere 'buiten' beroepen die kwetsbaar zijn voor controles hun radio's uit zullen moeten laten staan...
Word het stilletjes aan geen tijd om op te komen tegen die schaamteloze praktijken?
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Het wordt heel erg met die mannen van sabam, nu is er bij mijn huisarts ook al geen muziek meer in de wachtkamer :bang: en vroeger wel.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik zou niet eens willen dat mijn werkgever (baas klink slecht)moet betalen voor onze muziek. Met welk recht komen die mannen (of vrouwen) trouwens binnen in een prive gebouw om radios te controleren?

Misschien een idee: de sabamcontroleur die met de auto controles gaat uitvoeren moet die sabam betalen als zijn autoradio op staat? zo nee, waarom niet :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De radiozenders betalen toch al voor het verspreiden van die muziek? :?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

[rant mode on]

... knap. Dat een organisatie die zelf onderwerp is van een onderzoek naar onfrisse praktijken en die de interne werking en correcte invulling van de verkregen sommen blijkbaar niet kan voorleggen ook nog maar -ergens- beslag op kan laten leggen is ... droevig. Ten tijde van de eerste berichten over de "onregelmatigheden" (hoe mooi dat wordt omschreven) stonden er in vele kranten talrijke voorbeelden van welke absurde en feitelijk frauduleuze praktijken Sabam zich bij monde van zijn controleurs bedient. Laten we de bedrijven die het nu allemaal moeilijk hebben nog wat meer belasten of ervoor zorgen dat de sfeer binnen een bedrijf, al dan niet in moeilijke papieren, nog wat slechter wordt. Goed bezig, Sabam ! Maar hey, "het is wettelijk hé".

Klojo's. Het mag wettelijk wel allemaal in orde zijn, maar DIT soort instanties zorgt er mede voor dat de samenleving verzuurt en wij ons als inwoners steeds vaker bijna moreel gedwongen voelen om wettelijke bepalingen naast ons neer te leggen. Mijn persoonlijke one-finger salute bij deze !

En als losstaande vaststelling : Ah ja, maar de Koning heeft een nieuwen boot, 'via zijn eigen middelen verkregen'. Uhu. Sure.

Gek toch hoe dat gaat in dit prachtige, absurde, heerlijke en tegelijk verschrikkelijke landje. :bang: "Sire, Il n'y a pas de Belges". Ik vraag me af waarom. :twisted: De dag dat mijn kinderen meerderjarig zijn, ga ik me inlichten hoe dan de mogelijkheden zijn om me stateloos te laten verklaren -iets van heden niet eens mogelijk is, dacht ik-

[rant mode off]
Laatst gewijzigd door kaween 15 aug 2009, 23:24, in totaal 1 gewijzigd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

"De Taliban van de muziekindustrie" volgens LDD, okay tis plat en populistisch maar vond em toch grappig.
Hopelijk word er es iets gedaan aan deze vorm van criminaliteit. :P
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef:"De Taliban van de muziekindustrie" volgens LDD, okay tis plat en populistisch maar vond em toch grappig.
Hopelijk word er es iets gedaan aan deze vorm van criminaliteit. :P
Vadertje staat zal er onrechtstreeks ook wel aan verdienen en dan weet je dat het al snel 'goed' is.

Gezien de wagen (lichte vracht ed) ook als 'werkvloer' beschouwd wordt zal ook de kleine zelfstandige kunnen opdraaien voor zijn autoradio.
(Net zoals de kleine zelfstandige van een evba beboet kan worden voor het roken achter het stuur van zijn eigen camionette, terwijl hij na 17u wanneer hij in zijn prive wagen om sigaretten gaat er bij manier van spreken aan 10 tegelijk kan zitten sjokken achter het stuur.)

Hopelijk komt er veel respons op en vliegen overal de radio's buiten, dan kelderen de reclame inkomsten van de zenders. Goed wetende dat sabam de oorzaak is dat de 'promo' plaatjes van de artiesten die zij vertegenwoordigen minder potentiële klanten bereiken.

En dan eindelijk met z'n allen tegen sabam?
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

on4bam schreef:Met welk recht komen die mannen (of vrouwen) trouwens binnen in een prive gebouw om radios te controleren?
Dat vraag ik me dus ook af... de meeste bedrijven hun werkvloer is privaat domein, en daar heeft iemand van SABAM niets te zoeken.

