Beeld valt even weg
-
- Starter Plus
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 02 jul 2008, 00:20
- Twitter: Bavixke
- Locatie: Izegem
- Contacteer:
Wij hebben een merkwaardig probleem. Dankzij het digitale tijdperk is sneeuw voorgoed weg van je tv. Bij iedereen behalve ons dan. Af en toe bij belgacom tv valt het beeld hier voor een seconde of 2 à 3 weg. Merkwaardig genoeg zien we dan sneeuw. Iemand die hier een oplossing voor heeft?
-
- Starter Plus
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 02 jul 2008, 00:20
- Twitter: Bavixke
- Locatie: Izegem
- Contacteer:
Dit hebben we intussen gedaan. Paar keer nieuwe HDMI kabel al geprobeerd en zelf nieuwe decoder. Niets helpt. Nu wij belden dan maar naar de winkel waar we tv kochten. Volgens hen ligt het aan de kwaliteit van de HDMI kabel die belgacom tv levert (al klinkt dat logisch aangezien zij leverancier zijn van telenet).
Nu heb ik zelfde vraag op belgacom forum gesteld en was daar iemand met exact het zelfde probleem en exact dezelfde tv. Nu is dit toeval of niet, ik weet het niet. Is hier iemand met Panasonic TX-32LX500F met hetzelfde probleem?
Nu heb ik zelfde vraag op belgacom forum gesteld en was daar iemand met exact het zelfde probleem en exact dezelfde tv. Nu is dit toeval of niet, ik weet het niet. Is hier iemand met Panasonic TX-32LX500F met hetzelfde probleem?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
HDMI kabels zijn uiterst zelden de oorzaak van dergelijke problemen... en het feit dat je sneeuw krijgt is al helemaal bizar.
Meestal krijg je gewoon zwart beeld... sneeuw bestaat namelijk niet in de digitale wereld.
Meestal krijg je gewoon zwart beeld... sneeuw bestaat namelijk niet in de digitale wereld.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 nov 2008, 09:00
- Bedankt: 1 keer
Ik heb dit ook gehad met m'n Telenet HD Digicorder.
De sneeuw is inderdaad "anders" dan bij de analoge tv... precies of ie ook van betere kwaliteit is
Nu, bij mij lag het 100% aan een defecte HDMI-kabel (nochtans hoge kwaliteits-exemplaar). Heb een kruistestje gedaan met de HDMI die naar m'n Playstation liep, en met die kabel was alles ok (en m'n PS3 deed ook raar met de HDMI-kabel die origineel m'n Digicorder verbond met de tv).
Andere kabel gehaald, en sindsdien geen enkele sneeuwbui meer gehad, en het beelt valt nu ook niet meer weg af en toe (want dat symptoom had ik ook... maar dan alleen op een, een HD, canvas en canvas HD). Heel rare fenomenen allemaal... dus als ik jou was, zou ik eens een andere HDMI testen!
De sneeuw is inderdaad "anders" dan bij de analoge tv... precies of ie ook van betere kwaliteit is
Nu, bij mij lag het 100% aan een defecte HDMI-kabel (nochtans hoge kwaliteits-exemplaar). Heb een kruistestje gedaan met de HDMI die naar m'n Playstation liep, en met die kabel was alles ok (en m'n PS3 deed ook raar met de HDMI-kabel die origineel m'n Digicorder verbond met de tv).
Andere kabel gehaald, en sindsdien geen enkele sneeuwbui meer gehad, en het beelt valt nu ook niet meer weg af en toe (want dat symptoom had ik ook... maar dan alleen op een, een HD, canvas en canvas HD). Heel rare fenomenen allemaal... dus als ik jou was, zou ik eens een andere HDMI testen!
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Kan je daar een fotootje van maken... ik wil die sneeuw wel eens zien.Bavixke schreef:Ware het niet dat ik al 4 keer van kabel heb gewisseld, zou ik het nog proberen. Bij mij komt sneeuw niet alleen voor op hd kanalen.
-
- Starter Plus
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 02 jul 2008, 00:20
- Twitter: Bavixke
- Locatie: Izegem
- Contacteer:
Vandaag kwam er voor de zoveelste maal een technieker van Belgacom langs. Hij heeft de hdmi kabel opnieuw vervangen. Met die nieuwe hdmi kabel hebben we al 2 maal weer hetzelfde probleem gehad.
