Fon

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
gdornez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 mar 2007, 20:27
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Heeft iemand hier ervaring mee?
http://www.fon.com
Lijkt mij interessant.
__________________________

Met vriendelijke groeten,

Geert
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb hier ook een fon 1.0 staan, wel een vorig model, maar dat doet z'n job prima.
Voor draadloze internettoegang zijn er 2 van elkaar gescheiden signalen, een prive en een publiek
Alleen zit ik blijkbaar zo afgelegen dat er nog nooit iemand via m'n fonspot internette.

zie ook dit topic
http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=22669&p=284645&hilit=fon#p284645[/url]
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

fdgroote schreef:Ik heb hier ook een fon 1.0 staan, wel een vorig model, maar dat doet z'n job prima.
Voor draadloze internettoegang zijn er 2 van elkaar gescheiden signalen, een prive en een publiek
Alleen zit ik blijkbaar zo afgelegen dat er nog nooit iemand via m'n fonspot internette.


dat is net het leuke... ook afgelegen plaatsen worden zo voorzien van een hotspot...
Telenet en Belgacom zijn alleen geinteresseerd om een hotspot te plaatsen op "premium locaties" zoals de nationale luchthaven :-)
Persoonlijk ben ik bezig met de bibliotheken te overtuigen van een fonspot te plaatsen (inloggen met bibliotheek/bibliotheek :-)
Als jij nog andere ketens kunt overtuigen? zou leuk zijn als we een benzine station keten konden overtuigen :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

skynetbbs schreef:dat is net het leuke... ook afgelegen plaatsen worden zo voorzien van een hotspot...


Het probleem is dat het bereik van zo'n ding twee huizen links, en twee huizen rechts is... als je dus niet voor de persoon z'n deur staat kan je het al vergeten.

skynetbbs schreef:Telenet en Belgacom zijn alleen geinteresseerd om een hotspot te plaatsen op "premium locaties" zoals de nationale luchthaven :-) Persoonlijk ben ik bezig met de bibliotheken te overtuigen van een fonspot te plaatsen (inloggen met bibliotheek/bibliotheek :-) Als jij nog andere ketens kunt overtuigen? zou leuk zijn als we een benzine station keten konden overtuigen :-)


Het is inderdaad spijtig dat dergelijke ketens zo'n dienst niet als added value zien (wat men in het buitenland wel doet, en zo kan je rustig op een terrasje je mail lezen zonder enorm dure tarieven voor 3G te moeten betalen), maar louter denken aan extra inkomsten.

Waarom kan men vanuit de overheid niet gewoon gratis wireless voorzien in alle bibliotheken ?
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

r2504 schreef:
skynetbbs schreef:dat is net het leuke... ook afgelegen plaatsen worden zo voorzien van een hotspot...

Het probleem is dat het bereik van zo'n ding twee huizen links, en twee huizen rechts is... als je dus niet voor de persoon z'n deur staat kan je het al vergeten.

er moet toch een verschil zijn tussen wimax/umts enerzijds met zijn dure licenties
en Wifi anderzijds

je kunt natuurlijk zo'n fontenna in huis halen en voor het raam of op het dak plaatsen :-)
dan geraak je toch al 400meter ver ipv 100meter (in open lucht)

Het is inderdaad spijtig dat dergelijke ketens zo'n dienst niet als added value zien (wat men in het buitenland wel doet, en zo kan je rustig op een terrasje je mail lezen zonder enorm dure tarieven voor 3G te moeten betalen), maar louter denken aan extra inkomsten.
Waarom kan men vanuit de overheid niet gewoon gratis wireless voorzien in alle bibliotheken ?


ik heb toch al een 4tal caffees kunnen overtuigen om er eentje te plaatsen... het was niet zo moeilijk;er lag al een telenet of belgacom modem voor de digitale televisie voor jupiler league enzo...
Volgende stap zou zijn om een handige affiche omhoog te hangen die het wifi aankondigd...
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

skynetbbs schreef:Persoonlijk ben ik bezig met de bibliotheken te overtuigen van een fonspot te plaatsen (inloggen met bibliotheek/bibliotheek :-) Als jij nog andere ketens kunt overtuigen? zou leuk zijn als we een benzine station keten konden overtuigen :-)


Een bezinestation zie ik zo'n Fonspot nog niet gauw plaatsen om veiligheidsredenen. Zo dien je in principe je GSM ook uit te leggen als je tankt (een gsm zou minuscule vonkjes produceren, of is dit een urban legend?), dus weet niet hoe het zit met 'wifi en vonkjes' ?

