We hebben sinds 2005 een Samsung no frost cool n cool koelkast, met daaronder een inbegrepen diepvriezertje (3 laden).
De no frost technologie zorgt ervoor dat er geen ijs komt. Dat klopt, behalve onderaan. Om de paar maanden moeten we daar een ijsblok van jewelste (foto) uitkrabben. We hebben gemerkt dat dit komt doordat er water loopt, van achter een soort kap (zie foto) en dat bevriest dan onder het derde schuif. Het is heel geleidelijk en we hebben geen idee waar dat water dan kan vandaan komen???? Iemand een idee wat er mis is? De eerste twee jaar was dit niet zo.
Ijsblok:
Probleembeschrijving:
Iemand die iets kent van koelkasten?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
heel simpel
elke no frost heeft een gaatje dat naar een reservoir achter je vriezer gaat (soms uiteindelijk via via) , om het condenswater dat je niet kan vermijden af te voeren
Indien verstropt kan dit nie tweg en vriest het toch nog in
meer is het niet , 95 % zeker
elke no frost heeft een gaatje dat naar een reservoir achter je vriezer gaat (soms uiteindelijk via via) , om het condenswater dat je niet kan vermijden af te voeren
The eternal and true pessimist
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Leu: hoe op te lossen? Of zit dat reservoir misschien vol? Kan ik dat zelf legen?a3ke schreef:heel simpel
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Er is maar 1 oplossing tegen ijs in je diepvries: de deur dicht laten
De uitleg van A3ke klopt als een bus. Afgenomen van het feit dat er niet echt een 'reservoir' is. Het water verdampt dan achteraan de diepvries. Je zal dus eens die plastieken achterkant moeten open maken en kijken dat daar niks verstopt zit. Er moet ergens iets te vinden zijn zoals een ontvochtiger in een airco.
De uitleg van A3ke klopt als een bus. Afgenomen van het feit dat er niet echt een 'reservoir' is. Het water verdampt dan achteraan de diepvries. Je zal dus eens die plastieken achterkant moeten open maken en kijken dat daar niks verstopt zit. Er moet ergens iets te vinden zijn zoals een ontvochtiger in een airco.
De uitloop voor het condensaat heeft de neiging om dicht te slibben. Ik prik die regelmatig (± 3-6 maand) open met een plastiek darmpje tot het einde. Sinds ik daar 10 jaar geleden mee begonnen ben, heb ik nooit meer water in de koelkast gehad.
- Goztow
- userbase crew
Waar zit dat reservoir ergens? Achteraan de koelkast heb ik al gekeken en niks gevonden dat erop lijkt, enkel de motor zat daar. Moet ik binenn het vriezertje die plastieken kap weghalen en zit het erachter? Die kap zit redelijk "vast", misschien door ijsvorming erachter. Mag ik daar macht op zetten om dat uit te trekken?
- Goztow
- userbase crew
Hey,
Kap vooraan proberen weg te halen maar zit redelijk goed vast met clips die bovenaan niet weg willen. Achter die kap zit nog een andere kap, die nog moeilijker lijkt weg te halen te zijn, dus die optie is beetje out voor het ogenblik.
Achteraan heb ik inderdaad het darmpje gezien waar het water in het reservoir moet komen. Dat staat helemaal droog, alsof er indd in maanden geen water is door gekomen. Ik geraak echter met niks ver genoeg om eventuele verstopping weg te duwen.
Dus ik sta even ver. Wat nu? Monteur laten komen? 70-80 € ?
Kap vooraan proberen weg te halen maar zit redelijk goed vast met clips die bovenaan niet weg willen. Achter die kap zit nog een andere kap, die nog moeilijker lijkt weg te halen te zijn, dus die optie is beetje out voor het ogenblik.
Achteraan heb ik inderdaad het darmpje gezien waar het water in het reservoir moet komen. Dat staat helemaal droog, alsof er indd in maanden geen water is door gekomen. Ik geraak echter met niks ver genoeg om eventuele verstopping weg te duwen.
Dus ik sta even ver. Wat nu? Monteur laten komen? 70-80 € ?
In de kast is er over de ganse breedte een v-vormige verzamelgoot waarbij in het midden, in het laagste punt een opening naar achter is. Ongeveer 2-3 cm diep in die opening is een bocht van 90° naar beneden. Deze afloop eindigt op het compressorhuis van de kast. De warmte van de compressor laat het condensaat sneller verdampen dan het aangevoerd wordt.