Het gaat er bij mij trouwens ook niet in hoe het kan dat op iets dat door iedereen vrij te ontvangen is (radio) men plots moet betalen. Of iedereen nu individueel z'n radio opzet, of men één grote radio opzet (desnoods is dat op een fuif) maakt mij hierbij geen verschil.
Lion
Pro Member
Pro Member

Sabam vertegenwoordig maar een klein deel van de muziekwereld
Maar int wel voor 100%
De overheid moet paal en perk stellen aan zo'n organisaties maarja door gelobby via politieke vriendjes hebben die organisaties allerlei wetten voor elkaar gekregen nl sabam , billijke vergoeding , taks op lege cd/dvd's enz en dat onder naam om de inkomsten van auteurs/muzikanten te verzkeren of hun verlies via illigale downladen te compenseren
Kind kreeg een naam en bepaalde politieke groepen hebben dan maar die wetten gestemd zonder na te denken of eerst een degelijk onderzoek te laten uitvoeren wat er met da geld en wie er iets ging van ontvangen
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Lion schreef:en dat onder naam om de inkomsten van auteurs/muzikanten te verzkeren of hun verlies via illigale downladen te compenseren
Vind dat steeds zo'n bizarre reden... gaan we dan morgen ook een SABAM voor de bakkers oprichten omdat zij inkomsten verlies hebben omdat mensen meer brood zelf bakken ? Laten we dan meteen een algemene brood-bak-taks invoeren op iedere oven.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

cptKangaroo schreef:De radiozenders betalen toch al voor het verspreiden van die muziek? :?
Normaal zolang een handelaar dit doet voor zijn personeel is dit geen probleem, vanaf de moment men dit doet voor zijn klanten, .. moet men het betalen.

Bv als een frituur dit voor zijn eigen draait dan maakt het in principe niets uit, maar als hij het draait voor zijn klanten wordt het een ander verhaal, dan verkoopt hij het eigenlijk door als service.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ofloo schreef:
cptKangaroo schreef:De radiozenders betalen toch al voor het verspreiden van die muziek? :?
Bv als een frituur dit voor zijn eigen draait dan maakt het in principe niets uit, maar als hij het draait voor zijn klanten wordt het een ander verhaal, dan verkoopt hij het eigenlijk door als service.
Dat is het nu net wat er zo scheef zit aan deze nieuwe regeling. Bij ons op de productievloer staan ook luidsprekers waar stubru door galmt, daar komen geen klanten, en toch gaat ons bedrijf daarvoor moeten betalen...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

SABAM weet goed genoeg bij het afsluiten van contracten met radiozenders, dat die zenders zoveel mogelijk mensen trachten te bereiken. Een winkelier treedt daarbij op als doorgeefluik van z'n favoriete zender, dus ik zie niet in waar de toegevoegde waarde zit.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Lion schreef:en dat onder naam om de inkomsten van auteurs/muzikanten te verzkeren of hun verlies via illigale downladen te compenseren
Vind dat steeds zo'n bizarre reden... gaan we dan morgen ook een SABAM voor de bakkers oprichten omdat zij inkomsten verlies hebben omdat mensen meer brood zelf bakken ? Laten we dan meteen een algemene brood-bak-taks invoeren op iedere oven.
Geweldig, nagel op de kop deze moet ik onthouden!
Of het inkomsten verlies legaal of ilegaal is doet er in feite niet toe.. de kern van de zaak blijft het 'compenseren' van verlies.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Heronic schreef:Of het inkomsten verlies legaal of ilegaal is doet er in feite niet toe.. de kern van de zaak blijft het 'compenseren' van verlies.
En de vraag is of er al verlies is... 20 jaar geleden was de enige vorm van entertainment een LP kopen, of een VHS huren... als je dat vergelijkt met wat er vandaag beschikbaar is dan is het niet meer dan normaal dat er een versplintering komt van de inkomsten. Je kan niet verwachten dat je nog steeds evenveel CD's verkoopt als je vroeger LP's verkoopt.