Ik zou eerder opteren voor cafés (en dan vnl jongerencafé's, jeugdhuizen, barruimte in culturele centra, ...) en eetgelegenheden, zoals je nu al ziet bij Mc Donals, Quick, Carrestel, Lunchgarden (zij het dat dit geen FON's zijn maar resp. free-hotspot.com, Belgacom en Telenet hotspots, maar die ruimtes zijn dan ook groter)
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

fdgroote schreef:
skynetbbs schreef:Persoonlijk ben ik bezig met de bibliotheken te overtuigen van een fonspot te plaatsen (inloggen met bibliotheek/bibliotheek :-) Als jij nog andere ketens kunt overtuigen? zou leuk zijn als we een benzine station keten konden overtuigen :-)


Een bezinestation zie ik zo'n Fonspot nog niet gauw plaatsen om veiligheidsredenen. Zo dien je in principe je GSM ook uit te leggen als je tankt (een gsm zou minuscule vonkjes produceren, of is dit een urban legend?), dus weet niet hoe het zit met 'wifi en vonkjes' ?

Ik zou eerder opteren voor cafés (en dan vnl jongerencafé's, jeugdhuizen, barruimte in culturele centra, ...) en eetgelegenheden, zoals je nu al ziet bij Mc Donals, Quick, Carrestel, Lunchgarden (zij het dat dit geen FON's zijn maar resp. free-hotspot.com, Belgacom en Telenet hotspots, maar die ruimtes zijn dan ook groter)


dat is een urban legend... niemand legt zijn gsm uit als ze gaan tanken... idem in ziekenhuizen...
batterijen van gsm's en laptops en mp3 spelers kunnen idd ontploffen...en nabij een tankstation is dat idd lastig :-)

het is gewoon handig dat een tankstation gemakkellijk gevonden kan worden :-)
en ze hebben een grote parking. handig voor die vrachtwagen chauffeurs op doorreis...
de meeste van m'n aliens zijn zo'n vrachtwagenchauffeurs...die gaan geen 3G dongle in elk land aanschaffen
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

r2504 schreef:Waarom kan men vanuit de overheid niet gewoon gratis wireless voorzien in alle bibliotheken ?


In de US en Canada is dat het geval. Je parkeert gewoon in de buurt en kan naar hartelust je mail ophalen of even naar huis Skypen. Het zou prettig zijn mocht er overal een soortgelijk systeem zijn zodat je altijd weet waar je terecht kan om even in te loggen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

on4bam schreef:
r2504 schreef:Waarom kan men vanuit de overheid niet gewoon gratis wireless voorzien in alle bibliotheken ?

In de US en Canada is dat het geval. Je parkeert gewoon in de buurt en kan naar hartelust je mail ophalen of even naar huis Skypen. Het zou prettig zijn mocht er overal een soortgelijk systeem zijn zodat je altijd weet waar je terecht kan om even in te loggen.


Sommige bibliotheken zijn dat ook... vnl Limburg en Leuven... en u kan er gratis terecht als u Telenet Turboline klant bent...of als u 9,95 euro/maand afdokt als telenet Basic/budget/express/comfort klant... of als je 5euro per uur...of 9,99 euro voor 60 minuten betaald :-)
-> Telenet hotspot :-)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

skynetbbs schreef:
on4bam schreef:
r2504 schreef:Waarom kan men vanuit de overheid niet gewoon gratis wireless voorzien in alle bibliotheken ?

In de US en Canada is dat het geval. Je parkeert gewoon in de buurt en kan naar hartelust je mail ophalen of even naar huis Skypen. Het zou prettig zijn mocht er overal een soortgelijk systeem zijn zodat je altijd weet waar je terecht kan om even in te loggen.


Sommige bibliotheken zijn dat ook... vnl Limburg en Leuven... en u kan er gratis terecht als u Telenet Turboline klant bent...of als u 9,95 euro/maand afdokt als telenet Basic/budget/express/comfort klant... of als je 5euro per uur...of 9,99 euro voor 60 minuten betaald :-)
-> Telenet hotspot :-)


Je kan er dus NIET gratis terecht :twisted:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

on4bam schreef:Je kan er dus NIET gratis terecht :twisted:

niet bij de bibliotheken die zich lieten doen door telenet :-)
gdornez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 mar 2007, 20:27
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Heb intussen de link dodorgestuurd naar onze bibliotecaris. Zij was reeds op zoek naar iets dergelijks en vond dit interessante info.
__________________________

Met vriendelijke groeten,

Geert
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

gdornez schreef:Heb intussen de link dodorgestuurd naar onze bibliotecaris. Zij was reeds op zoek naar iets dergelijks en vond dit interessante info.

geef dan maar direct deze link :
http://blog.fon.com/nl/archive/events/de-7-uitdagingen-voor-een-lokale-bibliotheek.html
ze mag ook klappen met de bibliothekarissen van Izegem, Roeselare, Rotselaar, Kortenberg ... of als ze met haar collega's in Nederland wilt klappen? S'Hertogenbosch, Nijkerk ea ...