Niemand weet blijkbaar aan wat het ligt. Als ik een film op tv kijk via laptop (hdmi kabel ertussen) hebben we daar geen last van...
Scartkabel gebruiken vind ik geen optie. (Ook al is daar geen sneeuw)
Niemand weet blijkbaar aan wat het ligt. Als ik een film op tv kijk via laptop (hdmi kabel ertussen) hebben we daar geen last van...
Scartkabel gebruiken vind ik geen optie. (Ook al is daar geen sneeuw)
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Handleiding al eens bekeken ?Bavixke schreef:Vandaag kwam er voor de zoveelste maal een technieker van Belgacom langs. Hij heeft de hdmi kabel opnieuw vervangen. Met die nieuwe hdmi kabel hebben we al 2 maal weer hetzelfde probleem gehad.
Niemand weet blijkbaar aan wat het ligt. Als ik een film op tv kijk via laptop (hdmi kabel ertussen) hebben we daar geen last van...
Scartkabel gebruiken vind ik geen optie. (Ook al is daar geen sneeuw)
Daar staat :
Ik leid daar het volgende uit af :HDMI
Symptomen :
Video van slechte kwaliteit (Sneeuw/ruis, geen beeld, het beeld loopt, enz.)
Controles :
De HDMI-kabel is niet stevig bevestigd.
Zet het TV-toestel en de aangesloten apparatuur uit en vervolgens weer aan.
Controleer of het inkomende signaal van de aangesloten apparatuur
wel geschikt is.
De aangesloten apparatuur moet voldoen aan de norm EIA/CEA-
861/861B.
Als er een probleem is met de communicatie op HDMI simuleert de TV de analoge sneeuw van vroeger.
Zie het als een soort grapje van de makers, ze hadden ook zo'n lichtblauw scherm kunnen geven, dat je ook vaak ziet als teken dat er geen signaal is.
Er is dus een compatibiliteitsprobleem tussen je Belgacom decoder en die TV of er is een probleem met je HDMI aansluiting op de TV zelf.
Dat laatste kan eigenlijk ook niet, vermits je met je laptop dat probleem NIET hebt, ook al is die op HDMI aangesloten.
Ik zie 4 mogelijke oplossingen :
1) compatibiliteit op HDMI oplossen
Op p.10 van de handleiding van die TV zie ik staan dat je bij HDMI de keuze hebt tussen auto, digital en analoog.
Ik zou die instellingen eens één voor één proberen, en zien of het daarmee opgelost is.Auto : Ingesteld bij normaal gebruik
Digital : HDMI-kabelaansluiting
Analoog : HDMI-DVI-adapter kabelaansluiting
Het zou bijv. heel goed kunnen dat hij op automatisch staat, en dan af en toe een verkeerd type detecteert, en dan geen signaal vindt, en dan die pseudo-ruis genereert.
Als dat niet helpt, lijkt het mij dat de 2 toestellen (TV en decoder) dus niet helemaal compatible met elkaar zijn.
Je kunt vragen aan Panasonic of zij een update hebben voor de firmware in je TV, en of ze eventueel het probleem kennen.
Lost dat niets op, kun je vragen of Belgacom geen update voor hun firmware van de decoder heeft.
2) Volgens dat ik zie heeft de Belgacom decoder geen component (Rood-Groen-Blauwe kabel) aansluiting.
Component (niet te verwarren met composiet) is weliswaar een analoge aansluiting, maar die is wel HD compatible.
Je kunt dan 1080i of 720p sturen zonder problemen, en het is niet dat het verschil tussen HDMI en component heel groot is.
Je moet dan wel nog een aparte kabel gebruiken om het geluid door te sturen.
Helaas zie ik in de handleiding van de Belgacom decoder dat er enkel een SCART en een HDMI uitgang opzitten.
Dat is heel spijtig.
Misschien kun je informeren (als punt 1 niets geholpen heeft) of Belgacom in de nabije toekomst met een nieuw model decoder uitkomt.
Dit kan de compatibiliteitsproblemen oplossen met HDMI of een component uitgang bieden.
3) SCART gebruiken, je hebt dan wel geen HD meer.
4) andere TV kopen of naar een andere digitale TV leverancier gaan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Starter Plus
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 02 jul 2008, 00:20
- Twitter: Bavixke
- Locatie: Izegem
- Contacteer:
Bedankt voor je uitleg.