Het fritkot heeft ook een deel van z'n inkomsten zien verdwijnen door pitta, pizza, Thai, Chinees, ...
Lion
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:
Heronic schreef:Of het inkomsten verlies legaal of ilegaal is doet er in feite niet toe.. de kern van de zaak blijft het 'compenseren' van verlies.
En de vraag is of er al verlies is... 20 jaar geleden was de enige vorm van entertainment een LP kopen, of een VHS huren... als je dat vergelijkt met wat er vandaag beschikbaar is dan is het niet meer dan normaal dat er een versplintering komt van de inkomsten. Je kan niet verwachten dat je nog steeds evenveel CD's verkoopt als je vroeger LP's verkoopt.

Het fritkot heeft ook een deel van z'n inkomsten zien verdwijnen door pitta, pizza, Thai, Chinees, ...
Eigelijk ook een punt om over na te denken
Ik weet der zijn nog beginnende artiesten die met weinig moeten rond komen maar diegenen die dan wel delen in de inkomsten van Sabam die hebben het niet nodig zie maar eens welk luxe leven ze kunnen leiden die bekende artiesten
Dus van inkomstenderving zal daar wel geen spraken zijn maar wat zegt hoe meer men verdient hoe meer men nog meer wilt
Voor sommigen is veel verdienen nog veel te weinig en hoe bekender hoe meer ze willen bvb zingen presenteren enz
We leven nu in wereld van geld, glidder en macht
Afbeelding
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:
Ofloo schreef:
Dat is het nu net wat er zo scheef zit aan deze nieuwe regeling. Bij ons op de productievloer staan ook luidsprekers waar stubru door galmt, daar komen geen klanten, en toch gaat ons bedrijf daarvoor moeten betalen...
ik vind ook dat je gelijk hebt, maar laat me het anders stellen, .. en dan weet ik niet of dit een argument kan zijn, .. bv.:

uw werknemer betaald u loon, .. om personeel aan te schaffen dus dienstverlening kan een werkgever boven op dat loon "extra service" aanbieden, .. bv hospitalisatie verzekering, .. maaltijdcheque, .. aangename werk omgeving (muziek op de werk vloer), .. en dan bevind men zich op een ander terrein, .. het hangt er een beetje vanaf of jij dit zelf doet of uw baas dit voor u doet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ofloo schreef:aangename werk omgeving (muziek op de werk vloer), .. en dan bevind men zich op een ander terrein, .. het hangt er een beetje vanaf of jij dit zelf doet of uw baas dit voor u doet.
Dus als alle collega's samen een Ghettoblaster aankopen en die laten spelen is er geen probleem ?

Ik vrees van niet, ook daar zal SABAM geld willen zien, en dan zijn we toch echt verkeerd bezig.

Misschien moet dan toch iedereen z'n persoonlijke walkman meebrengen en luisteren met oortjes ?
defenderII
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer
Contacteer:

als alle werknemers hun eigen radio meenemen voor eigen gebruik dan moeten ze niet betalen (als ik het goed heb begrepen) => iedereen zijn eigen radio en deze op dezelfde zender => privégebuik => geen geld voor sabam? :? :eek:
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

defenderII schreef:als alle werknemers hun eigen radio meenemen voor eigen gebruik dan moeten ze niet betalen (als ik het goed heb begrepen) => iedereen zijn eigen radio en deze op dezelfde zender => privégebuik => geen geld voor sabam? :? :eek:
Kan ik moeilijk geloven...
Als ik mijn persoonlijke radio op cafe mee neem moet de cafe dan geen sabam betalen? Mocht het zo simpel zijn de radios in de cafe's waren overal van de klanten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Heronic schreef:Kan ik moeilijk geloven... Als ik mijn persoonlijke radio op cafe mee neem moet de cafe dan geen sabam betalen? Mocht het zo simpel zijn de radios in de cafe's waren overal van de klanten.
Het is nochtans zo... maar het volume moet dan wel zo staan dat enkel JIJ het kan horen !

Maar het blijft een absurd iets dat wat gratis/vrij te ontvangen is (openbare/commerciele radio) plots moet betaald worden afhankelijk van wie het toestel heeft en hoe hard dit kan spelen. Ik hoop dan ook dat men deze geldzucht stopt, en het beluisteren van radio steeds gratis maakt (ongeacht of het nu 5, 10 of 1000 werknemers zijn, of zelfs publiek).
biebel
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

Moet ik dan ook sabam betalen als ik mijn radio zo luid zet dat men op straat kan meeluisteren?

Dat de muziek- en filmindustrie hun rechten willen innen begrijp ik wel, maar de coprightindustrie die daar een gevolg van is moet dringend eens een halt toegeroepen worden.

