Hallo,
Nieuw op dit forum en meteen een lastige noot om te kraken.
Thuis maken we gebruik van een "Belkin N Wireless Modem-Router" waarmee
wij via Skynet ADSL op het internet kunnen.
Nu hebben we hier een HP desktop en een Packard Bell laptop, beiden met "Windows Vista Home Premium"
die moeilijkheden hebben hebben om na een koude en/of warme start meteen op het internet te geraken.
De zogenaamde "verbinding met beperkte toegang" krijgen wij telkens te zien.
In de router staat het SSID en hebben we een WPA2 beveiling met TKIP ingesteld.
Het netwerk hebben wij als "thuis/particulier netwerk" ingesteld, maar bij het opstarten van de computers
zien we telkens dat de WiFi hardware die aanwezig is op de computer zit te zoeken achter openbare netwerken en dergelijke.
Bij gevolg struikelt deze dan soms es, als hij het correcte SSID gevonden heeft bij het ophalen van de IP gegevens om zo op het Internet te kunnen.
Wanneer wij handmatig de verbinding verbreken en handmatig opnieuw verbinden lukt het meestal wel.
Maar wanneer wij voor gelijk welke reden de computer moeten heropstarten kan hij dus nooit "uit zichzelf" de verbinding volledig tot stand brengen.
Ik heb reeds wat google-research gedaan, maar niet veel wijzer geworden en aangezien ik verre van ervaren ben met Vista (ikzelf ben MacOSX gebruiker, en verbonden met UTP) vroeg ik mij af of er hier iemand iets dergelijks heeft meegemaakt en of er een oplossing bestaat voor dit probleem?
Dank
Verbinding met beperkte toegang
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
Ik heb in de beginperiode van Vista wel iets soortgelijks meegemaakt met de Intel 2200 Wireless chipset. Een oplossing in de helft van de gevallen was het uitschakelen van IPv6, dan ging het meestal iets sneller om een verbinding tot stand te brengen na een reboot. Er was toen dacht ik ook een fix beschikbaar bij MS om dit gekende probleem indertijd op te lossen, maar veel soelaas bracht dit niet. Enige workaround die ik toen kon vinden was het gebruiken van de Intel software om wireless aan te sturen, en het uitschakelen van de built-in "zero configuration service" (in vista noemt deze service WLAN Autoconfig dacht ik, niet meteen een Vista machine om dit te controleren).
Sinds SP1 ben ik geen enkele machine met dit probleem meer tegengekomen...
Sinds SP1 ben ik geen enkele machine met dit probleem meer tegengekomen...
Wel, ik heb het volgende gedaan, en dit blijkt prima te werken,... voorlopig toch tenminste.
1) DHCP Server uitgezet op de Router.
2) Op de Vista computers en op mijn Mac elk een Fixed IP gegeven, buiten de range van de DHCP
En alle andere gevens zoals DNS (routerIP) en Subnet ingesteld.
Ook heb ik die IPv6 uitgevinkt bij de eigenschappen van TCP/IP.
Wonder boven wonder blijkt het prima te werken, heb iedere computer nu al 4x gereboot en hij vindt
netjes "lokaal" en "internet", zonder dat ik manueel moet een netwerk toewijzen en/of verbreken/verbinden.
Binnen de halve minuut na reboot zit ik op het Internet en soms zelfs al meteen.
Dit heb ik nooit gehad toen ik gebruik maakte van DHCP.
1) DHCP Server uitgezet op de Router.
2) Op de Vista computers en op mijn Mac elk een Fixed IP gegeven, buiten de range van de DHCP
En alle andere gevens zoals DNS (routerIP) en Subnet ingesteld.
Ook heb ik die IPv6 uitgevinkt bij de eigenschappen van TCP/IP.
Wonder boven wonder blijkt het prima te werken, heb iedere computer nu al 4x gereboot en hij vindt
netjes "lokaal" en "internet", zonder dat ik manueel moet een netwerk toewijzen en/of verbreken/verbinden.
Binnen de halve minuut na reboot zit ik op het Internet en soms zelfs al meteen.
Dit heb ik nooit gehad toen ik gebruik maakte van DHCP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
Klopt, dat was mijn bevinding ook indertijd. Alleen is het zo'n gedoe om je laptop telkens een IP te geven en weer op DHCP over te schakelen op bv. het werk. Je kan dan natuurlijk wel de alternate config een static IP geven, maar het blijft toch steeds wat behelpen vind ik. Het werken met de Intel wireles software vond ik iets flexibeler 

Wel, ik heb nog geluk dat alle computers 99,9% van de tijd op hun plaats blijven, met mogelijk uitzondering de laptop.
Is wel raar dat het maar niet stabiel wou werken die DHCP Server. Op onze eerste router, eentje van SMC, werkte dit als een zonnetje en hadden
we nooit problemen eigenlijk.
Is wel raar dat het maar niet stabiel wou werken die DHCP Server. Op onze eerste router, eentje van SMC, werkte dit als een zonnetje en hadden
we nooit problemen eigenlijk.