Het "prikdarmpje" dat ik gebruik is de draadisolatie van een elektriciteitsdraad van 1,5 mm² die ik in 1 stuk van 1 m gestript heb. Op het begin heb ik met de koperdraad een bol gemaakt van ± 3 mm doormeter, die ik heb vastgezet in het darmpje. Deze ronde vorm is nodig om de bocht van 90° door te komen, ik doe dat door in de bocht het darmpje rond zijn as te draaien, en tegelijk voorwaarts te duwen. Dan kan ik ongeveer 0,5 m doorschuiven tot op de compressor.
Het "prikdarmpje" dat ik gebruik is de draadisolatie van een elektriciteitsdraad van 1,5 mm² die ik in 1 stuk van 1 m gestript heb. Op het begin heb ik met de koperdraad een bol gemaakt van ± 3 mm doormeter, die ik heb vastgezet in het darmpje. Deze ronde vorm is nodig om de bocht van 90° door te komen, ik doe dat door in de bocht het darmpje rond zijn as te draaien, en tegelijk voorwaarts te duwen. Dan kan ik ongeveer 0,5 m doorschuiven tot op de compressor.
- Goztow
- userbase crew
Dat lijkt me iets dat ik niet voor mekaar krijg . Op technisch vlak ben ik echt een nobody . Toch hartelijk bedankt voor de hulp.
Vraag aan iemand 1m stijve elektriciteitsdraad van 1,5 mm² die gebruikt wordt voor verlichting in huizen.
Strip daarvan 5 cm af, zodat ge een houvast hebt op de draad. klem dat blote stuk draad in een stevige tang, en duw van daar af aan de isolatie van de draad af naar het andere uiteinde ( het is wel wat prutsen en sukkelen).
Van de blote koperdraad neemt ge ± 5-6 cm en met een punttang draait ge daaraan een oog van ± 2-3 mm, het oog moet volledig dicht zijn, kwestie van nergens achter te haken.
Het resterende draadeinde van dat oog lijmt ge in de "isolatie prikdarm", en ge hebt een soepel doorprik gereedschap, met een ronde top.
PS: Ge moet de isolatie van de draad afduwen, als ge op een kunstoffen darm in de lengte duwt wordt die breder, en dus losser. Als ge er aan trekt, wordt die smaller en gaat harder klemmen.
Strip daarvan 5 cm af, zodat ge een houvast hebt op de draad. klem dat blote stuk draad in een stevige tang, en duw van daar af aan de isolatie van de draad af naar het andere uiteinde ( het is wel wat prutsen en sukkelen).
Van de blote koperdraad neemt ge ± 5-6 cm en met een punttang draait ge daaraan een oog van ± 2-3 mm, het oog moet volledig dicht zijn, kwestie van nergens achter te haken.
Het resterende draadeinde van dat oog lijmt ge in de "isolatie prikdarm", en ge hebt een soepel doorprik gereedschap, met een ronde top.
PS: Ge moet de isolatie van de draad afduwen, als ge op een kunstoffen darm in de lengte duwt wordt die breder, en dus losser. Als ge er aan trekt, wordt die smaller en gaat harder klemmen.
- Goztow
- userbase crew
Follow up en nieuwe vraag. Er is voor dit probleem een technieker gekomen, heeft het probleem opgelost en ik heb die mens 100 € moeten betalen. Hij heeft me toen gewaarschuwd: als het probleem terugkomt zal het goedkoepr zijn een nieuwe te kopen, blijkbaar was er ook wat plastiek gesmolten dieper in het systeem of zoiets...
In ieder geval: je raadt het, nu nog geen 6 maanden later weer van dat, dus ik ben op zoek naar een nieuwe frigo met diepvriezer. Ik ken er niks van, weet alleen dat ik geen no frost meer wil en niet te veel geld aan wil uitgeven. En laat het nu net solden zijn...
Eerst en vooral: waar zo'n ding kopen? Vandenborre en companie heb ik niet zo graag: daar krijg je praktisch altijd een verkoper tegenover je die er technisch weinig verstand van heeft. Ik woon in Brussel. Iemand zei me dat mediamarkt dan beter was qua advies. Klopt dit? Ik wil ook dat men zo goedkoop bij mij op mijn appartement (2e verdiep) kan komen leveren en de oude terug meeneemt.
Over het (on)ding zelf: in de breedte ben ik beperkt tot de standaard 60 cm maar in de hoogte kan ik wel tot een meter of 2 en zelfs iets meer. Ik zou graag eentje hebben met een vriezer die zo groot mogelijk is, zelfs indien dit wat minder koelkastruimte betekent. Als het een A++ is, heb ik recht op 25 % subsidies van het Brussels Gewest.
