Stof binnen spaarlamp

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb gezien dat er iets binnen in mijn spaarlamp is "ontstaan"
Het lijkt op poederachtig iets :) Ik kan het niet zien omdat lamp is "getint"
Weet iemand wat het is en of het schadelijk is? Iets te maken met de giftige stoffen door welke je geen spaarlamp mag breken?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Die stof is nodig om de lamp te laten werken, volgens mij. Want moest er andere stof ontstaan in die lamp, dan zou de lamp niet meer werken. Want een gat in het glas van de lamp zorgt dat uw lamp faalt. Of zo meen ik het mij te herinneren.

ook op:
http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/ ... Page1.html
liger
Elite Poster
Elite Poster

Het is al lang geleden maar ik denk niet dat er vroeger een "hopje" stof inzat. Er zit misschien stof in de "tube" zelf maar niet in het glazen omhulsel.

PS: er wordt daar over electro magnetische straing gesproken. Ik dacht dat het niet kon bewezen worden dat het enige duidelike effect heeft op een mens?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

liger schreef:PS: er wordt daar over electro magnetische straing gesproken. Ik dacht dat het niet kon bewezen worden dat het enige duidelike effect heeft op een mens?
Vertel dat maar niet tegen de anti-GSM fanaten... straks gaan ze de spaarlamp ook bannen dan.

Hulp, iemand heeft geschreven dat er straling uitkomt :lol:
liger
Elite Poster
Elite Poster

kon een andere "soort" zijn daarom dak vraag :D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

liger schreef:kon een andere "soort" zijn daarom dak vraag :D
GSM straling is ook een andere soort straling als radioactieve straling... nochtans kijken ze er daar ook niet naar, en door enig gebrek aan wat voor kennis dan ook is "straling" volgens hun dan per definitie ook slecht (trouwens ze moesten eens weten wat de impact is van onze recente zonnige dagen !)
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 53 keer

Een spaarlamp is eigenlijk een opgerolde TL lamp met een omvormertje, in de voet van de lamp, dat de ballast vervangt. Elke TL-lamp geeft UV-licht. Omdat wij met UV licht niet veel kunnen aanvangen is aan de binnenzijde van een TL-lamp een poeder aangebracht dat dit UV licht omzet naar zichtbaar licht. Mogelijk is er wat van dat poeder losgekomen.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”