Oedelem is voor mij maar 20 minuutjes rijden, dus als ze 'm nog direct geinstalleerd wilt zien kan dat wel geregeld worden :-)

In tussentijd zijn ze in Wallonie al begonnen met een stad reeds van dit soort wifi te voorzien:
http://blog.fon.com/nl/archive/events/tv-reportage-fon-met-nl-ondertiteling.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

gdornez schreef:Heb intussen de link dodorgestuurd naar onze bibliotecaris. Zij was reeds op zoek naar iets dergelijks en vond dit interessante info.


Probleem blijft dat FON nog steeds een betalende dienst is (het is niet realistisch te verwachten dat iedere bezoeker eveneens een eigen FON installatie heeft), en de vraag is of bibliotheken hier geld aan moeten verdienen. Een bibliotheek kan dus in princiepe evenzeer een standaard wireless router aankopen en deze gewoon open zetten.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

r2504 schreef:
gdornez schreef:Heb intussen de link dodorgestuurd naar onze bibliotecaris. Zij was reeds op zoek naar iets dergelijks en vond dit interessante info.

Probleem blijft dat FON nog steeds een betalende dienst is (het is niet realistisch te verwachten dat iedere bezoeker eveneens een eigen FON installatie heeft), en de vraag is of bibliotheken hier geld aan moeten verdienen. Een bibliotheek kan dus in princiepe evenzeer een standaard wireless router aankopen en deze gewoon open zetten.


het is aan de "hotspot"keeper (bibliothekaris) om te beslissen of ze het "gratis" of niet "gratis" aanbieden.
In alle cafees en bibliotheken dat ik passeer leg ik heel duidelijk en pas ik het ook toe : "family&friends" principe...
Het alternatief is anders toch een gewone accesspoint uit de winkel die helemaal geen logging heeft... oftewel een telenet hotspot die slechts voor een kleine minderheid gratis is...
Zowiezo hebben bibliotheken reeds gratis gesubsidieerde internet aansluitingen (Telenet i-line adsl niet te vergelijken met belgacom's i-line voip oplossing :-) ... Momenteel is zelfs Telenet bezig met de AdslWan formule maar die is nog niet gesubsidieerd... maar biedt behalve een 4mbit internet lijn ook nog een aantal vpn en voip dedicated lijnen in het Adsl profiel
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

skynetbbs schreef:In alle cafees en bibliotheken dat ik passeer leg ik heel duidelijk en pas ik het ook toe : "family&friends" principe... Het alternatief is anders toch een gewone accesspoint uit de winkel die helemaal geen logging heeft.


Maar met "family&friends" (ik veronderstel dat je dan gewoon het user/paswoord bekend maakt in de bibliotheek ?) heb je ook geen logging meer voor zover ik weet... dus dan komt het terug neer op een gewoon wireless router welke je open zet.

Op zich vind ik het concept van FON best leuk, maar voor zaken zoals een bibliotheek zou het gewoon gratis moeten zijn zondermeer. Als café zou ik eerder een systeem uitwerken dat op je rekening een code staat die een uur geldig is of zo (maar dan heb je inderdaad software nodig om dit te regelen, daar waar je anders kan terugvallen op FON apparatuur).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

r2504 schreef:
skynetbbs schreef:In alle cafees en bibliotheken dat ik passeer leg ik heel duidelijk en pas ik het ook toe : "family&friends" principe... Het alternatief is anders toch een gewone accesspoint uit de winkel die helemaal geen logging heeft.

Maar met "family&friends" (ik veronderstel dat je dan gewoon het user/paswoord bekend maakt in de bibliotheek ?) heb je ook geen logging meer voor zover ik weet... dus dan komt het terug neer op een gewoon wireless router welke je open zet.
Op zich vind ik het concept van FON best leuk, maar voor zaken zoals een bibliotheek zou het gewoon gratis moeten zijn zondermeer. Als café zou ik eerder een systeem uitwerken dat op je rekening een code staat die een uur geldig is of zo (maar dan heb je inderdaad software nodig om dit te regelen, daar waar je anders kan terugvallen op FON apparatuur).


je hebt dan "logging" op basis van het vrijgegeven user/paswoord.
Je weet wanneer iemand heeft ingelogged en wanneer ze is uitgelogged.
Door het beperkt karakter van Wifi (100m in openlucht tot 30 meter met de nodige muren) moet deze persoon zich dus in je bibliotheek bevinden.
Een openbare bibliotheek pc gebruiken vergt ook geen aanmelding of tonen van een bibliotheekkaart...
maar baseert zich (beste bewaking nog steeds) op sociale controle...

ik zal al blij zijn dat die "koop hier je DISKETTE" verdwenen is... want die krijg ik in mijn pc niet meer ingelezen :-)
laat staan wat krijg je er nog op gestockeerd...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

skynetbbs schreef:je hebt dan "logging" op basis van het vrijgegeven user/paswoord.


