Vanaf pc achter NAT verbinden op extern ip adres

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Roderik
Starter Plus
Starter Plus

Ok even een situatie schets

1. Router: Dommel Homeconnect Gigaset SX
2. Server achter NAT poort 80 wordt van de router geportforward
3. Pc achter NAT

Als ik van extern surf naar extern ip adres, kom ik mooi op de server uit
Als ik intern surf naar intern ip adres, ook op de server
Maar als ik surf naar extern ip adres vanaf (3) dan wil hij niet verbinden.

Ik heb dit vroeger met andere modem ook voor gehad, maar met die gigaset werkte dat
tot ik voor mijn tweede nummer te activeren, alles heb moeten resetten

Ik heb alle opties die er zijn in de router zitten nakijken, maar noegabollen :) Iemand een idee?
"Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Dat kan wel kloppen, aangezien je eerst van binnen naar buiten wil gaan, en via hetzelfd externe ip adres terug naar binnen.

Het gemakkelijkste om intern in je LAN een DNS server te voorzien (extern: DynDNS gebruiken bvb, intern dezelfde zone creeren met een A record voor dat interne adres). Webhosting werkt trouwens toch vaak volgens name based virtual hosting (http headers).
Roderik
Starter Plus
Starter Plus

dat heb ik ook al getest, maar ik krijg ook mijn bind9 niet zover om bepaalde bestaande url's te overriden en andere niet

bv www. wel maar ftp. niet
"Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Als je die zone intern aanmaakt, dan is het toch gewoon kwestie van die betreffende A-records (www, ftp,..) aan te maken?
Let wel, door die zone intern te definieren kan je intern niet meer aan andere hosts bij binnen die zone die je zelf niet gedefinieerd hebt. Interessantste is dit dus om enkel met een eigen domeinnaam te gebruiken (waarvan je weet welke records er zijn).
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Of pas je hosts file aan in Windows en/of Linux.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Roderik
Starter Plus
Starter Plus

Het is me inmiddels gelukt, voor anderen met hetzelfde probleem, ik had de firewall in de modem uitgezet om te testen, met de firewall aan werkt het wel.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”