Straks gaan ze nog rechten innen als je op straat een deuntje fluit of met de politie binnenvallen als je onder de douche staat te zingen. :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

biebel schreef:Moet ik dan ook sabam betalen als ik mijn radio zo luid zet dat men op straat kan meeluisteren?
Inderdaad... en zelfs wanneer hij niet zo hard staat, maar je gebuur op bezoek is.
biebel schreef:Straks gaan ze nog rechten innen als je op straat een deuntje fluit of met de politie binnenvallen als je onder de douche staat te zingen. :roll:
Met SABAM weet je nooit.
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

biebel schreef:Straks gaan ze nog rechten innen als je op straat een deuntje fluit of met de politie binnenvallen als je onder de douche staat te zingen. :roll:
De RIAA heeft ooit eens geprobeerd om rechten te innen op het spelen van gecopyrighte muziek op instrumenten in een muziekwinkel. Ik weet niet mee hoe dat is afgelopen.

Anyway, het is steeds hetzelfde probleem (gelijk aan dat van bijvoorbeeld parkeerbedrijven): geef ze een vinger en ze willen je arm. Of: na een schaap over de dam volgt de rest.

Sabam moet zichzelf in stand kunnen houden, en nog liefst wat winst maken ook (vooral de zelfstandige controleurs zijn natuurlijk nooit tevreden met gelijke inkomsten; eigen aan elk bedrijf, hoe klein ook, is dat het elk jaar meer winst wil boeken). Wat doe je dan, als 'slim' bedrijf? Nieuwe markten zoeken. Dat betekent dus dat Sabam NOOIT zal stoppen met dergelijke pesterijen.

Zoals ik al zei, dit is hetzelfde probleem als met de parkeerbedrijven. Die lobbyen zichzelf in het zweet om meer te kunnen verdienen door bijvoorbeeld parkeertijden zo lang mogelijk betalend te houden (zie bv Gent waar je op bepaalde plaatsen tot middernacht moet betalen).

Het fundamenteel probleem is dat zo'n zaken (parkeerbeleid, rechten op muziek, etc) niet aan een privé-organisatie mag worden uitbesteed, want de doelstellingen van een privé-bedrijf staan haaks op de originele doelstellingen (bij Sabam zouden ze de rechten van hun leden moeten vrijwaren, maar blijft het meeste geld bij de organisatie zelf hangen, bij parkeren is stadsplanning en verkeersbeleid de inzet, maar voor Vinci en consoorten komt het er op neer zo veel mogelijk centen te verdienen).
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Er is al zo'n verbod voor een kinderliedje. In de kleuterscholen mag dit niet meer gezongen worden tenzij ze aan sabam betalen. En dat voor een stom kinderliedje waarvan waarschijnlijk niet eens de originele schrijver bekend is.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Lion
Pro Member
Pro Member

Trojan schreef:
Er is al zo'n verbod voor een kinderliedje. In de kleuterscholen mag dit niet meer gezongen worden tenzij ze aan sabam betalen. En dat voor een stom kinderliedje waarvan waarschijnlijk niet eens de originele schrijver bekend is.
Als men daarvoor al beroep voor kan doen op de politie dan is men goed bezig in Belgie
Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Moest er ook niet betaald worden voor het gebruik van liedjesteksten en partituren van (kinder)liedjes van lang vervlogen tijden?
Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Als de auteur al 70 jaar dood is, dan zijn er toch geen rechten meer op?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Goztow schreef:Als de auteur al 70 jaar dood is, dan zijn er toch geen rechten meer op?
Geen idee wat de duurtijd momenteel is, enkel dat men hem zelfs nog wil verlengen. Wat mij betreft zou het nooit langer mogen zijn dan de leeftijd van de auteur/uitvoerder zelf, en zelfs dat vind ik al heel mooi al heb je een zeker artistiek aspect (om het typische voorbeeld aan te halen, als schrijnwerker krijg je ook geen geld iedere keer er iemand de door jou gemaakt trap gebruikt).
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten
Art. 2. § 1. Na het overlijden van de auteur blijft het auteursrecht gedurende zeventig jaar bestaan ten voordele van de persoon die hij daartoe heeft aangewezen of, indien dat niet is gebeurd, ten voordele van zijn erfgenamen, overeenkomstig artikel 7.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Na overlijden... da's natuurlijk zo krom als maar kan zijn... en hier kan je wel een ernstige discussie over houden, in tegenstelling tot de "ik steel want het zijn maffiosi" discussie elders op dit forum.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Toevallig dat in de US telkens de rechten op Mickey Mouse door Disney dreigen te vervallen de lengte van het auteursrecht met 10 jaar verlengd wordt.
Afbeelding
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

