Sinds vandaag is om onduidelijke reden mijn Cityconnect abbonement (met doorgaans +10Mbit/+1Mbit) teruggevallen naar 4Mbit. Ik merkte het tijdens het surfen, deed een Speedtest en ben achteraf in de modem gaan kijken. Ik heb alles reset wat er te resetten viel, en de modem synct gewoon niet hoger dan 4Mbit.
De modem is een ST516v6 (die ik bij Dommel kreeg bij Cityconnect. nuja, kreeg, ik heb hem betaald). Normaal hangt er een router tussen, en kan ik niet rechtstreeks op de modem om lijnwaarden e.d. te zien. Wanneer ik een laptop rechtstreeks aan de modem hang, en die een static 192.168.1.x IP geef, kan ik de modem configgen op 192.168.1.254. Alwaar ik dus het 4Mbit profiel zag.
Hoe komt dat? Ik heb alvast een ticket geopend bij Dommel, maar erg snel zullen ze weer niet antwoorden. Iemand hier die iets meer weet?
Dommel ADSL2+ Cityconnect Leuven 016 - 4Mbit profiel?
Kan momenteel niet echt in de modem kijken, de waarden (attenuation e.d.) heb ik niet echt bekeken. Toen ik 4Mbit zag was dat ook het eerste waar ik aandacht: lijn die instabiel werd, en dan als soort rescue een lager profiel.
Maar ik betaal voor Cityconnect, niet één of andere crapspeed. Tot dusver nog geen antwoord op mijn ticket.
Maar ik betaal voor Cityconnect, niet één of andere crapspeed. Tot dusver nog geen antwoord op mijn ticket.
Lijnwaarden:
DSL Connection
Link Information
Uptime: 0 days, 1:34:51
DSL Type: G.992.5 annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 377 / 3.835
Data Transferred (Sent/Received) [kB/kB]: 0,00 / 0,00
Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,0 / 19,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 33,5 / 47,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 5,5 / 6,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / BDCM
Loss of Framing (Local/Remote): 53 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 27 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 99 / 0
FEC Errors (Up/Down): 50.105 / 0
CRC Errors (Up/Down): 50.105 / 1.597
HEC Errors (Up/Down): 14.894 / 1.108
Attenuation rond de 6 is redelijk crappy dunkt me. Die 19 dBm power output is ook niet zo geweldig volgens wat ik op internet lees.
Dit zou de reden wel eens kunnen zijn: alleen, waarom nu zo ineens? Bij mij is niks veranderd.
Dit zou de reden wel eens kunnen zijn: alleen, waarom nu zo ineens? Bij mij is niks veranderd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 9 keer
Line attenuation is recht evenredig met de afstand tot de centrale.
47 db komt overeen met ongeveer 4 km.
De effectieve ADSL2+ downloadsnelheid is dan inderdaad rond de 4 Mbps
Dus ofwel zit je vrij ver (4 km) van de vismarkt in Leuven, ofwel, indien dit niet het geval is
dan heb je een probleem met de binnenbekabeling.
Dus ofwel zit je vrij ver (4 km) van de vismarkt in Leuven, ofwel, indien dit niet het geval is
1. Als ik me goed herinner, zit ik op 2.2km van de Vismarkt, ongeveer.
2. Het heeft hiervoor maandenlang perfect gewerkt, zonder snelheids- of zelfs maar signaalverlies.
3. Veel binnenbekabeling is er niet. Ik heb een telefoonwanddoos (met die 5 pinnen), daar steekt een stekker in met een RJ-11 (ja toch?) naar mijn modem. Dat is alles. (wat er vandaaruit gaat heeft er niets mee te maken, uiteraard). Bovendien is er hier aan mijn situatie niets veranderd. Het gebeurde gewoon.
Zoals te verwachten, geen reactie van Dommel. Wat doe ik?
2. Het heeft hiervoor maandenlang perfect gewerkt, zonder snelheids- of zelfs maar signaalverlies.
3. Veel binnenbekabeling is er niet. Ik heb een telefoonwanddoos (met die 5 pinnen), daar steekt een stekker in met een RJ-11 (ja toch?) naar mijn modem. Dat is alles. (wat er vandaaruit gaat heeft er niets mee te maken, uiteraard). Bovendien is er hier aan mijn situatie niets veranderd. Het gebeurde gewoon.
Zoals te verwachten, geen reactie van Dommel. Wat doe ik?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
ik heb bijna zelfde voorgehadUser_Rudy schreef:Line attenuation is recht evenredig met de afstand tot de centrale.
sync van 9mbit ineens naar 5mbit zonder enige reden
en dan miraculeus terug naar normaaal na bezoek van belgacom tech aan de centrale, ook al zei dat alles in orde is daar.
Sorry voor de vele posts en het vele gezaag. Ik heb daarnet de modem even herstart om hem opnieuw te laten syncen. Ik heb nog geen lijnwaarden gecheckt (is een gedoe met allerlei stuff ontkoppelen), maar speedtest ziet er terug OK uit:
Ik heb zelfs een hogere downloadsnelheid als voorheen, al komt dat door het feit dat het nu Annex A is ipv Annex M.
Annex A is bij mij 14Mbit/1Mbit
Annex M is bij mij 11Mbit/1.4Mbit
Voorheen stond het op Annex M omdat ik wat servers draaide op mijn statisch IP, maar op Annex A is downloaden echt wel gevoelig sneller... Al een kwartier lang 1.7MB/s waar dat vroeger 1.3MB/s was, lekker. Wel ten koste van ongeveer 50KB/s upload minder...
Achja, can't have it all. Bedankt voor de hulp!
Ik heb zelfs een hogere downloadsnelheid als voorheen, al komt dat door het feit dat het nu Annex A is ipv Annex M.
Annex A is bij mij 14Mbit/1Mbit
Annex M is bij mij 11Mbit/1.4Mbit
Voorheen stond het op Annex M omdat ik wat servers draaide op mijn statisch IP, maar op Annex A is downloaden echt wel gevoelig sneller... Al een kwartier lang 1.7MB/s waar dat vroeger 1.3MB/s was, lekker. Wel ten koste van ongeveer 50KB/s upload minder...
Achja, can't have it all. Bedankt voor de hulp!