Het probleem is dat je maar 5 "family&friends" accounts hebt... niet echt bruikbaar dus voor deze doeleinden.

skynetbbs schreef:Een openbare bibliotheek pc gebruiken vergt ook geen aanmelding of tonen van een bibliotheekkaart...
maar baseert zich (beste bewaking nog steeds) op sociale controle...


Het zou toch mooi zijn... we hebben nu allemaal een e-ID :-)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

r2504 schreef:
skynetbbs schreef:je hebt dan "logging" op basis van het vrijgegeven user/paswoord.

Het probleem is dat je maar 5 "family&friends" accounts hebt... niet echt bruikbaar dus voor deze doeleinden.

leeszaal/leeszaal
bibliotheek/bibliotheek
klant/klant
:)

voor http://www.fom.be deed ik het als volgt;
ik vroeg een export van hun webforum account tabel en 'ssh'de(secure shell) dit naar elke fonera (/etc/localusers.txt; formaat user:password per lijn)
dit ging perfect met de 3000tal ingeschreven personen :-)


skynetbbs schreef:Het zou toch mooi zijn... we hebben nu allemaal een e-ID :-)

ja je kunt e-id koppelen aan open-id.... de volgende stap zou dan zijn om open-id te koppelen aan fon
alleen is er nog niet echt veel mensen die met hun e-id terecht kunnen op hun pc/laptop...

de e-id koppelen aan je fonera2... de vraag is hoe je dan je e-id koppelt aan jouw pc :-)
een lcd scherm ernaast die jouw een code vrijgeeft???
technisch allemaal leuke projectjes .... maar gaat het ook geimplementeerd worden ergens en wie wilt er zich mee bezig houden? :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

skynetbbs schreef:de e-id koppelen aan je fonera2... de vraag is hoe je dan je e-id koppelt aan jouw pc :-)


Browser... client certificaat... fonera login page. Ik wil ook niet te ver afwijken, wou gewoon aantonen dat voor een bibliotheek de internet toegang gratis zou moeten zijn en dat er dan ook weinig nut is aan meer dan een standaard routertje dat gewoon open staat. Je opmerkingen rond de Fonera komen uiteindelijk op hetzelfde neer.

skynetbbs schreef:technisch allemaal leuke projectjes .... maar gaat het ook geimplementeerd worden ergens en wie wilt er zich mee bezig houden? :-)


Inderdaad, al is het allemaal niet complex, maar het sterke punt is dat Fon een hard/software combinatie kan leveren die slechts 50 euro kost, en dat ga je zelf nooit kunnen op beperkte schaal. In dat opzicht leveren ze dus perfect werk af.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

r2504 schreef:
skynetbbs schreef:de e-id koppelen aan je fonera2... de vraag is hoe je dan je e-id koppelt aan jouw pc :-)


Browser... client certificaat... fonera login page. Ik wil ook niet te ver afwijken, wou gewoon aantonen dat voor een bibliotheek de internet toegang gratis zou moeten zijn en dat er dan ook weinig nut is aan meer dan een standaard routertje dat gewoon open staat. Je opmerkingen rond de Fonera komen uiteindelijk op hetzelfde neer.

skynetbbs schreef:technisch allemaal leuke projectjes .... maar gaat het ook geimplementeerd worden ergens en wie wilt er zich mee bezig houden? :-)


Inderdaad, al is het allemaal niet complex, maar het sterke punt is dat Fon een hard/software combinatie kan leveren die slechts 50 euro kost, en dat ga je zelf nooit kunnen op beperkte schaal. In dat opzicht leveren ze dus perfect werk af.


voor +-50 euro heb je al hun vlaggeschip de Fonera 2.0...
voor 30 euro heb je al hun goedkoopste toestel (Fonera/Fonera+)...
en als "bibliotheek.be" het nationaal zou ontplooien ...hadden ze het aan 15euro/stuk en aanpassen aan hun noden eventueel

ze zijn momenteel bezig om alle bibliotheken te herorienteren...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”