Digitale televisie vreet energie

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik heb een 42" plasma en digicorder. (daarvoor crt en geen digitale)
De plasma kan ik volledig uitzetten en staat eigenlijk door de week van 18u tot 22u-23u aan.
De digicorder daarintegen hoor ik soms in het weekend als ik thuis kom na 00.00u (terwijl er bv al 5u geen tv meer heeft opgestaan) nog altijd zoemen.... Standby my *ss!

MAAR onze energiefactuur is gedaald :-D
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

De reden waarom de Telenet & Belgacom TV boxen opspinnen is vermoed ik wegens het feit dat ze
a) controleren of er iets geprogrammeerd is voor op te nemen (dus die data wordt opgeslagen op de hd)
b) EPG data updaten
c) kijken of er een nieuwe firmware uit is?
d)..

Eigenlijk zou dit allemaal niet 'mogen' opgeslagen worden op een HD.

Op de dreambox vb kun je perfect een USB stick van 8GB aansluiten waar ik mijn instellingen, firmware etc opdraai..

Het enigste moment dat mijn HD draait is als ik effectief iets op neem..

Uiteraard gaan ze niet USB sticks der uit laten steken..

Maar waarom niet een interne 'USB' slot .. zodat vb de Sony USB sticks (die mini dingen..) derin kunt steken..

Dat is redelijk goedkoop aangezien al die ontvangers toch al usb hebben.. en de USB sticks zelf kosten ook niet echt veel..
Zeker niet aangezien je maar iets van een 1-2GB kaartje nodig heft voor Belgacom & TV toepassingen (je kunt toch niets zelf dingen aanpassen plugins etc dus ..)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik heb thuis nachttarief vanaf 21 uur tot 6 uur 's morgens en doorheen heel het weekend, mij hoor je dus zeker niet klagen over het stroomverbruik. Ik vind het hier wel serieus bij het haar getrokken dat er hier tot in den treure toe gezeurd wordt over die paar Watt in standby van die verschillende toestellen. Diezelfde zeurpieten hebben vermoedelijk een vaatwasmachine, wasmachine en misschien zelfs een electrische boiler voor het sanitair hangen. Reken per toestel op 2000 Watt, dan valt het verbruik van digitale tv echt wel in het niets vergeleken met deze energievreters. En wie geen tweevoudig uurtarief heeft, die kan ook nog wat besparen op zijn electriciteitsfactuur door een tweevoudige teller te laten plaatsen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Ik vind het hier wel serieus bij het haar getrokken dat er hier tot in den treure toe gezeurd wordt over die paar Watt in standby van die verschillende toestellen. Diezelfde zeurpieten hebben vermoedelijk een vaatwasmachine, wasmachine en misschien zelfs een electrische boiler voor het sanitair hangen.
Feit is dat bij de andere apparaten er geen verbruik is als ze uitstaan, maar vooral dat mits een deftig design de decoders ook gerust zouden toekomen met 1 a 2 Watt in standby. Het is dus gewoon luiheid en het feit dat die dingen spotgoedkoop te produceren zijn (zo kan TN er maximaal winst uithalen) dat het ding zoveel verbruikt, en aangezien je geen vrije keuze hebt wat betreft decoder stopt het daar ook bij.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Trouwens TN heeft blijkbaar groene ambities... en dat met hun MegaWatt verslindende decoders :lol:

Bron: http://www.zdnet.be/news/103845/telenet ... ivisie-op/
Special_K
Premium Member
Premium Member

Bij mij draait die HD digicorder gemiddeld een uur of 3 per dag, voor de rest gaat hij gewoon af, net als de breedband TV en alle andere toestellen die hier een stand-by stand hebben (DVD-recorder, stereo, routers, powerlines,...). Als ik dat hier even volg bespaar ik hier minstens €5 per maand mee :mrgreen:
Afbeelding
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

Een betere titel zou zijn , digitale televisie vreet geld
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”