Lynksys PC-Card op Siemens Modem-router valt regelmatig uit.

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ChD
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 maa 2004, 22:26
Locatie: Noord-Antwerpen
Contacteer:

Kan iemand mij met volgend probleempje verder helpen ?

Heb vorig jaar een draadloos systeem van Siemens Santis 50 gekocht in de BGC van mijn woonplaats, samen met een Lynksys PC-Card voor mijne laptop.

Ik weet wat de meeste nu al gaan zeggen/antwoorden.
Waarom van het ene Siemens en van het andere Lynksys ?

In een andere BGC-winkel hadden ze proefondervindelijk waargenomen dat de Lynksys PC-card voor laptop net iets verder draadloos gaat dan de Siemens PC-Card. En beide PC-cards hebben dezelfde standaard, dus deze worden steeds herkend.

Als je op de technische gegevens kijkt zit er voor buitenshuis 2 meter verder bereik in (152 ipv 150 m, binnenshuis beide 30 m)
Maar ik weet het de reikwijdtes moet je met een korreltje (korrel voor binnenshuis bereik!) nemen.

Dus heb ik het systeem zo bij mijn plaatselijke BGCwinkel aangeschaft.

IK zat op dat moment nog wel met een extra probleempje. Mijn oude PC draaide toen nog op Windows 98 1e editie en voor beide draadloze oplossingen heb je minstens 98 2e editie nodig.

Dus bleef het systeem nog even in de kast liggen.

Begin december gaf mijn oude desktop de geest. Harde schijf kon hij niet meer vinden.

Dan maar een nieuwe desktop gekocht en probleem W98 meteen opgelost.
Desktop en lap draaien nu beide op XP.

Alles geïnstalleerd volgens de beide handleidingen (van 2 verschillende merken dus).

Als ik nu met mijn laptop een tijdje aan het internetten ben, valt de draadloze verbinding steeds uit en moet ik steeds uit de beschikbare netwerken kiezen. Omdat er maar 1 beschikbaar is (SIemens Santis 50 dus), is dit geen probleem. En nadien schakel ik die weer in.

Nu is mijn vraag : heeft dit uitvallen echt met die 2 verschillende merken te maken ?

De WEP-versleuteling heb ik ook ingesteld. Anders zou ik niet kunnen internetten. De ontvangst is ook uitstekend als die praktisch naast de modem-router staat. Daar ligt ook niet het probleem.

BTW : bereik binnen : i.p.v. die 30 meter, neemt maar beter maximum 8 à 10 meter, want dan heb je nog maar 2 van de 5 balkjes ontvangst (Laag).

Een hoge positie van de modem kan wel ietsje geven, zodat je iets verder je max. ontvangst houdt, d.W.z. 1 kamer verder. OOk afhankelijk van de dikte en materiaal van je binnenmuren. In mijn geval prefab-binnenmuren (2 gyprocplaten met om de 40 cm een verticale stalen balk van op de zolder tot in de kelder., dan gaat die stralen wel tussen zo'n 2 balken doorgaan hé).

Ik ga die modem sowieso nog in de middenste kamer van mijn huis zetten, zodat ik in de meeste kamers ontvangst zal hebben. Nu staat die modem in de voorste kamer aan de straatkant en zie ik nu reeds de problemen opduiken als ik straks bij mooi weer wil internetten op het terras achteraan met mijne laptop. Verhuizen van de modem naar het midden van het huis met een lange Ethernet-kabel van het midden avn het huis naar de voorste kamer waar de desktop natuurlijk zal blijven staan.

Ik dacht eerst omdat er maar een LAAG ontvangst was, dat die reglmatig uitviel, maar nadien gebeurde het nog, zelfs als de laptop naast de modem/router stond (UITSTEKEND ontvangst 5 balkjes op 5)

Momenteel (hele maand maart nog) staan de draadloze modems/routers en PC-kaarten in promotie bij BGC (-25%).

€49 i.p.v. € 69.

Is het de moeite waard om de SIemens PC-card alsnog aan te schaffen? Om dit uit te testen ? Of ligt het probleem toch ergens anders ?

Alle hulp en info zijn welkom natuurlijk.

Je ziet : soms volg je de raad bij de BGC-verkopers en dan loopt het toch nog mis.

Webgroeten,
ChD

P.S. : mijn desktop heeft een vaste Ethernet- kabel naar de Modem ROuter van SIemens. Daar is de verbinding steeds goed natuurlijk.

Aan de Moderators :

1) Ik weet niet of dit onderwerp op zijn plaats staat, indien niet : mijn verontschuldigingen en dan eventueel verplaatsen a.u.b.

2) Misschien ook een rubriekje "Draadloze modems/routers/problemen" creëren op het Forum ?
Gebruikersavatar
Pastel
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 sep 2003, 17:13
Locatie: 9255 BoogieWood

ChD schreef:Als ik nu met mijn laptop een tijdje aan het internetten ben, valt de draadloze verbinding steeds uit... Nu is mijn vraag : heeft dit uitvallen echt met die 2 verschillende merken te maken ?

Hi ChD,
ik dacht eerlijk gezegd van niet maar de Power Management van je netwerkadapter kan hier misschien parten spelen... ikzelf heb geen draadloos netwerk maar bij mij heb ik de Power Management van de netwerkadapter uitgeschakeld...
Nu weet ik niet of dit voor elke netwerkadapter beschikbaar is :roll:
Probeer 't eens uit, hoop it helps...
Afbeelding Greetz...
Gebruikersavatar
Seal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 28 feb 2004, 22:29
Locatie: Antwerpen

Misschien eens best kijken bij de eigenschappen van die PC kaart.
Dus rechterklik op "deze computer" en eigenschappen kiezen.
Dan het tabbladje "Hardware" kiezen en daar "apparaatbeheer" kiezen.
Eenmaal in apparaatbeheer (waarschijnlijk bij netwerkadapters) je PCkaart kiezen en op dubbelklikken.
Nu zit je in de eigenschappen van je PCkaart.
Even het tabblad "Energiebeheer" kiezen en dan kan je daar een optie aan of uit vinken.
Als de optie "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" staat aangevinkt, deze afvinken.

Dit al eens even doen en na een tijdje zien of het werkt.
Als het probleem blijft zoeken we verder.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik denk dat hier de oplossing staat (van een veel voorkomend probleem):

http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=2338
NuKeM
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”