Ik ben oplossing één aan het proberen. Analoog geluid valt af vanwege geen geluid. Heb het dus op digitaal gezet.
Intussen ga ik ook eens panasonic mailen.
Afwachten dus...
EDIT: foto van de sneeuw http://img31.imageshack.us/img31/6019/img2070.png
Ik ben oplossing één aan het proberen. Analoog geluid valt af vanwege geen geluid. Heb het dus op digitaal gezet.
Intussen ga ik ook eens panasonic mailen.
Afwachten dus...
EDIT: foto van de sneeuw http://img31.imageshack.us/img31/6019/img2070.png
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
OK, spijtig dat die makkelijkste oplossing het niet doet.Bavixke schreef:Net weer sneeuw gehad... Wachten op antwoord van panasonic dus...
BTW : bij punt 3) wil ik nog iets verduidelijken.
Met "dan heb je geen HD meer" bedoel ik nietdat je de HD zenders niet meer zult ontvangen, natuurlijk.
Alleen zullen die op de decoder naar SD omgezet worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Ik vrees ervoor dat het een HDCP handshake probleem is.Bavixke schreef:Vandaag nog eens decoder omgeruild. Zelfde probleem
Ik laat de komende dagen eens naar de tv kijken door technieker...
HDCP is de beveiliging die op HDMI kan zitten.
De chip in je TV communiceert met de chip in je Scientific Atlanta BelgacomTV decoder.
En af en toe komen die eventjes niet overeen.
Als je TV en decoder wilt houden, én HDMI gebruiken, dan zal ofwel Belgacom een update moeten brengen voor de firmware van je decoder of Panasonic een update voor die in je TV.
Een technieker zal misschien de versie van je firmware van je TV kunnen controleren, en eventueel ook een update uitvoeren, maar als dat het niet oplost, zit je weer bij Belgacom.
En volgens dat ik lees hebben die Scientific Atlanta decoders wel vaker problemen met HDCP.
In de VS sluiten de mensen dat dan via component aan, maar voor zover ik kan zien heeft die BelgacomTV geen component aansluitingen.
Ik vrees dat je een beetje vast zult zitten dus.
Wat eventueel een oplossing zou kunnen zijn is een HDCP stripper, dat is dus een toestelletje dat DHCP weer verwijdert uit het HDMI signaal.
Het resultaat is dan weer een analoog signaal (component of VGA), met het geluid apart.
Het is wel analoog, maar toch HD, in tegenstelling tot SCART RGB dat analoog is, maar geen HD biedt.
Een voorbeeld van zo'n toestelletje is de HDFury2, die naar zowel component als VGA kan outputten.
Ook bij die oplossing is er een maar...
Het spreekt vanzelf dat de fabrikanten die die beveiliging (HDCP) implementeren dat doen in opdracht van lobby's uit Hollywood, en dat die niet willen dat HDCP er weer afgehaald wordt.
Het is dus mogelijk dat via een firmware update een toestelletje als de HDFury2 weer geblokkeerd wordt vanuit de decoder, en dus weer nutteloos wordt...
Misschien toch eens informeren bij Belgacom of er dit jaar nog een nieuwe decoder komt (liefst een ander merk dan, of eentje met component aansluitingen).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Waar heb je die informatie vandaan ?Benbits schreef:bug in de huidige software / opgelost in de volgende release /
ook in de nieuwe release / nieuw menu, serie opnames maken en nog wa prullen.
b.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Starter Plus
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 02 jul 2008, 00:20
- Twitter: Bavixke
- Locatie: Izegem
- Contacteer:
Met andere woorden ik heb pech dat ik die tv en die decoder heb
Bedankt voor je uitleg, ik zal wat van je oplossingen proberen.
@ Benbits: wat bedoel je precies?
Bedankt voor je uitleg, ik zal wat van je oplossingen proberen.
@ Benbits: wat bedoel je precies?
Laatst gewijzigd door Bavixke 02 aug 2009, 11:11, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Waarover wil je juist verduidelijking ?Bavixke schreef:@ boulder: wat bedoel je precies?
Dat ik vraag waar hij zijn informatie haalt ?