Iemand die wat kan aanraden?
In ieder geval: je raadt het, nu nog geen 6 maanden later weer van dat, dus ik ben op zoek naar een nieuwe frigo met diepvriezer. Ik ken er niks van, weet alleen dat ik geen no frost meer wil en niet te veel geld aan wil uitgeven. En laat het nu net solden zijn...
Eerst en vooral: waar zo'n ding kopen? Vandenborre en companie heb ik niet zo graag: daar krijg je praktisch altijd een verkoper tegenover je die er technisch weinig verstand van heeft. Ik woon in Brussel. Iemand zei me dat mediamarkt dan beter was qua advies. Klopt dit? Ik wil ook dat men zo goedkoop bij mij op mijn appartement (2e verdiep) kan komen leveren en de oude terug meeneemt.
Over het (on)ding zelf: in de breedte ben ik beperkt tot de standaard 60 cm maar in de hoogte kan ik wel tot een meter of 2 en zelfs iets meer. Ik zou graag eentje hebben met een vriezer die zo groot mogelijk is, zelfs indien dit wat minder koelkastruimte betekent. Als het een A++ is, heb ik recht op 25 % subsidies van het Brussels Gewest.
Iemand die wat kan aanraden?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
1) Pickup en return zal je denkelijk wel wat geld gaan kosten (2de verdieping + oude mee ; ja al is dat gratis , de moeite dioe dat kost zal je ook wel moeten betalen)
2) Overtlaatst bij een klant die net ook een nieuwe combi had geplaatst en met ons 3 (klant is/was een infrax technieker ,ik een cv technieker en de gast was een reparatuer ook wit/bruingoed) weet je dan wel dat we een tijdje met elkaar geklapt hebben en wat bleek , vele merken hebben nieuwe technologieen ingeschakeld om gekende problemen te gaan voorkomen (uitvallen compressor bij alge temperaturen , bevriezen condensuitloopjes etc)
Alleen kan ik me het model en merk totaal niet meer herinneren , kweet nog wel want het klonk raar dat wanneer de omgeving te koud zou worden de combi dan in het koelgedeelte (niet vries) aan de linkerkant warm zou worden vanbinnen , wat normale zaak was bij dat nieuw model (daarom herinnerik me het ))
Dus ik vrees voor een soepele gang van zaken bij je Goz en dat wanneer je goede informatie + levering all-in zult vinden je er ook serieus voor zla moeten betalen (daar gaat je eventuele premie )
2) Overtlaatst bij een klant die net ook een nieuwe combi had geplaatst en met ons 3 (klant is/was een infrax technieker ,ik een cv technieker en de gast was een reparatuer ook wit/bruingoed) weet je dan wel dat we een tijdje met elkaar geklapt hebben en wat bleek , vele merken hebben nieuwe technologieen ingeschakeld om gekende problemen te gaan voorkomen (uitvallen compressor bij alge temperaturen , bevriezen condensuitloopjes etc)
Alleen kan ik me het model en merk totaal niet meer herinneren , kweet nog wel want het klonk raar dat wanneer de omgeving te koud zou worden de combi dan in het koelgedeelte (niet vries) aan de linkerkant warm zou worden vanbinnen , wat normale zaak was bij dat nieuw model (daarom herinnerik me het ))
Dus ik vrees voor een soepele gang van zaken bij je Goz en dat wanneer je goede informatie + levering all-in zult vinden je er ook serieus voor zla moeten betalen (daar gaat je eventuele premie )
The eternal and true pessimist
-
- Starter
Hallo,
Ik heb een zelfde soort koelkast en het zelfde probleem. Ga wel even zelf klussen aan dat ding...maar moet ik nu de kappen in de koelkast of in het vriesgedeelte weghalen??
Ik heb een zelfde soort koelkast en het zelfde probleem. Ga wel even zelf klussen aan dat ding...maar moet ik nu de kappen in de koelkast of in het vriesgedeelte weghalen??
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 66 keer
kan je niet gewoon even proberen dat darmpje uit te blazen met een luchtcompressor ( via het gaatje in de v gleuf vanbinnen?
zo doe ik het toch, werkt iedere keer
greetzz
zo doe ik het toch, werkt iedere keer
greetzz
-
- Starter
een luchtcompressor...geen idee waar ik dat vandaan moet halen??? en krijg je die eronder...dat uiteinde zit nogal lekker handig verstopt net boven de motor... krijg de stofzuiger er ook niet tussen...