Weet je de inkomsten waren een tijdje gestegen toen de cd uitkwam maar eens iedereen zijn favoriete muziek had werd er bijlange niet zo veel meer verkocht, auteursrechten organisaties steken dit graag op de mogelijkheid te kunnen kopiëren, daarna was het het internet, punt is er is altijd al gekopieerd, al toen er cassette waren, .. de verkoop van de cd zal nooit meer worden wat het was het was gewoon een eenmalig iets, .. ze kunnen er blijven op staren die verkoop cijfers zullen ze nooit meer halen.

en al die taksen die wij extra betalen om verliezen te compenseren, .. er valt gewoon niks te compenseren ! Want het geld gaat niet naar de artiesten, .. het is trouwens ook geen democratisch systeem want hoe in godsnaam weten zij wat ik op mijn cd's brand, hoe kunnen zij weten welke artiest te compenseren, .. wie weet brand ik eigen muziek, .. ik krijg geen vergoeding, .. :think:

misschien moeten we ons allemaal bij zulk soort organisaties aansluiten, .. dan krijgen we misschien ook geld. Trouwens iets anders was het kijk en luistergeld niet afgeschaft, .. als ik u baas was zou ik gewoon ze gewoon doorsturen naar de medewerker en hem laten zeggen dat dit zijn radio is eens zien wat ze dan zeggen, .. laat deze particulier dan antwoorden dat het kijk en luistergeld afgeschaft is.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ze zouden hun tijd en geld beter eens investeren in een online muziekwinkel ala itunes (maar dan met mp3 of flac ipv aac). En liefst niet gekoppeld aan proprietary software.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ofloo schreef:maar eens iedereen zijn favoriete muziek had werd er bijlange niet zo veel meer verkocht
Dit geloof je toch zelf niet... dus omdat je ouders hun favoriete muziek hadden moest jij niets meer kopen ?

Iedere generatie heeft zijn eigen muziek en heeft ook constant behoefte aan nieuwe muziek... er zal dus altijd een vraag zijn (al besteden we ons budget tegenwoordig wel aan heel wat meer dingen dan louter muziek alléén).
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

muziekindustrie is bang van internet.
filmindustrie niet zo veel, ze experimenteren ermee
we gaan zien wie "wint".

Cd verkoop was zo hoog niet omdat iedereen zijn backlog was aan het kopen. Mobiliteit heeft rolg gespeeld.

Ik zie online muziek business ontploffen eigenlijk als er echt een service komt die niet meer bezig is met beveiligen dan met "Serveren".

Mss gaat all you can eat doorbreken eens prijs <15 euro komt
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Ofloo schreef:maar eens iedereen zijn favoriete muziek had werd er bijlange niet zo veel meer verkocht
Dit geloof je toch zelf niet... dus omdat je ouders hun favoriete muziek hadden moest jij niets meer kopen ?

Iedere generatie heeft zijn eigen muziek en heeft ook constant behoefte aan nieuwe muziek... er zal dus altijd een vraag zijn (al besteden we ons budget tegenwoordig wel aan heel wat meer dingen dan louter muziek alléén).
maak jij dat er op uit, .. kijk er is in de jaren 90 veel meer verkocht omdat iedereen cd wou ipv cassette of lp, het was een rage om het op CD te hebben, .. tja dat de verkoop er dan op vooruit gaat, .. ik heb niks gezegd over kopiëren, trouwens buiten naar de radio luister ik nooit muziek !

ik zeg enkel dat ze die tijd hebben blind gestaard op die winst, en dat tijdperk is voorbij, nu willen ze iedereen doen geloven, dat dit ligt aan het feit dat er gekopieerd wordt, .. kopiëren deed men al lang voor de CD cassette en nog veel langer voor het internet.

Iedere generatie heeft ook een nieuw medium, .. bij ons is dat de mp3 en niet de CD een medium dat na een paar jaar naar de klote is betaal ik zeker niet voor, ..
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”