Ja, benbits zegt dus in het kort dat die 'HDCP handshake' bug die je dus hebt bij die combinatie TV en settop box in de volgende versie van de software van BelgacomTV zal opgelost zijn.
Ik vraag mij alleen af hoe hij dat weet, werkt hij bij Belgacom of zo ?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Pro Member
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 24 keer
kijk eens bij mijn onderschrift...boulder schreef:Waar heb je die informatie vandaan ?Benbits schreef:bug in de huidige software / opgelost in de volgende release /
ook in de nieuwe release / nieuw menu, serie opnames maken en nog wa prullen.
b.
b.
-
- Pro Member
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 24 keer
momenteel wordt de software getest, datums krijgen we nooit. scarlet internet + tv wordt ook begin augustus vrijgegeven (alleen vdsl2)Bavixke schreef:Ik bedoelde eigenlijk benbits ja maar je verduidelijk helpt ook
Benbits, weet jij wanneer dit zal opgelost zijn?
b.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4539
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Inderdaad, is goed nieuws.Bavixke schreef:Ok, ik ben al blij dat het probleem gekend is en dat er wat aan gedaan zal worden.
Ik wist niet dat ze bij Belgacom zelf bezig waren met die HDCP handshake problemen.
Had eerder verwacht dat ze gingen doorverwijzen naar Scientific Atlanta (nu Cisco dus).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Ik zit met hetzelfde probleem, beeld valt soms even weg.
Al 3 maal een technieker over de vloer gehad en de laatste was iemand van Belgacom zelf.
Ik heb de HDMI kabel vervangen door een scart kabel, echter zonder succes.
Men vertelde mij wel dat vanaf vandaag 1 september gestart zal worden met het updaten van de software en dat dan de problemen zouden opgelost moeten zijn.
Voor het einde van het jaar zou alles bij iedereen dan OK moeten zijn.
Men gaf mij de raad even te wachten tot de update uitgevoerd is en dan terug de HDMI kabel te gebruiken
Hopelijk is dit dan de oplossing voor een lastig probleem.
Stephaan
Al 3 maal een technieker over de vloer gehad en de laatste was iemand van Belgacom zelf.
Ik heb de HDMI kabel vervangen door een scart kabel, echter zonder succes.
Men vertelde mij wel dat vanaf vandaag 1 september gestart zal worden met het updaten van de software en dat dan de problemen zouden opgelost moeten zijn.
Voor het einde van het jaar zou alles bij iedereen dan OK moeten zijn.
Men gaf mij de raad even te wachten tot de update uitgevoerd is en dan terug de HDMI kabel te gebruiken
Hopelijk is dit dan de oplossing voor een lastig probleem.
Stephaan
-
- Plus Member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 22 apr 2005, 22:49
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Ik heb ook last van dit probleem, zie ook regelmatig sneeuw en herken me volledig in de situatie van de topicstarter.
Mijn decoder is ook al vervangen etc... maar probleem blijft.
Hopelijk is het probleem opgelost met de nieuwe software
Ik heb een Philips 32PF9731D/10 LCD TV
Mijn decoder is ook al vervangen etc... maar probleem blijft.
Hopelijk is het probleem opgelost met de nieuwe software
Ik heb een Philips 32PF9731D/10 LCD TV
-
- Plus Member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 22 apr 2005, 22:49
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Geen idee of de update al doorgevoerd is, ik denk dat enkel BGC dat met zekerheid kan zeggen...
Ik hoop eerlijk gezegd dat hij nog NIET is doorgevoerd, want bij mij zijn de problemen ook nog niet opgelost
Ik hoop eerlijk gezegd dat hij nog NIET is doorgevoerd, want bij mij zijn de problemen ook nog niet opgelost
Wanneer de update doorgevoerd is zou men het kunnen zien aan de menu's.
Deze zouden dan ook helemaal anders zijn, zo heb ik toch vernomen.
Maar....het kan nog even duren, voor het einde van het jaar zou het opgelost moeten zijn.
En dat je er zo weinig van te horen krijgt is normaal, met problemen maak je geen reklame.
Stephaan
Deze zouden dan ook helemaal anders zijn, zo heb ik toch vernomen.
Maar....het kan nog even duren, voor het einde van het jaar zou het opgelost moeten zijn.
En dat je er zo weinig van te horen krijgt is normaal, met problemen maak je geen reklame.
Stephaan