- THRene
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 7 keer
Gewoon afzetten en een dweil eronder lijkt me voldoende om het ijs weg te krijgen. Verder geldt wat al eerder in dit topic werd gezegd: een 1,5 mm2 el-draad om het doorvoerkanaal te ontstoppen doet wonderen.marloesholleman schreef:Hallo,
Eventueel de ijskast eens omdraaien. Boven of in de buurt van de motor (compressor) zie je een plastiek bakje waar het condenswater moet inlopen. Het is de bedoeling dat de warmte van de compressor het water daar doet verdampen. Je kan dan het kanaal 'reversed engineered' doorprikken
@ marloesholleman: De afvoergoot bevindt zich in het koelkastgedeelte op ongeveer de helft van de hoogte. Ge moogt niet kappen of breken in de kastwand, dan doet ge afbreuk aan de isolatie.
Als luchtcompressor kunt ge ook een fietspomp gebruiken. Het probleem zal zijn de afloop luchtdicht aan te koppelen aan de pomp, zodat de lucht in de afloop gaat en niet in de kast. Als aansluitdarmpje kan misschien een siliconedarmpje van ø 4 mm dienen.
Als luchtcompressor kunt ge ook een fietspomp gebruiken. Het probleem zal zijn de afloop luchtdicht aan te koppelen aan de pomp, zodat de lucht in de afloop gaat en niet in de kast. Als aansluitdarmpje kan misschien een siliconedarmpje van ø 4 mm dienen.
@ THRene: Met het manipuleren van een ijskast moet ge vermijden dat ze horizontaal of ondersteboven geplaatst wordt!!!
REDEN. Het compressorhuis is gedeeltelijk gevuld met compressorolie die vrij kan rondcirculeren. Als ge de kast plat of onderstboven zet, zal die olie zich in het leidingsysteem verspreiden . Na dergelijke manipulatie wordt als vuistregel een rustperiode van 24 uur genomen om al de olie terug in het reservoir te verzamelen.
REDEN. Het compressorhuis is gedeeltelijk gevuld met compressorolie die vrij kan rondcirculeren. Als ge de kast plat of onderstboven zet, zal die olie zich in het leidingsysteem verspreiden . Na dergelijke manipulatie wordt als vuistregel een rustperiode van 24 uur genomen om al de olie terug in het reservoir te verzamelen.
- THRene
- Plus Member
Vervang "omdraaien" door "roteren" in mijn berichtfrali schreef:@ THRene: Met het manipuleren van een ijskast moet ge vermijden dat ze horizontaal of ondersteboven geplaatst wordt!!!
Die 24h regel is soms wat overdreven hoor. Standaard mag je nemen dat na een paar uur de Freon ( of whatever ze nu gebruiken ) volledige is teruggezakt naar de reservoir.
Standaard is het altijd best, indien mogelijk, om de afvoer te kuisen om de paar maanden. Normaal zitten in de meeste ijskasten, waar de V samenkomt, zo een plastiek kuis elementje, dat dient om enige vuiligheid om te nemen zodat het niet in de darm gaat.
Standaard is het altijd best, indien mogelijk, om de afvoer te kuisen om de paar maanden. Normaal zitten in de meeste ijskasten, waar de V samenkomt, zo een plastiek kuis elementje, dat dient om enige vuiligheid om te nemen zodat het niet in de darm gaat.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
recent een nieuwe koelkast gekocht, en de installateur raadde me aan om tot de avond te wachten om ze in dienst te nemen. In de voormiddag was deze plat gegaan om de scharnieren te verplaatsen. Om de site was 4 uur wachttijd al voldoende.
De rede waarom je moet wachten heeft te maken met de term vloeistofslag.
Google-en op vloeistofslag kan zeker geen kwaad
De rede waarom je moet wachten heeft te maken met de term vloeistofslag.
Google-en op vloeistofslag kan zeker geen kwaad
- THRene
- Plus Member
Vloeistofslag heeft te maken met het feit dat je compressor geen koelvloeistof kan samendrukken waardoor o.a. de kleppen beschadigd geraken. Normaal komt er uit de verdamper enkel oververhitte damp maar als je het toestel plat legt of zo kan er toch vloeibaar koelmiddel naar de compressor vloeien. Als je de koeler terug in zijn normale stand plaats verdwijnt na enkele uren de vloeistof terug spontaan.mailracer schreef:De rede waarom je moet wachten heeft te maken met de term vloeistofslag
Nog iets: freon is geen individuele stof maar een verzamelnaam voor een reeks koelvloeistoffen. Sommige soorten zoals R11 en R22 zijn sinds enkele jaren verboden vanwege aantasting van de ozonlaag.